Terug naar overzichtspagina
Prijsvraag: Droom-design Interactief ontwerpproject
In samenwerking met:
Stichting GIO
Goed Industrieel Ontwerp

FASE 1 - Inzending ergernissen

Categorie: vervoer
nr. 68 t/m 103

68. Verveling achterin
Categorie: vervoer

Margareth Hartsuiker, Almere
[email protected]

Ergernis: verveling van zeer jonge kinderen achter in de auto bij een lange autorit.

Oplossing: een speelgoed-atribuut dat aan de bijrijdersstoel te bevestigen is. Bijvoorbeeld een speelblad dat bereikbaar is voor een kind in een autostoel. Met diverse onderdelen.

Aanvullende eisen: het moet veilig zijn, ook bij eventuele aanrijdingen, de onderdelen moeten goed vastzitten en eventueel een plekje voor een bekertje drinken. Ook moet het makkelijk en snel verwijderbaar zijn.

69. Vingertjes nog steeds tussen de zadelveren
Categorie: vervoer

Astrid van der Heide - van der Hoeven, Zoeterwoude
[email protected]

Ergernis: de zadelveerbeschermer, welke universeel zou moeten zijn, maar niet om de veren van mijn zadel past. Gevolg; gepruts met allerlei andere middelen en uiteindelijk toch die kleine vingertjes tussen de veren.

Oplossing: een rekbare overtrek welke glad en strak over het gehele zadel past, met aan de achterzijde ter hoogte van de veren een versteviging zodat de veren niet bereikt kunnen worden.

Aanvullende eisen:

  • moet universeel voor alle typen zadels zijn
  • moet makkelijk op en van het zadel te krijgen zijn, behalve natuurlijk door het achterop zittende kind, zodat bij verplaatsing van het zitje op de fiets van oma ook de veiligheid mee kan verhuizen.

    70. Al die aanschroefsels...
    Categorie: vervoer

    J. Oudman, Warnsveld
    [email protected]

    Ergernis: de hoeveelheid aanschroefsels aan mijn fiets. Ik heb een Attache mee-drager, een bobike-zitje, en in de vakantie een buggy mee. Nu is mijn oudste dochter 5 geworden en al fietst ze zelf voor langere tochten en even snel naar de stad wil ik haar meenemen op zo'n "kussen met beugel rugsteun". Maar daar horen weer voetsteuntjes aan, terwijl ik de bobike er nog niet afhaal vanwege de andere kinderen. Ik heb niet eens plaats meer voor die steuntjes.

    Oplossing: een voetensteun die op de bobike-bevestiging kan worden gemonteerd.

    Aanvullende eisen: het gaat om twee dingen die vastgeschroefd worden door de moer van de bobike bevestiging.

  • Er moet een anti-kantelarm aan.
  • De bekleding moet van een antislip-materiaal zijn.

    Ze moeten indien ze niet in gebruik zijn, gemakkelijk opgeborgen kunnen worden: in fietstas, zadeltasje of gemakkelijk mee te nemen (= licht en compact). De kostprijs mag maximaal 20% hoger zijn dan van de steuntjes die je permanent vastschroeft.

    71. Kind achterop de fiets: je ziet 'm niet
    Categorie: vervoer

    Nancy Kanters, Gilze
    [email protected]

    Ergernis: ik heb een zoontje dat te vroeg geboren is en het syndroom van Noonan heeft. Hij is hierdoor veel kleiner en lichter dan een gezond kind.

    Ik wilde vorige zomer graag gaan fietsen maar durfde hem niet in een fietsstoeltje (maxi cosi) achterop te zetten omdat je dan je kind niet ziet.

    Wij hebben nu toevallig een kind met een handicap zoals zovele. Maar ook mensen met een gezond kind dat nog klein is, zouden ze niet graag achterop zetten. Maar kan heel goed in de maxi cosi voorop.

    Oplossing: nu heeft mijn man een frame gemaakt om voor aan het stuur te monteren en waarin je de maxi cosi kunt plaatsen. Het heeft wat weg van een bakfiets.

    Aanvullende eisen: de bevestiging zoals die is gemaakt, wordt nu onder de koplamp vastgeschroefd. Wanneer je vaak zou willen wisselen, dan zou misschien iets van een kliksysteem handiger zijn. Ook de vering zou misschien iets steviger mogen zijn. Als ik zie hoeveel ik dit frame bij ons in het dorp al heb uitgeleend, dan zou het denk ik de ideale oplossing zijn om het te fabriceren.

    Bij de maxi cosi heb je alle verdere hulpmiddelen om de kinderen goed in te pakken, zoals een regencape, een voetenzak, en een zonnekapje.

    72. Wat doet dat kind toch achterin?
    Categorie: vervoer

    Sandra Taal, Den Haag
    [email protected]

    Ergernis: in onze auto moet onze dochter van 7 maanden op de achterbank (vanwege de airbag). Omdat ze nog maar zo jong is, moet ze dan ook nog eens naar de rugleuning van die zelfde achterbank kijken.

