Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Nijntje museum


Ik zou gaan! Lekker met de trein en dan rustig aan, onderweg ergens even wat drinken (desnoods pak je op een leuk overstapstation een half uurtje extra tijd voor de stationsrestauratie), rondje Nijntje Museum, StayOkay, hartstikke leuk juist op die leeftijd. Ik vond dit soort uitstapjes altijd hartstikke leuk op die leeftijd.

troelahoep schreef op 26-02-2024 om 20:03:

[..]

Nee, is ook een kwestie van smaak.... maar dat je niet te lang moet wachten omdat kinderen van 3 of 4 niet meer van Nijntje houden, dat lijkt me dan weer aangepraat. 

Mijn kinderen hebben Nijntje nooit interessant gevonden. Die zijn er ook gewoon.

Grappig, nooit geweten dat het aan je opvoeding ligt als ze Nijntje al jong niet meer leuk vinden). Mijn kinderen vonden het minstens zes jaar leuk, ik denk zelfs gelijktijdig met Winx. Op Sesamstraat waren ze wel al uitgekeken toen ze in groep 1/2 zaten, terwijl dat toch een kleuterprogramma is.
Hoe werkt het dan precies, met die opvoeding? En is dat juist goed of slecht?

MMcGonagall schreef op 26-02-2024 om 22:36:

Grappig, nooit geweten dat het aan je opvoeding ligt als ze Nijntje al jong niet meer leuk vinden). Mijn kinderen vonden het minstens zes jaar leuk, ik denk zelfs gelijktijdig met Winx. Op Sesamstraat waren ze wel al uitgekeken toen ze in groep 1/2 zaten, terwijl dat toch een kleuterprogramma is.
Hoe werkt het dan precies, met die opvoeding? En is dat juist goed of slecht?

Oh, gaan we zo doen, zucht. Zal ik het even uitleggen? 

Je hebt ouders (ik ken ze tenminste) die al gauw vinden dat hun kinderen ergens te groot voor vinden, en dan hun kinderen dat ook aanpraten: "nou, Nijntje/teletubbies/paw patrol/etc is iets voor wel heel kleine kinderen hè" en vervolgens zeggen die kinderen als ze 2 turven hoog zijn:"vindt jij Nijntje nog leuk? Wat ben jij een baby" In de omgeving van mijn naasten meegemaakt dat moeder zo omging met haar kinderen, zette haar kinderen (onbewust) weg als kinderachtig, als ze huilden bijvoorbeeld moesten ze ook stoer zijn - misschien had ze een hekel aan kleine kinderen, geen idee - de kinderen hebben nu in elk geval niet zo'n beste relatie met hun ouders. En op school de ene kleuter die bijvoorbeeld van de ander vind dat die een rugzak voor baby's heeft, zoiets komt vaak voor en ik denk niet dan altijd dat zo'n kleuter ook maar groot moet zijn van zijn ouders of teveel mee moet met oudere broers en zussen. Dat vind ik behoorlijk stom, laat ze lekker klein zijn. Ik moest er meteen aan denken toen iemand hier zei dat een kind van 3,5 het museum al niet meer interessant zou vinden en je dus beter met 2,5 jaar kunt gaan. 

Nouja, persoonlijk allergietje denk ik. 

Ik zou er twee dagen Utrecht van maken met de trein. Onderweg ergens wat gaat drinken met wat lekkers, naar het nijntje museum, ergens wat eten, slapen in de stay okay, volgende dag nog een ander museum (spoorwegmuseum of speelklok bijvoorbeeld) en dan weer met de trein naar huis. Helemaal leuk.

Als je kind nijntje nu leuk vindt, zou ik nu gaan en eventueel als ze vier is nog een keer. Je kunt nu niet weten wat een kind dan leuk vindt. Sommige kinderen zijn ook erg gevoelig voor wat andere kinderen vinden en anderen helemaal niet.

hier viel het nijntje museum in de smaak. Ik weet niet meer hoe oud dochter was. Ik denk ook tussen 2 en 3. 
Ik vind de reistijd wel veel. Ik vind het persoonlijk geen twee uur rijden enkele reis waard. Als je meer plannen in Utrecht hebt is het wellicht wel de moeite waard. Als ik even terugdenk dan vond dochter het echt heel leuk. Ze heeft het erna ook echt nog wel over gehad tegen anderen (dat ze naar nijntje was geweest). Ik denk wel dat ze van een binnenspeeltuin of zwemmen of iets anders in de buurt net zo blij was geworden. Wij hadden het gecombineerd met familiebezoek en waren toch in Utrecht. Het is ook niet dat we een hele dag in het museum waren ofzo. Ik weet niet meer hoe lang we er geweest zijn eigenlijk. Anderen die nog weten hoe lang je kind zich er vermaakt heeft? 

