Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 11:00

Wat doen peuters op de peuterspeelzaal?

*Graag zonder negatieve reacties over mijn besluit, het dilemma is al moeilijk genoeg.*

We zitten hier met een enorm cultuurverschil in het gezin, mijn vrouw (afkomstig uit het buitenland) wil absoluut niet dat onze kinderen naar een peuterspeelzaal of school gaan omdat ze het schoolsysteem hier in Nederland helemaal niks vind terwijl ik wel kritisch ben over scholen maar ze wel graag op een goede school wil inschrijven. Dat is al punt van discussie sinds de oudste geboren is en komen we nog steeds niet uit.
Onze oudste is nu inmiddels 2,5 en zou normaal gesproken al naar de peuterspeelzaal gaan maar nu dus niet. Ze zit cognitief perfect op niveau maar loopt qua taal wat achter (maar word ook tweetalig opgevoed, de logopediste waar we zijn geweest vond het geen ernstige achterstand als rekening word gehouden met het feit dat ze twee talen moet leren). Ik heb zelf een pedagogische opleiding gedaan en lange tijd als gastouder gewerkt dus weet wel het een en ander af van hoe een kind zich hoort te ontwikkelen. Daar wil ik dan ook gebruik van maken om haar als soort compromis thuis peuteronderwijs aan te bieden. Dus ik dacht aan dan nu twee dagdelen per week echt intensief met haar bezig zijn zoals op een peuterspeelzaal en als ze 3 is drie dagdelen per week. Eventueel kan ik me opnieuw als gastouder inschrijven zodat ze ook aan haar sociale ontwikkeling kan werken. We hebben al gemiddeld 2 tot 3 dagen per week het dochtertje van mijn zusje over de vloer dus helemaal alleen spelen doet ze dan sowieso niet.

Maar goed, nu zou ik dus graag willen weten wat peuters allemaal doen op de peuterspeelzaal. Wat voor spelletjes en activiteiten? Ik kan een heleboel dingen zelf verzinnen waar S ook echt veel plezier aan heeft maar wil ook meer "echte"peuterspeelzaal dingen gaan toevoegen.

Dus een vraagje aan mensen van wie de peuters wel naar een peuterspeelzaal gaan: wat doen ze daar precies allemaal op een dagdeel? Qua spellen en activiteiten?


Jamie

Jamie

20-09-2015 om 12:11

beginnetje

Ze werken veel in thema's, daarmee leren ze in één klap een hoop nieuwe woorden die bij elkaar horen. Dat zie je hier ook aan de ramen met schilderingen. Dat zou je dus ook samen kunnen doen met raamverf. Ik zie hier nu het thema verkeer, maar ze doen ook aan de boerderij, sinterkerst, indianen, kleuren, vormen, het weer, cijfers/letters, supermarkt, vervoer en ga zo maar door.

Ze beginnen hier met een vrije inloop en spelen. Als de ouders weg gaan gaan ze na een poosje over in de kring. Daar wordt een verhaaltje verteld wat bij het thema past, dingen besproken, er wordt een keer gegeten en gedronken, een verjaardag gevierd etc.

Verder zijn er knutselopdrachten in kleine groepjes die ook weer bij het thema passen. Op dat moment zijn er dus kinderen die vrij spelen, die knutselen, die in een hoekje boekjes 'lezen' rond het thema etc.

Aan het eind van de ochtend wordt hier buiten gespeeld en dan komen de ouders ze ook op het plein ophalen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt maar in ieder geval: gebruik elke paar weken een ander thema, dat zorgt automatisch voor veel nieuwe woorden. Als je niet op het raam wil schilderen: maak dan elke keer samen een grote plaat op krantenpapierformaat met het thema om te beginnen.

Moni

Moni

20-09-2015 om 12:58

VVE woordenschat

Als je hierop googelt, kom je handleidingen tegen voor peuterspeelzaal en kleuter. Daar komen de thema's die Jamie tipt, ook terug.

Het grootste gemis als je thuis peuterjuf speelt, lijkt mij het ontbreken van voldoende andere kinderen. Eén nichtje is niet genoeg. Het gaat om interactie met meerdere kinderen, groepsspelletjes en zo.
Gastouder lijkt me een goed idee. Of peutergym bij de gymvereniging of 'muziek op schoot'.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 13:10

Bedankt

We komen al bij muziek op schoot sinds deze maand, is erg leuk.

