Home » Artikelen » Wat zijn leuke apps

Wat zijn leuke apps?

Bijna 1 op de 3 gezinnen met jonge kinderen heeft al een iPad of ander tablet in huis. Hoe vind je daar leuke apps voor? En wat betekent het voor de mediaopvoeding thuis?

Peuters en zelfs baby's kunnen al tikken en vegen op een tablet, zoals de iPad. Dat is leuk om te zien: ouders verbazen zich erover hoe snel hun kinderen leren en nieuwe dingen uitproberen. En vaak zijn ze er ook trots op. Een moeder vertelt over haar dochter van 4: "Soms weet zij dingen die ik niet weet: 'Kijk mama, dan druk je gewoon hier'. Vooral met de iPad is zij superhandig."

Ook Maurice de Hond vertelt overal hoe zeer hij onder de indruk is van zijn dochtertje dat al op 2-jarige leeftijd de iPad zelfstandig kon bedienen. Met 3 jaar had ze al haar eigen iPad.

Hieronder een update van de laatste ontwikkelingen. Met onder andere: onderzoek onder ouders, en tips voor het vinden van leuke apps.

Recent onderzoek

Uit recent onderzoek (Iene Miene Media, mei 2012) blijkt:

  • bijna 1 op de 3 gezinnen met jonge kinderen (tot 6 jaar) heeft al een tablet, zoals de iPad, in huis;
  • de allerkleinsten (0-2 jaar) doen relatief het vaakst muziekspelletjes, kleurspelletjes en tekenspelletjes;
  • na de leeftijd van 2 jaar neemt het gebruik van de iPad snel toe. Het is niet duidelijk of dat aan de motorische ontwikkeling ligt, of aan het aanbod van apps;
  • als ze 5 jaar zijn, krijgen bijna alle kinderen interesse in apps voor schoolse vaardigheden (zoals rekenen en woordjes leren).

Steve Jobs-scholen

Net als Maurice de Hond vinden veel ouders dat jonge kinderen enorm veel leren van de iPad. De helft van de ouders van 3-jarigen denkt dat hun kind Engels kan leren van de spelletjes die ze via de iPad leren. Ook in de schoolse vaardigheden, zoals het herkennen van cijfers, letters en kleuren, krijgen ze een voorsprong, vinden ouders.

Deze manier van leren is volgens De Hond zelfs zó krachtig dat hij bezig is om er speciale scholen, de zogenaamde Steve Jobs-scholen, voor op te richten (zie Onderwijs voor een nieuwe tijd). Of dat gaat werken, is nog onduidelijk. Er is nog geen onderzoek dat de claims van De Hond bevestigt. Eigenlijk weten we nog helemaal niets over de effecten van de iPad op het leren.

Dat neemt echter niet weg dat kinderen vaak heel enthousiast en vrolijk worden van de iPad. En ouders denken dat hun kind er zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen van krijgt. Negatieve effecten van de iPad worden niet ervaren; alleen het niet kunnen stoppen (huilen!) wordt veel genoemd, zelfs bij de groep tot 3 jaar.

Reserves

Opmerkelijk is dat 10% van de ouders aangeeft dat een of meer van hun kinderen nauwelijks of zelfs helemaal geen interesse hebben in digitale media. De redenen daarvoor kunnen heel verschillend zijn, getuige de volgende citaten:

  • "Onze zoon is niet zo'n computerkind. Hij is heel voorzichtig en bang om fouten te maken."
  • "Onze dochter heeft niet echt een talent voor knopjes. Haar oudere zus was op die leeftijd al veel handiger met digitale media."

En lang niet altijd vinden ouders het fijn dat hun jongste kinderen zo enthousiast zijn. Deze ouders willen vooral zelf de regie houden. Citaat:

  • "Als ik haar haar gang zou laten gaan, is mijn beltegoed snel op. Ze kan al meer dan ik wenselijk vind."

Bij de kinderen tot 3 jaar hebben ouders het meest reserve: het merendeel ziet hun kinderen het liefst met ander speelgoed spelen. Citaat:

  • "Ik breng hem er niet te veel mee in aanraking. Kinderen horen te spelen en ontdekken door zelf te doen, niet door computers."

Afwisselend media-dieet

Voorlopig zien jonge ouders nog altijd het nut van het gewone – papieren of stoffen – prentenboekje voor de allerjongsten. Dat blijft ook heel fijn, om samen met je kind een boekje te lezen. Maar de tv en dan zo'n iPad, dat komt er gewoon bij.

Je moet wel oppassen dat ze niet een te eenzijdig aanbod krijgen, dus dat het voorlezen erbij inschiet omdat de tv gemakkelijker is. Of dat je niet meer zelf voorleest omdat ze het zelf wel doen via de iPad en de voorleesstem. Niet omdat het schadelijk is, maar omdat eenzijdigheid in ervaringen, ook met media, culturele verarming is.

'Educatief' is geen aanbeveling

Veel aanbieders van kinder-apps claimen dat hun product 'educatief' zou zijn, oftewel: 'leerzaam'. Voor ons is dat niet per se een aanbeveling. Zelfs de stompzinnigste app kan nog leerzaam zijn, omdat er van alles wel iets te leren valt, zoals kleuren, of volgordes, of fijne motoriek. Want elke app is in kleur, en kent opeenvolgende gebeurtenissen, en vereist bediening. Wat ons betreft zou de term 'educatief' dus beperkt moeten blijven tot schoolse vaardigheden. Maar dan nog is het maar de vraag in hoeverre dat ook echt zo werkt (meestal is het niet echt getest of gevalideerd). En nog belangrijker is de vraag of het überhaupt nodig is. Ik denk het niet.

Wat ons betreft moet een app vooral aantrekkelijk zijn voor een kind. Dat wil zeggen:

  • de spelervaring moet goed zijn;
  • de instructies moeten begrijpelijk zijn;
  • de stemmen en de muziek moeten prettig klinken;
  • de opdrachten moeten uitdagend zijn maar niet frustrerend.

Samenvattend: jonge kinderen leren voortdurend van hun ervaringen, ook als die niet 'educatief' gestuurd worden. Laat je dus niet verleiden door die term, en kies vooral iets wat je kind aantrekkelijk vindt (tenzij het zelf vraagt om te leren lezen, schrijven of rekenen via een app).

Tips voor het vinden van leuke apps

De onderstaande sites kunnen u verder helpen bij het vinden van leuke apps.

  • www.digidreumes.nl
    Op Digidreumes worden apps besproken voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Je kunt goed zoeken op thema (zoals gebruikt in de kinderopvang), ontwikkelingsgebied, leeftijd en prijs.
  • www.mediasmarties.nl
    Op Mediasmarties worden allerlei mediaproducten verzameld die geschikt zijn voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Helaas niet zo overzichtelijk als je alleen op zoek bent naar apps.
  • www.ikind.nl
    iKind is een initiatief van Yolanda van Meel, moeder van twee kinderen (5 en 7 jaar oud), die hier haar eigen verzameling aanlegt. Goed te doorzoeken op leeftijd, taal en soort tablet.

Een tip tot slot: van 23 tot 30 november is het Week van de Mediawijsheid. Loop eens langs bij de bieb, of kijk op Mediaopvoeding.nl als u vragen heeft. Er komt steeds meer informatie voor ouders. Maak er gebruik van!

Justine Pardoen

is hoofdredacteur van Ouders Online.