Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katniss

Katniss

26-02-2014 om 19:24

2 cm groeien in een maand?

Ik kon altijd de bovenkastjes van de keuken open doen als mijn dochter (9) ernaast stond. Het deurtje ging nét over haar hoofd heen. Een maand geleden hebben we er nog grapjes over gemaakt, dat je je daar niet per ongeluk in moest vergissen bij iemand anders
Zojuist stond ik in de keuken, trek met kracht het deurtje open, en 'plok!' tegen het hoofd van jongste! Gelukkig kon ze er zelf om lachen. We hebben nog even gekeken bij de andere deurtjes, maar ze is nu echt een centimeter langer dan de onderkant van de kastdeurtjes.
Hebben jullie dat wel eens meegemaakt, een kind dat in een maand ineens 2 centimeter groeit?!
Het lijkt me niet dat ze al in haar groeispurt zit, want qua puberteitsverschijnselen is er (gelukkig) nog helemaal niets. Of groeien kinderen altijd in sprongetjes?

ja hoor

Dat kan best, groeien gaat inderdaad vaak in sprongetjes. Hier wel meegemaakt dat er maandenlang helemaal niets gebeurt en dan opeens een paar centimeter in heel korte tijd.
Een groeispurt kan ook plaatselijk optreden: dan zijn opeens alleen de voeten of benen of armen een stuk langer. Gelukkig gaat dat wel vrijwel altijd redelijk gelijkzijdig op

Vera*

Vera*

26-02-2014 om 19:48

schoenzolen

Misschien heeft de dikte van de schoenzolen ook nog invloed op de lengte van je dochter als het gaat om het wel of niet open kunnen doen van kastdeurtjes

Katniss

Katniss

26-02-2014 om 19:51

Vera

Nee, in huis hebben we nooit schoenen aan Ik heb natuurlijk wel even gekeken of ze niet stiekem op haar tenen stond. Straks maar even langs de centimeter leggen, ik ben wel benieuwd hoe lang ze nu is. Ze is flink aan het eten de laatste tijd, dus dat speelt misschien ook wel een rol.

Katniss

Katniss

26-02-2014 om 20:38

En inderdaad

Bijna 140 cm., dus daar is in een paar weken 2 cm bijgekomen. Ik heb ook gelijk de groeicalculator maar ingevuld:

"De te verwachten eindlengte op basis van de lengte van de ouders is 163,4 cm.

Uw kind is nu 139 cm. lang. Dit is 1 cm. boven het gemiddelde van meisjes van ca. 9 jaar.
58% is korter en 42% is langer.
De te verwachten eindlengte op basis van de huidige meting is 172 cm."

Het is natuurlijk niet heel belangrijk hoe lang ze wordt, maar ik vindt het wel leuk dat het erop lijkt dat jongste veruit de langste dame in de familie wordt. Dat 'record' staat nu op 1,63 m.

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 21:06

katniss

Hoe lang zou ze geworden zijn als je dat rekensommetje een maand eerder had gedaan? Voor of na een groeisprong kan dat wel wat uitmaken

Katniss

Katniss

26-02-2014 om 21:20

Spelbreker

Dat scheelt 2 cm. Best wel wat dus.

Dalarna

Dalarna

26-02-2014 om 22:38

mwoah

Valt nog mee, 2 cm gegroeid in zo'n korte tijd, ik dacht dat het meer zou zijn dan 2 cm omdat de tijd er tussen zo kort is. Je groeit geen 12 cm in 6 mnd, zeker niet als ze nog 9 zijn.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 19:32

Uit de oude doos

Ik zocht dit draadje uit de oude doos om te kijken of ik erachter kon komen hoe lang jongste een jaar geleden was. Draadje bleek al van een jaar en 9 maanden geleden, en dochter is vandaag door de schoolverpleegkundige gemeten op 1,51 m. Zo'n 12 cm erbij dus in bijna twee jaar. Is dat normaal?
Volgens de groeicalculator zijn er nu meer meisjes kleiner dan twee jaar geleden, maar de verwachte eindlengte is nog steeds 1,72 m. Lijkt mij heel gek, een kind dat bijna een kop groter is dan ik