Ik zal daar eens op googlen wat je zegt @Moni. Ik had al zitten zoeken maar kon alleen maar peuteractiviteiten via de computer vinden. En daar wil ik haar juist nog even vandaan houden.

Thema's zijn leuk! Ik krijg dan meteen hele enthousiaste ideeën van een aandachtstafel maken maar dat word nog een uitdaging, we hebben een jonge kat die dat soort dingen waarschijnlijk heel leuk gaat vinden om tussenin te liggen.

Ik zit vooral te bedenken hoe ik zo'n ochtend nuttig indeel. Ze slaapt nog 's middags van ongeveer 2 tot 4 en rond 1 uur lunchen we dus het zal iets zijn van na het ontbijt tot de lunch.

Ik merk aan haar dat ze echt de voorkeur geeft aan educatief speelgoed. We hebben zowel educatieve puzzels en spellen (van die oude houten dingen die ik vroeger op school ook had, zo leuk!) als plastic herriespeelgoed in huis en die herrie dingen laat ze staan. Ze wil de puzzels en de spellen en de veterrekken e.d. hebben en ze is ook gek op tekenen en knutselen. Dus ik ga sowieso nog één keer de discussie proberen aan te gaan om haar gewoon op een peuterspeelzaal in te schrijven want ze zou het waarschijnlijk erg leuk vinden. Maar als het echt niet lukt. Dan thuis maar het beste van maken.

mwah

Thuis is thuis. Je kiest voor een peuterspeelzaal als je wilt dat je kent went aan andere kinderen, andere volwassenen, en een andere omgeving. Ik zou me om die leer-dingen niet zo druk maken, die komen toch ook gewoon wel spelenderwijs langs thuis. Maar juist die andere dingen (andere mensen en omgeving) lijken mij het meest leerzaam, en dat kun je zelf als ouder thuis niet nabootsen.
Overigens kan een kind ook prima zonder. Dan komt dat allemaal gewoon ietsje later als ze naar school gaan.
Ik sluit me aan bij moni: zoek het vooral in peutergym, muziek op schoot en dat soort activiteiten.

en

maak er vooral geen "project kind" van. Maar doe gewoon leuke dingen die je allebei leuk vindt. Het hoeft echt niet educatief verantwoord en uitgedacht te zijn allemaal!

Leuke dingen

http://www.denieuwebibliotheek.nl/?page=17976823

Voorlezen voor peuters.

Er is genoeg. Het is natuurlijk ook best een voordeel dat je kind jou de eerste jaren altijd bij zich heeft om samen de wereld te ontdekken.

En ik denk dat het samen met je peergroep zitten hier ook nogal overdreven wordt. Er zijn ook buurkinderen, opa's en oma's, eigen ouders, neefjes en nichtjes, om mee te spelen of om mee om te gaan.

Misschien is er wel een contactgroep voor spaanstalige kinderen, misschien wel uit de regio van je vrouw, om door samen te spelen het Spaans te oefenen? Of je begint een groepje in je buurt.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 13:27

Ik merk

dat ze uitgedaagd wil worden juist op educatief gebied. Omdat ze al het andere speelgoed laat liggen en steeds die leerzame spellen pakt en daarmee aan de slag wil. Ze is in feite gewoon toe aan peuterspeelzaal denk ik. En dan wil ik haar graag kunnen bieden waar ze om vraagt.

Of...

toe aan een eigen computer.

ja?

Maar dan geef je haar die leerzame spellen toch gewoon? Daar hoef je verder toch geen vast dagprogramma voor in elkaar te draaien? Kijk wat ze leuk vindt en sluit daar op aan.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 13:34

AnneJ

Daar hebben we nog aan zitten denken, ook voor haar spaanstalige ontwikkeling. Nederlands is echt haar omgevingstaal maar het is voor familie ook belangrijk dat ze in het Spaans goed kan communiceren. In onze vorige buurt waren er enkele gezinnen van Centraal en Zuid Amerikaanse afkomst. Hier in de buurt helaas niet.