    Vanaf het begin heeft het ons geërgerd dat, wanneer een van ons alleen met haar op stap is, we niet kunnen zien hoe ze het maakt en wat ze aan het doen is. Ik bedoel niet tijdens het rijden maar als we stilstaan voor een stoplicht of zo.

    Onze dochter sabbelt veel op haar jas waardoor ze zich wel eens verslikt maar weet daarnaast ook van alles en nog wat los te krijgen (pluisjes van haar jas, een draadje, de asbak uit de deur noem maar op).

    Oplossing: een spiegel aan de deur waardoor we kunnen zien wat ze zoal doet en of ze niet raar in slaap gevallen is.

    Aanvullende eisen: het moet een spiegel zijn die niet storend is of gevaarlijk is tijdens het rijden (bijvoorbeeld doordat de zon via de spiegel in je gezicht of in de autospiegels schijnt), of extra gevaar oplevert voor onze dochter bij een auto-ongeluk. En betaalbaar het is vaak maar voor de eerste 9 maanden.

    73. Geweldige TFK kan niet mee op de fiets
    Categorie: vervoer

    [naam en adres bekend bij de redactie]

    Ergernis: wij hebben zo'n geweldige TFK driewieler-wagen aangeschaft waar we heel tevreden mee zijn. Alleen een probleem: hij kan niet mee op de fiets.

    Oplossing: aangezien deze driewieler al voorzien is van luchtbanden, lijkt het mij ideaal als je hierachter een soort eenwielige opvouwbare fiets zou kunnen klikken waardoor je dus met de wagen zelf kunt fietsen.

    Aanvullende eisen: de fiets moet heel gemakkelijk vast te maken zijn aan de TFK of de Easywalker. Verder moet hij opvouwbaar zijn, zodat bij het bereiken van de bestemming kan worden overgegaan op lopen achter de wagen. Het `fietsding' zou dan opvouwbaar moeten zijn en aan de zijkant opgehangen moeten kunnen worden. Uiteraard moet hij worden voorzien van een rem.

    74. Van autozitje naar wurggordel
    Categorie: vervoer

    Arienne Kors, Poeldijk
    [email protected]

    Ergernis: vanaf zo'n jaar of vier zitten de kinderen niet meer in een autozitje; het alternatief is dan een stoelverhoger en de gangbare gordel. Nu hebben we een tijdje voor de oudste dochter een soort driehoekbevestiging gehad zodat ze niet gewurgd werd door de band die over de schouder hoort. Maar dit was geen succes. Ook heb ik eens in een test gelezen dat deze niet volstaat. Waarom is er op dit vlak nog niets veiligs uitgevonden?

    Oplossing: twee banden over de schouders (verstelbaar) en net zo'n sluiting als bij een autostoeltje. Wel meeverend zodat het kind niet vastgeketend zit aan de rugleuning. En het liefst nog zo'n bevestiging dat de kinderen er eventueel mee kunnen slapen op de achterbank. Dit voor lange afstanden naar b.v. de vakantiebestemming.

    Aanvullende eisen: de gordel moet aan de lengte van het kind aangepast kunnen worden.

    75. En dat noemen ze dan een veilig gekeurd stoeltje
    Categorie: vervoer

    E van Driel, Strijensas
    [email protected]

    Ergernis: het autostoeltje waarin kinderen tot 4 à 5 jaar in kunnen, maar rond de tweejarige leeftijd van mijn dochter waren de gordeltjes al te kort. Na veel vouwwerk lukte het nog wel, maar niet echt comfortabel voor het kind.

    Aan diezelfde autostoel ergerde ik me ook toen bleek dat hij bij mijn man in de auto (een busje met op de achterbank 3 buikgordels) gewoon naar voren kwam omdat deze stoeltjes blijkbaar alleen maar gemaakt zijn voor een driepuntsgordel.

    Oplossing: langere gordels is natuurlijk simpel, maar voor die buikgordel moet echt een oplossing bedacht worden. Bijvoorbeeld door gleuven voor een buikgordel ter hoogte van de rugleuning in plaats van de onderkant te maken.

    Aanvullende eisen: ik denk dat de autostoeltjes maar eens gekeurd moeten worden met diezelfde buikgordel (die ook nog eens verschuift). Veiligheid noemen ze dat.

    76. Scootmobiel voor bejaarden onbruikbaar voor gehandicapte moeders
    Categorie: vervoer

    Hetty Combs, Buitenpost
    [email protected]

    Ergernis: dat er nauwelijks mogelijkheden zijn om je kindje te vervoeren op een scootmobiel als je door bekkeninstabiliteit of een andere handicap op een dergelijk vervoermiddel bent aangewezen.

    De bestaande mobielen zijn voor bejaarden ontworpen en hebben dus geen mogelijkheid voor een dergelijke aanpassing. Bovendien gaan ze dus ook nog eens veel te langzaam.

    Je blijft dus afhankelijk van oppas of moet onverantwoorde risico's nemen door je kind met één hand vast te houden (doe dat maar eens met een peuter!) of provisorisch vast te zetten.

