Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Onverwachts zwanger & single


Lollypopje schreef op 03-10-2023 om 18:40:

Ik vind het best een boeiende discussie, maar in hoeverre is het voor TO relevant of het al dan niet ethisch gewenst is dat een man wettelijk verplicht kan worden voor het kind te betalen?

TO schrijft zelf niet heel actief mee. Dan wordt er al snel verder gediscussieerd over het onderwerp in zijn algemeenheid.

Je bent 30, hebt een enorme kinderwens en bent zwanger. Ik zeg; gefeliciteerd!!

Mijn advies zou zijn om open en eerlijk het gesprek aan te gaan met de verwekker met als onderwerp dat je deze zwangerschap door laat gaan. Ik kan me voorstellen dat de verwekker tijd en ruimte nodig heeft om te bedenken wat voor een rol hij wilt spelen in het leven van dit kind. En dat mag natuurlijk, hij heeft nog 7,5 maand de tijd namelijk! 

Verwekker is overigens niet zielug hoor dat hij geen inspraak krijgt. Zoals mijn oma zaliger het zo mooi kon zeggen: " als hij dat niet wilde had ie zn kwakkie op de kachel moeten spuiten, dan liep t met een sisser af!" 

Baas in eigen buik is een recht wat onze moeders en oma's voor ons hebben afgedwongen, de heldinnen! Het werkt echter twee kanten op!

Mischa83 schreef op 03-10-2023 om 19:26:

...

Baas in eigen buik is een recht wat onze moeders en oma's voor ons hebben afgedwongen, de heldinnen! Het werkt echter twee kanten op!

Misschien dat dit in Nederland anders gebruikt word, maar in Vlaanderen betekend die uitdrukking dat er ook zekere verantwoordelijkheden/nadelen aan iets kunnen zitten. 
In dit geval zie ik niet in welk nadeel de vrouw kan ondervinden van baas in eigen buik. 

@MamaE:
Het is niet omdat hij op dit moment of met deze persoon geen kind wil, dat hij geen kinderwens heeft, hé. 
Goed mogelijk dat wanneer hij voor het blok gezet wordt toch kiest voor co-ouderschap om toch enig zicht op zijn nageslacht te houden, of simpelweg om haar te kloten. 

Moirmel schreef op 03-10-2023 om 19:50:

[..]

Misschien dat dit in Nederland anders gebruikt word, maar in Vlaanderen betekend die uitdrukking dat er ook zekere verantwoordelijkheden/nadelen aan iets kunnen zitten.
In dit geval zie ik niet in welk nadeel de vrouw kan ondervinden van baas in eigen buik.

@MamaE:
Het is niet omdat hij op dit moment of met deze persoon geen kind wil, dat hij geen kinderwens heeft, hé.
Goed mogelijk dat wanneer hij voor het blok gezet wordt toch kiest voor co-ouderschap om toch enig zicht op zijn nageslacht te houden, of simpelweg om haar te kloten.

In Nederland wordt "baas in eigen buik" vooral gebruikt als argument voor (recht op) abortus, maar het werkt twee kanten op omdat je dus ook de baas bent om te bepalen GEEN abortus te doen 

Aviendha schreef op 03-10-2023 om 19:52:

[..]

In Nederland wordt "baas in eigen buik" vooral gebruikt als argument voor (recht op) abortus, maar het werkt twee kanten op omdat je dus ook de baas bent om te bepalen GEEN abortus te doen

Dit inderdaad. En het is een voordeel en tegelijkertijd een nadeel natuurlijk, want het is voor veel vrouwen die voor die keuze staan een duivels dilemma. 

Elpisto schreef op 03-10-2023 om 18:09:

[..]

Zolang de keuze enkel gemaakt kan worden door 1 vd 2 partijen, wettelijk gezien, lijkt het me compleet ridicuul dat beide partijen in die zin aansprakelijk kunnen zijn.

Er is in juridische zin bijna geen situatie waar dit op deze manier werkt, behalve als we praten over de ( nogmaals terechte) keuze van een vrouw. Die keuze bij de vrouw laten is prima, dan moet zij ook de financiële gevolgen van haar keuze dragen, niet een ander.

Dus, ouderwets. Maar zoals ik al zei: emancipatie en of modernisering is alleen een issue als de uitkomst niet negatief uit valt. Dat is wel duidelijk.

Dit is precies waarom het recht op abortus ook een valkuil is. Want als je er op deze manier over denkt, betekent dit dat een vrouw die geen gebruik maakt van haar recht om een zwangerschap af te breken daarvoor in haar eentje de consequenties maar moet dragen. Hoeveel keuze blijft er dan over? Er komt veel druk op abortus te liggen: als je dan zonodig een kind moet krijgen, zoek het dan ook maar zelf uit. Eigen schuld, dikke bult. Je hád immers de zwangerschap kunnen afbreken dus de man kan zich met dat excuus overal van afmaken. Zo werkt het gelukkig niet. Abortus kan net als euthanasie geen verplichting zijn of worden afgedwongen. Je schiet niet moreel tekort als je een zwangerschap uitdraagt.

Nick90 schreef op 03-10-2023 om 18:51:

[..]

Waarom zegt een vrouw dan niet dat er dan ook niet gesekst word?? De verantwoordelijkheid om een condoom te gebruiken ligt niet alleen bij mannen maar ook bij vrouwen zelf. Maar volgens jou redenering ligt die vooral bij mannen en gaan vrouwen er niet tegen in.