S is niet zo heel goed met leeftijdsgenootjes en ik denk dat dat komt omdat ze die te weinig ziet. Ze is min of meer "bang" voor ze. Ze blijft uit de buurt en durft niet voor zichzelf op te komen als er iets gebeurt. We bezoeken speeltuinen bijvoorbeeld voor haar sociale contacten maar als een kindje duwt of iets afpakt krimpt ze ineen en durft ze niks. Ook als haar nichtje hier is, dat is een soort klein terroristje die gewoon alles uit haar handen trekt en S laat het gewoon gebeuren. Dus ja, in ieder geval muziek op schoot sinds kort en binnenkort peutergym starten. Maar als ik als gastouder zou kunnen werken zou ideaal zijn, gewoon dagelijks wat extra kindjes in huis en leren samen spelen, delen en voor jezelf opkomen.

Ik probeer hier een goede compromis te vinden tussen zowel mijn wensen, de wensen van mijn vrouw en wat S zelf wil en leuk vind. Valt echt zwaar tegen.

Zelf spelen

Een meisje van 2,5 vind het ook heel leuk om samen met jou de dagelijkse dingen thuis te doen. boodschappen doen, even bedenken samen wat je gaat halen en het haar dan laten vinden. Samen de tafel afnemen of ' afwassen'. Meer met schuim spelen dan wat anders, maar het plezier is er en je doet het samen. Bed samen opmaken, samen een kussensloop doen.
Op deze leeftijd vinden ze dat nog leuk.
Een keer in de week vis halen en opeten bij de vijver buiten.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 13:37

Jippox

Ik snap je hoor. Maar het is iets meer dan gewoon geven en het haar laten doen want ze kan het nog niet allemaal helemaal zelf. Wat we nu hebben (van de kringloop) zijn meer basisschool kleuterspellen . Ze vind het wel erg leuk. Maar ik denk vooral dat een soort peuterspeelzaal omstandigheden creeeren af en toe, boekjes lezen en liedjes zingen, knutselen, spelletjes rondom een thema etc. dat ze dat gewoon echt heel leuk zou vinden. Veel leuker dan gewoon 7 dagen per week vrij spelen. Dus ik wil wel proberen of zoiets lukt en hoe ze daarop reageert. Zoals ik nu verwacht en haar ken gaat ze van zo'n ochtend heel erg genieten.

Karakter

" S is niet zo heel goed met leeftijdsgenootjes en ik denk dat dat komt omdat ze die te weinig ziet"

Omdat ik werkte gingen mijn kinderen al vroeg naar de opvang, echt wel het grootste deel van de week.

Ondanks al die sociale contacten zijn mijn kinderen niet spontaan sociaal geworden. Daar hadden ze wat hulp bij nodig.
En ik heb zelf juist heel vaak gedacht dat het misschien wel beter was geweest als ze meer bij mij waren gebleven dan onderworpen, inderdaad, aan sociale ' terroristjes' .

Sommige dingen leren ze wel als ze ouder zijn en hebben ze ook gewoon tekst bij nodig.

Gastouderschap vind ik wel een hele goede kans, dan ben je er zelf bij en kan de kinderen even inspreken van de zijkant en zo kunnen ze wat leren.

Peuterspeelzaal

Mijn dochter was een zeer voorlijk kind op de kinderopvang. Vol zelfvertrouwen en initiatief. Echt een groepsleidertje.
Op 3,5 jarige leeftijd ging ze, basisschool wilde haar helaas niet alvast aannemen, nog een half jaar naar een peuterspeelzaal.
Daar werd ze ineens heel timide, en ging duimen. Ik heb dat vreselijk gevonden, en ik kon er niets aan doen. Haar sociale vaardigheden zijn daar juist sterk verminderd.

Camilla

Camilla

20-09-2015 om 14:13

gastouder

Op zich is het een goed idee om gastouder te worden.
Is jullie huis ervoor geschikt?
Wat vind je vrouw ervan als de gastkindjes, en dan 'dus' ook je eigen kinderen, op de 'Nederlandse' manier benaderd worden?
Als je pech hebt krijg je alleen maar baby's, dan heeft je dochter er niets aan.

In het thuisland van je vrouw gaan de kinderen dan wel laat naar school, maar voor die tijd zullen ze ongetwijfeld leeftijdgenootjes regelmatig hebben ontmoet.

En Annej, je zegt hele nuttige dingen over hoe jij met je speciale kinderen omgaat. Dat meen ik echt. Maar je weet ook heel goed dat jouw kinderen niet in de range van 'normaal' passen.

en zelf?