Puber

Ja, lijkt me niet extreem ofzo. Nog even een groeispurtje in de pubertijd. Haar geschatte eindlengte is keurig toch? De grootste dame in jou familie en toch gemiddelde lengte.
Kind volgens het boekje

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 20:17

tja

Als meisjes op deze leeftijd al zo hard groeien is de verwachting dat ze eerder dan gemiddeld ongesteld worden en eerder dan gemiddeld zijn uitgegroeid. Logisch dus dat die 172 niet veranderd is maar ik zou er rekening mee houden dat ze dat juist niet haalt want dat is nog 21 cm. Stel dat ze binnen een jaar gaat menstrueren dan is de kans klein dat ze die 21 gaat halen.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 20:33

Denk je?

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze bijna net zo lang wordt als haar vader, maar de eindlengte is dus niet veranderd t.o.v. twee jaar geleden. Ik ga er vanuit dat ze binnen een jaar gaat menstrueren (ze is al bijna 11), maar ik heb niet het idee dat ze nu in haar groeispurt zit.
Ze heeft wel nu dezelfde lengte als oudste toen ze in de brugklas zat. Zij is 1,57 m. geworden.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 20:51

wel sneller dan gemiddeld

Volgens mij groeit ze wel sneller dan gemiddeld, check eens op: https://www.tno.nl/media/4759/nmcx1.pdf en ja dat is dan toch een groeispurt (gemiddeld 8 cm per jaar is groeispurt en gemiddeld bij meisjes tussen 10-14 jaar). Ik denk inderdaad dat ze nu wel snel kan gaan menstrueren en dan is het uit met de groei. Ik ging pas menstrueren vlak na mijn vijftiende verjaardag en was de langste van een groep vriendinnen. Het klopte ook precies: degene die het eerst begon met menstrueren bleef het kortst en zo door.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 20:52

Die eindlengte houdt geen rekening met groeispurts. Er zijn namelijk ook kinderen van haar leeftijd met die lengte die pas net zijn begonnen met hun groeispurt en die komen dus langer uit.

Niki73

Niki73

25-11-2015 om 09:55

Vroeg stoppen met groeien

Ik kreeg mijn groeispurt vroeg, was een tijdje een van de langere kinderen in mijn klas, kreeg mijn eerste menstruatie vlak voor mijn 12e verjaardag en stopte toen met groeien. En nu ben ik een "kleintje". Het kan verkeren.

Klaartje

Klaartje

26-11-2015 om 13:25

Ach, er zijn altijd uitzonderingen.

Volgens mij kan het nog alle kanten op hoor. ik ben 1,65 m, man 1,86 m. Dochter was altijd een lange voor haar leeftijd (bij geboorte maar 2800 gr en 48 cm, en toen ze 12 jaar was en 1,69 m, dacht ik ook dat ze niet veel meer zou groeien. Is nog tot 1,84 m doorgegaan. Zoon was altijd een kleintje en is nu ruim 1,90 m.
Als ik tussen die twee inloop heb ik het gevoel dat niemand me ziet

Egel

Egel

26-11-2015 om 14:19

idem als Niki73

Ook ik was een van de grotere kinderen in de laatste klas van de basisschool: iets van 1,65 m.
Ik was ook al vroeg aan het menstrueren (11,5 max) en toen was het uit met de groei, nog een centimetertje erbij, that's it.Mijn zus en ik zijn allebei niet zo groot (vergelijkbaar met onze moeder) terwijl ons vader toch wel 1,87 is.
Mijn dochter is volgens mij ook al gestopt met groeien. Ze is bijna 14 en was ongesteld toen ze net 11 was. Ze is kleiner dan ik. Helaas.

Moni

Moni

26-11-2015 om 16:45

Ja, hier rond 10 jaar

Dat was zoon die binnen drie maanden 5 cm groeide. En daarna ging het weer terug naar normaal. Het leverde wel een sportblessure op (waarschijnlijk door de snelle groei) in zijn knie.
De echte groeispurt kwam met 13 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.