Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
sanne

sanne

01-01-2016 om 19:21

bedplassen

Onze zoon van 11 plast nog steeds in bed, tot op heden hebben wij alles al geprobeerd. Ook de plaswekker biedt voor hem geen resultaat. Sterker nog hij wil de plaswekker niet meer gebruiken (hij schaamt zich er voor dat hij niet wakker wordt en zijn oudere zus wel) en kiest dan liever een (broek)luier. Vervelende is dat deze te smal zijn en lekken. Inmiddels heeft hij sinds een paar dagen grote luiers van de delhaize en die bieden voldoende bescherming.

Volgens de huisarts hoeven we ons geen zorgen te maken en is de kans groot dat hij in de pubertijd het bedplassen zal ontgroeien. Dus vanzelf overgaan.

Wie heeft ervaring met dat het vanzelf overgaat en eventuele tips voor mijn zoon?

Sanne


tips voor jou

Luister naar een verstandige huisarts. Besteed geen aandacht meer aan het bedplassen en zie het als een opvangprobleem. Je zoon snapt heus wel dat het niet prettig is maar kan het gewoon, zeker 'snachts, niet voorkomen.
Bij mijn broer duurde het tot hij 18 was. En ik ken iemand die er zelfs nog langer last van heeft gehad.
Het voordeel met de opvangbroeken is dat zodra je zoon het wel voelt aankomen dat hij op tijd naar de toilet zal gaan en dan is dat snel te verwijderen.
Ook geen dingen als weinig drinken want juist goed drinken zorgt voor betere signalering.
Het komt gewoon regelmatig voor vooral bij jongens dat het nog lang 's nachts niet lukt. Dus laat het los.

Miep

Miep

01-01-2016 om 20:07

Rond de puberteit

Mijn stiefzoon heeft in zijn bed geplast tot rond de puberteit. Niet elke dag maar toch wel een paar dagen per week. Rond zijn 14e was het over en daarna heeft hij ook geen ongelukjes meer gehad.

Tim

Tim

05-01-2016 om 11:00

Tips voor jou zoon

Hallo Sanne,

Je vroeg of iemand tips heeft voor je zoon.
Op onderstaand blog kun je heel veel tips vinden voor je zoon.
Het blog wordt al enkele jaren bijgehouden door een jongen van 15 die al lang last heeft van bedplassen, en die al zijn ervaringen en kennis rondom dit probleem deelt op zijn blog: bedplassen-luiers.nl

Het is echt bijzonder om te lezen hoe zo'n jonge knul daarmee bezig is.

Om te voorkomen dat het matras nat en vies wordt kun je het beste kijken op zorgmatras.com.

Succes en sterkte voor je zoon.

Tim

sanne

sanne

08-01-2016 om 06:55

op dit moment

Gelukkig snapt hij wel dat hij niet de enige is en dat het vroeg of laat een keer over zal gaan, zo nuchter is hij ook wel. Al denkt hij soms wel dat hij de oudste bedplasser van de wereld is en zal nooit uit zijn eigen uit gaan logeren. De meeste moeite die hij heeft is als de vriend of vriendinnen van mijn dochter (16) blijven slapen. Dan is de plaswekker niet echt handig. Wat betreft de Delhaize luiers (die haal ik hier net over de grens)gaat het prima, 2 x geoefend met hem hoe die ze zelf dicht moet plakken, en doet dat helemaal zelf. Ze zijn nog wel een beetje aan de grote kant, maar absoluut geen 1 x doorgelekt tot nu toe ten opzichte van de drynights (hij heeft ook nog een beschermhoes over de matras). Hij is zelf erg kien op discretie en daar gaan we goed en respectvol mee om binnen het gezin. Wat het blog betreft, betwijfel ik of die jongen echt 15 is, maar in ieder geval bedankt.

Sanne

Noet

Noet

08-01-2016 om 11:45

apotheek

je kunt ook bij de apotheek een adviesgesprek aanvragen, dan krijgt je zoon passend incontinentie materiaal aangemeten. Er zijn namelijk vele volwassenen niet helemaal of helemaal niet zindelijk. Dat is beter dan gebruik te maken van producten die voor kinderen bedoeld zijn.

