Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Jenna

Jenna

13-10-2015 om 19:07

Spraak-taal achterstand

Hallo mama's,

Ik heb een zoontje van 2 jaar en 8 maanden.
Vlak na zijn 2e verjaardag hadden wij een afspraak bij het consultatiebureau, hier dacht de arts dat hij wat achterliep met zijn taalontwikkeling. De arts wilde het wel nog even aankijken en na 4 maanden hadden wij weer een afspraak. Als hij dan nog geen 3 woord zinnen maakte zouden wij worden doorverwezen naar een logopedist.

Nou na vier maanden maakte hij nog geen 2 woord zinnen en al helemaal geen 3 woord zinnen. Op dit moment wachten wij nog steeds op een afspraak met de logopediste.

Toch vraag ik mij ergens af of dit niet te vroeg is? Maar aan de andere kant denk ik een beetje stimulans kan geen kwaad?

Mijn zoon kan al tot 20 en terug tellen, en herkent ook alle cijfers. Hij kent ook letterlijk alle kleuren en vormen zoals(driehoek vierkant etc)
Hij kent alle zintuigen en weet ook wat je ermee doet
Als ik vraag wat je met je oren doet dan zegt hij luisteren
Communiceren doet hij voornamelijk met 1 woord zinnen.

Hij benoemt ook alles wat hij ziet binnens en buitens huis zoals:
autos, bank, tafel, lamp, vrachtauto etc. hij heeft op bijna alles antwoord als ik vraag wat het is?.

Verder maakt hij wel een aantal zinnen zoals:
Papa naar werk
Waar is die papa/mama/oma/opa
Ik ga je pakken/opeten
Waar is die telefoon
Waar is die afstandsbediening

Mag ik drinken
Mag ik eten
mag ik Dora kijken

De 3 laatst genoemde zegt hij alleen als ik het vraag bijvoorbeeld:
Als hij drinken wil zegt hij drinken.. Ik zeg dan nee ga het maar even vragen.
En dan zegt hij mag ik drinken

Hij brabbelt ontzettend veel.
Als ik hem na een dag op de kdv(5x p/w) vraag wat hij heeft gedaan dan brabbelt hij alleen maar. Ik heb nog niet het gevoel dat hij het vermogen heeft om iets over zijn dag te kunnen vertellen. Hij gebruikt dus wel een aantal zinnen om iets te vragen zoals waar is die afstandbediening(dit is dan ook iets wat hij heel graag wil, want op dat moment wil hij dan tv kijken). Maar hij vertelt niet echt wat. Vaak roept hij mama of papa en als wij dan antwoord geven komt er ook alleen maar gebrabbel uit.

Aan de ene kant krijg ik veel te horen dat het wel komt.. ieder kind ontwikkelend zich anders. Maar aan de andere kant vergelijk ik hem dan met leeftijdsgenoten en dan zijn die toch echt veel en veel verder en vertellen die hele verhalen. Verder begrijpt hij alles wat we van hem vragen.

Jamie

Jamie

13-10-2015 om 19:27

Hij maakt nu toch drie en zelfs vier-woord-zinnen?

Op basis van wat jij nu zegt zie ik geen enkele reden om hem van een spraak-taal-achterstand te verdenken, maar wie ben ik?

Je kunt natuurlijk gewoon gaan, vaak is het alleen maar leuk daar en dan zal die logopedist wel beslissen hoe of wat.

Half a twin

Half a twin

13-10-2015 om 20:46

3 woord zinnen met 3 jaar

Mijn kinderen spraken pas drie wee oord zinnen met 2,5 tot 3 jaar. Onze jongste heeft tot 20 maanden helemaal niet gepraat. Dat bleef bij woorden, papa mama, brood, melk en dan hi er ld het echt op.
Nog geen zorgen maken. Komt vast goed.

Dat hij kan tellen, dat denk ik niet. Hij kent het "versje" weet dat 5 na 4 komt. Laat hem maar eens de mandarijntjes tellen die je koopt in een netje. Dat gaat d3nk ik nog niet lukken.

Emma

Emma

13-10-2015 om 22:42

Zorgen

Ouders die zich zorgen maken doen dat niet zomaar. Ik zou de afspraak met de logopediste afwachten, ookal is het maar om eea uit te sluiten. Blijf intussen gezellig kletsen met je kind, net zoals je nu doet.

Fransien

Fransien

13-10-2015 om 23:00

Logopedist

Een logopedist lokt spraak heel speels uit, zeker op deze leeftijd. Ik ben met mijn jongste (erg late prater, kon pas papa en mama zeggen met ruim 3 jaar) ook naar de logopedist geweest en zij heeft hem heel speels over de drempel heen geholpen.
Als een logopedist het niet nodig vindt, zal ze al in de kennismaking adviseren om geen behandeling te beginnen. Als ze er niet helemaal zeker van is zal ze twee of drie keer een half uurtje met jou en je kind werken/spelen en je dan gerust stellen.
Als ze twijfelt aan het gehoor, of dat wil laten uitsluiten, zit je zo bij de kno-arts om dat na te laten meten.

