Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Engelstalig sprekend kind


Ik zou haar zeker naar de peuterspeelzaal brengen. Veel leuker om met andere kinderen te spelen dan in haar eentje filmpjes te kijken en goed voor haar ontwikkeling.

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 10:21:

[..]

Het wordt dan wel doorgegeven aan de basisschool en kind kan dan geen onbevooroordeelde start maken op de basisschool. En dat terwijl er niets aan de hand is. Het kind doet echt niets geks en is pas 2 jaar. Het is veel te vroeg om nu al over spraak te gaan zeuren. Sterker nog kind toont aan talen juist makkelijk en snel op te kunnen pikken op zo een jonge leeftijd al. Helaas wordt het nu onnodig en onterecht geproblematiseerd. Het hoeft niet per se erg te zijn als basisschool hiervan weet (al kan het wel onterecht vervelend worden als het tegen zit) maar het is denk ik wel goed als TO zich daarvan bewust is. Dit kan namelijk uiteindelijk vervelende gevolgen hebben.

Dat mogen ze niet doorgegeven zonder je toestemming. Ik heb het eind rapport van de peuterspeelzaal eerst mogen inzien en zelf bij de school ingeleverd. Ik had het niet hoeven doorgeven. 

Ik zou echt proberen om de omslag te maken naar meer Nederlands aanbieden. Juist deze leeftijd is heel belangrijk voor de taalontwikkeling. Ik denk dat het risico bestaat dat je kind straks geen goed Nederlands spreekt maar ook geen goed Engels - dat leer je namelijk niet door alleen filmpjes te kijken. Er zaten vorig jaar in de klas van mijn kind twee jongens die alleen maar 'Engels' spraken - geleerd van youtube en games - maar dat was geen normaal Engels waar je een gesprek in kan voeren. En goed Nederlands spraken ze ook niet. Dat maakt het op de basisschool best lastig. 

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 10:21:

[..]

En dat terwijl er niets aan de hand is. Het kind doet echt niets geks en is pas 2 jaar. Het is veel te vroeg om nu al over spraak te gaan zeuren. Sterker nog kind toont aan talen juist makkelijk en snel op te kunnen pikken op zo een jonge leeftijd al. Helaas wordt het nu onnodig en onterecht geproblematiseerd. 

Helemaal mee eens. 

Wat een gedramatiseer over niks. Er zijn kinderen die nauwelijks wat zeggen in welke taal dan ook als ze 2 jaar zijn. Dit kind is juist voorlijk door van alles op te pakken en dan wordt daar weer een probleem van gemaakt. 

Ik heb zo vaak gehoord dat kinderen een mix van talen spreken voordat ze vier jaar zijn. Dit komt dan gewoon goed zodra ze op de kleuterschool zitten. 

Dit gaat soms zelfs om drie of zelfs vier talen. 

Voorbeeld: ouders zijn expats uit verschillende landen en wonen in weer een ander land. Dan komt er ook nog Engels bij of de nanny komt uit weer een ander land of taalgebied.

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 10:21:

[..]

Het wordt dan wel doorgegeven aan de basisschool en kind kan dan geen onbevooroordeelde start maken op de basisschool. En dat terwijl er niets aan de hand is. Het kind doet echt niets geks en is pas 2 jaar. Het is veel te vroeg om nu al over spraak te gaan zeuren. Sterker nog kind toont aan talen juist makkelijk en snel op te kunnen pikken op zo een jonge leeftijd al. Helaas wordt het nu onnodig en onterecht geproblematiseerd. Het hoeft niet per se erg te zijn als basisschool hiervan weet (al kan het wel onterecht vervelend worden als het tegen zit) maar het is denk ik wel goed als TO zich daarvan bewust is. Dit kan namelijk uiteindelijk vervelende gevolgen hebben.

Je kletst echt uit je nek over het eerste deel. Je doet net alsof scholen grote boemannen zijn die er op uitzijn om kinderen een stempel te geven en te benadelen. 

Het is gewoon een feit dat kinderen die in Nederland in hun eerste levensjaren Nederlands niet goed aanleren daar later op school last van hebben. Kan je het wel afdoen met stempeltjes ed maar dat is gewoon niet waar. We wonen in Nederland en Nederlands is hier de voertaal. En dat niet voldoende aanleren van de taal (vooral ook woordenschat bijvoorbeeld) werkt door tot in het VO. 

Ik ben betrokken geweest bij het hele Vve-programma in het PO en ben docent en leerlingbegeleider in het VO. 

kerstbeer schreef op 09-02-2024 om 10:46:

[..]

