Mintie
10-05-2023 om 09:27
Omgangsregeling ex-partner en nieuwe partner
Goedemorgen,
Hopelijk kan iemand mij adviseren en alvast sorry voor het lange verhaal.
Afgelopen najaar ben ik met mijn ex verhuisd naar een grotere huurwoning met het idee gezinsuitbreiding, we hebben al een dochtertje van inmiddels 2.
Binnen 2 maanden na de verhuizing ben ik er achter gekomen dat mijn ex mij enkel heeft laten verhuizen met het idee dat ik de nieuwe woning niet zou kunnen betalen (oude huurwoning stond op mijn naam) en hij dus in de nieuwe woning met zijn nieuwe vriendin kon wonen. Uiteraard ben ik gelijk in actie gekomen waardoor ik gewoon de woning zelfstandig kan betalen en hij hierdoor is vertrokken en inmiddels samenwoont met zijn "nieuwe" vriendin.
In de tijd dat hun alles stiekem deden, hebben ze mijn dochtertje hierbij wel betrokken. Hij heeft mama letterlijk vervangen door zijn nieuwe vriendin. Dit heeft mijn dochter totaal geen goed gedaan, ze heeft nachtmerries, is ontzettend onrustig en laat mij geen seconden alleen.
Nadat mijn ex is vertrokken doet hij geen enkele moeite voor onze dochter, hij stuurt alleen mailtjes met dat hij haar wilt zien doormiddel van een omgangsregeling van 50/50. Ik heb altijd aangegeven dat het hem vrij staat om contact op te nemen om afspraken te maken. Dit heeft hij echter nooit gedaan. Er is op geen enkele manier interesse getoond. Hij belt niet, ook niet met de video, hij vraagt totaal niet naar haar. Enkel dus de officiële mailtjes waarin hij stelt haar te missen. Dit is tot de dag van vandaag nog steeds zo.
Na 2 maanden zijn we een traject gestart bij de mediator welke hij inmiddels heeft beëindigd omdat we het niet eens worden. Hij zou een procedure bij de rechter opstarten echter zijn we inmiddels 1,5 maand verder en hij heeft nog steeds opgestart.
Waar we wel mee zijn begonnen is het starten van de omgang, ik vind het namelijk erg belangrijk dat mijn dochter haar vader ziet en ik werk hier dan ook gewoon aan mee. Zo hebben we de 1e maand om de week een dagje naar papa gedaan, na de maand is het wekelijks 1 dag geweest en sinds vorige week is ze daar 1 keer wezen slapen met het idee dat dit nu wekelijks is.
Vooraf hebben haar vader en ik hier duidelijke afspraken over gemaakt.
Zo zou er geen alcohol gedronken worden (hij drinkt met gemak 1,5 fles wijn per dag, ikzelf drink niet), zijn huidige partner zou gepaste afstand bewaren zodat onze dochter rustig kan wennen aan de nieuwe situatie. Hierdoor zou hij haar ook niet bij hun in bed liggen.
Nu ben ik erachter gekomen dat ze zich aan geen enkele afspraken houden en vraag ik mij af wat ik hier het beste aan kan doen.
Dat hij een nieuwe relatie heeft, helemaal prima maar hij denkt helemaal niet aan de gevolgen van zijn acties bij onze dochter. Die is na afgelopen weekend weer helemaal overstuur thuis. Eet slecht, slaapt slecht, is erg verdrietig en verliest mij geen seconden uit het oog. Over papa en haar tijd daar wil ze niet praten, dan word ze boos en loopt ze weg. Ook al wanneer ik enkel vraag of ze het leuk heeft gehad.
Mijn dochter is het belangrijkste en ik wil zorgen dat de keuzes die ik maak het beste voor onze dochter zijn en ik hoop dan ook dat iemand mij kan adviseren in wat ik het beste kan doen?
Martje80
14-05-2023 om 21:05
Jee, wat lijken veel mensen hier laconiek te reageren op het drankgebruik. Ik heb er met mijn ex ook over gepraat dat ik het niet oké vind als hij, in de tijd dat de kinderen bij hem zijn, meer dan twee alcoholische eenheden drinkt. Dan kan je namelijk in geval van nood niet meer autorijden naar bijv het ziekenhuis.
En als hij daarin continu over mijn grens was gegaan, dan had ik inderdaad gekeken naar een instantie als Veilig Thuis.
Dus to, je zult heel concreet bewijs moeten zien te krijgen van zijn drankgebruik. Als dat echt de spuigaten uitloopt, gaat dochter niet meer naar hem toe.
Wat dat betreft lijkt het ouderschapsplan nu traineren wel een goed idee, zolang er nog niks op papier staat, ben jij ook niet fout als dochter bij jou blijft.
Ysenda
14-05-2023 om 21:18
Martje80 schreef op 14-05-2023 om 21:05:
Jee, wat lijken veel mensen hier laconiek te reageren op het drankgebruik. Ik heb er met mijn ex ook over gepraat dat ik het niet oké vind als hij, in de tijd dat de kinderen bij hem zijn, meer dan twee alcoholische eenheden drinkt. Dan kan je namelijk in geval van nood niet meer autorijden naar bijv het ziekenhuis.
En als hij daarin continu over mijn grens was gegaan, dan had ik inderdaad gekeken naar een instantie als Veilig Thuis.
Dus to, je zult heel concreet bewijs moeten zien te krijgen van zijn drankgebruik. Als dat echt de spuigaten uitloopt, gaat dochter niet meer naar hem toe.
Wat dat betreft lijkt het ouderschapsplan nu traineren wel een goed idee, zolang er nog niks op papier staat, ben jij ook niet fout als dochter bij jou blijft.
Niet laconiek, eerder realistisch, door schade en schande wijs geworden, ervaring met omgangsregeling etc.
Met VT heb je ook gelijk het risico dat jij de gebeten hond wordt en jij de weekendregeling krijgt of erger.
De kans dat ze helemaal niets doen is nog verl groter want het is een risico, er is nog niets gebeurd, het is vast rancune want scheidingssituatie. Ze hebben het al herl druk, dus dit is niet een pad dat je in wil.
Nick90
14-05-2023 om 21:20
Martje80 schreef op 14-05-2023 om 21:05:
En hoe controleer je dat dan?
Martje80
18-05-2023 om 13:53
Nick90 schreef op 14-05-2023 om 21:20:
[..]
En hoe controleer je dat dan?
Hoe ik zou controleren of mijn ex teveel drinkt? Gewoon vragen, want zijn idee van normaal en mijn idee van normaal liggen heel ver uit elkaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.