    Oplossing: een aangepast vervoermiddel dat voorziet in de behoefte om samen met het kind, van baby tot kleuter, op pad te kunnen. Bijvoorbeeld een scootmobiel waarin ruimte is om het kindje in een maxicosi of een ander zitje veilig naast je mee te nemen (dus niet voor of achterop!) en die een normale snelheid kan rijden (tot 25 km per uur i.p.v. 15 bijvoorbeeld), zodat je niet door bejaarden ingehaald wordt. Veiligheid en snelheid voor de jonge gehandicapte ouder met kind. Leve de vrijheid!

    Aanvullende eisen: er bestaat wel een dergelijk voertuig, maar dat is niet standaard te verkrijgen en uitzonderlijk duur. Belachelijk gewoon! Zoveel vraag en idioot weinig aanbod! Ergonomen zouden beter aan de verlangens toe moeten komen en de verzekeraars zoudens eens na moeten denken. Hoe langer men afhankelijk blijft (gemaakt wordt) hoe meer 't gaat kosten en dat weegt niet op tegen de kostprijs van een dergelijke aanpassing. Moeder gehandicapt hoeft niet automatisch een handicap voor het kind te betekenen!

    77. Gehannes met kinderwagens in de bus
    Categorie: vervoer

    Lonneke Opdam-Wisman, Heiloo
    [email protected]

    Ergernis: je kind vervoeren in het openbaar vervoer. [ ... ] Als ik alleen met onze zoon met de bus wil, dan moet ik zorgen dat er iemand is die mij helpt met het in de bus tillen van de wagen.

    De ingangen zijn 'versmald'; zo word je gedwongen om je wagen in te klappen. Ik heb gemerkt dat het dan nóg niet mogelijk is om je wagen in de bus te krijgen omdat het pad te smal blijft. Dus hannesen met buikdrager en hulp van buitenaf.

    Oplossing:
    1. Smallere wagens
    2. Wielen geplaatst onder onderstel (geeft extra ruimte)
    3. Lichter materiaal voor Explorer
    4. Vergrendeling als ze opgeklapt zijn

    Aanvullende eisen:
    1. De wagens kunnen best een fractie smaller. Hierdoor worden ze ook wendbaarder.
    2. Door de wielen meer onder het onderstel te plaatsen wordt weer ruimte gewonnen. Mijn ervaring was dat vooral de wielen blijven hangen.
    3. Het materiaal van de Explorer is wel erg degelijk, maar ook erg zwaar om in en uit een bus of auto te tillen.
    4. Wanneer de wagen opgeklapt is, moet je hem goed vasthouden, anders kan hij weer 'open' klappen. Door een eenvoudig vergrendelingssysteem is dit euvel verholpen.

    78. Buggy in de supermarkt
    Categorie: vervoer

    M. Vogelaar, Rotterdam
    [email protected]

    Ergernis: als ik mijn dochter meeneem naar de supermarkt, kan ik de buggy daar nergens stallen. Als ik hem in het winkelwagentje doe, heb ik niet genoeg ruimte voor boodschappen. Hij kan wel aan het haakje aan het eind van het wagentje, maar dit is een vreselijk gedoe. Ik frutsel de buggy dan aan de haak voor de tassen.

    Oplossing: een soort buggydrager voor winkelwagentjes. Vergelijkbaar met wat je op je fiets kunt monteren naast je bagagedrager.

    Aanvullende eisen: het moet natuurlijk een compact (opvouwbaar?) dingetje wezen want je moet het steeds meenemen van en naar de supermarkt. Verder moet het op alle soorten supermarktkarretjes passen (als die niet gestandaardiseerd zijn) en bruikbaar zijn voor alle types buggy. Ik dacht zelf aan een "ingekorte" buggydrager. Dus zonder het gedeelte dat je aan je fiets schroeft en met haken om hem aan het winkelwagentje te hangen.

    79. Stoeltje en stoelverhoger passen niet op voorgevormde achterbank
    Categorie: vervoer

    Tanja van den Broek, Ermelo
    [email protected]

    Ergernis: zowel de autostoel als de stoelverhoger van ons zoontje waren en zijn niet goed op de achterbank van de auto te plaatsen, omdat daar, (zoals bij zoveel van die 'handige' kleinere types auto) zitkuipjes in de achterbank zijn aangebracht. Ook geen enkel ander type paste overigens. Resultaat: altijd gewiebel en nooit echt goed vast. Hoezo veilig?

    Oplossing: type autostoeltje en stoelverhoger dat past op een stoel/bank met zitkuil/voorgevormde zitting.

    Aanvullende eisen: zou schuin af kunnen lopen aan de onderranden, zodat het op zowel smallere als bredere kuipen klemvast past. Verder uiteraard conform algemene veiligheidseisen.

