Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MamavanSenH

MamavanSenH

07-02-2016 om 09:05

"Zelf" naar de wc

Onze dochter van bijna 3 zit in de fase van alles zelf willen doen blijkbaar. We mogen haar sinds een paar weken nergens meer bij helpen, ze roept "weg" en geeft een gil als we niet weg gaan. Bij de meeste dingen geen probleem. Ik vind het wel goed als ze een beetje zelfstandigheid leert en zeker als dat helemaal vanuit haarzelf komt dus we laten haar lekker zelf aanmodderen met schoenen, kleding, jas, spelletjes, etc. Als ze erachter komt dat het niet lukt komt ze alsnog om hulp vragen. Ik vind dat wel een goede ontwikkeling.
Maar één ding werkt gewoon niet: ze wil ook alleen naar de wc, we mogen niet mee. De deur van de gang en de deur van de wc moeten dicht en als we toch in de gang staan roept ze dat we weg moeten en dat ze het zelf gaat doen. Als we er dan toch bij blijven staan gaat ze gewoon niet plassen. Dan doet ze het nog liever in haar broek.

Met de wc verhoger lukt het haar best om zelf te gaan plassen en ze kan ook zelf doortrekken, eventueel moeten we wel vooraf even de knoop van haar broek losmaken, dat mogen we dan weer wel doen . Voor billen afvegen na een grote boodschap mogen we ook komen. Maar na het plassen of voordat ze ons roept voor het afvegen haalt ze een halve wc-rol leeg waarvan een groot deel op de grond beland, is de wc al een keer verstopt geweest omdat ze een complete wc-rol had doorgespoeld en maakt ze daarna alles glibberig en zeiknat met een heleboel water en zeep. Als we roepen dat ze terug moet komen krijgen we een duidelijk "nee, spelen" te horen. Dan weten wij alweer hoe laat het is en gaat één van ons haar halen, wat samen gaat met een hoop gehuil want ze wil per se in de wc spelen en nergens anders.

Nou ja, kortom: leuk, zo'n eigenwijze peuter in huis, maar wat doen we hier nu weer mee? Als we erbij blijven doet ze gewoon niks op de wc, dan doet ze het in haar broek. Als we weggaan maakt ze er een puinhoop van. Achter de deur blijven staan heeft ze gewoon door. En echt op tijd terug zijn is nog nooit gelukt, er is altijd wel weer iets uitgehaald als we haar halen. Ze is razendsnel daarmee.

Ik vind die ontwikkeling van dingen zelfstandig willen doen best een goede en wat mij betreft mag ze best alleen naar de wc. Is ook wel handig als ze dat leert met straks naar de psz gaan en over een ruim jaartje naar school. Dus wat ik eigenlijk wil is haar leren om daar gewoon te doen wat ze moet doen en meteen weer terug te komen. Dus niet afleren dat ze het zelf wil doen, maar wel het "spelen" in de wc afleren. Iemand een tip hoe we dat aan kunnen pakken bij een bijna 3-jarige?

Angela67

Angela67

07-02-2016 om 09:10

zorg dat de rol te hoog staat . .

voor haar en leg alleen een paar papieren servetjes of zakdoekjes neer. DAn is dat de maximale schade.
Of loop toch met haar mee, haal dan demonstratief de rol weg, geef haar een paar stukjes (hang ze over de wc rol houder) en zeg dat ze dat mag gebruiken en de rest niet.
gr Angela

Angela

Angela

07-02-2016 om 09:18

nee

Beter een halve wc rol in de pot dat servetten of zakdoeken! Dat is niet geschikt, daarvan verstopt het riool. Ook geen keukenpapier erin gooien!
Leg gewoon een stapeltje losse wc-papiertjes neer en zet de rol weg. Het waterballet moet je even voor lief nemen...

Mijntje

Mijntje

07-02-2016 om 10:14

herhalen

Blijven herhalen (vriendelijk), dat een wc er niet is om in te spelen. Een wc is om te poepen en te plassen. Totdat ze deze mantra uit zichzelf gaat verkondigen. En voor nu telkens een paar velletjes wc papier neerleggen en de wc rollen hoog opbergen 'tot ze groot genoeg is' .Dat zou ik doen.
Wat een schatje heb je!

Geniet er maar van

Het is even een fase. Geniet er maar van. Ik zou die speelsigheid gewoon laten gaan. Wel de papierrollen wegleggen. Maar het is vast sneller over dan je denkt, dan vinden ze weer wat anders. Spelen hoort er bij.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-02-2016 om 11:35

Zo herkenbaar

Hier een zoon (en vriendjes) die ook graag knoeiden op het toilet.

Maak het niet te moeilijk. Idd niet te veel papier klaar leggen, zeep weghalen en een dweiltje klaarleggen. Het gaat weer over en probeer er tot die tijd in stilte om te lachen.

