Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding - eerste keer ongesteld en PCOS combi

Hoi allemaal,

Een tijd terug is PCOS bij mij vastgesteld. Ondanks dat kon ik gelukkig na een tijdje wel natuurlijk zwanger worden (de kleine is nu 8 maanden). Gezien mijn wens voor nog een kleintje, heb ik op mijn eten gelet en zit ik nu op een gezond gewicht (het gewicht dat ik vroeger had toen mijn ongesteldheid regelmatig was), waarbij mijn ongesteldheid nu dus ook weer zoals vanouds zou moeten zijn voor mijn gevoel.

ik ben ivm de borstvoeding pas 6 maanden na de bevalling ongesteld te worden en nu 2,5 maand verder nog geen 2de ongesteldheid gehad. Nu ben ik benieuwd of er meer moeders zijn die ongesteld zijn geworden tijdens de borstvoedingsperiode en daarna onregelmatig ongesteld waren totdat ze bijv stopte met borstvoeding? Of had de borstvoeding daar bij jullie geen effect op? Dan kan ik uitsluiten of dit normaal is bij BV of toch nog pcos gerelateerd is.
Dank alvast!

ik heb net heel jouw verhaal niet echt ervaring. Hopelijk iemand anders wel. Maar ik heb wel ervaring met menstruatie na zwangerschap. Dat was bij mij niet meteen weer regelmatig. Dat heeft vanaf de eerste menstruatie wel een paar maanden tot half jaar geduurd voordat er regelmaat in zat. Daarna wel heel regelmatig. Dat was voor die zwangerschap (en na de volgende) nooit zo. 
Maar was zonder borstvoeding dus misschien hebben anderen met ervaring passend bij jouw situatie. Enige wat ik wilde aangeven is dat het zonder pcos en borstvoeding ook even kan duren voordat er regelmaat in zit 

Hier geen pcos en ook maar korte tijd bv (4 weken, daarna wegens dubbele borstontsteking en kloven gestopt). Daarna ivm endometriose direct aan de pil. Zoon is nu 7 mnd, maar wij zijn nu alvast begonnen met supplementen slikken om een volgende zwangerschap te ondersteunen. Begin maart stop ik met de pil, maar dan ga ik meteen teunisbloemolie slikken om de cyclus op gang te laten komen. Na de ovulatie tarwekiemolie. Dit hielp de vorige keer (voordat we over gingen op medische hulp) om een meer regelmatige cyclus te krijgen. Ik meen me te herinneren dat dit ook bij pcos zou moeten helpen. Misschien het uitzoeken waard? En anders wil ik je het boekje "It starts with the egg" van Rebecca Fett aanraden, heel veel informatie over wat je kan doen om een zwangerschap te realiseren als het allemaal niet vanzelf gaat. Zowel op niveau van supplementen als andere kleine aanpassingen in het dagelijks leven, voor zowel de vrouw als de man. Er is ook een hoofdstuk aan pcos geweid. Een vriendin van mij met pcos werd direct zwanger nadat ze slechts een paar van die supplementen had genomen. Zelf raakte ik ook op natuurlijke manier zwanger tussen icsi-behandelingen door, dus wij zijn met z'n allen fan. Als je wilt, kan ik je het boek als pdf sturen via pb.

Geef je nu nog borstvoeding?

Ik heb twee jaar borstvoeding gegeven. De laatste maanden alleen in de morgen en avond. En toch had dit nog invloed op mijn menstruatie. 

Ik werd drie maanden na de bevalling ongesteld. Nog niet regelmatig. Ik dacht dat het na een jaar of anderhalf wel weer regelmatig en normaal was, tót ik echt stopte met borstvoeding. Toen werd ik meteen ongesteld en hoe. En toen wist ik weer hoe het was vóór zwangerschap, miskraam, zwangerschap en twee jaar borstvoeding. Echt anders.

Dus lang verhaal kort: het heeft invloed gehad bij mij. 

Een zwangerschap /bevalling, borstvoeding en pcos zijn allemaal individuele redenen wat er voor kan zorgen dat jouw menstruatie nog niet regelmatig is. 
Welke exact bij jou er voor zorgt dat het nog onregelmatig is valt niet te zeggen hier.

Bij mij zat ik na de bevallingen (helaas) weer gelijk in mijn normale patroon. Voor mij was dat altijd al onregelmatig. Cyclussen van 4 tot 6 weken. Oudste heeft 9 maanden, jongste 2 jaar borstvoeding gehad. Na de jongste werd het wel regelmatig, trouwens.
Maar dit zegt niets over jou.

Ik ben tussen het tweede en derde kind geen een keer ongesteld geweest. Tot tweede 14 maanden was borstvoeding gegeven, en tweede was 17 maanden toen derde geboren werd.

Is er een mogelijkheid dat je weer zwanger bent? Voor het geval dat je daar nog niet aan gedacht hebt...

(Hier had borstvoeding niet veel invloed op cyclus en vruchtbaarheid overigens, terwijl ik langdurig borstvoeding heb gegeven). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.