Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eten

Mijn dochter van 3.5 is altijd een moeilijke eter geweest. Ze lust bijna niets. Verder is ze gewoon wel actief en heel slim. Groei is ook prima. Alleen maak ik me wel zorgen over haar eetgedrag. Er is niets wat ze heel graag wil eten en als ze wel zin in heeft dan zijn er maar een paar hapjes. Alle tips zijn welkom.

deze vraag aan je huisarts / kinderarts stellen , <- mijn tip

Als ze lichamelijk op alle vlakken verder gezond is dan vooral niet zo veel nadruk leggen op eten. 
Kinderen rond die leeftijd zijn over het algemeen niet de beste eters. Elke maaltijd en tussendoortje blijven aanbieden en dan kan ziij bepalen of ze wil eten. 

Geen strijd aangaan! Zorg dat ze altijd zelf eten kan pakken (bijvoorbeeld fruit of crackers etc). En blijf aanbieden. Zorg voor eetmomenten aan tafel. Als jullie klaar zijn haal je het weer weg zonder gezeur. 

Zolang er geen zorgen zijn over groei of ontwikkeling en ze voldoende energie heeft voor de dag is het goed. Begin niet aan extra snoep etc. 

zolang ze goed groeit, zou ik me niet al te veel druk maken. Wij hanteerden als regel dat wij besloten WAT ze aten, de kinderen HOEVEEL. Kortom, wij zorgden wel voor gezond eten, zodat ze in ieder geval voldoende eiwitten en vitamines binnen kregen (en ze niet hun buik vulden met alleen chocola, koekjes, chips en limo - zodat er daarna niets gezonds meer bij kon). Je zou evt kunnen overwegen multivitamines te geven.

Mijn dochter wilde geen groenten eten. Of ze het nou echt vies vond of dat ze graag wilde kijken hoe ik reageerde als ze weigerde groenten te eten weet ik nog steeds niet (dat laatste deed ze op andere gebieden in ieder geval wel). Ik had twee manieren om haar toch groenten te laten eten. Eén van de dingen die ze wel at was pasta met rode saus. Ik pureerde dus de groenten door de rode saus heen, zo fijn dat ze geen flintertje meer zag. De tweede manier was haar tijdens het koken stukjes paprika, tomaat, komkommer of een gekookte sperzieboon te geven met de vraag of ze even kon testen of het 'gaar' was. Wist het kind veel. Ik vertelde dan dat een sperzieboon moeilijk te testen was, dus dat ik het snapte als ze er nog eentje nodig had. Sperziebonen moesten zacht, maar niet té zacht zijn. Komkommer moest knapperig aan de randen, maar zacht in het midden zijn. Dochter ging helemaal in die taak op en at zo al voor het avondeten haar groenten. Tijdens het eten zelf deed ik dan niet moeilijk. 

Dymo schreef op 11-03-2024 om 09:39:

Mijn dochter wilde geen groenten eten. Of ze het nou echt vies vond of dat ze graag wilde kijken hoe ik reageerde als ze weigerde groenten te eten weet ik nog steeds niet (dat laatste deed ze op andere gebieden in ieder geval wel). Ik had twee manieren om haar toch groenten te laten eten. Eén van de dingen die ze wel at was pasta met rode saus. Ik pureerde dus de groenten door de rode saus heen, zo fijn dat ze geen flintertje meer zag. De tweede manier was haar tijdens het koken stukjes paprika, tomaat, komkommer of een gekookte sperzieboon te geven met de vraag of ze even kon testen of het 'gaar' was. Wist het kind veel. Ik vertelde dan dat een sperzieboon moeilijk te testen was, dus dat ik het snapte als ze er nog eentje nodig had. Sperziebonen moesten zacht, maar niet té zacht zijn. Komkommer moest knapperig aan de randen, maar zacht in het midden zijn. Dochter ging helemaal in die taak op en at zo al voor het avondeten haar groenten. Tijdens het eten zelf deed ik dan niet moeilijk.

Wat slim en grappig!

Ik zou inzetten op ouders bepalen wat en kind bepaalt hoeveel het eet. Dus niet gezonde dingen gaan vervangen met ongezonde troep onder het mom van 'als ze maar eet'. 
Ik zou dan weer niet heel de dag door laten eten, want dat is slecht voor de tanden. Er zijn eetmomenten en dan kan ze kiezen om te eten. Doet ze dat niet, dan moet ze wachten tot het volgende eetmoment. Op de opvang (mocht ze daarheen gaan) kan ze waarschijnlijk ook niet heel de dag op verzoek eten.

