Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
tonny

tonny

07-12-2015 om 16:28

oma van minimeisje

minimeisje (jullie weten nog wel is inmiddels ruim vijf maanden. Het gaat goed met haar, ze ontwikkelt zich prima, ze groeit goed en ook de fysiotherapeut is heel tevreden.

Maar... ze slaapt niet best (en ouders zijn erg moe...). Begin van de avond wordt ze onrustig en dat duurt tot een heel eind in de nacht. Ze slaapt dan eigenlijk alleen als ze bij de ouders in bed kan liggen. Overdag slaapt ze prima in haar eigen bedje of in de box.

Nu las ik net op een site dat cosleeping zeer wordt ontraden als een baby geen borstvoeding krijgt, omdat een kindje dan zou gaan zwerven. Ze krijgt vijf maanden moedermelk, afgekolfd, en nu is haar moeder bezig dit te vervangen door kunstvoeding. Ze heeft vrijwel nooit aan de borst gedronken maar is wel erg gewend aan kangaroeen/buidelen.
Ouders hebben een zacht topmatras, traagschuim of zoiets.

Hebben jullie goeie tips?


Mijntje

Mijntje

07-12-2015 om 16:31

het bedje naast het ouderlijk bed? Zo deden wij dat destijds, tot een jaar of 1.

Wat fijn dat het verder goed gaat met het minimeisje!

Elisabeth

Elisabeth

07-12-2015 om 16:39

wij ook

Alle kinderen,behalve onze zoon die tot 11 maanden, hebben tot een maand of 13/14 naast ons gelegen in hun eigen bedje en soms gewoon lekker tussen ons in. Mijn jongste dochter heeft zelfs tot ruim een jaar OP mijn buik geslapen. Buik op buik dus. Anders viel ze niet in slaap. Daarna kon ik haar in haar bedje 'overgooien'. Alle 3 geen borstvoeding gehad. Misschien kan het een oplossing zijn zo'n bedje naast je eigen bed.

Mijntje

Mijntje

07-12-2015 om 16:48

co sleeper

Dit is nu ook te koop: http://www.vtwonen.nl/inspiratie/kinderkamer/wieg-aan-bed-vast/ Kan ook. Co-sleeper heet dit geloof ik, in het ziekenhuis hadden ze ook zoiets.
Is in ieder geval een stuk veiliger dan het kind in je bed. Maar bij ons waren onze babies gewoon in een spijlenbedje naast ons.

mirreke

mirreke

07-12-2015 om 18:06

Jammer genoeg

worden mensen bang gemaakt voor co-sleepen. Ik vond het ideaal. Ik denk dat het juist voor zo'n klein meisje met een moeilijke start (en met moeilijk bedoel ik zo kort maar in de moederbuik, en dan in een ruimte met apparaten en gepiep en veel licht en niet het vertrouwde geruis van het moederhart en de aderen en de gedempte donkerte), erg goed is om bij moeder in bed te slapen... Bij vroeggeboren kindertjes is er ook een grotere kans op problemen met de hechting, en ik denk dat dan juist het vertrouwd bij de ouders in bed slapen zoveel geborgenheid geeft.

Als het mijn minimeisje was zou ik haar echt gewoon lekker in bed houden hoor... Eventueel bed aan moeders kant tegen de muur aan, en minimeisje aan die kant laten liggen.

Wat fijn Tonny, dat het zo goed gaat...

Eén woord

Inbakeren! Toen mijn premature tweeling 's nachts elk uur wakker waren heb ik ze ingebakerd en dat is echt mijn, maar ook hun redding geweest. Geen wondermiddel maar een fantastisch hulpmiddel ter ondersteuning.

skik

Afwisselen

Bij familie werd de avond verdeeld. Er ging er een slapen om 22.00 uur en die nam het om een uur of 01.00 over van degene die wakker gebleven was.
Wij hadden zelf ook een spijlenbedje naast het grote bed met een opening. En kinderen sliepen bij ons in bed of ernaast. Als je niet ziek bent, verslaafd of dronken staan je zintuigen toch op scherp als er zo'n kleintje naast je ligt. Ik heb het nog steeds als de kat in bed ligt.

viola

viola

07-12-2015 om 19:20

wat bedoel je

precies met zwerven, en wat is de connectie met bv?
Hier zeer luie ouders, gesteld op zoveel mogelijk slaap. Dus kinderen sliepen áltijd daar waar ze het best sliepen...(maar bv hier, is dat anders?)