En hoe is dat voor jezelf? Houd je het zelf wel vol? Ik kan me ook goed voorstellen dat hele dagen doorbrengen met 2 hele kleine kinderen nogal uitputtend is. Vooral als je daar ook allerlei eisen aan stelt als ontwikkelingsgerichte activiteiten en spelen. Mijn moeder deed vroeger wel spelletjes met ons, of gaf een kleed met knijpers in de tuin maar was toch ook vaak gewoon met het huishouden bezig of las haar boek.
En toen we hele kleine kinderen waren is ze een tijd ziek geweest met een post natale depressie.
Het is niet niks om 24/7 voor kleine kinderen te zorgen.
Dan is het wel handig als je ook zelf zo je rust kan nemen of een avond wegkan voor jezelf.
En het kan een reden zijn om ook eens een ochtend zonder kinderen te zijn.
Opoffering kent ook zo haar grenzen.
Niet nodig om je dan achter het belang van kinderen te verschuilen.

MamavanSenH

MamavanSenH

20-09-2015 om 14:39

Zelf

Ik heb jaren als gastouder gewerkt dus ben qua hoeveelheid kinderen en aandacht verdelen wel wat gewend Ik moet zeggen dat ik qua kinderen om me heen erg veel kan hebben, als gastouder zat ik 5 dagen per week met kinderen om me heen en dat was grotendeels voordat ik zelf kinderen had, en dan had ik op vrijdagavond nog steeds zoveel energie dat ik nog wel twee weken zonder weekend ertussen had kunnen doen. Maar goed, dat waren dagen tot een uur of 5 a 6 's middags. De avonden waren gewoon voor mezelf. Ik werkte toen bij de vraaggezinnen aan huis, ik ging dus naar hun toe 's morgens en 's avonds weer naar mijn eigen huis. Nu zou het vanuit mijn huis moeten zijn. Het is er nu nog niet voor geschikt omdat je huis aan strenge eisen moet voldoen. Maar dat is een kwestie van een paar aanpassingen.
En ja, hoe mij vrouw dat vind? Die gaat waarschijnlijk eisen dat het niet te schools word voor onze eigen kinderen (in dit geval alleen voor S, H is nog maar 8 maanden). Die zet het liefst gewoon speelgoed in de kast en laat ze helemaal zelfstandig gaan. Zo gaat het in haar thuisland ook: amper aandacht voor de kinderen wanneer die spelen omdat ze er daar juist van overtuigd zijn dat kinderen het meest leren zonder bemoeienis van volwassenen.

Ik laat S ook heel veel zelf spelen, dat kan ze ook goed. We hebben een open kast met speelgoed waar ze uit kan pakken wat ze wil en soms heeft ze hulp nodig of wil ze echt iets samen doen maar soms doet ze gewoon wat ze zelf wil (en zit ik in een tweestrijd, want toon ik interesse in haar spel zoals mijn gevoel zegt dat ik moet doen of laat ik haar zonder aandacht zelf spelen zoals mijn vrouw dat wil). Ik heb wel altijd veel aandacht voor alles compleet weer terug in de dozen stoppen en netjes terug op zijn plek zetten voor ze iets anders pakt. Dat gaat wel redelijk goed, vind ik toch een mooie ontwikkeling want dat heb ik bij leeftijdsgenoten heel anders gezien. Dat is dus één ding waarbij ik het echt niet met mijn vrouw eens ben. Ze gaat echt niet alles uit de kast trekken en door het hele huis laten liggen, opruimen hoort er gewoon bij.

Ik dacht dus om dit soort echt actieve ochtenden met haar (en eventueel gastkinderen, en H erbij als hij niet met mijn vrouw mee is) gewoon twee keer per week te doen. Alleen zijn die gastkinderen er natuurlijk vaker dan dat. Daar moet ik nog even goed bij stil staan, of dat wel lukt. Zou wel lekker zijn voor ons inkomen tegelijk, als ik het combineer met gastouder zijn.

Mijntje

Mijntje

20-09-2015 om 17:52

ruilen

Niet alles gelezen, maar bij mijn oudste heb ik wekelijks 'kinderen geruild' met iemand met een kind van dezelfde leeftijd. Zo had ik regelmatig een leeftijdgenootje van mijn kind over de vloer, en was mijn kind ook regelmatig daar en had ik mijn handen vrij (of met jongste/baby). We hadden dezelfde ideeen over opvoeding.
Met 2,5 ging mijn kind 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal. Op zich wel goed dat ze daar veel knutselen want daar hield ik niet zo veel van (wel van tekenen, maar weer niet van kleurplaten of knutselen).

