Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 09:59

Schoen zetten, hoe en hoe vaak met een peuter?

We zijn dit jaar voor het eerst begonnen met schoen zetten. S is ruim 2,5 en we dachten: proberen of ze het concept Sinterklaas al begrijpt. De intocht was in ieder geval erg interessant en ze wil nu ook steeds het boekje over Sinterklaas lezen dus de interesse is er.
Maar goed, toen deden we dus zaterdagavond schoen zetten. Liedjes zingen kan ze nog niet maar hebben we samen met haar gedaan. De volgende ochtend was ze het schoentje vergeten en moesten we haar eraan helpen herinneren. Maar dat er een cadeautje en 3 schuimpjes in zaten vond ze vervolgens geweldig!
Nu had ze het dus door en gisterenavond zette ze netjes weer haar schoentje bij de deur. En dat was niet helemaal de bedoeling want we wilde eigenlijk 1 tot hoogstens 2 keer per week schoen zetten. Kregen we niet aan haar uitgelegd natuurlijk. We hadden ook verder geen cadeautje in huis dus hebben er maar een handje pepernoten in gestopt.

Hoe doen of deden jullie dat met een peuter? Elke dag schoen zetten en wat erin? Elke dag schoen laten zetten maar niet altijd wat erin? Of vaste dagen, en hoe maak je die dan duidelijk aan een peuter van 2,5?
En in het geval van jonger broertje, die ook schoen laten zetten? Hij begrijpt er nog niets van natuurlijk maar misschien vraagt zij zich af waarom Sinterklaas niet voor haar broertje komt? Ze kan nog niet goed praten dus heb verder geen idee wat er in haar hoofdje omgaat nu.

Hanne.

Hanne.

16-11-2015 om 10:17

1x per week en voor alle aanwezige kinderen

Hier mogen ze 1x per week hun schoen zetten. En dan komt er ook wat in. Jongere broertjes en zusjes mogen ook altijd mee zetten. Dat is er in gekomen toen na de geboorte van middelste oudste min of meer 'in paniek' raakte dat ze nog geen schoen had en die niet kon zetten.

Nu ze ouder zijn (5) willen ze vaker de schoen zetten. Heb verteld dat zetten altijd mag, maar dat er niet altijd wat in zal zitten.

hier

Van heel klein af aan hebben we altijd 1x per week schoen gezet. Op de dag van de intocht, en dan de 2 zaterdagen erna nog en daarna is het dan ergens pakjesavond. Dus in totaal 3x schoen zetten en 1x pakjesavond.
Wij hebben een grote zelfgemaakte weekplanner op de koelkast en daar staat het gewoon op (op de schoenzet zaterdagen tekende ik dan altijd een schoen). Bij vragen kun je dan steeds even samen op de planner kijken.
Zonder planner zul je het een stuk vaker uit moeten leggen. Bepaal eerst zelf hoe vaak je het wil doen, en herhaal dat steeds. Eventueel kun je -bij gebrek aan planner- samen een sinterklaas kalender maken en het daar op zetten.
Ik zou ook het kleine broertje zijn 'slof' laten zetten trouwens.

Jamie

Jamie

16-11-2015 om 10:23

Inderdaad

Een kalender maken maar eens per week vind ik wat te weinig voor een peuter. Wij deden altijd in het weekend en op woensdag ofzo maar je kunt ook drie keer per week doen. Vakjes tekenen en een plaatje er op en elke avond een kruisje erdoor. Zet er dan ook andere dingen op bijv: bezoek oma of naar het bos ofzo zodat er elke dag wat op staat.

Overigens zetten wij allemaal onze schoen want sinterklaas zien wij niet als kinderdingetje.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe je vrouw dit feest vindt?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-11-2015 om 10:33

Iedere dag zetten

Hier wordt de schoen iedere avond gezet. Je weet tenslotte nooit of er een piet in de buurt is. Soms zit er wat in. Daar zit verder geen regelmaat in.

het hangt

natuurlijk ook erg van je kind af. Sommigen kinderen worden erg druk en onrustig in deze periode. Bij mijn jongste zou het een heel slecht plan zijn om iedere dag schoen te zetten en er dan soms wat in te doen. Nu is het lekker overzichtelijk: alleen op de zaterdag in het weekend en de rest van de week is alles weer 'gewoon' en besteden we zo min mogelijk aandacht aan het hele sint gebeuren. Dat geeft hier rust in de tent.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 10:43

2 keer per week

Ik wilde dus sowieso op zaterdag (dag van de intocht en dan vanaf dan iedere zaterdag tot 5 december) en dan misschien nog één dag erbij ergens halverwege de week. Dinsdagavond of woensdagavond bijvoorbeeld. Hoeft niet maar misschien is zaterdag tot zaterdag wachten inderdaad wat lang voor een peuter.

