Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Enorm veel krampen

Onze zoon is nu 13 weken oud en heeft sinds 1 week na de geboorte enorm veel last van krampen, wat we ook proberen het blijft altijd aanhouden.

Eerst gaven we afgekolfde moedermelk, daarna met indikking op aanraden dokter, daarna naar osteopaat geweest. Dan is er verborgen reflux vastgesteld dus krijgt hij Omeprazole.
Dan overgeschakeld op flesvoeding eerst Nan complete comfort, daarna novalac ar digest+...

Wat we ook proberen of doen we zijn ten einde raad, indien we een verandering doen gaat het altijd goed de eerste 2 dagen daarna is het weer miserie en na elke voeding enorm veel krampen.

We hadden gedacht aan KMA maar hij heeft eigenlijk amper symptomen, enkel grote rochel na drinken (dokter had geluisterd maar longen zijn zeker zuiver zei hij) en krampen na gelijk welk flesje.
Enkel zijn laatste flesje gaat relatief goed en dan slaapt hij snachts wel een uur of 7 door... Maar overdag is dit echt een ramp...

Zou iemand een (gouden) tip hebben?


ja niet van voeding verwisselen maar zelfde langer aanhouden. De darmen wennen aan nieuw eten en die krampen horen erbij. 

patayaicetea

patayaicetea

07-08-2023 om 12:33 Topicstarter

absor schreef op 07-08-2023 om 12:17:

ja niet van voeding verwisselen maar zelfde langer aanhouden. De darmen wennen aan nieuw eten en die krampen horen erbij.

afgekolfde moedermelk hebben we zeker een week of 8 gedaan.... daarna elke pot voeding 2 weken geprobeerd? Hoelang moeten we aanhouden volgens U?

Onze zoon is 9 weken en hij krijgt sinds hij 3 of 4 weken is Sab Simplex door elke voeding. Kan je kopen via bol.com, maar als je in de buurt van Duitsland woont: daar is het (veel) goedkoper. Het hielp vrij snel, maar helemaal weg ging het niet. Op een van de laatste pagina's van het babytopic (baby's van 2023) geeft Suuus een linkje naar een filmpje waarop een baby op een speciale manier wordt gemasseerd. Wij passen dat meerdere malen per dag toe en nu is het helemaal weg (even afkloppen). Alle beetjes helpen, zou ik zeggen. Sterkte, zowel voor je kind als voor jou. Moeilijk om zo machteloos toe te kijken hoe je baby pijn heeft

Maak je de voeding niet "te dik" aan?  Dik twintig jaar geleden was ik ook ten einde raad van de krampjes. Diverse merken geprobeerd en niks hielp. 
Toen kreeg ik van een doorgewinterde moeder de tip om de bus met voeding eerst met het schepje een paar keer los te scheppen en dan pas het aantal schepjes af te meten en dan het liefst voor 2 of meer voedingen tegelijkertijd. 
Binnen een dag of 3 waren de krampjes/krampen helemaal over. 

patayaicetea

patayaicetea

07-08-2023 om 13:52 Topicstarter

Bakblik schreef op 07-08-2023 om 13:01:

Maak je de voeding niet "te dik" aan? Dik twintig jaar geleden was ik ook ten einde raad van de krampjes. Diverse merken geprobeerd en niks hielp.
Toen kreeg ik van een doorgewinterde moeder de tip om de bus met voeding eerst met het schepje een paar keer los te scheppen en dan pas het aantal schepjes af te meten en dan het liefst voor 2 of meer voedingen tegelijkertijd.
Binnen een dag of 3 waren de krampjes/krampen helemaal over.

Wij maken deze zoals de dokter ons aanbevolen heeft: beetje bij beetje poeder en water mengen, zoals een roux

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 14:49

patayaicetea schreef op 07-08-2023 om 12:33:

[..]

afgekolfde moedermelk hebben we zeker een week of 8 gedaan.... daarna elke pot voeding 2 weken geprobeerd? Hoelang moeten we aanhouden volgens U?

Wij gebruikten voeding van Hipp. Dat was de enige voeding die onze dochter binnen jield en waar ze het goed op deed.

Hoe weet je zo zeker dat het krampen zijn?

patayaicetea

patayaicetea

07-08-2023 om 16:36 Topicstarter

Vickyp schreef op 07-08-2023 om 15:52:

Hoe weet je zo zeker dat het krampen zijn?

Half uurtje na de voeding, hevig schoppen, vuisjes maken,..

patayaicetea schreef op 07-08-2023 om 16:36:

[..]

Half uurtje na de voeding, hevig schoppen, vuisjes maken,..

Vraag via je huisarts een verwijzing voor een koemelk provocatie test aan. Dan heb je met zo'n kleintje geen bloedtest nog nodig. Je baby krijgt dan onder begeleiding ( van jou) kleine beetjes koemelk. Later bespreek je de reacties hierop die je zelf bijhoudt. Hier had 1 geen overduidelijke symptomen maar wel erge reacties in de buik van lucht/krampen enz, de ander ook eczeem. 

Ik zou ook niet alleen kijken naar wat je geeft, maar ook hoe je het geeft. De nachten gaan behoorlijk goed lees ik, misschien is er meer rust tijdens het laatste flesje? Ben je zelf gespannen tijdens het voeden? Waar voedt je? In welke houding? Hoe lang houdt je hem rechtop? Op borstvoedingswebsites, staan vaak ook de nodige tips voor flesvoeding. Drinkt hij te snel, te langzaam, met veel lucht? Boert hij wel goed?

Hij heeft reflux, dat is iets anders dan krampjes. Wel heel naar voor hem, maar daarvoor maakt de soort voeding niet uit.

Ik heb een dochter die veel krampjes had als baby en ook opgroeiend veel last van haar darmen had. Een paar bezoeken aan de osteopaat hebben dat volledig verholpen.
Osteopaten behandelen ook babies. Misschien iets om uit te zoeken/uit te proberen?

Fortuona schreef op 07-08-2023 om 19:01:

Ik heb een dochter die veel krampjes had als baby en ook opgroeiend veel last van haar darmen had. Een paar bezoeken aan de osteopaat hebben dat volledig verholpen.
Osteopaten behandelen ook babies. Misschien iets om uit te zoeken/uit te proberen?

Ze is al bij de osteopaat geweest. Die heeft verborgen reflux vastgesteld.

Bijtje82

Bijtje82

07-08-2023 om 19:46

Annelies58 schreef op 07-08-2023 om 19:39:

[..]

Ze is al bij de osteopaat geweest. Die heeft verborgen reflux vastgesteld.

Dan heb ik maar één tip. Zo rustig mogelijk laten drinken. Zo veel mogelijk rechtop tijdens het drinken en goed laten boeren. Na het boeren ook nog even rechtop houden. 

Beter kleine beetjes in etappes, dan in één keer de fles leeg.

Wat vervelend, onze baby had er ook erg veel last van maar vanaf een week of 6 zag ik verbetering. Wat bij ons erg goed hielp is wandelen met de draagzak. Maar op het hoogtepunt was ook dat niet voldoende helaas. Je zegt dat er verborgen reflux is vastgesteld, ik zou daar mee aan de slag gaan. Wellicht zijn het geen krampjes maar toch last van de reflux. En ik zou inderdaad ook dezelfde voeding langere tijd aanhouden zodat de darmen goed kunnen wennen, dat duurt echt een lange tijd.

Sterkte, het is erg naar om je baby zo te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.