Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Suz@nne

Suz@nne

09-04-2012 om 19:00

Help!! mijn zoontje maakt zoveel spullen kapot!

Nou, jullie horen het al: Ik zit met mijn handen in het haar vanwege mijn mannetje van 3jaar9mnd dat zo ontzettend vaak spulletjes kapot maakt. En niet alleen per ongeluk.
Wanneer hij iets (wat dan ook) in zijn handen heeft, zie je gewoon dat hij probeert hoeveel het kan verdragen. Gooien, buigen, in zijn mond etc. En ja, vaak gaat hij dan over de grens van het materiaal en is het dus stuk.
Soms is speelgoed dat net is uitgepakt al na 10 minuten stuk. Maar ook spullen waar ik mijn hele jeugd zuinig op ben geweest zijn de klos als ze van zolder worden gehaald.
Het vervelende is, dat het hem ook niet lijkt te interesseren. Hij zegt "sorry", maar meent er geen snars van.
Mijn zoontje is het van het type: beweeglijk, vrolijk, sterk, grensverleggend, nieuwsgierig, pienter, fantasievol en zooo lief. Bijna het gaafste kind van NL
Maar dit... ik kan hier een paar keer per dag zó giftig van worden!!
Wat ik al heb geprobeerd: uitleggen, uitleggen uitleggen, boos worden, volledig uit mijn plaat gaan, verdrietig worden, proberen het vóór te zijn door hem te waarschuwen dat het kapot kan etc.
Het wordt er nog niet bepaald minder om. Het gebeurt ook bij vriendjes thuis..
Hoe kan ik dit aanpakken? Een ouder kind kun je de kosten laten terugbetalen van zijn zakgeld, maar je begrijpt dat die kleine man van mij dat nog niet heeft..
Moeten we gaan stickeren als hij een dagdeel niets heeft gesloopt??
Wie weet ajb raad??
Suzanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lego?

Misschien heeft hij meer lego nodig? bouwen en weer uit elkaar halen? Laat hem de instructie lezen zodat hij dingen in elkaar kan zetten in plaats van uit elkaar halen. En verder voorkomen dat hij spullen kapotmaakt die waardevol zijn. Gewoon wegleggen. En uitleggen wat hij wel en niet mag ontdekken. Het gaat voorbij, ze leren heus wel wat wel en niet kan. En dan maar even voorzichtig zijn waar hij gaat spelen. Boos worden lijkt me niet handig het is een natuurlijke aandrang om te leren.

Jillian

Jillian

09-04-2012 om 19:17

Niet geven

Ik zou hem geen kostbaar speelgoed in handen geven wat makkelijk stuk kan. Blijkbaar kan hij dat niet. Ik moet wel zeggen dat wat ik enigszins zorgelijk zou vinden zijn leeftijd is. Hij is bijna 4 en gaat dus binnenkort naar school. Daar zal wel wat meer van hem verwacht worden.
Voor thuis zou ik investeren in speelgoed wat echt niet stuk kan zoals duplo, houten blokken, houten puzzels en dergelijke... Verder speelgoed waarvan het niet erg is als het stuk gaat (oude telefoon die hij mag slopen, papier, karton en dergelijke)
De wat meer kwetsbare dingen voorlopig alleen onder toezicht gebruiken.

Het is natuurlijk wel een enorm verschil of het echt per ongeluk gaat of dat hij wel degelijk in de gaten heeft wat hij doet. In dat laatste geval zou ik hem wel straffen maar in dat eerste geval zou ik de spullen bij hem vandaan houden en hem meer spullen geven die echt moeilijk stuk kunnen.

Vic

Vic

09-04-2012 om 19:18

Onderzoeken

Mijn jongste deed precies hetzelfde, een niet te stuiten onderzoeksdrang noemde ik het maar. Het kind kreeg zelfs Playmobil stuk, terwijl ik altijd het idee had dat dat onbreekbaar was Inmiddels (ze is 7) gaat alles gelukkig wat behoedzamer, maar er sneuvelt nog steeds nog wel eens iets.

Suz@nne

Suz@nne

09-04-2012 om 19:32

Niet geven?

