Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
nikki

nikki

08-02-2016 om 18:46

driftbuien snachts

Mijn dochter van 2.5 jaar heeft de laatste tijd vaak driftbuien in de nacht .ze word dan wakker . Begint te huilen en is boos .zegt vaak niet meer te willen slapen .wil tegenstrijdige dingen (wel drinken .geen drinken .wel deken .geen deken enz) wil ook niet getroost worden heb al van alles geprobeerd .haar negeren maar wel bij haar blijven . Proberen te vragen wat er is. Haar laten huilen boos worden etc etc .ben echt beetje wanhopig aan het worden .heeft iemand hier ervaring mee of tips ?

MagalĂ­

MagalĂ­

08-02-2016 om 19:20

Mijn oudste heeft dit gehad, nachtangst of pavor nocturnus heet dat. Google er maar eens op, misschien herken je het. Bij ons hielp het beste om haar op schoot te nemen (zodat ze zich veilig en geborgen voelde) en dan maar rustig laten uithuilen. 's Morgens wist ze er niks meer van. Herken je dat? Je kind lijkt ook wakker, maar is het eigenlijk niet. Het was vervelend, zo midden in de nacht, maar gelukkig was het bij mijn kind na een paar weken over.

Nachtmerrie?

Of enge dromen, dat klinkt wat liefelijker. Waarschijnlijk word je dochter boos terwijl ze dat niet goed beseft. Ze is misschien niet echt, helemaal wakker.
Als ze wakker schrikt heeft ze even geen idee waar ze is en is ze bang. Ook bang om weer te gaan slapen, want ze droomde misschien te spannend.
Ik suste altijd zachtjes en kriebelde wat en als ik zei:" mama is hier, alles is goed, ga maar lekker slapen", was mijn zoon gerustgesteld en sliep weer verder.

Als je 2,5 bent is het best moeilijk om uit te leggen wat er is, de driftbui kan ook een paniekbui zijn door dromen. De ervaringen van de dag moeten verwerkt worden en dat is vaak tijdens het slapen.

Goudvis

Goudvis

08-02-2016 om 20:05

ja nachtangst

Inderdaad nachtangt, pavor nocturnus. Dat is hier thuis ook gebeurd en het duurde een paar jaar. Er was geen land te bezeilen met onze zoon. Wij moesten hem helaas "er uit halen" anders kon hij niet meer slapen. En wij ook niet :-p

nikk

nikk

08-02-2016 om 20:33

troosten

Ik wou dat ik haar kon troosten helaas is ze vaak zo boos dat ze niet aangeraakt wil worden

hier nog steeds af en toe

Zoon is inmiddels 8 jaar en heeft dit nog wel eens. Minder vaak dan vroeger, maar echt nog wel met enige regelmaat. Snel naar m toegaan als hij gaat huilen/schreeuwen, niet verbaal reageren op boze/verdrietige uitspraken en hem op schoot nemen en zachtjes vertellen dat je bij m bent en dat alles goed is helpt bij hem om weer te kalmeren en rustig verder te slapen. Soms binnen een minuut (vooral als we er snel bij zijn), soms heeft het langer nodig, wel tot een half uur.

De volgende dag weet hij er niets meer van maar het lijkt alsof hij wel wakker is op zulke momenten. Vooral vervelend voor onszelf (want het ziet er echt zo zielig uit) en minder voor hem zijn we inmiddels achter...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.