Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Slapen overdag blijkt een stuk moeilijker dan tijdens de nacht! Hoe leer je een kleine zelf in slaap komen?

Onze zoon (nu 12 weken) slaapt gedurende de nacht al redelijk goed door (van 22.00 tot 5.00/6.00 heeft hij zijn langste slaapje). Wij leggen hem bij elk slaapje, al slapende weg. Overdag is dat meestal in de box, en soms in zijn eigen bedje. In de ochtend lukt dit (eerste slaapje duurt vaak 1,5 tot 2 uur) maar daarna wordt het steeds moeilijker. Er zijn eigenlijk twee problemen. A) hij leert zo niet zelf in slaap te komen (heb dit al geprobeerd, maar hij blijft maar huilen) en als we hem later op de dag al slapende wegleggen dan begint hij na ongeveer 20 minuten heel plots, heel hard te huilen.

Hoe kunnen we hem leren zelf in slaap te komen? Is dit nu al heel belangrijk, op deze leeftijd? Want het blijven proberen, met als resultaat heel veel huilen, zorgt alleen maar voor slaapgebrek.

En waarom huilen baby's plots na 20 minuutjes slaap? Omdat hij denkt "waar zijn die warme armen die mij in slaap hebben gewiegd?"

Hoe later op de dag, hoe meer we geneigd zijn de kleine "op" ons te laten slapen, want dan haalt hij wel een slaapcyclus door te slapen. Wie herkent dit?

Bedankt!

Marie

Marie

16-08-2015 om 13:32

In de kinderwagen buiten laten slapen

Al geprobeerd om hem in de kinderwagen te laten slapen? En dan lekker buiten?
Hier sliepen de meiden altijd heerlijk buiten.
Lekker in de frisse lucht. Ook heel gemakkelijk als je even boodschappen ofzo wil doen, kun je zo de deur uitstappen.
Als hij wakker schrikt al geprobeerd om de wagen een beetje te wiegen?
En andere slaaphouding? Niet alle babes slapen lekker op de rug (wij immers ook niet). Onze meiden lagen graag op de zij (natuurlijk wel in ons zicht).

Hadewich

Hadewich

16-08-2015 om 13:44

Die twee warme armen...

daar zit het 'm in, denk ik. Baby's zijn van nature graag bij de moeder (of vader natuurlijk). Ik snap dat het lastig of zwaar is om hem steeds bij je te hebben. Is een draagdoek een idee? Dan slaapt hij bij jou, maar jij hebt wel je handen vrij.

En zelf in slaap leren komen: hij is nog zo klein, nog maar 12 weken. Denk dat dat vanzelf wel komt hoor!

Moemoe

Moemoe

17-08-2015 om 11:42 Topicstarter

Bedankt!

Was vooral in de veronderstelling dat kindjes vanaf deze leeftijd dat al horen te leren (zelf in slaap vallen) maar lees ook bij andere berichten dat veel mensen hun baby'tjes wiegen en dat het uiteindelijk echt wel goed komt! Ik ga denk ik maar gewoon door zoals hier voor en genieten van het feit dat hij nog zo klein is. Draagdoek en kinderwagen werpen ook soms vruchten af, en hij slaapt liefst op buikje.. Al raden ze dat af. Komt goed, bedankt!

Wikke

Wikke

18-08-2015 om 10:33

Als hij

Mijn vader zei altijd: als ze 18 zijn doen ze het niet meer. En dat geldt idd voor het meeste.

Je kunt jezelf niet "leren" slapen. Dat is iets dat het lichaam doet. Je kunt de omstandigheden wel vergemakkelijken en als je gelukt hebt krijg je dan een beter slaappatroon. (ahum, maar goed

Neem je kindje bij je, doe wat je wilt, hij is pas 3 maanden en als de mogelijkheid er is en hij hoeft niet naar een dagverblijf ofzo, geniet dan van de kans en slaap een beetje mee.

