Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Katniss

Katniss

30-03-2015 om 15:03

Een 'aanloopje' maken bij het praten

Mijn neefje (bijna 3) praat weinig met vreemde mensen erbij. We moeten hem echt uitdagen om bijv. iets tegen mij te zeggen en dan gaat dat nog niet van harte. Ik heb hem bijvoorbeeld nog geen zin horen zeggen, alleen losse woorden. Wat me opvalt is dat hij voorafgaand aan een woord eerst een soort 'gierend' geluid maakt, en dan met een schor stemmetje heel snel zijn woord uitspreekt. Mijn zus maakt zich er weinig zorgen over want 'het is een jongetje, en het zal vanzelf wel komen'.
Hebben jullie zoiets wel eens gehoord/gezien, zo'n gierend 'aanloopje' en dan een schorre stem? Hij begrijpt overigens wel alles en de woorden die hij zegt spreekt hij ook prima uit.

Tango

Tango

31-03-2015 om 20:06

Lastig

Je kan er niet veel mee denk ik, omdat je zus zich er geen zorgen over maakt. Misschien kan je het toch nog een keer naar haar benoemen, bijvoorbeeld door te zeggen dat je dit nog nooit gehoord hebt en je toch aardig wat kinderen hebt gezien.
Ik heb het ook nog nooit gehoord en zou zelf denken laat er een keer een logopedist naar kijken want het klinkt niet helemaal alsof hij zijn stem goed gebruikt en mogelijk kan hij daar later last van hebben. Zit hij op een peuterspeelzaal of dagverblijf? Zeggen ze er daar iets over?
Hier overigens een neefje dat de oren van je kop kletst, 2 jaar. Grappig hoor, achter iedere zin zegt hij hè. Bijvoorbeeld: mama schoenen aan hè. Die spreekt dus wel hele zinnen. Natuurlijk is het ene kind sneller dan het andere en mogelijk spreekt jouw neefje in zijn eigen gezin wel hele zinnen maar de manier waarop hij praat lijkt toch wel wat bijzonder.

Katniss

Katniss

31-03-2015 om 21:26

Ja lastig

Mijn zus is nogal afwachtend en vindt dat ik mijn kinderen veel te snel naar allerlei deskundigen sleep. Mijn niet-pratende peuter heb ik destijds al meegenomen naar een logopediste toen ze nog geen 2 was Het consultatiebureau heeft echter nog niets opgemerkt, maar die zijn nooit zo vlot (vind ik).
Ik ben toch nog benieuwd of iemand het herkent.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 21:53

vraagje

Wat gebeurt er als je hem vraagt wat hij net gegeten heeft, wat hij gedaan heeft op de psz, wat hij gedroomd heeft of wat hij vanmorgen gespeeld heeft? Dus wat gebeurt er als je hem een vraag stelt waar hij geen woord als antwoord op kan geven? Zoekt hij dan naar een woord met die gierende uithaal?

En als hij zingt?

Heb je al eens een liedje met hem gezongen? Waarschijnlijk vind hij het zo spannend om te praten dat dat een beetje op zijn keel slaat?
Of kletsen terwijl je samen een boekje leest, of tv kijkt?

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 21:58

ja inderdaad

Probeer eens samen een boekje te lezen waarbij jij iets aanwijst en hij moet zeggen wat het is. Dan is hij wellicht minder bezig met die blijkbaar 'enge tante' en meer met het boekje. Liefst een boekje wat hij goed kent en jij niet (wat is dat, dat ken ik niet....) als hij meer achter elkaar praat ben ik benieuwd of het dan weg gaat.

Katniss

Katniss

31-03-2015 om 21:59

Niets

Als ik hem iets vraag zegt hij over het algemeen helemaal niets. Zingen doet hij ook niet. Volgens mijn zus praat hij dus wel met niemand erbij en zegt hij op het kdv ook wel eens een woordje, maar dat laatste ook pas sinds kort. En dat schorre stemmetje is er dan altijd.

Dus...

als hij alleen met zijn moeder is heeft hij ook dat schorre stemmetje? Ik kende wel een jongetje met een piepstemmetje, maar schor? Nee, ik zit er nog eens over na te denken, schor herken ik verder niet, alleen bij wat stress.

Schor?

Ik heb wel eens gehoord dat een schorre stem bij kleine kinderen altijd een reden is om daar naar een arts door te laten kijken. Niet als ze een keertje schor zijn door een verkoudheid of een schreeuwpartij, maar dus wel als ze altijd schor zijn. Er is dan altijd iets aan de hand. Gek dat het cb er kennelijk niets van vindt dat je neefje van 3 nog nauwelijks praat? Ik vind het wel zorgelijk klinken.

skik

Hanne.

Hanne.

01-04-2015 om 10:19

consultatiebureau

Dat het CB er niets van vindt snap ik wel. Daar komen ze als ze 2 zijn (niet/weinig praten nog geen alarmsignaal) en daarna pas weer als ze 3 zijn. En aangezien neefje nog 3 moet worden...

Ik zou hoogstens aangeven dat jij het opvallend vindt en dat jij het bij het volgende CB consult even aan zou stippen. Veel meer kan je denk ik niet (herkennen doe ik het niet)

Mijntje

Mijntje

01-04-2015 om 10:32

stemgebruik

Schorheid is vaak verkeerd stemgebruik, dat zie je vaker bij (vooral) jongetjes en is wel te verhelpen met logopedie, maar daar is je neefje ws nog wat te jong voor. Een jongetje bij mijn zoon in de klas wordt hiervoor 'behandeld', en hij is al 10, dus ik denk niet dat het nodig is hiervoor meteen alarm te slaan. Dit kan ook iets later worden 'verholpen'.

Eerder is het alarmerend dat hij nog geen zinnetjes zegt? Ook dat kan hij minder doen als er bezoek is natuurlijk. Ik zou het gewoon laten rusten als je zus het alleen maar hinderlijk vindt dat er met een vergrootglas naar haar kind wordt gekeken. Het is ook zo dat kinderen zich totaal verschillend ontwikkelen met praten en er zijn nog het cb, de peuterspeelzaal en straks de basisschool die achterstanden kunnen signaleren.
Tegen de tijd dat je zus zich ongerust voelt meldt ze zich ws wel weer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.