Voor meer speelgoed kan je ook lid worden van een speel-o-theek. Of op marktplaats/koninginnedag puzzeltjes e.d. scoren.

Voor thuisoppas zijn idd strengere eisen, dat zou je eens kunnen opzoeken (o.a. ehbo en nog meer papieren)

mijk

mijk

20-09-2015 om 18:17

keien van kinderen

Is er boek over het stimuleren van je kind. Voor jou interressant is dat ze ook uitleggen hoe ze die dingen op peuterspeelzaal en school stimuleren.

Mijk

Pol

Pol

25-09-2015 om 13:14

kleien, goed voor de motoriek, verven en alles door elkaar tot 1 kleur maken vinden ze vaak zalig en mogen niet alle kinderen thuis.
Maak een herfsttafel met noten, kastanjes, herfstbladeren, zet er kleine kaboutertjes tussen, laat haar een getekende paddestoel inkleuren en maak er een verhaaltje van (kort) en zoek er een liedje bij. (herfst herfst wat heb je te koop/op een grote paddestoel rood met witte stippen) Als je de wijs niet kent is het op youtube te vinden. Prik sateprikkers (kort en stomp geknipt) in kastanjes en wikkel er een draadje om en laat het afrollen zodat het lijkt op een spin die een web weeft. Zoek dennenappels en laat zien dat je die los kunt peuteren en dat de zaadjes door een vliesje zijn omgeven die je kunt laten dwarrelen.

Fiets met haar rond en vertel wat je ziet, stel haar een vraag en herhaal het antwoord in de goede vorm als ze een foutje maakt. (patoel! Goed zo, paddenstoel!)

Laat haar graaien tussen de blaadjes, gooi ze omhoog en maak een blaadjesregen.

Koop of maak bellenblaas en laat haar springen naar de bellen en ze kapot prikken of vangen.

Zo verander je dat tafeltje of die bak straks weer naar een zelfgemaakte sinterklaasboot met zelfgemaakte en ingepakte kadootjes, of met kerst weer met een door jouw getekende kerstboom die zij volplakt met kleine rondjes die kerstballen voorstellen.

Schaf prentenboeken aan en laat haar aanwijzen wat iets is en samen benoemen. Voorlezen en zingen zijn zo goed voor de taalontwikkeling.

Kijk in een spiegel en wijs je neus aan, je ogen, je oren en zing er een liedje bij. (dit zijn je ogen en dat is je kin, dit zijn je wangetjes, een kuiltje er in)

Laat haar vooral ook vrijspelen omdat de concentratie van peuters ontzettend kort is. Dus loopt ze weg, haal haar hooguit een keer over maar dring niet aan en laat haar gaan met bijvoorbeeld klaargezet speelgoed of speelgoed naar keus.
Een hele middag je aandacht aan haar geven is prima, maar zie het niet als school, maar als een peuterspeelzaal: korte momenten (5-15 minuten) en daarna vrij spelen, een stukje fruit/drinken, naar buiten op een fietsje, een verhaaltje, een liedje en weer vrij spelen.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-09-2015 om 20:42

Bedankt

Dankje, Pol, dat zijn goede tips!
Alleen de herfsttafel word lastig. Lijkt me zo leuk om dat te doen maar als ik zie hoe onze kat op dit moment door het huis sjeest gaat dat hem niet worden want dan ligt de hele herfsttafel binnen enkele minuten overal behalve waar hij hoort

Moni

Moni

25-09-2015 om 20:57

Vitrinekastje?

Misschien heb je een vitrinekastje of wil je dat kopen.
Daar kan jullie dochter van alles in uitstallen zonder dat de kat erbij kan komen.
Ook zonder seizoensdingen is dat een handige oplossingen voor hebbedingetjes van een peuter zonder dat de kat erbij kan.
En met een goede sluiting ook handig om baby/dreumes geen toegang te verlenen.

