Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Menstruatiecyclus en borstverkleining

Hoi hoi,

Mijn vriend en ik hebben ‘besloten’ te stoppen met anticonceptie, met het idee dat een kindje op dit moment meer dan welkom is en dat we wel zullen zien of het wel/niet gebeurt. Het mag gebeuren, maar geen haast. Ik ben zelf al een jaar gestopt met anticonceptie (koperspiraal) en vanaf dat moment gebruikten we een condoom. Hier zijn we sinds twee weken dus mee gestopt.

Over het algemeen is mijn cyclus vrij regelmatig. Deze duurt gemiddeld 33-35 dagen. Er is afgelopen jaar één maand geweest dat ik een menstruatie overgeslagen heb. De oorzaak hiervan leek te liggen bij overmatig sporten; ik trainde destijds voor een hele marathon. Na het vele trainen kwam mijn cyclus weer als vanouds op gang.

Op dit moment blijft mijn menstruatie weer uit. De laatste keer dat ik ongesteld werd was 29 oktober, nu ongeveer 38 dagen geleden. Ik ben dus 3-5 dagen overtijd. Ik heb net (einde middag) een zwangerschapstest gedaan en die was negatief. Er zijn drie dingen waarvan ik me kan bedenken dat deze van invloed kunnen zijn op het tot nu toe uitblijven van mijn menstruatie:

- Drie keer onveilige seks gehad in een periode vanaf 14 dagen geleden tot nu;
- Op dit moment een griepvirus te pakken (vanaf afgelopen zondag);
- Op 10 oktober een borstverkleining ondergaan onder algehele narcose (8 weken geleden). Ik zit nog in het herstel en dit verloopt goed, maar wel sinds twee weken weer aan het sporten. Mogelijk vraagt dit energie van mijn lichaam, wat invloed heeft op menstruatie?

Al met al volgens mij wel een aantal redenen die invloed kunnen hebben, maar merk toch dat ik me zorgen maak. Ik kan op internet ook niet veel vinden over de invloed van een operatie en/of algehele narcose op de menstruatie… Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en mij van informatie (over eigen ervaringen) kan voorzien?

Groetjes


Na een borstverkleining mag je toch niet binnen een jaar zwanger worden? Heb je dit met je arts besproken?

Bolmieke schreef op 05-12-2023 om 17:41:

Na een borstverkleining mag je toch niet binnen een jaar zwanger worden? Heb je dit met je arts besproken?

Dit 

Bolmieke schreef op 05-12-2023 om 17:41:

Na een borstverkleining mag je toch niet binnen een jaar zwanger worden? Heb je dit met je arts besproken?

Natuurlijk 'mag' dat. De kans dat je borstvoeding kunt geven wordt alleen kleiner. 

Borstverkleining heeft lichamelijk gezien geen invloed op je menstruatiecyclus. Wel kan het zo zijn dat je je erg druk maakt en dat door de stress je cyclus wordt beïnvloed. 

En je noemt de meest voorkomende reden voor het uitblijven van menstruatie niet: stress/druk. Ik zou me nu nog even niet zo druk maken, die menstruatie komt heus wel weer. 
En vooral even checken met je arts hoe het zit met zwanger worden zo kort op je operatie. 

EmmaT schreef op 05-12-2023 om 18:11:

[..]

Natuurlijk 'mag' dat. De kans dat je borstvoeding kunt geven wordt alleen kleiner.

Borstverkleining heeft lichamelijk gezien geen invloed op je menstruatiecyclus. Wel kan het zo zijn dat je je erg druk maakt en dat door de stress je cyclus wordt beïnvloed.

Ben jij arts?

Mijn Borsten groeiden 3 cupmaten in mijn zwangerschappen dus kan me best voorstellen dat dit wordt afgeraden. Zeker als het nog niet volledig geheeld is.

Wat ik vreemd vind is je topictitel.

Due-scimmie schreef op 05-12-2023 om 18:44:

[..]

Ben jij arts?

Mijn Borsten groeiden 3 cupmaten in mijn zwangerschappen dus kan me best voorstellen dat dit wordt afgeraden. Zeker als het nog niet volledig geheeld is.

Nee, jij?

ik ben een maand na mijn borstoperatie zwanger geworden dus die algehele narcose heeft bij mij geen invloed gehad op de volgende eisprong en bevruchting. De operatie was afgelopen september. Het was een borstvergroting en mocht gewoon zwanger worden erna.

Moederkareltje schreef op 05-12-2023 om 19:39:

ik ben een maand na mijn borstoperatie zwanger geworden dus die algehele narcose heeft bij mij geen invloed gehad op de volgende eisprong en bevruchting. De operatie was afgelopen september. Het was een borstvergroting en mocht gewoon zwanger worden erna en melk geven kan ook nog.

Een borstvergroting vergelijken met een borstverkleining is niet handig in deze. Totaal andere operatie. Wat borstvoeding geven in ieder geval, wat narcose betreft heb je het bij beide blijkbaar (wist niet dat borstverkleining ook onder algehele narcose gaat). 

Kan Inderdaad de hormoonhuishouding wat van slag brengen, de operatie. Ik heb dat twee keer gehad na twee operaties (borstverkleining en heftige rugoperatie). Alles lijkt wat ontregeld bij mij na een operatie met narcose, dus ik vind je vraag niet vreemd! Komt vanzelf goed. Maar heb even geduld. 

EmmaT schreef op 05-12-2023 om 19:20:

[..]

Nee, jij?

Jij zegt heel stellig dat het natuurlijk mag.  Ik geef geen adviezen

Due-scimmie schreef op 05-12-2023 om 21:03:

[..]

Jij zegt heel stellig dat het natuurlijk mag. Ik geef geen adviezen .

Geweldig hoor van jou  


overleg met het ziekenhuis. Aangezien borsten een paar cupmaten groeien, opzwellen door hormonen vd zwangerschap, lijkt het mij niet verstandig en dat daar een jaar tussen moet zitten

Hoe ontspannen ben jij ?
Hoe is je bmi ?

en de huisarts is ook voor al je zorgen 😜

Onderschat het griepvirus niet. Ik was laatst ziek en toen was ik ook 4 dagen te laat...

Het is voor de rijping van de littekens beter om er geen onnodige druk op te zetten. Daarom wachten een jaar. Maar de wonden zijn als het goed is nu al dicht en proberen niet te veel aan te komen in de zwangerschap. Dan kan die wat groter wordende borst er wel bij. Tis niet dat ze openbarsten ofzo. Ik was ook een keer 10 dagen te laat ongesteld en was stress zei de huisarts. Teveel bezig met zwanger worden. Elke dag testen werd niet goed van mezelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.