Dymo schreef op 11-03-2024 om 09:39:

Mijn dochter wilde geen groenten eten. Of ze het nou echt vies vond of dat ze graag wilde kijken hoe ik reageerde als ze weigerde groenten te eten weet ik nog steeds niet (dat laatste deed ze op andere gebieden in ieder geval wel). Ik had twee manieren om haar toch groenten te laten eten. Eén van de dingen die ze wel at was pasta met rode saus. Ik pureerde dus de groenten door de rode saus heen, zo fijn dat ze geen flintertje meer zag. De tweede manier was haar tijdens het koken stukjes paprika, tomaat, komkommer of een gekookte sperzieboon te geven met de vraag of ze even kon testen of het 'gaar' was. Wist het kind veel. Ik vertelde dan dat een sperzieboon moeilijk te testen was, dus dat ik het snapte als ze er nog eentje nodig had. Sperziebonen moesten zacht, maar niet té zacht zijn. Komkommer moest knapperig aan de randen, maar zacht in het midden zijn. Dochter ging helemaal in die taak op en at zo al voor het avondeten haar groenten. Tijdens het eten zelf deed ik dan niet moeilijk.

Wat jammer dat ik deze tip niet heb gekregen toen mijn dochter klein was! Dit had vast goed gewerkt bij haar. Nu kom ik daar niet meer mee weg, ze is inmiddels 21. En nog steeds een slechte eter als het om gezond voer gaat. Alles wat slecht en ongezond is gaat er prima in, maar riekt het naar gezond, dan blieft ze het niet...

Dingen die wij doen;
- helpen met koken/snijden
- gezonde snaaischaaltjes tijdens gezellig samenzijn aan tafel (associatie is dus gezelligheid net als met borrelplankje volwassenen)
- proeven wat je eet, smoothie wat zit er in bijvoorbeeld of ogen dicht en wat proef je/samen iets maken en ander blind laten proeven 
- proefkaart; iets proeven wat je nog nooit hebt gehad en vies lijkt is een vinkje bij 5 vinkjes mag je op een afgesproken avond kiezen wat we eten
- en ook soms gewoon de classic; geen plek voor groenten dan ook geen plek voor toetje maar dat lijkt me in dit geval niet handig.

Wij hebben goede eters en dat zit er waarschijnlijk gewoon in. Als ik zie wat andere kinderen eten die hier komen dan schrik ik soms, toch groeien en ontwikkelen zij ook prima.
Je kan eventueel het cb eens raadplegen als je je echt zorgen maakt. 

Izza schreef op 11-03-2024 om 09:20:

Geen strijd aangaan! Zorg dat ze altijd zelf eten kan pakken (bijvoorbeeld fruit of crackers etc). En blijf aanbieden. Zorg voor eetmomenten aan tafel. Als jullie klaar zijn haal je het weer weg zonder gezeur.

Zolang er geen zorgen zijn over groei of ontwikkeling en ze voldoende energie heeft voor de dag is het goed. Begin niet aan extra snoep etc.

Ik ben het helemaal met je eens

Je kan ook een bord rauwkost geven aan 't eind van de middag. Als ze even tv mag kijken bijvoorbeeld, dan gaat ze vanzelf snaaien. En je kan erop leggen wat je wil. Fruit, stukjes bloemkool, wortelstukjes, snoeptomaatjes, verzin het maar. 

Dymo schreef op 11-03-2024 om 09:39:

Mijn dochter wilde geen groenten eten. Of ze het nou echt vies vond of dat ze graag wilde kijken hoe ik reageerde als ze weigerde groenten te eten weet ik nog steeds niet (dat laatste deed ze op andere gebieden in ieder geval wel). Ik had twee manieren om haar toch groenten te laten eten. Eén van de dingen die ze wel at was pasta met rode saus. Ik pureerde dus de groenten door de rode saus heen, zo fijn dat ze geen flintertje meer zag. De tweede manier was haar tijdens het koken stukjes paprika, tomaat, komkommer of een gekookte sperzieboon te geven met de vraag of ze even kon testen of het 'gaar' was. Wist het kind veel. Ik vertelde dan dat een sperzieboon moeilijk te testen was, dus dat ik het snapte als ze er nog eentje nodig had. Sperziebonen moesten zacht, maar niet té zacht zijn. Komkommer moest knapperig aan de randen, maar zacht in het midden zijn. Dochter ging helemaal in die taak op en at zo al voor het avondeten haar groenten. Tijdens het eten zelf deed ik dan niet moeilijk.

Hier is één smiley voor uitgevonden:

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.