    80. Gevecht met te korte autogordels
    Categorie: vervoer

    Mechteld Verlinden, Soesterberg
    [email protected]

    Ergernis: de baby vervoeren in de Maxi cosi in een auto is erg vervelend met al die te korte auto gordels. Vaak levert het weer en heel gevecht op om de gordel om de Maxi cosi en in de vergrendeling te krijgen.

    Oplossing: auto gordels -- met name achter -- langer te maken.

    Aanvullende eisen: op iedere auto.

    81. Je tilt je een breuk (met naschrift van de redactie)
    Categorie: vervoer

    Marjolein van der Wekken, Hoofdplaat
    [email protected]

    Ergernis: kind in autostoeltje zetten. Het stoeltje heeft een te hoge zij-leuning, waardoor ik mijn zoontje (15 kilo) dus horzontaal moet houden, dan bukken om hem in de auto te tillen en boven zijn stoeltje vertikaal moet draaien. Dit is funest voor mijn rug, nu ben ik 7.5 maanden zwanger en gelukkig kan hij zelf in het stoeltje kruipen (hoewel dat ook moeilijk is!) anders zou het gewoon niet meer gaan.

    Oplossing: de leuning moet naar beneden kunnen klappen, of het autostoeltje moet naar de zijkant kunnen draaien.

    Aanvullende eisen: als de leuning naar beneden kan klappen, kan ik hem in 1 beweging erin zetten (vertikaal optillen en vertikaal neerzetten).
    Het zou nog gemakklijker zijn als het stoeltje zou kunnen draaien (zowel links of rechts zonder dat het los moet worden gemaakt), zodat je het met de zitting richting deur kan zetten. Dan kun je het kind optillen en erin zetten zoals je het kind op een stoel zet (recht voor hem staan, onder de armen optillen. Dat zal het volgende klusje (riempjes vastmaken) ook veel gemakkelijker maken.

    Naschrift van de redactie: we kennen het probleem, en willen van deze gelegenheid gebruik maken om iedereen ernstig te waarschuwen voor de tilbeweging die hier beschreven wordt. Met name zwangere vrouwen kunnen er bekkeninstabiliteit aan over houden.

    82. Topzware buggy valt om
    Categorie: vervoer

    [naam en adres bekend bij de redactie]

    Ergernis: evenwichtsprobleem buggy. Wanneer ik mijn kind met een buggy vervoer, heb ik altijd een (gevulde) tas o.i.d. aan de duwstang hangen. Zodra het kind uitstapt, wordt het duwgedeelte topzwaar en valt de buggy met boodschappen en al op de grond.

    Oplossing: een buggy met verstelbaar evenwicht. Dus, bijvoorbeeld, instelbare gewichten op de voorwielen.

    Aanvullende eisen: buggy moet nog wel hanteerbaar zijn. Dat wil zeggen: eenvoudig in te klappen, eenvoudig te vervoeren en niet te zwaar.

    83. Zwangere buik past niet tussen zadel en stuurzitje
    Categorie: vervoer

    Annebe van der Hulst, 3814 CE Amersfoort
    [email protected]

    Ergernis: bij het eerste kind kun je heel mooi een fietszitje aan het stuur monteren, zodat mamma mobiel blijft. Echter, als mamma wederom zwanger is, past zij niet meer tussen het zitje en het zadel in, zodat bij het stoppen (stoplichten e.d.) levernsgevaalijke situaties ontstaan.

    Oplossing: een manier om het zadel verder naar achter te plaatsen (een z.g. dameszadel biedt niet voldoende ruimte).

    Aanvullende eisen: een "zadelpen", waarbij het zadel verder naar achter geplaatst kan worden, zodat er voldoende ruimte tussen zadel en stuur is. Deze "zadelpen" moet eenvoudig te monteren zijn, en mag ook niet te veel kosten. Dit laatste omdat deze "zadelpen" maar voor kortere periodes gebruikt zal gaan worden. Het zadel moet hiermee met de punt ter hoogte van het gat waarin de normale zadelpen zit, komen, zodat de maximale ruimte onstaat.

    Ook moet er rekening mee gehouden worden dat het zadel hiermee NIET verder omhoog komt, omdat anders de afstand tot de grond gevaarlijke situaties kan opleveren.

    84. Wandelwagenbak driehoog-achter
    Categorie: vervoer

    R. Hampel, Amsterdam
    [email protected]

    Ergernis: als je klein behuisd bent, dat je de wandelwagen met bak niet kwijt kan.

    Oplossing: inklapbare wandelwagenbakken.

    Aanvullende eisen: moet eenvoudig in en uit te klappen zijn.

    85. Kind in het vliegtuig
    Categorie: vervoer

    M. Rutgrink van de Camp, Dongen
    [email protected]

    Ergernis: veiligheid in de luchtvaart, en hoe zit het dan met de allerkleinsten? Het is niet te begrijpen dat de allerkleinsten op schoot mee moeten in het vliegtuig. Het is uiteraard prettig dat je op deze wijze niet voor je kindje niet hoeft te betalen, maar staat veiligheid niet voorop?