Veel vrouwen nemen sowieso die verantwoordelijkheid al door iig de pil te slikken of een spiraaltje te nemen. 

En nee dan heb je niet de 100% zekerheid, maar het is wel al een heel groot iets. 

Amber82 schreef op 03-10-2023 om 20:58:

[..]

Veel vrouwen nemen sowieso die verantwoordelijkheid al door iig de pil te slikken of een spiraaltje te nemen.

En nee dan heb je niet de 100% zekerheid, maar het is wel al een heel groot iets.

Maar je weet dus niet waar in dit geval de anticonceptie uit bestaat.  Dat kan dus ook een condoom zijn.  

Amber82 schreef op 03-10-2023 om 20:58:

[..]

Veel vrouwen nemen sowieso die verantwoordelijkheid al door iig de pil te slikken of een spiraaltje te nemen.

En nee dan heb je niet de 100% zekerheid, maar het is wel al een heel groot iets.

En al die vrouwen seksen met mannen met wie ze geen relatie hebben zonder condoom want zij nemen hun verantwoordelijkheid met de pil of een spiraal? Ja sorry maar dan vind ik dat je als vrouw wel gewoon grote risico’s neemt. Een vrouw die niet zwanger wil worden kan gewoon een condoom eisen. Ook uiteraard niet slim om een vrouw te vertrouwen op haar woord. 

Kimdekim schreef op 03-10-2023 om 21:02:

[..]

Maar je weet dus niet waar in dit geval de anticonceptie uit bestaat. Dat kan dus ook een condoom zijn.

Ik had het ook niet specifiek over TO

Nick90 schreef op 03-10-2023 om 21:10:

[..]

En al die vrouwen seksen met mannen met wie ze geen relatie hebben zonder condoom want zij nemen hun verantwoordelijkheid met de pil of een spiraal? Ja sorry maar dan vind ik dat je als vrouw wel gewoon grote risico’s neemt. Een vrouw die niet zwanger wil worden kan gewoon een condoom eisen. Ook uiteraard niet slim om een vrouw te vertrouwen op haar woord.

Je kan alleen jezelf vertrouwen of je (bed)partner nu een man of een vrouw of een x is.

Nick90 schreef op 03-10-2023 om 21:10:

[..]

En al die vrouwen seksen met mannen met wie ze geen relatie hebben zonder condoom want zij nemen hun verantwoordelijkheid met de pil of een spiraal? Ja sorry maar dan vind ik dat je als vrouw wel gewoon grote risico’s neemt. Een vrouw die niet zwanger wil worden kan gewoon een condoom eisen. Ook uiteraard niet slim om een vrouw te vertrouwen op haar woord.

Dat zeg ik niet. Ik geef alleen dat veel vrouwen sowieso al de verantwoordelijkheid nemen om zichzelf al goed te beschermen tegen een zwangerschap. Zou fijn zijn dat mannen dan die verantwoordelijkheid sowieso ook nemen door uit zichzelf al dat condoom erbij te pakken. Maar daarnaast is het ook verstandig om dat als vrouw ook nog extra te doen, naast de anticonceptie die die ze al gebruiken.


Als we het dan toch over gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben hé.

PeterPJ schreef op 03-10-2023 om 17:01:

Niemand kan je dwingen iets te doen dat je niet wilt doen. Als jij het kindje wilt houden en weet dat je goed voor hem/haar gaat zorgen dan weet je al wat je wil doen. Als je besluit het kindje te houden raad ik wel aan dit goed te bespreken met de vader. Die verdient wel te weten wat je uiteindelijke beslissing wordt.

Als t een goede vriend is weet hij toch wat de keuze wordt?

Of zou de vriendschap nu opeens klaar zijn? Neem aan dat die vriend ook meegaat om to the steunen als ze wel die abortus moet ondergaan...

Amber82 schreef op 03-10-2023 om 21:17:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik geef alleen dat veel vrouwen sowieso al de verantwoordelijkheid nemen om zichzelf al goed te beschermen tegen een zwangerschap. Zou fijn zijn dat mannen dan die verantwoordelijkheid sowieso ook nemen door uit zichzelf al dat condoom erbij te pakken. Maar daarnaast is het ook verstandig om dat als vrouw ook nog extra te doen, naast de anticonceptie die die ze al gebruiken.


Als we het dan toch over gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben hé.

Het is inderdaad een gezamenlijke verantwoordelijkheid en niet alleen af te schuiven op de man. 

Koekie1980 schreef op 03-10-2023 om 13:00:

[..]

Euh omdat TO t dadelijk wellicht zelf moet doen? Gevoel is een ding maar een kind is niet alleen een schattige baby. Het is een zorg en kostenpost voor de komende 20 jaar!!

. Zou onverantwoord zijn om niet even te kijken hoe t met financiën en achtervang zit... Je bent verantwoordelijk als je dit kind laat komen, je kop in t zand steken is het domste wat je kunt doen.

TO... Schrijf je zelf nog mee?

Hoe staat t werkelijk met de achterban en de financiering?

 Je schrijft in je OP over "papa" en "kindje".... Het is pas 6 weken, eerlijk gezegd een "kloddertje cellen" dus nog lang geen kindje. En vooral geen papa want hij lijkt dus alleen de ongewenste donor te zijn. Je ziet t rooskleuriger voor (de toekomst met hem dan) dan hoe t in werkelijkheid lijkt te zijn?

Heb je al een afspraak staan om met hem in gesprek te gaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.