Moni

Moni

25-09-2015 om 20:58

klara

klara

25-09-2015 om 21:13

pffft

Het voordeel van geen psz zou nu juist zijn dat al dat gedoe niet hoeft.. Is dit niet ook gewoon een strijdpuntje in jullie relatie? Probeer je nu niet je zin door te drukken door van thuis een psz te maken?
Ik denk dat je een psz ook enorm overschat. Zo geweldig zijn ze allemaal niet, en al helemaal niet zo educatief verantwoord. Thuis kun je juist dat stuk heel veel beter opvangen.
Er zitten heus wel voordelen aan een psz. De leidsters kunnen (!) heel lief zijn en voor je kind kan een extra mede opvoeder enorm verrijkend zijn. (Maar ook het tegenovergestelde is mogelijk)
En de sociale contacten natuurlijk, al kan dat ook alle kanten opgaan.
Bij een angstig gevoelig kind zou ik zorgen voor een kleinschalige veilige psz. Of als je geen psz kiest een thuis psz te organiseren naar dan wel een peutergroepje opstarten. De planning van een psz aanhouden zonder andere kinderen is raar. Die planning heb je alleen maar omdat het met een groep kinderen nu eenmaal handig kan werken. Zonder (grote) groep kinderen vervalt het nut volledig.
Een angstig gevoelig kind kan er ook goed bij gedijen gewoon veel leuke dingen samen te doen. Ik zou het niet zoeken in een herftstafel thuis maar gewoon lekker het bos in.
Ik zou zo'n kind ook vooral veel regie over het spelen geven, heel goed voor zelfvertrouwen. Ik vind de ideeën van je vrouw zo gek niet.

klara

klara

25-09-2015 om 21:14

en vooral

Kijk en luister naar je kind! Wat vindt ze leuk, haak daar op in.

klara

klara

25-09-2015 om 21:22

en nog

Ik ga er toch vanuit dat je de gewone dingen toch ook al doet, voorlezen, zingen, knutselen? Omdat je schrijft dat je denkt dat ze dat leuk zal vinden?

MamavanSenH

MamavanSenH

25-09-2015 om 21:38

Ja klopt

Dat soort dingen doe ik inderdaad al. Maar juist daarom lijkt het me leuk als ik gewoon twee dagdelen per week ofzo pak waarin ik me alleen maar bezig haar met dat soort dingen met haar. Echt haar ochtenden. Geen telefoon, geen pc, geen huishouden (tenzij het erbij "hoort" en zij helpt), geen dingen voor mezelf, maar echt activiteiten met haar samen waar ze zich van ontwikkelt. Maar goed, misschien overschat ik het inderdaad wel. Ik weet nog steeds niet waar ik nu wel of niet goed aan doe. Het steekt me gewoon dat ze niet naar een peuterspeelzaal kan terwijl ze daar waarschijnlijk zo zou genieten en het voor haar spraak ook heel veel goed zou doen en de tijd dat dat kan komt nooit meer terug. Ze word razendsnel groot. Het voelt als een nu of nooit.

klara

klara

25-09-2015 om 21:49

maar doe eens

even rustig aan. Bedenk nu eens goed wát nu je probleem is.
Wat let je om je dochter nu al exclusieve aandacht te geven? Harstikke goed plan (had ik vaker moeten doen) doe dat gewoon morgen?
Waarom denk je dat je dochter de psz zo leuk zou vinden? Er is bijna niets aan een psz dat je niet ook thuis kunt regelen.

herfsttafel versus kat

je zou een groot herfstdienblad kunnen doen wat je op de ochtenden op tafel zet? dat kun je weer weghalen. En opstaande randen speelt wel fijner.
Ik zou niet echt een planning maken maar haar door de week heen verschilende dingen aanbieden? En wie weet kindjes uitnodigen?

Hier spelen ze ook graag met natuurmaterialen.
Bloem met olie en wat glitter erdoor wordt een soort kinetisch zand.
Maiskorrels uit een verse maiskolf halen samen en die laten drogen. Kun je heerlijk mee spelen.
Rijst kleuren met een plastic zakje waar je wat voedingskleurstof in doet en een pompje desinfectgel voor handen.Knoopje erin en kneden maar. daarna alle kleuren in een bak doen en bv een trechter erbij en wat bakjes/flesjes.

Overschat die PSV niet zeg

Zo geweldig is dat nou ook weer niet hoor

Je doet van alles met jullie dochter, volop veelzijdige activiteiten. Ze komt echt niets te kort hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.