    Oplossing: de luchtvaartmaatschappij moet kinderen die gezien hun leeftijd ook in een auto nog verplicht in een kinderstoel vervoerd moeten worden een passende oplossing bieden. Een los stoeltje dat in een vliegtuigstoel past.

    Aanvullende eisen: er moet in de luchtvaart een verbod komen op het vervoer van kleine kinderen op de schoot van de ouders. Ontwerp van een los plaatsbare stoel (op bestaande vliegtuigstoel). Zit- en ligstand. Mogelijkheid het kind op eenvoudige wijze uit de gordels te halen voor luier verschonen of voeden. Uiteraard moet het stoeltje zelf, in geval van nood, ook snel in zijn geheel los te maken zijn.

    86. Kinderen bijna gekeeld door autogordels achterin
    Categorie: vervoer

    Joyce Huijbers, Wormerveer
    [email protected]

    Ergernis: autogordels, al of niet in combinatie met een stoelverhoger. De autogordels achterin zijn niet aangepast aan kinderen. Door de schoudergordel worden ze bijna gekeeld of ze vallen er onderuit als ze in slaap vallen.

    Oplossing: verkeersveilig hulpstuk om gordels aan te passen aan kinderen.

    Aanvullende eisen:

  • eenvoudig te gebruiken en ook weer te demonteren
  • niet automerk-gebonden
  • comfortabel
  • verkeersveilig

    87. Wandelwagen is te groot, te zwaar en te onhandig
    Categorie: vervoer

    Shira Tabachnikoff, Amsterdam
    [email protected]

    Ergernis: dat mijn karretje te groot, te zwaar en te onhandig is mee te nemen met baby op de tram en op de fiets (zodat ik met baby op de fiets naar het bos kan gaan om te wandelen).

    Oplossing: een heel licht klein karretje (wandelwagen) die je makkelijk met een hand kan opvouwen en tillen.

    Aanvullende eisen: makkelijk vast te zetten aan je fiets.

    88. Hangslot voor kinderfietsen
    Categorie: vervoer

    Janssens Veronique, Erps-Kwerps (België)
    [email protected]

    Ergernis: een dagje in de week hebben onze kinderen (6 en 3 jaar) een fietsdag op school. Zij mogen hun fietsje dan meenemen naar de school. 's Morgens zetten ze hun fietsje in de fietsenstalling, maar iedereen kan daar vrij in en uit, waarmee ik bedoel dat die fietsjes zeer makkelijk kunnen gestolen worden.

    Oplossing: wat ik graag zou hebben, is dat ze hun fietsje kunnen vastmaken met een hangslot. Nu is het voor een volwassene gemakkelijk om zo'n code van een hangslot te onthouden maar voor kinderen van de kleuterschool zie ik dat niet zo goed zitten.

    Aanvullende eisen: ik zie het eerder als een puzzeltje dat ze in mekaar moeten draaien of een code zoals: eerst een rood driehoekje, ten tweede een geel cirkeltje, ten derde nog een geel cirkeltje.

    89. Hoe draag ik dat kind?
    Categorie: vervoer

    M. Bliekendaal, Soesterberg
    [email protected]

    Ergernis: kind wordt te zwaar om te dragen, zeker in een maxicosi-stoeltje.

    Oplossing: draagzak met riem om even snel over je schouder te hangen.

    Aanvullende eisen: draagzak ongeveer zo maken als de stoffen draagtassen waar je je kind zo even in kan hangen. Twee gaten aan de onderkant om de beentjes uit te laten hangen. Het is niet voor lange stukken dus hoeft niet zo stevig te zijn als een echte baby-draagzak.

    90. Buggy leent zich niet voor boodschappen doen
    Categorie: vervoer

    van Bennekom, Rotterdam
    [email protected]

    Ergernis: buggy die na 1 jaar versleten is omdat je er eigenlijk geen boodschappentas aan kunt hangen. De buggy is echter met één hand bijna niet te besturen of heeft na 1 jaar een afwijking naar rechts (of links) door het continu met één hand sturen. Hoe krijg je je boodschappen thuis?

    Je kunt natuurlijk een heel wagenpark aanschaffen: een buggy voor openbaar vervoer (dus een lichte uitvoering) en een buggy voor het zware werk. Daar hebben wij dus geen zin in! (Ook door peuter die achterop staat, leeft de buggy korter. Op onze Maclaren paste geen kiddyboard.)

    Oplossing: er moet een buggy komen die én handzaam is (makkelijk in te klappen, mee te nemen met openbaar vervoer etc.) én een vrachtje kan dragen (gewoon de normale boodschappen van een paar dagen) of met één hand bestuurbaar blijft.

