Weet jij wat je baby nodig heeft? Minder stress met dé ouderschapscursus
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kraamcadeau voor Moslims


 Mss komt het allemaal wat overdreven over maar ik ben superblij met mijn lieve buren en wil ze graag het respect tonen wat voor hun belangrijk/gebruikelijk is.

Dat gewoon zeggen. Ik werk heel veel met moslims en sla regelmatig de plank mis. Andersom trouwens ook. Maar ik gooi het gewoon open: jongens, als ik iets geks zeg of doe, dan doe ik het niet om jullie te kwetsen. Zeg het dan gewoon, dan doe ik het de volgende keer anders. Gaat prima. En soms krijg ik dingen te horen die ik echt onzin vind. Ik houd ervan om mijn mouwen letterlijk op te stropen en in de omgeving waarin ik met moslims werk hebben alle vrouwen lange mouwen, ook hartje zomer. Sorry jongens, ik bedek me van hals tot voeten (meestal nette, niet te strakke broek met een blouse) en tot over mijn ellebogen. Niks aanstootgevends aan. We leven hier niet onder de sharia. 
Verder lachen we heel wat af, vooral de jongere generatie op die plek heeft fantastische zelfspot. 

Kadushi schreef op 29-12-2023 om 16:43:


Nog 1 vraag; ik heb een hondje (hetzelfde ras als haar zusje heeft) die ik uiteraard niet meeneem. Moet ik daar nog extra aandacht aan besteden of ergens rekening mee houden? Mss komt het allemaal wat overdreven over maar ik ben superblij met mijn lieve buren en wil ze graag het respect tonen wat voor hun belangrijk/gebruikelijk is.

Ik denk niet dat je buren verwachten dat je aandacht aan hun hond besteedt, of al helemaal geen kluif oor voor het hondje meeneemt; je komt voor de baby.


Misschien dat anderen er iets over weten; maar sommige mensen blijven ongemerkt te lang, dus hoe voorkom je dat je te lang blijft of dat je te vroeg weer vertrekt? Je wilt ze niet tot last zijn, maar ook niet ongeïnteresseerd over komen, te vroeg  afzwaaien met kans dat de buren zich beledigd kunnen voelen.

Ze zullen je waarschijnlijk iets aanbieden om te eten en/of te drinken. Neem iets van het aanbod. Helemaal niets nemen wordt ook als zeer onbeleefd gezien. Heb ik geleerd van het vrijwilligerswerk dat ik doe. 

Kadushi schreef op 29-12-2023 om 16:49:

[..]

Ik voel het niet als moeten maar als rekening houden met. Ik kan me wel voorstellen dat sommige dingen niet in de smaak vallen ivm hun geloof. Kleine moeite om even uit te zoeken wat wel/niet gewenst is ipv alleen van jezelf uit te gaan. Een groeiboek/babyalbum vind ik wel een leuk idee!

Dat siert je hoor, mijn opmerking is niet vervelend bedoelt 

Kadushi

Kadushi

29-12-2023 om 17:41 Topicstarter

Flanagan schreef op 29-12-2023 om 17:03:

[..]

Ik denk niet dat je buren verwachten dat je aandacht aan hun hond besteedt, of al helemaal geen kluif oor voor het hondje meeneemt; je komt voor de baby.


Misschien dat anderen er iets over weten; maar sommige mensen blijven ongemerkt te lang, dus hoe voorkom je dat je te lang blijft of dat je te vroeg weer vertrekt? Je wilt ze niet tot last zijn, maar ook niet ongeïnteresseerd over komen, te vroeg afzwaaien met kans dat de buren zich beledigd kunnen voelen.

Ik heb een hond, hun niet. 

Kadushi

Kadushi

29-12-2023 om 17:42 Topicstarter

Bakblik schreef op 29-12-2023 om 17:06:

Ze zullen je waarschijnlijk iets aanbieden om te eten en/of te drinken. Neem iets van het aanbod. Helemaal niets nemen wordt ook als zeer onbeleefd gezien. Heb ik geleerd van het vrijwilligerswerk dat ik doe.

