Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

Pil vergeten, zwanger?

Goeieavond iedereen, ik ben even in paniek & heb jullie tips & advies nodig..
Vorige week maandag & woensdag ben ik mijn pil vergeten (ik zat toen in de 3de week). Daarop heb ik donderdag & zaterdag wel 2 pillen genomen.
Zondag uiteindelijk sex gehad met mijn vriend maar ik zit er nu toch wel heel erg mee in en weet niet goed wat ik nu moet doen? Bestaat er een kans dat ik zwanger ben? Is een morning after nu nog zinvol? Ik ben meteen begonnen met een nieuwe strip dus heb nu geen stopweek ingelast.

https://www.apotheek.nl/zorg-van-de-apotheker/uw-apotheker-geeft-antwoord/morning-afterpil#wanneer-nodig?
Bij twijfel; bel je apotheker of je huisarts. Dit is vaak snel af te handelen. En haal meteen wat condooms voor een volgende keer als het wat rommelig gaat met de pil. Want de kans bestaat altijd en je lijkt het nu iig nog niet te willen, dus waarom risico nemen?

sterkte!

Je vergeet op maandag en woensdag de pil en neemt dan op donderdag en zaterdag 2 pillen? Waarom? Je had dan toch op dinsdag en donderdag 2 pillen moeten nemen? Of heb je die van dinsdag en vrijdag ook niet ingenomen?

Snel de morning-afterpil halen. Je blijft a ders twijfelen en dit is snel gebeurd. 

Ik meen nog uit mijn hoofd te weten dat als je in week 3 een pil vergeet, je gelijk je stopweek kan inlassen (inclusief die vergeten dag natuurlijk). Oftewel als je twee weken trouw heb geslikt en je doet een stopweek, je daar niet zwanger van kan worden. Dus als jij nu gewoon de pil doorslikt (en hem niet meer vergeet!!) zou het goed moeten zijn. Dit gaat wel over een normale pil, dus geen lichte speciale ofzo.
Je kan dit makkelijk even checken in de bijsluiter, staat letterlijk per week in wat je moet doen bij pil vergeten. 

Morningafterpil halen.

Je zou de gebruiksaanwijzing van je gebruikelijke anticonceptie eens kunnen gaan lezen. Die staat ook online.

Wij kunnen die niet zien vanaf hier en de gebruiksaanwijzing verschilt per merk en soort. Ik gebruik zelf een driefasenpil en wat ik moet doen bij het vergeten verschilt per week.

Als je twee keer de pil vergeet dan zorg je toch daarna voor een ander voorbehoedmiddel tot de pil weer veilig is? Dan was de paniek niet nodig geweest. 

Een morning-afterpil kan je tot 72 uur na de seks innemen (de EllaOne kan nog tot 5 dagen na de seks). Maar het is wel zo dat hij beter werkt als je hem sneller in neemt. En het liefst eigenlijk binnen 24 uur. De werking is sowieso geen100%, dus er bestaat altijd een kans dat hij zijn werk niet doet.

wat je nu moet doen?

Huisarts bellen en situatie uitleggen

Huisarts bellen, morning-afterpil halen en condooms in huis halen. Vergeet je vaker de pil? Anders zou ik als ik jou was toch gaan kijken naar een alternatief waarbij het minder snel fout kan gaan of er op een andere manier voor zorgen dat je anticonceptie wel betrouwbaar is. Want deze stress elke keer lijkt me niet wenselijk.

Hoezo heb je onveilige seks als je weet dat je de pil twee keer bent vergeten die week?
Morningafterpil kun je proberen, maar 100% garantie heb je nooit. 
Verder eens met het advies om je te oriënteren op anticonceptie waar minder vergeetrisico bij bestaat.

Kijk even op thuisarts.nl daar staat het goed beschreven en ik zou nu de stopweek inlassen en na 7 dagen weer starten met een nieuwe strip.
Zover ik weet is het vergeten van de pil in de derde week niet zo'n ding maar je moet het niet te vaak doen want dan loop je wel het risico dat je een eisprong zal krijgen.

Ingrid18 schreef op 20-07-2023 om 00:45:

Kijk even op thuisarts.nl daar staat het goed beschreven en ik zou nu de stopweek inlassen en na 7 dagen weer starten met een nieuwe strip.
Zover ik weet is het vergeten van de pil in de derde week niet zo'n ding maar je moet het niet te vaak doen want dan loop je wel het risico dat je een eisprong zal krijgen.

Nu een stopweek inlassen moet ze niet meer doen! Dat kan alleen gelijk als je het vergeet in week 3 dus de stopweek is dan inclusief de vergeten dag. Ze is intussen al weer verder gaan slikken dus beter gewoon doorgaan en niet meer vergeten.

Hoe is het nu Alana? Ben je hier wat wijzer geworden?

als je in de 3e week de pil bent vergeten is de kans om zwanger te worden klein(maar is er wel) als ik jou was zou ik de pil altijd doorslikken, dus geen stopweek inlassen(zo zit je eigenlijk altijd in week 3) en als je hem vaak vergeet overgaan naar andere anticonceptie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.