    Aanvullende eisen:

  • de oplossing mag geen afbreuk doen aan het gemak van de lichte buggy
  • misschien kan er iets verzonnen worden waardoor je door een simpele toevoeging de buggy van transporteerbaar naar winkelbaar kunt maken. Bijvoorbeeld door een extra te plaatsen stang tussen de handvaten te plaatsen zodat het frame niet verdraait onder het gewicht van de boodschappen
  • verbetering van de vering
  • steviger scharnieren
  • meer rigide maken van het frame

    91. Met de kinderwagen in de trein
    Categorie: vervoer

    S. van der Toorn, 2562 AT Den Haag
    [email protected]

    Ergernis: met een kinderwagen in de trein ben je veroordeeld tot de lawaaiige en oncomfortabele hal, of je mag hopen dat er een invalidenplek vrij is waar je kinderwagen of buggy kan staan (maar waarschijnlijk zitten daar al andere ouders!)

    Oplossing: met kinderen in de trein is hartstikke leuk: ze vermaken zich met elkaar en beide ouders zijn beschikbaar voor entertainment. En in de daluren in het weekend is het niet overdreven druk in de trein. Helaas hebben ouders met jonge kinderen heel vaak nog een baby of peuter bij zich die je nog niet alleen op een bank kan laten zitten. Wat een extra markt zou de NS aanboren als ze ervoor zouden kunnen zorgen dat je baby of peuter ook goed kunt neerzetten. Bijvoorbeeld per wagon een stoel waarin een maxi-cosi of peuterzitting zit verborgen, of beter nog: per trein een wagon die speciaal is uitgerust voor gezinnen.

    Aanvullende eisen: de ouders moeten comfortabel kunnen zitten met hun kinderen binnen handbereik. De meegebrachte buggy of maxi-cosi(-onderstel) moet weggeborgen kunnen worden. De baby/peuterstoel hoeft niet permanent er te zitten, het kan natuurlijk ook iets zijn wat je met een handbeweging tevoorschijn moet komen. Voor de peuterzitting moet een tafeltje geklapt kunnen. Het geheel moet natuurlijk veilig zijn.

    Voor de iets grotere kinderen zou je de helft van een wagon (lengterichting) een soort podium met tapijt kunnen maken waarop ze kunnen spelen. Daar moet je dan een hek voor kunnen trekken. Als er geen kinderen zijn kunnen mensen er gewoon op zitten.

    Onder het podium is dan een hoop opbergruimte voor kinderwagens, buggy's e.d. Het podium kan gelijk ook als verschoontafel dienst doen.

    92. Je ziet je kind niet
    Categorie: vervoer

    S. Knoppers, Westbroek
    [email protected]

    Ergernis: wanneer mijn kind in de rugdrager, achterop de fiets of in de wandelwagen zit, kan ik hem niet zien. Ik weet dus niet of hij scheef in zijn stoeltje hangt of slaapt.

    Oplossing: een spiegel c.q. achteruitkijkspiegel met een flexibele arm op een klem waarmee je zicht blijft houden op je kind.

    Aanvullende eisen: makkelijk te monteren en af te stellen op zowel wandelwagen als fiets en rugdrager, niet breekbaar, niet te zwaar. Op de wandelwagen fungeert hij als spiegel, op de fiets en rugdrager als achteruitkijkspiegel.

    93. 5-Puntsgordel: 2e armpje is probleem en gordel glijdt weg
    Categorie: vervoer

    Jolanda Renes-Hufman, Nijkerk
    [email protected]

    Ergernis: het autostoeltje (9 mnd - 3 jaar). We hebben een 5 puntsgordel. Je moet dus de armpjes er doorheen steken. Het eerste armpje lukt nog wel maar het andere is altijd een probleem. En de klem glijdt altijd onder de billen weg.

    Oplossing: een 5 puntsgordel die net als op de fiets over het hoofdje gaat, dus die je naar achteren kan laten en de klem moet strak, vastzitten aan de voorkant van het autostoeltje.

    Aanvullende eisen: geen.

    94. Autogordels voor kinderen
    Categorie: vervoer

    F. Steyvers, Zuidhorn
    [email protected]

    Ergernis: het gehannes met de veiligheidsgordeltjes van de standaard-kinderautozitjes voor peuters. Je hebt twee handen nodig, je moet eerst onder het geplaatste kind de gordeldelen wegsjorren, en het middenstukje tussen de beentjes uit peuteren, en vervolgens de twee gordeldelen in elkaar passend inklikken. Duurt altijd te lang en is gebruikersonvriendelijk.

    Oplossing: dat de gordeltjes van zo'n zitje goed en veilig moeten vastzitten staat buiten kijf, maar het zou gemakkelijker en sneller moeten kunnen. Een systeem dat de gordeltjes open houdt, zodat je ze gemakkelijk kunt pakken, en gemakkelijk kunt inklikken, terwijl de peuter het niet zelf kan open maken.

    Aanvullende eisen: geen.

    95. Slapen in de auto
    Categorie: vervoer

    Annemiek Nienhuis, Eindhoven
    [email protected]

    Ergernis: wat is de beste manier om een kind in de auto te vervoeren? Juist! Slapend. Dat is het beste voor ons allemaal. Helaas, veiligheidsoverwegingen dwingen ons ouders ertoe ons kind te proppen in een krap, zweterig met koekkruimels bestrooid autozitje en verzoeken het dan vriendelijk doch dringend te gaan slapen in verticale positie, of zoals in een vliegtuigstoel, semi-horizontaal, wat zo mogelijk nog erger is. Ik zou het ook niet doen. Ik moet bekennen dat ik mijn kind als baby wel eens in de reiswieg bij de oppas ging halen en het dan met wieg en al op de achterbank legde, intussen verscheurd tussen schuld, angst en vertedering.

