Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

23-10-2023 om 15:29

Peuter aanhoudend veel poepen en (beetje) diarree

Ik ga eind deze week/begin volgende week naar de dokter, maar ik wil hier alvast vragen of er ervaring is.  
2,5e week geleden had mijn peuter van 2,5 jaar een dagje diarree. Ze had toen ook een paar dagen wat verminderde eetlust, maar was niet heel ziek. Sindsdien poept ze nog steeds vier tot vijf keer per dag, soms is het lichtelijke diarree, meestal wat breiïg. Ze lijkt verder compleet normaal. Vrolijk en goede eetlust. Ze is al een tijd zindelijk en ze kan het wel ophouden tot we bij een wc zijn. 
Wat zou dit kunnen zijn? 
Ze is anderhalve maand geleden gestart op de peuterspeelzaal, zou het toch nog een virus kunnen zijn? 

ief

ief

23-10-2023 om 15:31 Topicstarter

Aanvulling: als ik google kom ik op ‘peuterdiarree’, maar het voedingspatroon dat daar bij hoort heeft ze helemaal niet. Er zijn geen wijzigingen in haar dieet. Ze eet veel groente en fruit. 

Veel groente en fruit is mooi, maar krijgt ze ook voldoende vetten binnen? Bij mijn kind maakte vettere voeding veel uit.  

ief

ief

23-10-2023 om 15:47 Topicstarter

Agen schreef op 23-10-2023 om 15:40:

Veel groente en fruit is mooi, maar krijgt ze ook voldoende vetten binnen? Bij mijn kind maakte vettere voeding veel uit.

Zeker! Elke dag pindakaas, roomkaas en roomboter. En soms noten. 

Soms willen kinderen op het kdv of op school niet naar de wc en houden ze het op. Dat kunnen ze heel lang en dat kan leiden tot opstopping. Of je kind eet veel en dan is er ook veel ontlasting. Een combinatie kan ook en dat kan de diarree verklaren: bij opstopping gaat het lijf over op diaree. Drinkt je kind genoeg? Want juist bij het ophouden, ga je automatisch minder drinken want leidt tot vastere ontlasting. Dat gaat er moeilijker uit en dan wil er nog wel eens diarree ontstaan.

als ze verder vrolijk is, poep niet altijd diarree en gewoon bruin en geen buikpijnen en eet en drinkt goed..dan zou ik persoonlijk mij er niet zo druk om maken en zeker maandje nog aankijken.  Nasleep van een buikvirusje kan lang duren (en doe je niets aan).  Maar even checken bij de huisarts is altijd goed en zeker als je je zorgen maakt!! Dus neem dit niet als medisch advies. 

Gemiddeld poepen volwassen mensen van 1x per week tot 5x per dag. 

Ik vermoed bij mijzelf inmiddels een verband tussen veel citrusfruit en meer zachte ontlasting. Met dat in het achterhoofd: krijgt ze toevallig regelmatig mandarijntjes de laatste tijd?

Soms kunnen kinderen na een darmvirus tijdelijk lactose intolerant worden. Zou dat het kunnen zijn?

Imaginary schreef op 23-10-2023 om 19:26:

Soms kunnen kinderen na een darmvirus tijdelijk lactose intolerant worden. Zou dat het kunnen zijn?

Ja dat is hier herkenbaar. Hier was dat op te lossen door een week even de zuivelproducten te schrappen.

Veel fruit kan juist de oorzaak zijn. Een van mijn kinderen had dat ook en het bleek dat twee stuks fruit voor kleine kinderen echt teveel is. Teruggegaan naar 1 stuk fruit en al snel was het over. Overigens had zij er al een half jaar last van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.