Gewoon gaan en kijken of er iets aan de hand is. Gemiddeld genomen is er met de helft van de late praters helemaal niets loos, de andere helft heeft wel logopedie nodig.

Nastia

Nastia

13-10-2015 om 23:11

Eens

Hij spreekt 3-4 woordzinnen en lijkt mij dus geen late prater. Hij begon wellicht wat later dan gemiddeld, maar niet meer dan dat. Ik zou de afspraak met de logopedist dus gewoon afzeggen, tenzij er naast het late praten nog iets anders aan de hand is (zwakke mondmotoriek, hardnekkig duimen, eetproblemen, kwijlen, etc).

MamavanSenH

MamavanSenH

14-10-2015 om 13:55

Onze ervaring

Wij waren bij een logopedist vlak na de 2e verjaardag van onze dochter omdat ze toen nog maar een stuk of 5 losse woordjes zei. Hele uitleg gekregen. Normal "moeten" ze met 2 jaar zinnen met 2 woorden maken. Tussen 2 en 3 jaar worden de zinnen langer tot minstens 5 woorden achter elkaar met 3 jaar. Hoeveel er precies tussen 2 en 3 jaar moet gebeuren maakt niet uit zolang er maar vooruitgang in zit.

Bij ons was het een andere situatie omdat onze dochter tweetalig word opgevoed dus zij "mag" wat achterlopen op deze richtlijnen. En wij moesten dus enkel kijken naar of er vooruitgang was dit levensjaar en niet tellen uit hoeveel woorden de zinnen bestaan. Elk kind leert in een ander tempo. Het belangrijkste is dat er wel geleerd word en er dus vooruitgang te zien is in de spraakontwikkeling. En dat laatste geld voor alle kinderen.

Maar als je twijfelt of die vooruitgang er genoeg is, dan kan langs een logopedist gaan natuurlijk nooit kwaad.

Dees

Dees

14-10-2015 om 14:13

wiechenschema

Er is natuurlijk wel een verschil in zinnen van x woordjes. Ik ken kinderen die op 2 jarige leeftijd vroegen "mamma mag ik pop spelen" ja dan lijkt het een enorme zin, maar dat valt reuze mee. Mamma mag ik is echt zo'n aangeleerd zinnetje dat is voor zo'n kind een woord en vaak wordt dat niet altijd in de juiste context gebruikt. Als zo'n kind dat vraagt of mamma wil helpen met zijn jas vraagt hetzelfde kind "mamma mag ik jas helpen" mammamagik is het eigenlijk.

Kinderen kunnen soms ook al veel meer als wat ze laten merken. Er zijn kinderen die pas langere zinnen praten als ze zeker zijn dat ze het goed kunnen. Anderen schieten met zinnen erop los en als het fout is wordt het wel gecorrigeerd.

Net zoals met lopen, je hebt kinderen die van de een op andere moment met een maand of 15 ineens (gelijk hartstikke goed) lopen, terwijl anderen het stukje bij beetje proberen en op een gegeven moment met 12 / 13 maanden de eerste losse stapjes maken.

De norm die ze bij cb's aanhouden is het van Wiechen schema(http://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=656&m=1310474916&action=file.download) moeten ze met 3 jaar zinnen van 3 of meer woorden kunnen spreken en voor bekenden verstaanbaar zijn.

Jenna

Jenna

14-10-2015 om 19:41

Hoi mama's

Bedankt voor al die snelle reacties(wist niet dat het zo snel ging).
Ik probeer me zeker ook geen zorgen te maken, maar als ik dan andere kinderen van zijn leeftijd op de kdv hoor dan denk ik toch wel eens van ja doe ik het misschien niet goed?

Toen ik bij het consultatiebureau te horen kreeg dat ze vond dat hij een achterstand had werd ik eigenlijk erg boos.. Ik had echt zoiets van ja er wordt veel te snel een stempel met achterstand op een kind gedrukt als hij iets niet volgens het ''boekje'' doet..

Ik wil toch een keer langs bij die logopedist al is het zodat ik beter met hem kan leren praten. Misschien praten mijn man en ik wel te snel of met te lange/moeilijke zinnen.

@Fransien

Hoe is het nu verder afgelopen met jouw jongste dan Fransien?