Ik heb zo vaak gehoord dat kinderen een mix van talen spreken voordat ze vier jaar zijn. Dit komt dan gewoon goed zodra ze op de kleuterschool zitten.

Dit gaat soms zelfs om drie of zelfs vier talen.

Voorbeeld: ouders zijn expats uit verschillende landen en wonen in weer een ander land. Dan komt er ook nog Engels bij of de nanny komt uit weer een ander land of taalgebied.

Ben het hier niet helemaal mee eens - tweetaligheid komt vaker voor maar in dit geval is er geen sprake van echte tweetaligheid. Het kind pikt veel Engels op door filmpjes maar dat is niet voldoende om de taal echt machtig te worden. Denk dat daar de zorg ook in zit van het consultatiebureau. 

Bosanemoon schreef op 09-02-2024 om 10:55:

[..]

Ben het hier niet helemaal mee eens - tweetaligheid komt vaker voor maar in dit geval is er geen sprake van echte tweetaligheid. Het kind pikt veel Engels op door filmpjes maar dat is niet voldoende om de taal echt machtig te worden. Denk dat daar de zorg ook in zit van het consultatiebureau.

Het kind is twee. Er zijn best veel kinderen die dan ook nog maar wat brabbelen in een enkele taal zonder daarin echt een conversatie te kunnen voeren. 

Zolang de ouders gewoon Nederlands met het kind spreken en ze ook met andere mensen in het Nederlands communiceert, komt dat echt wel goed.

Op zich lijkt het me geen probleem dat je kind wat Engels oppikt, maar in zou wel inzetten op Nederlands als hoofdtaal en als spreektaal waarin je kind ook leert om standaard te spreken in contact met andere mensen. Een tv of tablet praat niet terug, dus je leert daarvan wel woordjes, maar voert er geen gesprek mee. 

Ik zou dus zelf wel opletten dat je Nederlands tegen je kind praat en ook boekjes voorleest. Er zijn ook kinderen die tweetalig worden opgevoed en dat is doorgaans ook geen probleem. Voor taalontwikkeling is het wel belangrijk dat de taal die je aanbiedt 'rijk' is, dus met fatsoenlijke volzinnen en een grote woordenschat. Als je dat doet, maakt het niet uit welke taal je thuis tegen je kind spreekt.

Onze dochter spreekt zowel Nederlands als Limburgs dialect. Mijn man komt niet uit Limburg en verstaat het wel, maar spreekt het niet. Dochter spreekt met hem en zijn familie Nederlands en met mij en mijn ouders dialect. Mijn man en ik spreken onderling ook Nederlands.
Mijn zus en haar man spreken thuis Engels. Zowel onderling als met hun kinderen. Toch spreken hun kinderen ook goed Nederlands, geleerd op de opvang en school.

Wij spraken thuis vroeger nooit Nederlands omdat we dialect spraken. Maar de radio stond wel altijd aan, mijn moeder las heel veel voor en we gingen ook naar de peuterspeelzaal. Ik kan me niet herinneren dat ik op school het gevoel had 'ze spreken hier een taal die ik niet ken'. Op school en de peuterspeelzaal werd dialect spreken ook toegestaan, behalve in klassikale zin want de les was gewoon in het Nederlands. Maar tijdens het spelen, de pauze, één op één of in een klein groepje wel. 
En dat gold voor destijds zeker 80% van de klas en die hebben geen problemen gehad met Nederlands. 

Opvang of peuterspeelzaal lijkt me voor een kind sowieso goed voor de sociale ontwikkeling, dus dat zou ik zeker overwegen.

Hoeveel tijd brengt je kind nu achter een scherm door?

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 09:44:

Ik zou wel opletten met jouw kind te sturen naar peuterspeelzaal te sturen met vve. Ik denk dat dan evt reguliere opvang voor 1 of 2 dagen beter is (daar leert jouw kind ook veel van maar zonder stempel). Als je kiest voor het eerste zullen namelijk ook met de toekomstige basisschool de gegevens worden gedeeld (zijn ze dan verplicht) en dan heeft jouw kind meteen (waarschijnlijk onterecht) een stempel terwijl er niets aan de hand is. Het is een kind van pas 2 jaar die veel Engels heeft opgepikt. Gewoon even geen engels maar Nederlandstalige dingen opzetten en dan gaat jouw kind als een trein.

Dat doorgeven aan de basisschool is helemaal niet verplicht dat kan alleen als je daar als ouder toestemming voor geeft. 

Lees je eerst eens in voordat je hier allerlei dingen komt roepen. 