Goed om te weten, dank je!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-12-2023 om 17:55

Hond niet meenemen, maar dat zou ik sowieso niet doen bij kraambezoek. Verder: ik vind het heel lief van je dat je rekening wilt houden met eventuele andere gewoontes of gevoeligheden. Dat kun je ook gewoon benoemen: dat je doet wat je gewend bent bij kraambezoek en dat als je iets "stoms" doet ze dat gewoon moeten zeggen.

Zelf geen moslim/moslima, maar iets wat ik heel vervelend vond: mensen met parfum (meestal vrouwen) of sterke zweetlucht (in onze ervaring meestal mannen). Dan ruikt je baby naderhand naar "vreemde" en vaak nog vies ook. Vind ik nu zoon 7 mnd is nog steeds irritant. Ook vond (vind) ik het ongemakkelijk als mensen mijn baby gingen kussen. Wat ik erg op prijs stel: eerst je handen wassen voor je het kindje aanraakt. Doet bijna niemand uit zichzelf, ik was heel blij met de enige persoon die het wel deed. Je weet nooit waar iemand met zijn/haar handen heeft gezeten en zeker nu overal verkoudheden etc heersen... Als je voor kleding gaat: houd rekening met het snelle groeien en als je een grotere maat koopt: denk aan het juiste seizoen. Geen dikke winterjas voor over 6 mnd bijvoorbeeld. Maar met logisch nadenken kom je een heel eind

Oh en wat hier heel welkom was geweest: een gezonde avondmaaltijd. Een lekkere ovenschotel, pastasaus plus pasta, maaltijdsoep met broodjes, zoiets. Wel rekening houden met hun religieuze en evt andere eetwensen. 

Een ovenschotel of enkele dozen soep voor de vriezer.
Anders het voorstel om eens te babysitten. 

Kadushi

Kadushi

29-12-2023 om 18:46 Topicstarter

afrodite05 schreef op 29-12-2023 om 18:05:

Zelf geen moslim/moslima, maar iets wat ik heel vervelend vond: mensen met parfum (meestal vrouwen) of sterke zweetlucht (in onze ervaring meestal mannen). Dan ruikt je baby naderhand naar "vreemde" en vaak nog vies ook. Vind ik nu zoon 7 mnd is nog steeds irritant. Ook vond (vind) ik het ongemakkelijk als mensen mijn baby gingen kussen. Wat ik erg op prijs stel: eerst je handen wassen voor je het kindje aanraakt. Doet bijna niemand uit zichzelf, ik was heel blij met de enige persoon die het wel deed. Je weet nooit waar iemand met zijn/haar handen heeft gezeten en zeker nu overal verkoudheden etc heersen... Als je voor kleding gaat: houd rekening met het snelle groeien en als je een grotere maat koopt: denk aan het juiste seizoen. Geen dikke winterjas voor over 6 mnd bijvoorbeeld. Maar met logisch nadenken kom je een heel eind

Oh en wat hier heel welkom was geweest: een gezonde avondmaaltijd. Een lekkere ovenschotel, pastasaus plus pasta, maaltijdsoep met broodjes, zoiets. Wel rekening houden met hun religieuze en evt andere eetwensen.

Helemaal eens! Dat zijn dingen waar ik sowieso een hekel aan had in mijn kraamtijd en al nooit bij anderen doe. Ook handen wassen doe ik altijd, vond het zo vreemd dat mensen dat gek vonden als ik het vroeg, zelfs de kraamhulp keek of ik haar een oneerbaar voorstel deed. Een avondmaaltijd wil ik wel voorstellen maar er zelf mee aankomen vind ik te intiem ofzo. 

Maar dat heeft meer met mezelf te maken; ik ben snel vies van mensen die ik niet goed ken. Kleding vind ik gewoon echt niet leuk om te geven behalve een rompertje of slabbetje met leuke tekst ofzo. Ik heb zelf zoveel kleertjes gekregen die ik lelijk vond of de verkeerde maat etc, zonde van het geld. Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken! Zaten hele bruikbare tussen!

