Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Wanneer naar 1 slaapje in de middag?

Mijn vriend is oppasopa voor een kleinkind van 14 maanden. We zijn op zoek geweest naar leuke activiteiten, de kinderboerderij en bibliotheek worden ook wat saai. Wat me opvalt is dat de meeste baby/dreumesactiviteiten in de ochtend zijn. Kleinzoon slaapt nu nog van 9-11 en in de middag. Op een gegeven moment blijft hij ‘s morgens wakker natuurlijk, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer we dat kunnen verwachten.
Wanneer ging jullie (klein-) kind naar één slaapje?


Mijn oudste ging met precies 1 jaar over naar 1 slaapje, omdat dat beleid was van het kinderdagverblijf en ik dat nog braaf volgde. Mijn andere twee kinderen heb ik beter gevolgd en gingen tussen 14 en 16 maanden over. 

Met een jaar ongeveer zaten beide kinderen op 1 slaapje per dag.  Na de lunch, ging dochter om 13.00 in bed en na anderhalf uur er weer uit.  Zij sliep goed in de nacht soms wel 13 uur aan een stuk. 
Zoon deed ook 1 slaapje maar dat was wel wat langer. 
Activiteiten meestal in de ochtend dan waren ze goed moe om te kunnen slapen. 

Hij is nu inmiddels 31 maar vanaf dat zoon 1,5 jaar was ging hij overdag niet slapen. 

MMcGonagall

MMcGonagall

25-02-2024 om 12:42 Topicstarter

watertoren schreef op 25-02-2024 om 12:38:

Hij is nu inmiddels 31 maar vanaf dat zoon 1,5 jaar was ging hij overdag niet slapen.

Wanneer ze niet meer gingen slapen kan ik me nog wel herinneren. Oudste met 2,5 en jongste pas toen ze naar school ging. Maar dat ochtendslaapje, geen idee. Met name de jongste was wel een slaapkop dus ik denk dat die het lang heeft volgehouden.

Kleinzoon gaat niet naar officiële opvang dus iedereen volgt zijn ritme. Ze maken hem zelfs om 7 uur wakker in het weekend, om het schema niet te verstoren

Die tijd komt wel terug hoor dat ze overdag willen slapen. Denk aan pubertijd, veel bier drinken en slapen . Geniet ervan.

bij mijn kinderen (3 stuks) ging bij alle drie in mijn beleving niet het ochtendslaapje eraf, maar dat werd later en langer, en dan ging het middagslaapje wegvallen.
Ze sliepen alle drie ook een tijd van 11.30-14.00 of zo. Want langer hielden ze niet vol en 2x slapen lukte ook niet meer.
Toen waren ze tussen de 12 en 15 maanden.

Meestal tussen de 12 en 18 maanden. Idd eerst nog wat gerommel qua tijden etc. Maar over een aantal maanden zullen die activiteiten wel een optie zijn hoor!

mijn jongste heeft zeker tot twee jaar zowel sochtends als smiddag geslapen. Tot  drie en een half ook nog een lang slaapje (3 tot 4 uur) smiddags.

Bij de oudste precies zo. Pas twee weken voor hij zou starten met school sliep hij smiddags niet meer. 
Ook lange nachten van 19 uur tot 7:30, al wekte we ze dan. In het weekend sliepen ze tot 9 uur in de ochtend.
Op het kinderdagverblijf volgde ze het ritme van het kind, dus daar lagen ze ook de meeste uren in bed. 

Mijn herinneringen uit die leeftijdsfase zijn vooral slapen, slapen, veel thuis zijn ivm alle slaapjes en saai. Zelfs tijdens de korte "uitjes" zoals boodschappen doen, zittend in de winkelwagen of op de fiets (voorop of achterop) vielen ze in slaap. 

Maargoed, elk kind heeft zijn eigen slaapbehoeftes en die zou ik zoveel mogelijk volgen. 

Ik kan me niet herinneren dat ze hier ooit een ochtendslaap hebben gedaan. Af en toe een half uurtje na het voeden, maar zeker geen lange tijd. We konden dus prima naar babyzwemmen en zo in de ochtend. Ze waren hier als kleine baby ook al bijna de hele dag wakker.