MamavanSenH

MamavanSenH

07-02-2016 om 11:35

Alleen geen ruimte

Nergens in de wc ruimte om de rollen hoog op te bergen. Met haar meelopen en de rol even weghalen terwijl ze daar zit kan natuurlijk wel. En daarna meteen weer terugzetten. Overigens zijn we haar net aan het afleren om in de gang te spelen (omdat ze dan de kat meeneemt en als we niet merken dat de kat daar zit en iemand doet de voordeur open is ze straks weg). En ja, de wc zit in de gang...

Ik vind het verder een heerlijke fase, dat zeker! En nuttig ook, ze leert ineens ontzettend veel. Het is bijna niet bij te houden hoe snel ze zich ineens ontwikkelt de afgelopen weken. Maar dat gaat dan wel samen met soms hele moeilijke momenten dat ik echt niet meer weet hoe ik daar nu het beste op reageer. Het luisteren is ook uitgeschakeld merk ik. Ik kan zeggen wat ik wil en ze hoort me wel, geeft gewoon antwoord, maar dat antwoord is altijd "nee".

Moni

Moni

07-02-2016 om 14:51

Beetje manipuleren mag ook

Je kunt in haar bijzijn de rol weghalen en zeggen die rol is voor mensen die weten wat wel en niet mag in de wc.
Spelen mag niet en afvegen wel.

Afspreken

Ik denk dat ze wel oud genoeg is voor een afspraak: als ze netjes geplast heeft mag ze de volgende keer weer zelf en wordt ze geprezen dat ze al zo'n grote knappe meid is. Als het een troep is na afloop, dan is ze er nog niet groot genoeg voor en gaat mama de volgende keer weer mee. Ze mag natuurlijk best gewoon knoeien, maar niet al spelend de hele wc blank zetten en rollen versoppen.

skik

jamie

jamie

08-02-2016 om 01:02

idd

Duidelijk zijn : wc rol meenemen en desnoods kraantje afsluiten als ze de vorige keer niet als een dame naar de wc is geweest. Daarvoor hoef je niet in discussie maar je hangt buiten haar bereik een vel papier in de wc op aan een touwtje. Aan de ene kant duim omhoog als ze de vorige keer netjes is geweest en niet is gaan spelen en aan de andere kant duim omlaag als het niet goed ging. Je prijst haar de hemel n als het goed ging en op de arm laat je haar het papier met duim omhoog ( of een ander toepasselijk plaatje) ophangen. Bij duim omlaag zeg je de volgende keer niets maar neem je de wcrol mee en eventueel kraantje uit?

Kraan en water

Dit is ook een leuke leeftijd om ze te laten 'helpen' met afwassen.
Plantjes water geven met de gieter.
Dagelijks in bad met water spelen kan ook tegemoet komen aan het ontdekkingsenthousiasme van peuters.

MamavanSenH

MamavanSenH

08-02-2016 om 06:59

Oja

Afspraken maken kunnen we wel proberen. Omdat ze nog niet heel goed praat ben ik snel geneigd te denken dat ze ook niet veel begrijpt maar volgens mij begrijpt ze ons prima. Eens kijken hoe ik dat vandaag vorm ga geven.

Jamie

Jamie

08-02-2016 om 08:09

Natuurlijk

Een kind begrijpt een woord vaak al een half jaar voor het dat woord zelf gebruikt (gemiddeld gezien dan).

MamavanSenH

MamavanSenH

08-02-2016 om 08:34

Wat langer hier

Ik denk dat er hier misschien wat langer tussen zit vanwege het tweetalige. Ze is nu pas sinds een maand of 2 echt wat korte zinnetjes aan het maken en woordjes aan het gebruiken. Daarvoor was het allemaal gebrabbbel. Maar daardoor weet ik dus soms niet goed wat ze allemaal al begrijpt qua zinsconstructies en verbanden. Als een kind dat zelf gebruikt in het praten weet je wel dat ze het ook kunnen begrijpen. Maar als ze het niet gebruiken is het gissen.

Heb het net geprobeerd met haar. Toen ze wakker werd en wilde gaan plassen eerst met haar meegelopen. Haar twee velletjes papier gegeven en de wc-rol bij me gehouden. Daarna uitgelegd dat ze mag plassen, doortrekken en handen wassen en daarna meteen naar mij toe komen. Niet spelen in de wc. Spelen mag in de woonkamer. Daarop herhaalde ze alleen "saja hier pelen" en heb ik nog extra benadrukt dat daar op de wc spelen echt niet mag. En als ze het wel doet ga ik de volgende keer niet weg maar moet ik erbij blijven.

Ik terug naar de woonkamer, hoor even later de wc doorgetrokken worden, nog heel even gewacht om haar de kans te geven haar handen zelf te wassen, en toen geroepen dat ze terug moest komen. Wat ik terugkreeg vanaf de wc was: "nee, pelen!"

Dus poging 1 lijkt nog nergens op . Al ging het vervolgens halen en mee terug nemen naar de woonkamer nu met wat minder huilen en na een korte "discussie" heeft ze nu maar een puzzel gepakt en zich erbij neergelegd dat ze hier gaat spelen. Ik ga straks een duim tekenen, kijken of we daar wat mee kunnen.