Kadushi

Kadushi

29-12-2023 om 18:50 Topicstarter

Moirmel schreef op 29-12-2023 om 18:07:

Een ovenschotel of enkele dozen soep voor de vriezer.
Anders het voorstel om eens te babysitten.

Dat heb ik als eerste aangeboden toen ze me vertelde zwanger te zijn haha! Ze ziet me een beetje als een buurt oma en zei dat ze daar dankbaar gebruik van zou maken. Ik hoop het, heerlijk om weer eens te tuttelen met een baby, temeer omdat ik mijn eigen kleinkind door omstandigheden bijna nooit zie helaas. 

Wat ontzettend leuk voor je dat je zulke warme buurtjes hebt gekregen. Ik weet zeker dat ze ook erg blij met jou zullen zijn! Om je warme respectvolle houding ♥️

afrodite05 schreef op 29-12-2023 om 18:05:

Zelf geen moslim/moslima, maar iets wat ik heel vervelend vond: mensen met parfum (meestal vrouwen) of sterke zweetlucht (in onze ervaring meestal mannen). Dan ruikt je baby naderhand naar "vreemde" en vaak nog vies ook. Vind ik nu zoon 7 mnd is nog steeds irritant. Ook vond (vind) ik het ongemakkelijk als mensen mijn baby gingen kussen. Wat ik erg op prijs stel: eerst je handen wassen voor je het kindje aanraakt. Doet bijna niemand uit zichzelf, ik was heel blij met de enige persoon die het wel deed. Je weet nooit waar iemand met zijn/haar handen heeft gezeten en zeker nu overal verkoudheden etc heersen... Als je voor kleding gaat: houd rekening met het snelle groeien en als je een grotere maat koopt: denk aan het juiste seizoen. Geen dikke winterjas voor over 6 mnd bijvoorbeeld. Maar met logisch nadenken kom je een heel eind

Oh en wat hier heel welkom was geweest: een gezonde avondmaaltijd. Een lekkere ovenschotel, pastasaus plus pasta, maaltijdsoep met broodjes, zoiets. Wel rekening houden met hun religieuze en evt andere eetwensen.

Dat van die parfum ben ik helemaal met je eens. Ik vind het nu nog steeds smerig als mijn jas naar andere mensen ruikt. Maar eerst je handen wassen voordat je een baby aan mag raken, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. We zijn hier veel te schoon en veel te voorzichtig, je kweekt juist hele kwetsbare mensen door al dat handen wassen gedoe. 

Verder zou ik gewoon een leuk voorleesboekje geven. En niet teveel doen, dat kan ook opdringerig of té eager overkomen. 

Een geschenkset met speenkoord, bijtring en neutrale knuffeldoek?
20 euro bij Bol. Ook in groen, blauw, roze en teal.

1195x1200.jpg

elledoris schreef op 29-12-2023 om 22:56:

[..]

Dat van die parfum ben ik helemaal met je eens. Ik vind het nu nog steeds smerig als mijn jas naar andere mensen ruikt. Maar eerst je handen wassen voordat je een baby aan mag raken, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. We zijn hier veel te schoon en veel te voorzichtig, je kweekt juist hele kwetsbare mensen door al dat handen wassen gedoe.

Verder zou ik gewoon een leuk voorleesboekje geven. En niet teveel doen, dat kan ook opdringerig of té eager overkomen.

Normaal gesproken ben ik het met je eens, maar bij een baby van een paar dagen/weken oud die nog geen weerstand heeft kunnen opbouwen, vind ik het een ander verhaal. Als ze ouder worden, hoeft dat handen wassen van mij ook niet meer, maar die eerste weken wel. Maar TO: eigenlijk moet je niet kijken naar wat mensen op een forum zeggen/vinden/willen, maar naar wat de ouders in kwestie willen. Maar volgens mij doe je dat al  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.