Het wisselt heel erg per kind volgens mij. Ik hoor om mij heen verhalen van baby’s die rond die leeftijd nog wel twee keer per dag lang slapen. Die van mij heeft daar nooit zin in gehad en deed alleen hazenslaapjes. Nu ze 10 maanden is gaat het eindelijk wat beter en kan ze een langer slaapje doen (zo’n twee uur), als het lukt slaapt ze dan nog een half uurtje op een ander moment. Zij heeft in principe al genoeg aan één slaapje per dag. Ik zou gewoon bepaalde activiteiten uitproberen, een keertje wat later slapen kan vaak wel. En als het niet lukt dan weet je dat ook snel genoeg. 
Wat ook leuk kan zijn in de zomer is een abbonement op de dierentuin, dat heb je er vaak in een paar keer al uit en dan kan je vaker even kort gaan. Ik ben benieuwd wat voor andere activiteiten jullie nog hebben bedacht.

ligt er ook aan hoelaat het kind opstaat of moet opstaan van de ouders. Die van mij slaapt van 20 tot 8 en doet sinds hij 1 is alleen nog een slaapje rond 12 a 13 uur. Ik begrijp dat als een kind al om 5 of 6uur op is hij dat niet redt. 

MMcGonagall

MMcGonagall

25-02-2024 om 16:00 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 25-02-2024 om 15:41:

Het wisselt heel erg per kind volgens mij. Ik hoor om mij heen verhalen van baby’s die rond die leeftijd nog wel twee keer per dag lang slapen. Die van mij heeft daar nooit zin in gehad en deed alleen hazenslaapjes. Nu ze 10 maanden is gaat het eindelijk wat beter en kan ze een langer slaapje doen (zo’n twee uur), als het lukt slaapt ze dan nog een half uurtje op een ander moment. Zij heeft in principe al genoeg aan één slaapje per dag. Ik zou gewoon bepaalde activiteiten uitproberen, een keertje wat later slapen kan vaak wel. En als het niet lukt dan weet je dat ook snel genoeg.
Wat ook leuk kan zijn in de zomer is een abbonement op de dierentuin, dat heb je er vaak in een paar keer al uit en dan kan je vaker even kort gaan. Ik ben benieuwd wat voor andere activiteiten jullie nog hebben bedacht.

We gaan niet uit onszelf experimenteren. De ouders zijn nogal van de klok, dus het kan pas als hij echt uit zichzelf in de ochtend niet meer hoeft te slapen. Ik denk dat meespeelt dat ze hem om 7 uur wakker moeten maken. Anders zou hij doorslapen en schuift het hele schema op. Zwemmen, muziek en dans beginnen voor die kleintjes meestal rond 9-10 uur.

vanaf 9 maanden sliepen alle 4 mijn kinderen alleen nog na de lunch een uurtje. Vanaf 20 maanden sliepen ze helemaal niet meer overdag. Moet ik er wel bij zeggen; alle 4 sliepen ze vanaf de kraamweek de hele nacht door. Gebroken nachten kennen wij dan weer niet. Maar goed, ochtendslaapje was tot 9 maanden.

mijn dochter is nu 13 maanden en slaapt soms 1x p.d. en soms 2x. Echt afhankelijk van hoe ze ‘s nachts heeft geslapen en hoe laat ze in de ochtend wakker is (op werkdagen dus vaak 2 slaapjes nog, of iig sowieso echt nog het ochtendslaapje wél want langer dan 3 uur wakker in de ochtend gaat hem hier niet worden..)

Die van mij ging op initiatief van kinderdagverblijf met 14 maanden naar één slaapje. En toen ging ze in de avond makkelijker slapen en in de nacht beter. En geen gezeur meer omdat 2e slaapje altijd al lastig was. Ze is nu 2,5 en slaapt nog in de middag. Ik hoop dat ze dat nog lang doet, heerlijk dat uurtje voog mezelf in de middag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.