Adviesgesprekken gaan achter gesloten deuren.

sanne

sanne

10-01-2016 om 17:03

Apotheek

Helaas worden de incontinentie luiers van de apotheek niet vergoed voor bedplassen en zijn ook peperduur, de Delhaize luiers betaal ik voor 20 luiers 12,50 euro, dat is zelfs goedkoper dan de drynights. Het nadeel van de drynights vind ik dat het absorberende oppervlak slechts een rechthoekige strook is van slechts 11 cm, terwijl de Delhaize luier een 8 vorm heeft met voor en achter extra absorptie en in het midden is deze ongeveer 15 cm, het ziet er niet uit een jongen van 11 jaar met zo'n luier, maar het scheelt enorm aan was

Elvira

Elvira

20-01-2016 om 12:28

tip voor gebruik van grote incontinentie luiers bij kinderen

Vouw de luier helemaal open en vouw de voorste en achterste rand ongeveer 10 cm naar binnen. Doe de luier aan bij je zoon als een pamper en plak alleen de onderste plakstrips vast.

sucra

sucra

20-01-2016 om 12:37

hier ook een bedplasser

Nou ja, eentje die nu ongeveer een maand of 2 droog is. Zij is 11 (in februari wordt ze 12) en bij haar is het vanzelf overgegaan. Sinds ze is begonnen met menstrueren (juli 2015) was ze steeds minder vaak nat. Als ze droog was, kwam dat simpelweg omdat ze niet hoefde te plassen 's nachts. Als ze wel moest, was ze wel nat. Sinds een maand of 2 wordt ze ook echt wakker en plast ze 's nachts gewoon op het toilet.
Bij haar werkte de plaswekker niet omdat ze niet durfde te gaan slapen, uit angst voor het geluid. Ze heeft/had een te kleine blaas, die ook erg overprikkeld was. Ze plaste soms wel 5 keer per nacht! Wij gebruikten de grootste maat broekjes van het Kruidvat, die zaten bij haar het prettigst.

sanne

sanne

08-02-2016 om 11:43

via internet

Die grootste maat kruidvat broekjes hebben wij hier ook heel lang gebruikt, maar zoals ik al eerder aangaf, is de breedte van de luierstrook erg smal, voor een meisje zal dat geen probleem zijn, maar voor een jongen, die tegen de puberteit zit en van alles begint te groeien, die plast er zo langs.

Inmiddels hebben we via www.123drogisterij.nl 2 pakken Tena Slip Original plus maatje S besteld, die passen hem stukken beter en kosten 16,99 voor 30 stuks, wat ze zelfs goedkoper maakt dan de kruidvat broekluiers (57 cent ipv 68 cent). Bestellingen boven de 20 euro zijn franco, dus vandaar 2 dozen, en worden netjes in een blanco doos geleverd. Zelf vindt hij het ook een betere oplossing dan die enorme Delhaize luiers, valt niet echt op onder zijn pyjama en hij blijft droog.

Plien

Plien

08-02-2016 om 11:49

Minrin

Ik ken iemand die van de huisarts 5 pilletjes Minrin heeft gekregen (tegen overmatig urineproductie) als kind een keer logeerpartijtje heeft. Niet voor dagelijks gebruik! Het kind schaamde zich kapot als ie een keertje bij vriendje mocht slapen en dan een luier aan moest. Hij is nu 10 jaar en heeft het 2 keer gebruikt. Een keer thuis om uit te proberen en 1 keer met een slaapfeestje.
Kan misschien een oplossing zijn als er lichamelijk verder niks fout zit.
(Mijn broer was 'pas' zindelijk toen ie 14 was...)

sanne

sanne

08-02-2016 om 13:09

Plien

De medische mangel heeft mijn zoon al gepasseerd, en helaas werkt Minrin niet voldoende. Hij mankeert lichamelijk niets, hij slaapt heel diep.

Sanne

Beste Sanne,

Hier het zelfde verhaal. Onze zoon is ook nog elke morgen nat. De hele medische molen met tegenzin van hem gemaakt. Medicijnen werken niet voldoende en dat wat wel wat doet (minrin) krijgt hij knallende hoofdpijn van. Ook wij hebben verschillende merken luierbroekjes gebruikt. Sinds een jaar ongeveer nu over op tena slip. Ze zitten veel beter en heel soms is er een vlekje op zijn onderbroek on zijn liezen. Maar hoef niet meer elke dag zijn hele bed te verschonen.

Hoe gaat jullie zoon er mee om? Hier is er toch nog wel weerstand.