Ik probeerde haar dus uit te liggen dat Sinterklaas niet overal tegelijk kan zijn en dat hij ook naar andere kindjes moet waardoor hij niet elke dag iets in haar schoen kan stoppen. Maar die uitleg kwam niet over. Ik wilde het schoentje terugzetten waar hij hoort maar zij pakte hem en zette hem gewoon weer bij de deur. En vanmorgen was ze het niet vergeten en liep ze er meteen op af. Dus ik vrees inmiddels dat dat schoentje vanavond weer bij de deur word gezet .

Ik ga eens proberen een soort weekplanner in elkaar te zetten... Ben benieuwd of ze dat begrijpen gaat.

@Jamie, mijn vrouw vind het een ontzettend leuk feest en stelde al voor dat we zelf ook onze schoen moeten zetten en er dan voor elkaar wat in doen. En ze kent een behoorlijke hoeveelheid Sinterklaasliedjes uit haar hoofd. Ze mag dan wel af en toe vreemde ideeën hebben maar is wat dit soort dingen betreft goed ingeburgerd hoor .

Dees

Dees

16-11-2015 om 10:49

houden aan je eigen idee

Ik zou niet zwichten voor een flippende peuterpuber. Als jij bedacht had 1 a 2 keer per week de schoen zetten dan zou ik gewoon zeggen dat Sinterklaas die nacht bij andere kindjes langs komt. Een kind van 2,5 begrijpt dat echt wel, maar die heeft ook haarfijn door dat als ze maar panisch genoeg wordt dat ze haar zinnetje door kan drijven. Wij doen trouwens niet aan schoen zetten, althans nog niet, dat komt wel als hij wat ouder is.

Jamie

Jamie

16-11-2015 om 10:49

hmm

Je kunt Klaas de kalender in haar schoen laten doen voor morgenochtend met een rijmpje erbij van dat hij niet elke dag kan komen en om dat duidelijk te maken hij haar een kalender geeft.

Elisabeth

Elisabeth

16-11-2015 om 10:55

afstreepkalender

Hier ook, we hadden een afstreepkalendertje gemaakt en op de dag dat de schoen weer gezet mocht worden had ik een sticker van sint geplakt. Bij heel klein om de 2 dagen en dan geen cadeautjes maar pepernootjes oid en toen ze wat ouder werden 2 keer in de week met 1 keer een kleinigheidje en 1 keer muntjes of chocoletter oid.
En nu nog steeds de oudste (16)stond zaterdag uit volle borst met haar zus van 10 Sinterklaas kapoentje te zingen

Erg grappig!!!

Nur

Nur

16-11-2015 om 11:03

2x per week

Hier zetten ze gemiddeld twee keer per week de schoen. Toen ik nog hele kleine kinderen had (peuters) drie keer per week. Dan zat er steeds maar heel weinig in (beetje snoep, klein prulletje) maar bij hele kleintjes vind ik het juist leuk om het wat vaker te doen omdat ze niet zo'n goed besef van tijd hebben. Nu ook de jongsten op de basisschool zitten hou ik het op twee keer per week. Als de jongsten van de basisschool af zijn stoppen we er denk ik mee. De dag na de intocht laat sinterklaas altijd een brief achter met een kalender waarop staat wanneer hij gaat komen.

Ik vind zoals Dendy het doet met elke dag schoen zetten en soms er wat in echt super leuk. Dat geeft nog meer spanning want zal het wel of zal het niet vandaag. Echt heel leuk. Ik doe het zelf niet omdat ik zelf eigenlijk geen zin heb in dat hele circus van liedjes zingen en schoen zetten elke avond. En mijn jongste dochter zou er ook nogal hyper door worden vrees ik. Die houdt erg van een strakke planning en niet van onvoorziene zaken. Maar op zich vind ik het echt super om het zo te doen.

1x per week

Hier was 1 keer per week, inderdaad van vrijdag op zaterdag, ook meer dan genoeg. Die Sinterklaas onrust viel hier toch al niet goed.
Verder deden we ook altijd een bakje water voor het paard en een wortel of gras uit de tuin.
Wij zetten zelf geen schoen, het is een kinderfeest. Kinderen worden speciaal verwend.
Nu doe ik het nog weleens voor de grap en dan zet ik zelf ook wel een schoen, maar ja, nu is iedereen bijna groot.

Fruitella

Fruitella

16-11-2015 om 11:06

Te spannend

Bedenk goed welke traditie je inzet.

Mijn kinderen vonden het altijd bere-spannend, dat hele Sinterklaasgebeuren. Leuk spannend omdat Sinterklaas in het land kwam (met snoepgoed en cadeautjes) maar ook eng omdat iemand het huis in kon komen sluipen, de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal was ook te spannend en maakten ze zich heel veel zorgen over de cadeautjes die gestolen waren of het pakpapier was weg. De personages in het echt zijn ook bere eng (want onbekend). En na vijf december vroegen ze zich af waar hij gebleven was en konden ze daar niet van slapen (tip: op Youtube zijn filmpjes te vinden van de Sinterklaasboot die weer uitvaart).

