Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Voortand melkgebit eruit,2.5 jaar :(


Kleinkind  heeft dit ook gehad. Eerste keer te hard gescheurd op haar loopfiets, mond en lip waren toen erg opgezet. Het zag er in het begin echt naar uit, en ze kreeg er vragen over. Vond ze overigens helemaal niet erg, vertelde iedereen hoe het gebeurd was. Tweede voortand was los gaan zitten door een val tijdens het stunten op haar step, en tijdens een kussengevecht er echt uit gestoten. Ze was de eerste keer twee, en de tweede keer drie jaar. Soms zien we op foto’s aan het aantal tanden dat ze in of uit haar mond  heeft hoe oud ze is. Is verder best een rustig kind.

Zoe83

Zoe83

15-01-2024 om 22:30 Topicstarter

Damoontje schreef op 15-01-2024 om 22:03:

Ah wat sneu. Mijn broertje had vroeger al heel jong zijn tand eruit. Het is toch zonde. Iedereen ziet het en iedereen vraagt ernaar. Mag je best ff verdrietig om zijn.

Jaa, dat zal vast gaan gebeuren dat mensen er opmerkingen over gaan maken maar ik ga er maar zo mee om dat mijn dochtertje het gat in haar mond als speciaal gaat ervaren zodat ze er trots mee om zal gaan.

Ik brak zelf op 6-jarige leeftijd mijn beide voortanden af. Helaas voor mij waren dat al mijn grotemensentanden. Mijn moeder vond het ook verschrikkelijk. Ik vond het zelf wel een stoer verhaal. De tandarts heeft het overigens heel netjes weer gemaakt en ik heb er weinig last van gehad. Wat dat betreft heb je geluk dat het haar melktand is, maar leuk is het natuurlijk niet.

ief

ief

15-01-2024 om 23:23

Ja meegemaakt met middelste. 2,5 jaar. Z’n vier voortanden zat los na een val. Er is toen een snijtand uitgetrokken door de spoedtandarts. Als ik nu foto’s terugzie vind ik het er alleen maar schattig uitzien. Het went dus hoor  Oudste was ook gevallen rond die leeftijd, en toen werden de twee voortanden grijs. Dat vond ik eigenlijk erger. Maar ach, het is allemaal zo snel voorbijgegaan achteraf. 

Zoe83

Zoe83

15-01-2024 om 23:26 Topicstarter

Yvaine schreef op 15-01-2024 om 23:11:

Ik brak zelf op 6-jarige leeftijd mijn beide voortanden af. Helaas voor mij waren dat al mijn grotemensentanden. Mijn moeder vond het ook verschrikkelijk. Ik vond het zelf wel een stoer verhaal. De tandarts heeft het overigens heel netjes weer gemaakt en ik heb er weinig last van gehad. Wat dat betreft heb je geluk dat het haar melktand is, maar leuk is het natuurlijk niet.

Jaa, je bent dan toch je moeders kleine meisje, je wilt gewoon het beste voor je kindje. Gelukkig was het weer netjes gemaakt. En ja het is het melkgebitje. Een ongelukje schuilt echt in een klein hoekje. Dat maakt me wel nog wat onzekerder. Ookal denk ik dat iedere ouder dat wel een beetje heeft. 

Aah jammer hè, je zou ze zo graag in een doosje willen doen, dat ze mooi en onbeschadigd blijven. Niets aantrekken van opmerkingen van anderen hoor, hoewel dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Ik schrok me ook een rotje toen mijn dochter, lang geleden toen ze 4 was, opeens een voortandje verloor bij het eten van een rijstwafel... 

Zoe83

Zoe83

16-01-2024 om 00:10 Topicstarter

ief schreef op 15-01-2024 om 23:23:

Ja meegemaakt met middelste. 2,5 jaar. Z’n vier voortanden zat los na een val. Er is toen een snijtand uitgetrokken door de spoedtandarts. Als ik nu foto’s terugzie vind ik het er alleen maar schattig uitzien. Het went dus hoor Oudste was ook gevallen rond die leeftijd, en toen werden de twee voortanden grijs. Dat vond ik eigenlijk erger. Maar ach, het is allemaal zo snel voorbijgegaan achteraf.

Oww jaa misschien is het nogal vertederend juist. Zelf nog geen foto's van haar schaterlachen kunnen maken zonder tandje want het is pas afgelopen zaterdag gebeurd en ze had daarom afgelopen niet zoveel om te lachen. Ze dacht eerder AU 🤭 er valt niks te lachen 

Hihi maar gaat alweer de goede kant op 

Zoe83

Zoe83

16-01-2024 om 00:14 Topicstarter

Auwereel schreef op 15-01-2024 om 23:44:

Aah jammer hè, je zou ze zo graag in een doosje willen doen, dat ze mooi en onbeschadigd blijven. Niets aantrekken van opmerkingen van anderen hoor, hoewel dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Ik schrok me ook een rotje toen mijn dochter, lang geleden toen ze 4 was, opeens een voortandje verloor bij het eten van een rijstwafel...