Ik heb 15 jaar geleden mijn kind met herrie(zeg maar gewoon ruzie) van de psz gehaald 4 maanden voor zijn vierde verjaardag en met klem verboden dat ze hun "observaties " delen met de basisschool. 

kerstbeer schreef op 09-02-2024 om 11:04:

[..]

Het kind is twee. Er zijn best veel kinderen die dan ook nog maar wat brabbelen in een enkele taal zonder daarin echt een conversatie te kunnen voeren.

Zolang de ouders gewoon Nederlands met het kind spreken en ze ook met andere mensen in het Nederlands communiceert, komt dat echt wel goed.

Probleem is dat de ouders met het kind in het Engels zijn gaan communiceren, terwijl ze geen native speakers zijn.

Ik ben in het verleden en nu sinds een aantal maanden weer vrijwilliger voor nieuwkomers. Daar, werd en wordt nog steeds, aan ouders aangeraden om in de eigen taal te communiceren met hun jonge kinderen.  Het in gebrekkig Nederlands/ slecht uitgesproken Nederlands communiceren/ voorlezen met het het kind heeft een negatieve invloed op het leren van de taal. 
Als het kind 2 talig wordt opgevoed wordt OPOL gehanteerd.  1 ouder 1 taal. De Engelse ouder spreekt geen Nederlands met het kind en de Nederlandse ouder geen Engels.
Als het kind naar school gaat is het vroeg genoeg om een andere taal te leren, eventueel via VVE.
De moeders waar ik nu mee werk, leren Nederlands en spreken met hun kinderen Arabisch, Oekraïns of Dari.

JaneEyre schreef op 09-02-2024 om 12:05:

[..]

Probleem is dat de ouders met het kind in het Engels zijn gaan communiceren, terwijl ze geen native speakers zijn.

Uit de OP: 

Ze spreken thuis Nederlands. 

Ze kijken thuis ook Nederlandstalige programma's. 

OP gebruikt af en toe Engelse woordjes. 

Veel Nederlanders doen dit overigens. Jijzelf bijvoorbeeld: "native speakers".

kerstbeer schreef op 09-02-2024 om 12:23:

[..]

Uit de OP:

Ze spreken thuis Nederlands.

Ze kijken thuis ook Nederlandstalige programma's.

OP gebruikt af en toe Engelse woordjes.

Veel Nederlanders doen dit overigens. Jijzelf bijvoorbeeld: "native speakers".


Ik Ben daadwerkelijk tweetalig: ik heb zowel een Engelse als een Nederlandse ouder en heb in beide landen gewoond.

Ik zou me geen zorgen maken. Vanuit mijn werk ben ik veel bezig met taalontwikkeling bij kinderen en je ziet dat talige kinderen gewoon veel oppikken. In een klas met taalleerlingen gingen een aantal jonge Syrische kinderen vloeiend over op Oekraïens toen er meer Oekraïners in Nederland kwamen. Ze krijgen op school ook veel Nederlands aangeboden dus dat spreken ze nu ook goed. 

Voorlezen, Nederlandstalige films en muziek en veel praten in het Nederlands met je kind zijn algemeen goede tips, die de taalontwikkeling van je kind stimuleren. Zowel hun vaardigheid van het Nederlands als hoe "talig" ze zijn.

Daarnaast zitten maar weinig tweejarigen stil als ze voorgelezen worden hoor! Bij de bieb kun je ook prentenboekjes lenen waar een interactief element in zit, bijvoorbeeld van een konijntje dat in bad moet en waarbij je kind mag "helpen". (Nog even mijn haartjes wassen van Jorg Muhle). "Ssst, de tijger slaapt" is ook een leuke titel. Je kind mag de andere dieren "helpen" dat de tijger niet wakker wordt voor zijn verjaardagsfeestje. Ook een aanwijsboek waarbij je je kind kunt vragen wat er op de tekening gebeurt zijn prima, en dan kunnen ze een beetje meedoen. Dat helpt de concentratie wat ontwikkelen, en zo kun je je kind langzaam laten wennen aan verhaaltjes die wat langer duren.

Bakblik schreef op 09-02-2024 om 11:56:

[..]

Dat doorgeven aan de basisschool is helemaal niet verplicht dat kan alleen als je daar als ouder toestemming voor geeft.

Lees je eerst eens in voordat je hier allerlei dingen komt roepen.

Ik heb 15 jaar geleden mijn kind met herrie(zeg maar gewoon ruzie) van de psz gehaald 4 maanden voor zijn vierde verjaardag en met klem verboden dat ze hun "observaties " delen met de basisschool.

Wel als er een vve indicatie is dan moeten ze het doorgeven. Zonder vve indicatie mag dat inderdaad niet behalve met toestemming. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.