Kun je het van ze overnemen, regelmatig laten logeren/ van huis wisselen/ ze naar een hotel sturen?
Denk dat, áls het kan, ze je eeuwig dankbaar zijn...

(Fijn dat het zo goed gaat!!!)

Moni

Moni

07-12-2015 om 19:32

Inbakeren

Dat geeft een onrustige baby rust. Bij onze jongste hebben we dat ook toegepast. Toen hij eenmaal gewend was, zag je de rust in zijn ogen en gezicht komen tijdens het inbakeren. Een soort opluchting: nu kan ik slapen.

Pien

Pien

07-12-2015 om 20:19

Inbakeren!

Inderdaad. Dat werd bij onze premature oudste zoon al af en toe gedaan toen hij nog in de couveuse lag. Pas echt onrustig werd hij toen hij eenmaal thuis was. Toen gingen we inbakeren (gewoon in een hydrofiel, hij was daar klein genoeg voor) en dat hielp geweldig.

De andere twee kinderen (niet prematuur) ben ik ook gaan inbakeren toen ze een beetje onrustig werden. Bij hun gebruikte ik een officiële inbakerdoek.

Heeft je dochter minimeisje al eens ingebakerd? In het begin is het even doorzetten (baby wil bewegen en dat lukt niet, dus huilen), maar het gaat vast snel beter.

Wat fijn om te lezen dat het verder zo goed gaat!

Bij ons ...

kwam een fysiotherapeute aan huis. Zij heeft ons toen aangeraden om het "grote" ledikant te vervangen voor een wieg of de wagenbak veilig in bed te zetten.
Ruimte voor een extra wieg was er helaas niet. Zodra we de wagenbak in zijn bed hadden gezet en hem ingebakerd erin legden werd hij veel rustiger.

Misschien is dat een idee? Idee erachter zou een veilig plekje zijn.

Hou er ook rekening mee dat ze rond de drie maanden na de echte uitgerekende datum misschien moeite gaat krijgen een nieuw drinkritme te vinden.
Onze jongste dronk moeizaam en met het nieuwe ritme zoeken, ging het zodanig mis dat hij weer een week opgenomen moest worden. Neem daar echt rustig de tijd voor.

Maantje

Maantje

07-12-2015 om 22:47

Hier

Begonnen met borstvoeding en bij ons in bed slapen. In ons bed slapen mee doorgegaan nadat we gestopt waren met bv. Maar dat is misschien anders? Wel sliepen de kinderen aan mijn kant, tussen de muur en mij. Ik had bij de eerste een wieg gekocht maar t liep anders. Geen seconde spijt van gehad.
Als dat niet kan zou ik zo'n aanhang bedje proberen.
Fijn dat t verder goed gaat!

Inderdaad, geborgen gevoel is zo belangrijk!

Hier ook bij zoon met moeilijke start gehad. Sowieso was ik al van plan de kinderen de eerste weken op de slaapkamer te hebben, dat was bij zoon ook echt nodig. In de bak van de kinderwagen naast mijn kant van het bed, zodat ik hem bij de eerste de beste kik bij me in bed kon nemen of op het aankleedkussen tussen ons in (eerst ivm bv, later gewoon omdat het voor hem het beste werkte als hij bij het eerste teken van onrust gerust gesteld kon worden. 'Laten huilen' werkte hier echt heel erg averechts).

Inbakeren kan ik me ook van voorstellen dat het voor minimeisje goed kan werken. Je bootst er de druk die een baby doorlopend voelt in de baarmoeder mee na, dat is de theorie erachter. Dus een klein bedje of de kinderwagenbak, en dan de druk van de bakerdoek, zouden moeten zorgen voor rust in het lijfje. En volgens mij zijn er ook van die apparaten die het moederhart nadoen. Misschien ook nog een aanvullende optie.