Pirata

Pirata

14-10-2015 om 20:10

hier vroeger

Mijn oudste moest ook naar de logopedist, want het CB en later de kleuterjuf vonden ook iets van zijn taalgebruik. Persoonlijk vonden wij het onzin, maar we wilden daar best heengaan. De logopedist kon geen achterstand constateren, heeft nog wat met hem aangerommeld maar tot verbetering heeft dat niet geleid. Niet dat hij nou zo achter liep, maar kennelijk vonden zij er iets aan opvallen (wij niet).
Nu is ie 13 en hij is verbaal behoorlijk goed. Ook een kwestie van veel taal blijven aanbieden.Bijvoorbeeld als je kind iets ouder is Klokhuis en Jeugdjournaal.

Hier ook

Zoon is ook op jonge leeftijd naar de logopedist geweest. Daar kwam niet veel uit dan het advies om een taal te laten vallen. Niet dus. Inmiddels was duidelijk dat hij ook niet goed hoorde vanwege prutoor en nadat we overgingen op een koemelkeiwitbeperkt dieet, en uit voorzorg huisstofmijtmatrasje en kussensloop, was dat weer verholpen. Bij zoon speelde ook autisme bleek later en de neiging om iets eerst perfect te willen kunnen voor hij mee ging doen me spreken.

Thursday Next

Thursday Next

14-10-2015 om 20:33

nou, Jenna

Als een kind werkelijk wat achter loopt met taal is het natuurlijk wel goed om even verder te kijken of er wat aan de hand is. Gehoorproblemen of zo, hoe sneller je dat weet hoe beter het is. En het is wel de taak van het consultatiebureau om dat op te merken.
Hier verder geen ervaring, o.a. een kind die al voor haar 2e zinnen sprak als "mama ik vind die donkerbrauwe auto niet zo mooi." Is wel naar logepedie geweest vanwege slissen, dat dan weer wel.

zwaar overdreven

Je zoon is nog geen 3. Maar kan al:

Mijn zoon kan al tot 20 en terug tellen, en herkent ook alle cijfers. Hij kent ook letterlijk alle kleuren en vormen zoals(driehoek vierkant etc)
Hij kent alle zintuigen en weet ook wat je ermee doet
Als ik vraag wat je met je oren doet dan zegt hij luisteren
Communiceren doet hij voornamelijk met 1 woord zinnen.

Hij benoemt ook alles wat hij ziet binnens en buitens huis zoals:
autos, bank, tafel, lamp, vrachtauto etc. hij heeft op bijna alles antwoord als ik vraag wat het is?.

Verder maakt hij wel een aantal zinnen zoals:
Papa naar werk
Waar is die papa/mama/oma/opa
Ik ga je pakken/opeten
Waar is die telefoon
Waar is die afstandsbediening

Mag ik drinken
Mag ik eten
mag ik Dora kijken

Laat je niet gek maken. Er mankeert zo te lezen niks aan je kind. Het zijn de dogma's en de protocollen van het consultatiebureaus die maken dat er vaak onnodig alarmbellen afgaan als een kind niet naadloos in het boekje of plaatje past. Prima hoor bij excessen maar vooral heel irritant om van alle kinderen maar eenheidsworsten te willen maken. Laat vooral je eigen (moeder) gevoel maatgevend zijn.

Je bent nog steeds zelf de baas

Mijn dochter is nu net vijf en is een late prater. Toen ze net drie was kon ze twee woord zinnetjes zeggen, maar vaak was het brabbelen en ze was niet altijd even goed te verstaan. Op het consultatiebureau nooit zoveel erover gehoord, maar ik denk dat dit per consultatiebureau verschillend. Bij consultatiebureau waar ik heen ging werd de taal getest aan de hand van een boekje met plaatjes en er werd gekeken hoeveel woordjes ze kenden.

Ze gaat vanaf 2 1/2 naar psz en daar viel het de juf meer op. We hebben vanaf die tijd advies gekregen voor logopedie of toch even aankijken. Omdat ze zich wel ontwikkelde en er vooruitgang in zit, hebben wij de keuze gemaakt om het even aan te kijken. Bij de kleuterschool kwam het tijdens oudergesprek weer naar voren en samen met de juf besloten vooral haar ontwikkeling af te wachten.

Inmiddels is ze net 5, ze gaat zeker vooruit, maar het is nog steeds niet het taalniveau dat je van een kind van net 5 zou verwachten. Ze praat als een kind van 3 1/2 misschien net 4. Van de juf advies gekregen om toch de logopedist te laten kijken. Het is gezien haar leeftijd belangrijk om te weten of dit nog op korte termijn van zeg een jaar goed komt of dat ze meer ondersteuning nodig heeft.

Een consultatiebureau geeft advies en je hoeft dit niet op te volgens. Als je dit nog niet ziet zitten, is dat prima. Let er vooral op dat de er ontwikkeling is in het praten, mocht het een probleem blijven dan kun je altijd nog een logopedist inschakelen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.