Sanne

Sanne

25-08-2016 om 11:48

Mieke01

Inmiddels is hij 12 en begint langzaam te puberen. Hij slaapt nog steeds iedere avond met een luier, die pakt hij uit de kast op onze kamer en doet hem zelf aan en 's ochtends gooit hij deze weg als hij de hond uitlaat,verder geen omkijken naar. Zijn zus plaagt hem niet meer. Gr. Sanne

Sanne

Wat rot voor hem dat het ook nog steeds nodig is. Misschien is het voor mijn zoon ook beter dat ik zijn luiers op mijn kamer zet. Eigenlijk nog nooit aangedacht. Stom maar dat is misschien een kleine verlichting.

Hoop dat het bij jullie snel beter gaat.

Groet,

Mieke01

Droogbedcentrum

Beste Sanne,

Hebben jullie weleens gedacht aan het droogbedcentrum ? Gebruiken jullie nog weleens de plaswekker? En als jullie dat doen is het dan meerdere keren per nacht hele bed verschonen? Als jullie dat gebruiken is dat op initiatief van jou of van jullie zoon?

Groet,

Mieke

sanne

sanne

05-09-2016 om 09:52

been there

Done that, behalve het droogbedcentrum dan. Dat wilde hij zelf niet. Het liefste wilt hij dat zo weinig mensen het weten van zijn bedplasprobleem. Verder vindt hij het belangrijk dat zijn vrienden op zijn kamer kunnen komen zonder dat er een plaslucht hangt, gele kringen op het laken of ergens een pak luiers vinden (daarom staan ze bij ons op de slaapkamer). Eigenlijk draagt heeft hij altijd met een luier geslapen, en hij weet ook dat ik ook tot mijn 8ste met een pamper heb geslapen (iets anders had je 30 jaar geleden niet). En binnen het gezin gaat iedereen er respectvol mee om. Alleen was ik laatst wel enorm boos op hem geworden, toen ik hem midden in de nacht in zijn luier achter de pc met een grote fles cola betrapt had tijdens een spelletje minecraft (kon niet slapen zegt hij dan). En dan de volgende ochtend kletsnat wakker worden, toen heb ik hem wel vervloekt

dan vind hij het vast niet zon groot probleem

Beste Sanne,

Ik snap je boosheid heel goed. Die ken ik hier ook. Ik kan niet slapen mag ik nog even beneden komen. Nog even mee tv kijken. Zeker in het weekend of vakantie vind ik dat vaak niet zon probleem. Maar wil dan eigenlijk dat hij weer gaat plassen voordat hij naar bed gaat. Ik heb hem echt al verschillende keren betrapt dat hij het dan al gewoon heeft laten gaan in zijn luier.

Ik weet niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan maar het maakt me wel boos en hij doet er wat onverschillig over of doet net of hij het echt niet gemerkt heeft.

Mieke

Patriesie

Patriesie

03-11-2016 om 20:05

Niet alles gelezen

Maar ik wil toch even reageren. Ook mijn zoon heeft dit probleem gehad en hij is nu sinds ongeveer een half jaar 's nachts droog (hij is nu 12 jaar en 10 maanden) Wij hebben onder andere een plaswekker geprobeerd met een sensorbroekje, minder drinken aan het einde van de dag, 's avonds laat laten plassen etc. en niets hielp. Uiteindelijk zijn we via de huisarts bij de "plasstraat" in het ziekenhuis gekomen en daar hebben uit kunnen sluiten dat het iets medisch is en heeft onze zoon tips gekregen hoe hij er voor kan zorgen dat 's avonds als hij gaat slapen zijn blaas zo leeg mogelijk is. Achteraf hebben we sinds een aantal maanden de diagnose dat onze zoon een autisme spectrum stoornis heeft (ASS) en het schijnt daar bij te horen dat kinderen die dat hebben laat zijn met 's nachts zindelijk worden. Hiermee zeg ik niet dat jouw zoon dat heeft maar bij mij vielen toen wel de puzzelstukjes allemaal op hun plaats. Onze zoon is zo ver weg tijdens het slapen dat hij niet wakker wordt van welk signaal dan ook; of het nu van zijn lichaam is dat hij moet plassen of een wekker die een half uur staat te gillen dat maakt geen verschil. Ik hoop voor jou dat je zoon snel wat vaker droog is en ik zou eigenlijk willen zeggen stop met de luiers. Dat is een heel gedoe maar met training erbij zoals wij hadden moet het uiteindelijk beter gaan. Een luier is, niet alleen bij peuters maar ook bij pubers, de makkelijkste weg (vooral voor het kind zelf, er is geen noodzaak moeite te doen om droog te zijn). Succes!

reactie

Beste Patriesie,

dank voor je mail en dat je wil mee denken. Onderzoeken zijn er talloze geweest een ook naar ass.. Niets van uitgekomen. Wel wat stil en teruggetrokken maar kan ook wel uitbundig zijn.