Ik zou als ik vader/moeder van minimeisje was haar gewoon zoveel mogelijk zo dicht mogelijk bij me houden. Mits veilig aangepakt natuurlijk. Maar Anne heeft gelijk hoor, bij een baby staan volgens mij je zenuwen toch wel op scherp.

Fijn dat ze het zo goed doet trouwens! Ik ben heel benieuwd naar de foto's!

tonny

tonny

08-12-2015 om 11:48

de baarmoeder is al erg lang geleden

het moeder- en vaderhart kent ze goed omdat ze daar vaak tegenaan ligt.

De eerste weken uit het ziekenhuis sliep ze heel goed. Maar de laatste tijd is het heel moeizaam. Het lijkt me dat de fysio het inbakeren ook onder de aandacht brengt, die is helemaal bezig met die kant van haar welzijn.

Over 'zwerven'- ik kreeg van die site de indruk dat niet-borstdrinkende baby's een andere betrekking hebben met het lichaam van ouders en daardoor meer 'zwerven' in het bed, als je snapt wat ik bedoel.
Maar als ik van Elisabeth lees dat haar niet-borstgevoede baby's ook lekker sliepen bij de ouders, geeft dat een ander inzicht.

Het ouderlijk bed is groot genoeg, dat is het punt niet, maar ze vinden het zelf lastig om het ukkie erbij te laten slapen, bang dat ze erop gaan liggen, dat t kindje onder het dekbed verdwijnt, dat soort dingen, en het is gewoon wennen, een persoontje extra in bed met eigen beweginkjes. De een doet dat makkelijker dan de ander.

Elisabeth

Elisabeth

08-12-2015 om 12:01

tip

We hadden in het begin een klein aankleedkussen tussen ons in liggen, dat als we uit getut waren en ze sliepen, ik hem/haar dan daarop legde.Zodat ik voor mezelf zeker wist dat ik er niet op ging liggen. Als ze dan weer wakker werden legde ik ze weer op mijn buik. Eenmaal slapen, hup, weer overrollen naar het aankleedkussen. Ging altijd goed. Aankleedkussen lag wel tussen de hoofdkussens, zodat ze niet zouden verdwijnen onder ons dekbed.

Ouderwetse tip.

Misschien al geprobeerd of toch de moeite waard?

Kruikje in bed, voorverwarmen, kruik eruit, baby op de warme plek.

Kijken of er genoeg voeding ingaat. Mijn zoon sliep eerst in en werd later op de avond wakker. Ik deed dan het ritueel van kruikje, voeding en dan sliep hij snel weer in.
Hij was niet klaar om de avonden af te bouwen zeg maar. Met 9 maanden deed ik dat nog. Toen kon hij de ruk van 19.00 tot 7.00 uur nog niet aan, vond ik
Na de late voeding deed ik ook nog een extra dekentje tot halverwege over hem heen.
Volgegeten en lekker warm deed hier wonderen.

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat met je kleindochter!

Trip

Trip

08-12-2015 om 23:34

hier ook

Hier ook een moeilijke slaper die tussen ons inlag. Ik sliep zo waaks dat ik zelfs wakker werd als vader zich omdraaide richting het kind en mijn arm ging dan al beschermend over de baby heen.
Een aankleedkussen ertussen, wat hierboven ook al is genoemd lijkt me ook een goede oplossing en evt. een tweepersoonsdekbed vervangen voor 2 eenpersoonsdekbedden (mocht dat al niet zo zijn), zodat het kindje op twee stukken dekbed ligt met een eigen dekentje over zichzelf en aankleedkussen ligt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-12-2015 om 10:23

Matrasje

Wij hadden een matrasje in bed liggen, tussen ons in, met eigen bedden goed.

En inderdaad je slaapt 'erop', zodra mijn man zich maar bewoog in zijn slaap lag ik al startklaar om mijn kind te beschermen. Het doet wat met je hè, dat moederschap....

Jamie

Jamie

09-12-2015 om 13:43

aankleedkussen

Wij gebruikten ook het aankleedkussen maar dat is zo plasticerig dat ik dat niet echt fijn vond.