Ja hè echt in een doosje willen doen maar zelf wil ik nu geen angsthaas gaan worden ☺️ want dan worden ze ook overal bang van en voor. Nu zijn m'n zoontje en dochtertje nog van de rauwdouwers terwijl ze juist bij het ongelukje heel rustig kwam aanlopen. Je weet het toch nooit. En ohjee ja bij een rijstwafel, dan sta je ook vreemd te kijken. Misschien was ze al een soort van aan wisselen toe? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-01-2024 om 07:36

Ach TO, ik snap je gevoel heel goed. 

En ook hier een relativerend hart onder de riem:
Jongste heeft op 5 jarige leeftijd vrijwel álle voortanden verloren na een onhandige val met fiets op het schoolplein. Die kwam gillend met bebloed gezicht naar huis rennen toen we echt net een week verhuisd waren. Dus nog geen huisarts, tandarts, netwerk, niets. Buurkinderen zijn toen op de plaats des onheils tanden gaan rapen terwijl ik probeerde een spoedtandarts te bereiken. 3 boventanden en 2 ondertanden eruit. 4e snijtand stond volledig naar achteren geduwd. Die laatste is er een paar weken later alsnog uitgevallen.

Ik voelde me zo'n ontaarde moeder. Net gescheiden, net verhuisd, en dan in de tweede week op de nieuwe school een verminkt kind in de klas brengen terwijl iedereen je aanstaart (zo voelde dat in ieder geval).

Inmiddels is jongste jongvolwassen, met een prachtig gebit. Wel een beugel gehad in de puberteit, maar dat had ik ook, en was zonder val waarschijnlijk ook nodig geweest.


Hier ook tandenbrokkenpiloten ( inclusief mama)
Jongste is 4 voortanden los gevallen toen hij net 2 was. Die zaten naar voren geklapt in zijn mond. In een reflex had ik ze terug geduwd. Is wel weer vast gegroeid. Zijn grotemensen tand heeft wel een deuk dat zie je alleen van de zijkant als je goed kijkt. Die is door de val toen dus wel beschadigd. Zijn andere grotemensenvoortand heeft hij bij een botsing met een glazen deur gehalveerd. De tandarts heeft dat heel netjes gemaakt. Daar zie je niks van. 
Dochter is 1 melktand kwijt geraakt door val,die werd zwart en ging pijn doen en daarna 1 door een schommel. 
Grotemensen voortand in het zwembad uitgegleden en ook weer gemaakt. Bij haar is het stukje 1 x los gelaten en weer gemaakt. Zie je ook niet.
Mama zelf heeft kronen, toen waren ze nog niet zo knap.

Verder zijn ze best heel gebleven.

Auwereel schreef op 15-01-2024 om 23:44:

Aah jammer hè, je zou ze zo graag in een doosje willen doen, dat ze mooi en onbeschadigd blijven. Niets aantrekken van opmerkingen van anderen hoor, hoewel dat gemakkelijker gezegd dan gedaan is. 


ik heb nooit begrepen dat er mensen zijn die hun kinderen heelhuids naar volwassenheid konden brengen...

Ik snap dat je er van baalt en een beetje verdrietig om bent. Het is ook jammer.
Maar anderzijds...als het hierbij blijft, zou ik ervoor tekenen. 
Dochter haar beide voortandjes zijn getrokken toen ze 4,5 was omdat er een ontsteking onder zat. Dat deed door de ontsteking even heel veel pijn, maar ze heeft er daarna weinig last van gehad. Wel zijn haar andere tandjes wat gaan schuiven en haar volwassen tanden staan schots en scheef, maar dat komt ook doordat haar kaken te smal zijn en door andere gebitsproblemen. 

Je kind wordt er niet minder lief, leuk of schattig door en kindjes wennen redelijk snel aan zo'n nieuwe situatie. Zo lang ze geen pijn hebben, vinden ze het al snel wel best.

Altijd schrikken to.

Hier zijn de tanden er in gebleven, maar hebben ze beiden vanaf 2 jarig leeftijd een litteken in hun gezicht door een val. En daar kwamen nog wat gelijmde wonden bij. 
En op een gegeven moment valt het niet meer op. Ze presteren dat soort dingen wel altijd net voor er foto's worden gemaakt 😅. 

Mijn dochter viel de eerste week van haar 3e jaar haar voortand eruit. En dat vond ik in het begin ook jammer. 'Mijn mooie kindje!' dacht ik. Echter, het went heel erg snel en al best snel ook gingen mensen er vanuit dat ze al aan het wisselen was (terwijl ze in werkelijkheid een hele late wisselaar is), mensen hebben geen idee van leeftijden en wisselmomenten eigenlijk.

Zoe83 schreef op 15-01-2024 om 22:30:

[..]

Jaa, dat zal vast gaan gebeuren dat mensen er opmerkingen over gaan maken maar ik ga er maar zo mee om dat mijn dochtertje het gat in haar mond als speciaal gaat ervaren zodat ze er trots mee om zal gaan.

Mijn dochter ging er heel leuk mee spelen. Ze kon rietjes er doordoen, ze at spaghetti op een speciale manier (die sliert kun je zo tussen je tanden doortrekken) en vond dat hilarisch. En die opmerkingen gingen heel erg snel alleen maar over wisselen (echt al voor ze 3 en een half was) en dan was ze 'al een grote meid, zeg".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.