17 september 2015 door Justine Pardoen

Vaders, #pakjemoment!

Als vaders meer zorgen voor de kinderen, heeft dat verrassende voordelen. Justine Pardoen bespreekt de aftrap van een nieuwe campagne.

In de nieuwe campagne #pakjemoment worden vaders rechtstreeks aangesproken:

"Vaders, jullie worden niet altijd rechtstreeks aangesproken, maar ook jullie zijn belangrijk voor de ontwikkeling van jullie kinderen. Jullie zijn nodig: voor de kinderen, voor je partner, voor het huis…. vul het lijstje maar aan.

In de kinderopvang en op scholen kunnen ze jullie hulp goed gebruiken, ook al lijkt dat misschien niet zo als er een briefje op de deur hangt met een oproep voor luizenmoeders en leesmoeders. Laten we het zo stellen. Onze taal is er nog niet zo aan gewend om dit soort taken gelijkwaardig te verdelen onder moeders én vaders. Jullie mannen worden eigenlijk gewoon vergeten in de communicatie over de opvoeding en het kind. Het zijn toch moeders die door instanties als eerstverantwoordelijke voor de verzorging en opvoeding van jonge kinderen worden aangesproken. Jullie willen wel, maar ja, zit de samenleving daar wel op te wachten?

Wees gerust. We weten dat jullie er zijn: vaders die met gemak het huishouden bestieren, gezinnen waar een goede taakverdeling is gemaakt. We denken dat nu de tijd is aangebroken om jullie kennis te delen. Laat zien wat je doet. Maak het zichtbaar en inspireer anderen om hun moment te pakken en de taakverdeling weer eens op te schudden, de zorg te delen.

Zeg nou zelf… daar wordt het leven toch alleen maar leuker en eenvoudiger door? Deel je moment onder vermelding van #pakjemoment en maak kans op eeuwige roem en… op het 'dweilpakje' uit het filmpje." [bron: Sardes.nl]

We verheugen ons nu al op alle schattige, stoute, knullige, dappere, mooie, ontroerende en grappige filmpjes die we gaan zien onder de hashtag #pakjemoment. Hier alvast het campagnefilmpje:


 

Mannen die dingen doen met hun kinderen zonder moeder erbij, zeggen – zo blijkt uit onderzoek – dat ze er betere mensen van worden: betere werknemers (ze kunnen meer relativeren), betere partners (ze begrijpen hun vrouw beter), en betere opvoeders (je kunt de opvoedbeleving delen met de andere ouder).

Winst voor iedereen

"Kinderen spiegelen je angsten en hang-ups", zegt vaderschaps-onderzoeker Vincent Duindam. "En zo verwerk je veel van je eigen jeugd, bijvoorbeeld je verhouding met je eigen vader." In die zin verrijkt een grote betrokkenheid bij de opvoeding ook je persoonlijke ontwikkeling.

Duindam betrekt ook echtscheidingen in zijn onderzoek. Het blijkt dat vaders die evenveel voor de kinderen zorgen als hun partner, minder scheiden. En als ze toch gaan scheiden, doen ze dat vaker in goed functionerend co-ouderschap. Dat is nogal wat: winst voor iedereen.

Langer zorgverlof vergroot de slaagkans

Uit recent onderzoek waarbij Scandinavische vaders langdurig gevolgd zijn, blijkt dat de zorgrollen tussen twee ouders al worden vastgelegd in de eerste weken na de geboorte van een kind. En hoe langer de vader tijd krijgt om thuis te blijven (om samen het kind te verzorgen), hoe beter de taken ook in de latere opvoeding verdeeld blijken te worden tussen beide partners.

Het is hoopgevend dat het (betaalde) zorgverlof voor vaders misschien verlengd gaat worden van 2 naar 5 dagen, zoals aangekondigd in de Rijksbegroting voor 2016. Maar het is wel een heel klein stapje. Het zou eigenlijk minimaal een maand moeten zijn voor een eerlijke verdeling. Twee maanden is nog beter: dat vergroot de kans op eerlijke verdeling van zorgtaken nog meer.

Er is wel één voorwaarde om die eerlijker zorgverdeling te laten slagen, en dat is de houding van moeders. Die moeten voldoende kunnen 'loslaten' om vaders de ruimte te geven.

"Oh nee!"

Vaders moeten dus hun momenten zelf pakken, maar moeders moeten dat ook wel toestaan. Toen ik het campagne-filmpje voor het eerst zag, in een zaal vol vrouwen, hoorde ik ze gillen: "Oh nee!"

Eh, ja! Zo doen vaders dat. En daar is niets mis mee. Sterker nog: kinderen vinden het heerlijk en het is nog goed voor ze ook.