Tonny

Tonny

09-12-2015 om 13:52

Als ik hier een foto kon plaatsen...

...dan had ik een hele mooie. Prinsheerlijk tussenin

mirreke

mirreke

09-12-2015 om 14:20

awhhh schattig...

Dat doet mijn moederhart goed, te weten dat jouw minikleindochter heerlijk tussen mama en papa inligt...

inderdaad

eigen matrasje van wieg, als het bed groot genoeg is, gewoon in het midden. Kan ze onder eigen dekentje slapen, maar wel tussen papa en mama.

Zodra kindje groter is (of nu al) goedkoop spijlenbedje van de ikea verbouwen en aan het grote bed vast maken = co sleeper. Eigen veilige plek en lekker dichtbij.

Overigens is warmte ook vaak een rede van wakker worden, dus kruikje zal zeker ook helpen.

Moemie

Moemie

12-12-2015 om 22:03

Te stil

Hallo Tonny,

Mij is destijds door couveuse-nazorg verteld dat extreem premature kinderen die erg lang in het ziekenhuis hebben gelegen het te stil vinden in hun bedje thuis. In het ziekenhuis horen ze continue geluiden. Piepjes, belletjes, en andere geluiden. Het is nooit stil op een couveuseafdeling. Ik heb de eerste weken de baby-ceedee op het kamertje gedraaid. Ik heb het langzaam afgebouwd en het heeft geholpen!

Tonny

Tonny

28-04-2016 om 11:07

minimeisje is bijna 10 maanden

en afgelopen maandag ging ze voor het eerst zelf zitten!

De kinderarts is heel tevreden. Minimeisje is veelal vrolijk en nieuwsgierig.
De groeicurve is goed, ze weeg nu ruim 7,5 kilo. Ze slaapt nu veel beter en is veelal vrolijk. Voor eten heeft ze veel belangstelling, ze kijkt je de hapjes uit de mond. Haar mondmotoriek is in ontwikkeling, daarin wordt ze steeds handiger.
Ze heeft er een enorme hekel aan vastgebonden te zitten (maxicosy/autostoeltje) dus autorijden is geen feest en buiten wandelen vindt ze ook niet zo enorm leuk. Ook een draagdoek vindt ze niet echt fijn.
Ze is het liefst 'los'. En dan wil ze weleens overstrekken, ze lijkt dan nogal gefrustreerd en wil volgens mij van alles wat nog niet lukt. Hierin is er begeleiding van de fysio die geregeld aan huis langs komt.

Nog twee maanden, dan staat haar eerste verjaardag op de kalender. Wat zullen we blij en opgelucht zijn als dit jaar erop zit, de start was zo angstaanjagend en onzeker. Natuurlijk blijven we op onze hoede over wat tot uiting kan komen aan bijzondere gevolgen van haar extreem vroege geboorte, maar we zijn vooral ontzettend blij dat ze het zo goed doet!!

Wow!

Dat is knap zeg! Wat fijn dat het zo goed gaat met minimeisje. Kunnen de ouders al wat onbekommerder genieten van haar?

skik

Fantastisch!

Wat leuk om weer een berichtje te lezen over je kleindochter. Fantastisch dat het goed gaat!

Moeder

Moeder

28-04-2016 om 14:00

Leuk

Zo leuk dat je even vertelt over het minimensje. Ik heb het hele verhaal gevolgd en geregeld met jullie in de rats gezeten en de blijschap gevoeld. Gek hoe je kunt meeleven met, in principe, volstrekt onbekenden
Maar ik ben heel blij dat ze zo goed gaat

jeetje

10 maanden… Is dat echt al weer zo lang geleden? Wat leuk dat je laat weten hoe het gaat. En wat ontzettend fijn om te horen dat het zo goed gaat!

Juline

Juline

28-04-2016 om 21:32

Tjonge, tien maanden alweer

Fijn dat het zo goed gaat!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-04-2016 om 21:50

Wondermeisje

Wat fijn dat het zo goed gaat!

Moni

Moni

28-04-2016 om 22:51

Ze weegt evenveel

als mijn dochter toen ze 10 maanden was. En die is bijna drie weken te laat geboren

Geweldig!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.