    Oplossing: voor de baby: een reiswieg voorzien van ingebouwde gordels, stevig doch inklapbaar, confortabel doch solide.

    Voor een dreumes/peuter/kleuter: een matrasje dat je op de achterbank kunt leggen met een opvulling voor het gat tussen zitting en leuning (waardoor je niet steeds tegen de leuning aanrolt en dreigt te stikken), en ingebouwde gordels voor een liggende positie. Daarover kun je dan een deken of dekbedje leggen.

    Beiden vragen om een gordel die je onder de bank door kan halen, waardoor het kind aan de zitting in plaats van aan de leuning vast zit.

    Aanvullende eisen:

  • veilig
  • makkelijk en snel inklapbaar
  • confortabel
  • zonder beertjes of andere truttige motieven
  • luxe-uitvoering; met ingebouwde muziekdoos met keuze uit diverse favoriete slaapliedjes

    96. Knikkebollen tijdens vervoer
    Categorie: vervoer

    Dineke de Rijk, Amsterdam
    [email protected]

    Ergernis: bij een langere fiets- of autorit vallen kinderen vaak in slaap. Je krijgt dan achterop een schommelend kindje, dat af en toe met een schok wakker schrikt. In de auto een scheef hangend kind met een pijnlijke nek.

    Oplossing: een systeem waarbij het hoofd ten opzichte van het fiets- of kinderstoeltje ondersteund kan worden.

    Aanvullende eisen: denk aan een halve-cirkel-vormige band van stevig materiaal met zachte voering. De band zit aan de uiteinde scharnierend bevestigd aan het fiets/autozitje of de achterbank. Deze band wordt naar voren geklapt in horizontale positie als het kind in slaap valt. De binnenkant van de band dient als ondersteuning van het voorhoofd en de zijkant van het hoofd.

    97. Tweeling-buggy gaat niet mee op de fiets
    Categorie: vervoer

    D. Mertens, Sittard
    [email protected]

    Ergernis: dat het niet mogelijk is een tweeling-buggy op de fiets mee te nemen. Nu moeten we lopen naar de stad of met de auto gaan.

    Oplossing: dat de bestaande beugel om een buggy te bevestigen op de fiets wordt aangepast, zodat een tweeling-buggy ook past.

    Aanvullende eisen: het moet betaalbaar blijven.

    98. Buggy-wieltjes staan alsmaar scheef
    Categorie: vervoer

    Janine Gielbert, Duivendrecht
    [email protected]

    Ergernis: de voorwieltjes van de buggy (de mijne althans) staan meteen dwars op de rijrichting als ik de buggy even achteruit heb moeten manoeuvreren, of als er over een ongelijke steen op het voetpad gereden is. Dat komt niet goed bij verder rijden, het rijden gaat veel en veel zwaarder dan wanneer de wieltjes recht staan. Dus elke keer als de voorwieltjes scheef zijn gaan staan, moet ik de wagen stoppen, naar voren lopen en de wieltjes recht trappen, wil ik weer goed verder kunnen. Dat schiet niet echt op.

    Oplossing: maak een soort veertje in de voorwieltjes waardoor de buggy alleen even op de achterwielen gehouden hoeft te worden, zodat de voorwieltjes zich kunnen richten.

    Aanvullende eisen: het veertje moet niet zo sterk zijn dat het maken van (scherpe) bochten met de buggy veel zwaarder wordt.

    99. Knikkebollen op de fiets
    Categorie: vervoer

    [naam en adres bekend bij de redactie]

    Ergernis: fietsen is heerlijk, maar een peuter moet slapen overdag. Bovendien bevordert het gezellige gehobbel op de fiets na een uurtje of twee schaapjes en koetjes kijken de slaap ook nog eens. Gevolg: een slapend bolletje voor- of achterop de fiets. Tamelijk ongemakkelijk en oncomfortabel voor het kind: haar hoofdje (gevaarlijk?) zwabbert heen en weer en van zittend slapen rust je niet echt lekker uit.

    Oplossing: een fietszitje dat je in een 'slaapstand' kan zetten. Het zitje moet daarbij achterover kantelen, waarbij de zithoek afvlakt zodat het kind (min of meer) komt te liggen. Het hoofdje dient voldoende gesteund te kunnen worden tegen heen en weer rollen (met uitklapbare steuntjes?). Ook de benen en voeten behoeven goede ondersteuning voor een gezonde slaap.