Wij hebben hier karrevrachten vol Duplo en Lego in huis. daar wordt wisselend mee gespeeld. Het manneke heeft een broertje van 5 jaar dat ook speelgoed heeft. (zoals dus die lego, waar soms werkjes mee gemaakt worden waar drie dagen over wordt gedaan..)
Het gaat helaas ook niet alleen om kapot speelgoed. Ook om deurstoppers, wcrol-houders, kleurplaten van broer, knutselwerkjes, planten, cd hoesjes etc.
Soms zegt hij ook: "Maar het geeft toch niet, het was toch niet nieuw?" Grr..
Niet boos worden is lastig. Dat lukt bij een jonge peuter, maar niet bij een ventje van deze leeftijd en zo pienter. Het raakt me echt dat spullen zo achteloos worden gesloopt. Ik heb in mijn wanhoop ook wel eens geroepen: "Waarom maak jij nou altijd alles kapot?!" Fout fout fout natuurlijk, want ik wil niet dat stempel op hem drukken.
Maar wat moet ik wél doen?

Weghouden

Inderdaad. Kan me voorstellen dat het weleens lastig is. tot tien tellen en de voordelen bedenken is denk ik het enige. Ik heb hier jaren de wc-rollen uit de toilet gehouden omdat die met kartonnetje en al in de toilet verdwenen. Kaarsjes en alles wat fikt weggedaan, vuur alleen buiten en samen dus. Nog steeds geen lucifers in de toilet, zoon is inmiddels bijna 16 maar de argwaan zit er nog in. Denk ook om het stevig dichthouden van stopcontacten en dergelijke. Leer je zoon dat er een verschil is in wat je op de televisie ziet en wat je in het echt kan maken. Verder heb ik zoon zoveel mogelijk aangeboden samen te doen zodat ik er enige grip op had. Elke dag een moment om iets te ontdekken of uit elkaar te halen of in de fik te steken. Zoveel mogelijk in de tuin.

Verder

Zoon meenemen naar NEMO en andere evenementen om duidelijk te maken waar je je ontdekkinslust kunt uitleven en onder welke voorwaarden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2012 om 20:43

Mijn man mopperde gister nog dat hij niets meer kan laten liggen zonder dat het gesloopt wordt. Onze zoon van 3,5 maakt ook alles kapot. Alles wat hij in handen krijgt moet onderzocht en daarmee ook kapot gemaakt worden.Aan alles moet gepeutert worden. Ook hier gaan wc-rollen de wc in, zijn grote speelhuis buiten viel uit elkaar omdat hij een schroevendraaier uit de schuur had gepikt en daarmee de schroeven eruit had gedraait. Daar kwam ik pas achter toen ik het huisje wilde verschuiven. Was een leuk filpje geweest hoor, maar op dat moment vond ik het niet grappig. Ik hoef ook echt geen schaar te laten liggen, want hij gebruikt dat ding dan ook op alles wat knipbaar is.Mijn tablet kan niet meer uit, want de uitknop die bovenop zit ontbreekt inmiddels. En voor grote zus is het soms echt niet leuk om zo'n broertje te hebben, want ook haar spullen gaan eraan.
Alleen duplo blijft heel, maar dat kan ook echt niet kapot.
Wat wij hier doen is alle kasten op slot en de sleutel op een plaats die hij niet weet. En geen speelgoed geven wat stuk kan. En soms bij de kringloop een oude radio kopen en hem die geven met een schroevendraaiertje erbij. Dan hebben wij een gelukkig kind.

Dendy

Misschien

Moet ik een autosloop opkopen en die openen als jongens-speelplaats. Al die jochies beschermers om en met een schroevendaaier en beitel los op dat schroot
Dat van die radio vind ik een heel goede tip!

Succes ermee suz@nne, heb helaas de gouden tip niet..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-04-2012 om 21:18

Bouwterrein

Naast onze woonwijk ligt een stuk bouwterrein. Daar neem ik hem nog wel eens mee naar toe. Vinden alle kinderen geweldig natuurlijk, maar mijn zoon zeker. Daar kan hij slepen en slopen met vanalles. Heel leuk om te zien.

Dendy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.