Noet

Noet

08-02-2016 om 09:35

en neem deze ook even mee

ik ben twee en ik zeg nee!
en het vervolg ik ben drie en ik doe het nie

Kortom het hoort er bij, maar lastig is het wel.

krant

krant

08-02-2016 om 09:47

water

Je weet toch dat er niets leuker is dan kliederen met water?
Vooral als mama niet kijkt!

MamavanSenH

MamavanSenH

08-02-2016 om 10:07

En 4

En mijn moeder zegt: na 3 komt "ik ben vier en ik klier".
Tja, zo is elke fase weer een uitdaging. Het verveelt in ieder geval nooit, een kind in huis.

Prajor

Prajor

13-02-2016 om 17:22

probeer

Probeer eens kleine restantjes wcrolletjes op te hangen. De grote zijn voor mamma, de kleine voor de kinderen. Kan ze toch het velletje trekken maar niet een hele rol in het toilet gooien.
Ze vindt het gewoon interessant en is volop aan het ontdekken.
Geef haar een "iets" waarnaar ze terug kan komen na het plassen: als je handjes zijn gewassen ga ik voorlezen/puzzelen/verven/zingen.
Toiletrol inleveren na gebruik betekent: iets leuks.
Verder resoluut zijn: het toilet is geen speelruimte, wil je met water spelen dan in badkamer/keuken/in de zomer in de tuin. Zelf een keer de kans geven, het herhalen en vervolgens doen wat jij wilt dat ze doet: oppakken/bij de hand nemen en meenemen naar de gewenste ruimte.

Van alletijden

Ik geb van mijn 30 jaar oudere collega geleerd dat als je vroeger een flinke ruk aan de rol gaf, deze dan bleef draaien, als je dan vervolgens op de knop bleef drukken van de wc, dan kon je de hele rol wegspoelen in de wc, want door de trekkracht van het water bleef de wc rol rollen!

Deed zij dus vaak als kind!

Mijn jongste speelt ook vaak met water, gaat rustig in de winter in de tuin de planten water geven en haar step wassen.

Mij. Tip: kies een voor jou passende methode en hou dat vol, je ziet nu al doordat je van te voren wat aankondigde je minder gehuil hebt!

MamavanSenH

MamavanSenH

15-02-2016 om 08:05

Nou

Het gaat goed zolang we iedere keer als ze naar de wc gaat opnieuw alles uitleggen en voorwaarden stellen. Eén keer vergeten en we hebben weer een zwembad in de wc. Dus ze snapt het wel, maar onthoud het niet. Of wil het niet onthouden, dat kan ook

Nee

Herhalen, herhalen. Inherent aan de leeftijd, ze doet het echt nog niet expres

Marleen,

Marleen,

16-02-2016 om 20:19

ontdekkingstocht

Het gedrag dat ze vertoont is heel gebruikelijk voor een twee jarige, ze willen zo veel mogelijk ontdekken en dat dan ook nog in hun eentje doen. Water is iets waar je heel veel mee kunt doen en waar ze veel dingen mee kan ontdekken. Door goed met haar af te spreken dan het spelen niet in de wc gebeurt maar in de keuken, woonkamer of welke andere ruimte dan ook, wordt het voor haar duidelijk waar ze wel en niet mag spelen.
Om haar toch met water te laten spelen kun je verschillende activiteiten met haar gaan doen, haar laten helpen met verschillende dingen schoonmaken, bijvoorbeeld na het eten de tafel laten afnemen met een natte doek. Je kunt natuurlijk ook haar pop of knuffel als ze die heeft in bad stoppen. waterverf werkt ook goed of vingerverf is eigenlijk nog beter, daar maakt ze haar kun je nog veel meer mee ontdekken doordat je het echt met je handen gebruikt en er dan ook mee kunt spelen. Door bijvoorbeeld verschillende kleuren te mengen of er glitters of kleine glimmertjes bij toe te voegen voor een andere structuur aan de verf.
Voor betreft het feit dat ze het uitleggen na een keer nog niet helemaal 'door' heeft, heeft vooral met de leeftijd te maken. Kinderen hebben veel herhaling nodig voordat het echt tot hen doordringt wanneer iets wel en wanneer iets echt niet kan. Ze zoeken namelijk graag grenzen op en willen ook nog wel eens de regels testen.

Succes met de activiteiten en ik hoop dat je er iets aan hebt.

Moni

Moni

16-02-2016 om 20:45

Ik denk dat ze het wel expres kunnen doen op deze leeftijd

bijna 3 toch?
Maar de oplossing is hetzelfde: blijven herhalen van de regels.

Prajor

Prajor

16-02-2016 om 21:59

en vergeet niet

dat het een kwestie van inprenten blijft, herhalen, herhalen, herhalen. Daarbij nog de meterregel: 3 jaar is ongeveer 3 meter afstand en je net vertelde regel geldt niet meer. Blijf gewoon in de buurt, dan kan ze niet "in de fout" gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.