Gewoon te spannend, eigenlijk: drie weken lang! Dat valt nu nog wel mee met 2,5 jaar maar dat kan volgend jaar heel anders zijn. Het Sinterklaasjournaal ging regelmatig uit en schoenen werden alleen in het weekend gezet. In het weekend werd Sinterklaas aangekondigd, door de week niet (maar zat er heel soms toch wat in de schoen).

Voor een deel van de kinderen is dit een veel te spannend feest dus probeer het heel luchtig te houden.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 11:42

Oh leuk

Het idee van een kalender in de schoen doen. Misschien is dat ook wel een leuke uitdaging om eens te zien hoeveel ze nu echt begrijpt. Omdat ze nog maar weinig praat heb ik soms de neiging om te denken dat ze ook weinig begrijpt, omdat ze wat ze denkt en wat ze snapt nog niet uitspreekt. Ze kan bijvoorbeeld niet vertellen hoeveel ze nu snapt van Sinterklaas of zwarte piet die naar binnen komt en de schoentjes vult. Misschien snapt ze het. Misschien snapt ze niet meer dan dat er op magische wijze de volgende ochtend ineens iets in die schoen zit. Geen idee zolang ze dat niet vertelt.
Maar leuk is het wel. Ik vond vroeger als kind Sinterklaas een ontzettend leuk feest en keek er echt naar uit om die traditie weer in huis te halen. Vorig jaar was ze echt nog te jong. Volgend jaar zal ze het wel begrijpen. Maar we zitten er nu precies een beetje tussen denk ik. In de fase van het wel erg leuk vinden maar nog niet helemaal begrijpen wat er allemaal gebeurd.

Moni

Moni

16-11-2015 om 12:02

Op die leeftijd elke dag

Toen onze oudste 2 jaar was, mocht ze elke dag de schoen zetten. De volgende dag zaten er dan drie kruidnoten in of zo. Twee keer per week zat er ook een cadeautje in. Soms een leuk briefje van Piet of een kleurplaat.
Wij deden dit omdat ze zo tenminste het principe leren kennen. Dat duurt even. En niet vergeten aan het eind Sint uit te zwaaien....

Het jaar erna hebben we wel geminderd. Dan is het begrip beter.

De schoen van de jongste (bijna 5 jaar verschil) werd door oudste gezet. Kruidnootje ging er goed in. En voor hem kwamen er babycadeautjes......

marie

marie

16-11-2015 om 12:19

Sinterklaas is moe, ligt op het strand

O, ja toen oudste begon te vragen waar Sinterklaas gebleven was na pakjesavond zeiden we altijd: "Sinterklaas is heel moe van al dat pakjesrondbrengen. Hij ligt lekker in de zon op het strand in Spanje bij te komen".
Dat zijn namelijk dingen die kinderen kunnen begrijpen.

Mijntje

Mijntje

16-11-2015 om 13:38

muizenbezoek

Ik deed en doe er nooit kruidnoten in, anders krijgen we muizenbezoek ben ik bang Toen mijn oudste te vroeg wakker werd om in zijn schoen te kijken werd het zetten van de schoenen drastisch verminderd.
Nog steeds is hij (ruim 10) te nieuwsgierig aangelegd, ook al gelooft hij allang niet meer. Ik laat nu 2x de schoenen zetten, er wordt verplicht mooi gezongen en meneer mag niet eerder dan om 7 uur 's ochtends in zijn schoen kijken, eerder komt de sint niet

Pien

Pien

16-11-2015 om 13:49

MamavanSenH

Bij Intertoys hebben ze bij de kassa mooie kalenders liggen (gratis).
Daar staan alle dagen op, vanaf de intocht tot en met pakjesavond. Je zou met S samen elke avond een vakje kunnen kleuren als er weer een dag voorbij is. Bij die kalender zitten ook kleine uitknipbare schoentjes (4, maar je kunt er zelf meer bij tekenen als je wilt) die je op de vakjes kunt plakken.

Pien

Pien

16-11-2015 om 13:51

MamavanSenH

Bij Intertoys hebben ze bij de kassa mooie kalenders liggen (gratis).
Daar staan alle dagen op, vanaf de intocht tot en met pakjesavond. Je zou met S samen elke avond een vakje kunnen kleuren als er weer een dag voorbij is. Bij die kalender zitten ook kleine uitknipbare schoentjes (4, maar je kunt er zelf meer bij tekenen als je wilt) die je op de vakjes kunt plakken.

MamavanSenH

MamavanSenH

16-11-2015 om 14:08

Oh, leuk!

Kom alleen net bij de winkels vandaan, maar dat is dan voor morgen of ik stuur even iemand op pad vanmiddag...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.