We zijn een paar jaar later naar het spoorwegmuseum geweest. Toen was dochter al een stukje ouder. Daar zijn we wel langer geweest. 

Ik heb stay okay Utrecht opgezocht. Leuk die thema kamers. Heb je wel gezien dat de twee nijntje kamers 4 persoonskamers zijn? 

duizel schreef op 27-02-2024 om 00:51:

hier viel het nijntje museum in de smaak. Ik weet niet meer hoe oud dochter was. Ik denk ook tussen 2 en 3.
Ik vind de reistijd wel veel. Ik vind het persoonlijk geen twee uur rijden enkele reis waard. Als je meer plannen in Utrecht hebt is het wellicht wel de moeite waard. Als ik even terugdenk dan vond dochter het echt heel leuk. Ze heeft het erna ook echt nog wel over gehad tegen anderen (dat ze naar nijntje was geweest). Ik denk wel dat ze van een binnenspeeltuin of zwemmen of iets anders in de buurt net zo blij was geworden. Wij hadden het gecombineerd met familiebezoek en waren toch in Utrecht. Het is ook niet dat we een hele dag in het museum waren ofzo. Ik weet niet meer hoe lang we er geweest zijn eigenlijk. Anderen die nog weten hoe lang je kind zich er vermaakt heeft?

We zijn een paar jaar later naar het spoorwegmuseum geweest. Toen was dochter al een stukje ouder. Daar zijn we wel langer geweest.

Ik heb stay okay Utrecht opgezocht. Leuk die thema kamers. Heb je wel gezien dat de twee nijntje kamers 4 persoonskamers zijn?

Bijna alle kamers bij stayokay zijn 4 persoons of meer. Je betaald per bed, niet op kamer grootte. Met kinderen <12 heb je altijd een prive kamer. Daar boven kun je ook kiezen voor op indeling, gemengd of gescheiden.

Ik heb ooit buiten een schoolvakantie een 10 persoons kamer voor mezelf gehad, eigenlijk het hele gebouw, de andere gasten wilden perse in het hoofdgebouw. Ik vond de rust heerlijk.

troelahoep schreef op 26-02-2024 om 23:25:

[..]

Oh, gaan we zo doen, zucht. Zal ik het even uitleggen?

Je hebt ouders (ik ken ze tenminste) die al gauw vinden dat hun kinderen ergens te groot voor vinden, en dan hun kinderen dat ook aanpraten: "nou, Nijntje/teletubbies/paw patrol/etc is iets voor wel heel kleine kinderen hè" en vervolgens zeggen die kinderen als ze 2 turven hoog zijn:"vindt jij Nijntje nog leuk? Wat ben jij een baby" In de omgeving van mijn naasten meegemaakt dat moeder zo omging met haar kinderen, zette haar kinderen (onbewust) weg als kinderachtig, als ze huilden bijvoorbeeld moesten ze ook stoer zijn - misschien had ze een hekel aan kleine kinderen, geen idee - de kinderen hebben nu in elk geval niet zo'n beste relatie met hun ouders. En op school de ene kleuter die bijvoorbeeld van de ander vind dat die een rugzak voor baby's heeft, zoiets komt vaak voor en ik denk niet dan altijd dat zo'n kleuter ook maar groot moet zijn van zijn ouders of teveel mee moet met oudere broers en zussen. Dat vind ik behoorlijk stom, laat ze lekker klein zijn. Ik moest er meteen aan denken toen iemand hier zei dat een kind van 3,5 het museum al niet meer interessant zou vinden en je dus beter met 2,5 jaar kunt gaan.

Nouja, persoonlijk allergietje denk ik.

Die iemand was ik, en ik zei niet 'dat een kind van 3,5 het museum al niet meer interessant zou vinden', ik zei dat MIJN kind het niet meer zo boeiend vond:

Earlgreythee schreef op 26-02-2024 om 16:20:

Ik zou het zeker nu doen en niet pas over een jaar. Ik ben er vorig jaar met mijn zoontje van toen 3,5 geweest en hij vond het al niet zo boeiend meer 😄 Het Nijntje museum is perfect voor de leeftijd van jouw dochter!