    Aanvullende eisen: het geheel moet robuust zijn, makkelijk op de fiets te bevestigen, niet al te omvangrijk en zwaar (als een autostoeltje) en vooral veilig. Het zou mooi zijn als het op een gewone achterdrager zou passen, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Het idee is dat het kind met een paar simpele handgrepen in een comfortable slaappositie gebracht kan worden terwijl het goed ondersteund en veilig vervoerd kan worden.

    Er is een systeem in de handel (babybike) dat pretendeert geschikt te zijn voor peuters, maar in de praktijk is een kind daar met 9-12 maanden toch echt uitgegroeid. Bovendien kan het (kleine) zitje niet versteld worden, waardoor het kind de gehele rit de lucht ligt te bekijken.

    100. Topzware buggy
    Categorie: vervoer

    Hanneke Krabbe, Dordrecht
    [email protected]

    Ergernis: omvallende buggy's op het moment dat je er iets aanhangt.

    Oplossing: een buggy waar je dus een zwaardere tas aan kunt hangen zonder dat het ding omvalt, met of zonder kind er in.

    Aanvullende eisen: de buggy moet nog wel praktisch blijven. Dus een betonnen blok bij de voorwieltjes lijkt mij niet echt een goede oplossing.

    101. Buggy uitklappen met 1 hand
    Categorie: vervoer

    W. Bronius, Amsterdam
    [email protected]

    Ergernis: met een kind op je arm een buggy uitklappen. Je hebt je kind op je arm... dus maar 1 hand vrij en dan moet je het klemdingetje losmaken zodat de buggy "vrij" komt, dan moet je balancerend op 1 been de buggy uitklappen. Met je voet het tussenstuk indrukken zodat de buggy rijklaar wordt en dan maar hopen dat je boodschappennetje niet aan de schroefjes blijft hangen omdat je hem anders niet uitgeklapt krijgt. De buggy weer inklappen met een kind op je arm is ook een hele belevenis. Lees boven en dan andersom.

    Verder wat mij ook vaak gebeurt: als ik de tram in stap en ik til de buggy de tram in dan zit 9 van de 10 keer mijn kind tussen de buggy geklemd omdat hij tijdens die manoeuvre inklapt. Is wel lachwekkend, geef ik toe, maar hoogst irritant.

    Oplossing: een buggy die met 1 hand en zonder voetenwerk is in en uit te klappen. Ik woon 4 hoog en de buggy ligt beneden in de trap dus ik kan hem niet uitgeklapt laten staan. Verder moet de buggy goed bestand zijn tegen het in en uit stappen in een tram. Hij moet dus een extra beveiliging hebben tegen inklappen onder hoge druk.

    Aanvullende eisen: ik dacht zelf aan een veersysteem dat als je de beveiliging er afhaalt de buggy rustig in de goede stand valt en automatisch op een beveiliging schiet en dat die beveiliging er alleen handmatig afgehaald kan worden in 1 handbeweging. Als je dan die beveiliging eraf haalt, gaat de buggy weer in de paraplustand.

    102. Ik mis: een OV-liftje voor de buggy
    Categorie: vervoer

    J. van Houdt, Groningen
    [email protected]

    Ergernis: als ik met het openbaar vervoer ga, dan moet ik de hele buggy optillen om in de bus of trein te stappen. Als je kind onder de 1 jaar is, is dat nog niet zo zwaar, maar kinderen worden ook zwaarder dus de buggy ook. Het is ook nog eens slecht voor je rug. Daarnaast moet je de buggy ook nog eens inklappen en dat alles in je eentje. Terwijl de regering wil dat iedereen zoveel mogelijk met het openbaar vervoer reist. Dus zullen ze er ook de voorzieningen voor moeten hebben.

    Oplossing: een soort bruggetje die je ook wel eens voor rolstoelen ziet en die dan met 1 druk op de knop automatisch uit bus of trein komt, zodat je de buggy niet meer op hoeft te tillen, maar dat je de buggy er gewoon in kunt rijden.

    Aanvullende eisen: hij moet het wel altijd doen en in iedere bus of trein aanwezig zijn.

    103. Tweeling past niet in de fietskar
    Categorie: vervoer

    Bert Koldijk, Hoofddorp
    [email protected]

    Ergernis: dat er geen twee baby's in maxi-cosies in de net door ons aangeschafte fietskar passen, terwijl daar heel goed twee grotere kinderen zelfstandig in kunnen zitten. Algemene ergernis is dus dat er voor zover bekend niets te krijgen is om een tweeling op de fiets naar de crèche te brengen.

    Oplossing: speciale maxi-cosy-achtige tweeling-stoel voor in de fietskar, of een tweeling maxi-cosy. Dit laatste lijkt verder natuurlijk niet zo handig.

    Aanvullende eisen: de zit/lig-houding van de babies moet ongeveer net zo zijn als in een maxi-cosy. Verder moet het geheel natuurlijk genoeg veren om veilig te zijn. De veiligheid hoeft m.i. geen Amerikaanse proporties aan te nemen (airbags in de fietskar en zo), maar moet natuurlijk wel voldoende zijn.


  • Copyright © 1996-2008 Ouders Online
    Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 6 oktober 2010