Verduistergordijn

Een donkere kamer wilt helpen. Als je kleine overdag in de box moeilijk in slaap valt, is het misschien te licht. Leg je kind dan in het bedje in een kamer dat donkerder is, dan de huiskamer.

'Als je hem later op de dag slapend weglegt, wordt hij na 20 min wakker.'. Misschien wat strakker aan je schema houden; vb tussen 10 uur en 11:30 buiten in de wagen lopen zodat hij door de schommel beweging in slaap valt en 's middags tussen 13:30 en 15:00 in zijn bedje in zijn slaapkamer leggen. Vast ritme is een gewenning maar werkt vaak wel het beste, ook al komt het een ouder niet altijd even uit.

Ik weet nog dat het ook niet altijd even goed uitkwam om mij aan een vast schema te houden zoals hier alleen slapen gaan in eigen bedje en niet bij anderen, maar de winst was dat mijn kinderen uitgerust waren en weinig huilden. Ik zag ook babies die overal konden slapen en logeerden. Maar niet ieder kind is hetzelfde.

Regelmaat en inbakeren

Ik zat tot vorige week met precies dezelfde vraag, ik kreeg van iemand het boekje 'regelmaat en inbakeren' van Ria Blom te leen. Zinds een dag of 5 baker ik mijn dochter nu in en probeer ik me te houden aan de voorspelbare regelmaat zoals die omschreven wordt in haar boek. Het werkt echt perfect!! Ik heb nu al een heel ander kind, veel tevredener en uitgeruster. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn dochter niet alleen laat huilen om zelf in slaap te komen. Als ze huilt zit ik naast haar bedje en geef ik haar afentoe een aai en spreek haar geruststellend toe. Het inbakeren in combinatie met het veel eerder te slapen leggen (al bij de eerste vermoeidheidsignalen, wat vaak binnen het uur na intwaken is) resulteerd tot nu toe in een kindje dat van de 1 op andere dag 100 x vrolijker is, geen krampjes meer heeft en eindelijk langere slaapjes als een uurtje.

dc

dc

10-01-2016 om 23:42

vooral naar jezelf kijken

Als je het allemaal kunt combineren, en het fijn vindt met je baby en je baby goed slaapt bij je en uitgerust is, gewoon lekker doorgaan.

Als je denkt dat je baby oververmoeid is door alleen maar hazeslaapjes, of jij met wallen tot aan je tenen zit, dan kun je proberen je baby wat vaker weg te leggen (of in de huiskamer in een bedje). Vaak hebben baby's 5 minuutjes huilen nodig om zich te ontspannen. De regelmaat waar Emiliedje hierboven over praat werkte bij baby 1 en 3 helemaal perfect. Dus kijken naar de baby, en bij eerste signaal van vermoeidheid naar bed (kan ook zonder inbakeren, mijn eerste vond dat inbakeren heel fijn, de 2e moest er niets van hebben). Mijn 2e baby had helemaal geen techniek nodig. Die wilde niet op schoot slapen, en zodra ik hem in bed legde draaide hij zich om en ging slapen, bijna nooit gehuild eigenlijk. Hij is nu met 7 jaar nog steeds heel erg makkelijk met slapen.

Oja,

ik gebruikte altijd een zijliggingskussen. Ergens is dat ook een vorm van veilig gevoel door inbakeren vanwege de 'beklemming' tussen de kussens maar ook weer niet want de ledematen kunnen vrij bewegen.
Ik gebruikte in eerste instantie de kussen vanwege een hardnekkige voorkeursligging bij de eerste. Bij de tweede koos ik direct voor de zijliggingskussen omdat de eerse tussen de kussen zo prettig rustig sliep.

Mathew

Mathew

25-01-2016 om 17:24

Rustgevend

Geef hem iets wat hem rustig maakt, dat kan een doekje of knuffeltje zijn of een pyjamaatje of mouwtje of een speentje. Iets met geur van papa en mama werkt het beste, ik zou er dus zelf eerst paar dagen mee slapen om uw geur in de mouw of knuffel of doek of speen te krijgen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.