Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op
Sarah

Sarah

22-01-2014 om 15:27

Weigert fles

Mijn zoontje is 9 weken oud en heeft al een hele weg afgelegd. Hij heeft verborgen reflux (had verbrande slokdarm en maag) en hij heeft ook koemelkeiwitallergie. Hij heeft al vanalle pappen geprobeerd, maar nu moeten we dus Nutramigen AA geven ivm de allergie en deze indikken met gelilact.

Nu drinkt hij ongeveer een 80 ml en dan duwt hij de speen uit zijn mond. Hij wil niet meer drinken! Hij weegt 6kg en hij drinkt maar tussen de 500 en de 600 ml per dag.

Iemand tips? Ik word er radeloos van...

het kan genoeg zijn

http://www.ouders.nl/artikelen/hoeveel-drinkt-een-baby
"Gezonde baby's drinken gemiddeld 750 tot 800 milliliter moedermelk per dag. Maar dat is een gemiddelde. Er zijn ook baby's die dagelijks maar 450 milliliter drinken, en anderzijds baby's die wel 1200 milliliter lusten op een dag!"
Ik begrijp dat je er zorgelijk van wordt. Het lijkt me ook heel naar voor jou en je baby dat blijkt dat door de reflux er al verbrandingsklachten zijn.
Voorlopig is het genoeg en hopelijk als de maag inwendig herstelt, dat kost ook echt even tijd, dan kan het misschien wat meer worden en misschien ook wat lichter, water bijvoorbeeld. Elke fles gevuld kan nodig zijn maar zorgt ook voor een vol gevoel dat je niet zou hebben bij licht verteerbare borstvoeding en bij iets zwaardere flessemelk.
Houdt goed in de gaten of je kind regelmatig plast en of de ontlasting niet te hard wordt. Dan kun je nog wat olie bijgeven.

genoeg

Als hij bij 80cc stopt, dan is dat blijkbaar voldoende. Bij reflux is het aan te raden om veel vaker veel kleinere porties te geven. Je kind geeft dat ook al aan, dus volg gewoon je kind.

Ninkey

Ninkey

14-02-2014 om 19:36

hetzelfde probleem

Onze dochter is ook 9 weken oud en weigert de fles pertinent. Ze drinkt heel goed aan de borst, en sinds 3 weken zijn we aan het oefenen omdat ik over 3 weken weer moet werken.
Ze heeft al een paar keer kleine hoeveelheden gedronken uit de fles, maar dat beperkt zich van 20-40cc en daarna vreselijk huilen en overstuur raken. Ik heb merken als Medela, Avent en Difrax geprobeerd, maar ze 'spuugt' alle spenen zo weer uit. Of mijn man, iemand anders of ik het geef maakt niet uit, ze drinkt gewoon niet. Ik heb de melk al warm/koud aangeboden, net afgekolfd, zittend/lopend/liggend, afleiden met liedje of tv, niets werkt.

We proberen nu een manier de mijn man perse wilde proberen, gewoon geen borst meer aanbieden, alleen een flesje. Ik ben hierop tegen, ik wil haar na het flesweigeren het liefst gelijk de borst geven, maar dat is belonen en dat wil ik ook niet. Nu probeer ik haar na 30 minuten de borst te geven.
Mijn man wil haar nu alleen nog maar een flesje aanbieden, tot ze gaat drinken. Ik zit nu in de slaapkamer en hoor haar nu al een uur huilen, ze heeft met moeite 30cc gedronken.

Zijn er andere manieren om haar aan de fles te krijgen?

Ninkey

Mijn derde weigerde ook uit de fles te drinken. Ik ben uiteindelijk wel weer gaan werken, maar op het kdv dronk hij de hele dag niets waarna hij de hele nacht aan de borst weer aan het inhalen was. Dat is uiteindelijk voor mij mede reden geweest te stoppen met werken.
De methode van je man zou de mijne niet zijn. Ik vind je kind veel te jong voor zulke maatregelen. Gewoon steeds blijven proberen en als het niet lukt de borst geven lijkt mij persoonlijk beter. Je hebt best kans dat ze de fles over een week wel gewoon accepteert. Of over 2 weken. Meestal lukt het op den duur wel.

Vera*

Vera*

14-02-2014 om 21:03

Dochtertje van mijn vriendin

Het dochtertje van mijn vriendin zou zolang er geen plek was op het dagverblijf een aantal dagen bij mij als oppas zijn.
De eerste werkdag was het dikke stress, het kind weigerde écht de fles.
Ze hadden dus ook al alles geprobeerd.
Het meisje kwam en mama ging werken. Ik ben boodschappen gaan doen met mijn twee kleine kinderen en baby in de wagen. Ik hoopte dat baby nog wat zou slapen en dan ook echt met veel honger weer bij mij thuis zou komen.
Het flesje kwam dan ook later dan de normale voedertijd maar het ging in een keer goed.
Ik heb het (op verjaardagen) nog heel lang moeten horen.

Ook gehad

Mijn derde weigerde ook uit de fles te drinken. We hebben alle spenen uitgeprobeerd en niets hielp. Heel vervelend, vooral toen ze naar het kdv moest. De eerste weken ben ik een keer per dag gaan voeden op de creche. Ze heeft ook via een lepeltje borstvoeding gedronken, en ze kon ook snel door een rietje drinken. Toen ze op de creche een fruithapje kreeg ben ik gestopt met tussentijds voeden en redde ze het met de ( beetjes) melk die ze wel via lepel en rietje dronk. I

hier ook niet

Dochter wilde ook geen fles. Dat vond het KDV niet leuk natuurlijk. Gelukkig kon ik zelf 3x per dag gaan voeden, vond het KDV ook niet leuk maar goed. 1x in de middag kreeg dochter met 4 maanden een bananenprakje met een beetje moedermelk met een lepeltje. Dat was de oplossing. Uiteindelijk door blijven aanbieden op het KDV is het wel gelukt om de fles te geven. Thuis ben ik overgegaan op een tuitbeker.

Feline

Feline

06-10-2015 om 21:15

Vraag aan#1 sarah

Beste Sarah, ik ben zo benieuwd hoe dit is afgelopen. Het is al een tijd geleden en mogelijk zit je niet meer op de site maar ik hoop dat ik toch in contact met je kan treden omdat wij ook soortgelijke klachten hebben met onze dochter en ten einde raad zijn. Misschien kan iemand ons helpen!

Nog meer tips

http://www.ouders.nl/artikelen/van-borst-naar-fles

Er staat ook van alles hier op OOL. Zoek eens op 'fles weigeren' .

En dit artikel: vol met tips

" Als het allemaal niet helpt, kunt u proberen of uw baby melk wil drinken uit een (tuit)bekertje, of gevoed wil worden met een voedingsspuitje, een druppelaar, of een lepeltje. Zelfs een rietje wil soms wel eens werken.

Nog meer tips
Een tijdje geleden, toen we in de Vraagbaak Borstvoeding een vraag behandelden over flesweigering, kregen we daar veel reacties op. Er blijken nog veel meer tips onder moeders te circuleren dan we zelf doorgaans geven. Een mooi overzicht daarvan staat bij de FAQ's op Borstvoedingsforum.nl."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.