Als er iemand haar kinderen niet iets aanpraat over wat die leuk zou moeten vinden, ben ik het. Mijn zoontjes lopen allebei rond in roze kleren, bijvoorbeeld. Flauw om mijn woorden zo te verdraaien dat er zo'n nare discussie ontstaat waar TO ook absoluut niet mee geholpen is.

Ik herken je irritatie wel Troelahoep, dat kinderen in groep 1-2 al roepen: Mega Mindy? echt kinderachtig!
Geen idee of dat aangeleerd gedrag is, mijn kinderen (en ik zelf) hebben hier geen last van, heb mezelf nog nooit ergens te oud voor gevoeld en ook nog nooit tegen mijn kinderen gezegd dat ze ergens te groot voor zijn. 
Veel kinderen (en volwassenen) hebben dat wel, valt me op, toch interessant waar dat vandaan komt...

Ik denk dat het heel erg aan je kind ligt of en hoelang ze het leuk vinden. We waren in het Nijntje museum toen ze 3,5 was en ze vond het geweldig en ook nu nog met 5 jaar zou ze zich prima vermaken. Maar ze is erg van het fantasie spel, dus een speelhuisje, keukentje en je kunnen verkleden als dokter doet het al snel goed bij haar. Het thema maakt dan minder uit. Niet dat ik de behoefte voel om er nog eens heen te gaan. Er zijn nog zo veel andere musea die ze nu ook leuk gaat vinden.

Earlgreythee schreef op 27-02-2024 om 09:40:

[..]

Die iemand was ik, en ik zei niet 'dat een kind van 3,5 het museum al niet meer interessant zou vinden', ik zei dat MIJN kind het niet meer zo boeiend vond:

[..]

Als er iemand haar kinderen niet iets aanpraat over wat die leuk zou moeten vinden, ben ik het. Mijn zoontjes lopen allebei rond in roze kleren, bijvoorbeeld. Flauw om mijn woorden zo te verdraaien dat er zo'n nare discussie ontstaat waar TO ook absoluut niet mee geholpen is.

Ik verdraai helemaal niks. Ik associeer het advies dat je nu moet gaan omdat het over een jaar wellicht al niet meer boeiend is met mijn ervaringen, een persoonlijke ergenis. Een gekleurde interpretatie, maar dat maakt het niet direct naar. Iemand anders hier deed vervolgens flauw en daar reageerde ik op. 

Zebra04 schreef op 27-02-2024 om 10:14:

Ik herken je irritatie wel Troelahoep, dat kinderen in groep 1-2 al roepen: Mega Mindy? echt kinderachtig!
Geen idee of dat aangeleerd gedrag is, mijn kinderen (en ik zelf) hebben hier geen last van, heb mezelf nog nooit ergens te oud voor gevoeld en ook nog nooit tegen mijn kinderen gezegd dat ze ergens te groot voor zijn.
Veel kinderen (en volwassenen) hebben dat wel, valt me op, toch interessant waar dat vandaan komt...

Nou dat. Ik denk wel dat je de boodschap krijgt van je ouders dat je te groot bent voor iets als je ouders kennelijk alweer toe zijn aan jouw volgende levensfase en zelfs letterlijk zeggen dat ze de nijntjeboekjes/bumbapleisters/teletubbiepyjama wegdoen want als je al bijna 4 bent ga je al bijna naar school. Ik ken ook een jongetje dat jongere zusjes had en (zodoende?) hij kreeg heel erg een mannenrol opgedrongen door zijn ouders, op jonge leeftijd al. Werd uitgelachen door zijn vader omdat ie bang was voor spoken, moest Star Wars kijken maar dat vond hij eigenlijk eng enzo. De zusjes werden heel erg behandeld als poppetjes.

Van kinderen die de jongste zijn in een groot gezin kan ik me voorstellen dat die wordt meegezogen in de interesses van de oudere broers en zussen, maar ook daar denk ik dat er een evenwicht kan zijn tussen activiteiten voor de oudste en de jongste of dat je het gezin opdeelt, zodat de jongste ook nog naar het Nijntjemuseum mag bij wijze van spreken. 

Misschien een angst van de ouders om kinderachtig/stom gevonden te worden misschien (voor hun kinderen én zichzelf)?

 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.