Je geeft aan dat geen luier een betere optie is. Ik denk dat het niet voor iedereen geldt. Natuurlijk heb ik dat ook liever en hebben we van alles geprobeerd en ook zonder. Maar 2 tot 3 per nacht een plas heeft een slecht resultaat op het humeur van hem en moeder. En ja dat kan je een hele poos volhouden maar er was nul verbetering.

In overleg met uroloog nu dus nog met luier slapen.

En gelukkig moet ik zeggen gaat dat goed. Mijn zorg over dat gemakzuchtige heb ik ook gehad maar met uroloog besproken en met mijn zoon. Hij zou niets liever droog zijn in de nacht dus geloof dat die stelling iets te kort door de bocht is.

Triva

Triva

10-11-2016 om 17:59

wel luier

Ik ben ook een voorstander van wel een luier, het heeft geen enkele zin om meerdere keren midden in de nacht jezelf en je bed te verschonen. Met die straf is nog nooit iemand droog geworden.

Wij combineerden de plaswekker dan ook met de luier zodat je niet nog eens extra gestraft wordt.

Triva

Beste Triva,

Sta er eigenlijk net zo in als jij denk ik. Het is een hulpmiddel geen strafmaatregel. Zou het voor hem ook liever anders zien. Hij ook maar ziet in dat dit beter is dan nat bed iedere dag. Ook hier nig wel periodes van plaswekker. Net weer grotere maat broekje gekocht. Hoe gaat jullie zoon / dochter er zelf mee om?

Hoe oud is hij of zij? Door een tip hier op het forum heb ik wel de luiers van zijn kamer gehaald en staan ze nu bij mij in de kast zodat hij wel vrienden mee naar zijn kamer kan nemen zonder bang te hoeven zijn dat er iets gemerkt wordt.

Triva

Triva

12-11-2016 om 10:16

Hij is 17 en werd na de tweede plaswekkerperiode droog.

Triva

Beste Triva,

Wat fijn dat hij droog is nu! Wij hebben wel meer dan twee pogingen plaswekker achter de rug maar proberen het steeds opnieuw. Beide heel gemotiveerd iedere keer. Ik hoop dat het jou zoon niet teveel heeft achtervolgd. Mijn zoon gaat er vind ik nu heel goed mee om. Doet alles zelf en is naar mij heel open over hoe de nacht was geweest. Ik steun hem daar waar ik kan en push hem nu ook niet zo zeer meer dat hij luier moet dragen. Heb nu meer bij hem neergelegd dat hij daar meer zelf verantwoordelijk voor is. Maar ben wel blij dat hij de keuze maakt waar ik ook meer voorstander van ben. Maar steun ook in zijn andere keuzes

Pirata

Pirata

16-11-2016 om 17:09

wat ben ik blij

Wat ben ik blij dat Moeder Olga niet mijn moeder is.

goede dimgen krijgen ze van ons

Kijk ze krijgen wel gewoon de goede dingen maar dan van mij en mijn man . Dus zetten ook de schoon en weten dat het van ons afkomt en krijgen van ons de kadootjes dus kan er een leuk feest van maken zonder die oude lul met zijn mijter op zijn kop

mijn beide kinderen piasen nog als een rund in bed

Beide kinderen plassen bij mij nog in bed . Bij die van 4 is dat nog wel normaal . Voor die van 7 jaar ga ik morgen middag met hem naar de uroloog het een en ander uitzoeken . Beide slapen dus met een luier.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-11-2016 om 18:00

Hahaha Olga

Geen Sinterklaas en toch in bed plassen (bij jou in bed?), dat is toch wel heel erg bar en boos. Jij weet je standpunten wel te onderbouwen zeg.....

moeder olga

Beste moeder Olga,

ik was benieuwd wat er was uitgekomen bij de uroloog? Mijn ervaring is/was dat er nog niet zo veel gedaan werd. Moesten toen nog afkijken een jaar. Wel hebben we luiers moeten wegen om achter te komen hoeveel urine er werd aangemaakt.

Hier is er overigens nog steeds geen verbetering.

Katoenen luiers bij oudere kinderen?

Beste mensen,

Heeft iemand van jullie ervaring met katoenen voorgevormde luiers bin oudere kinderen. Onze zoon is een hardnekkige bedplasser. We hebben echt van alles al geprobeerd met nauwelijks resultaat. Nu hoor ik mensen weleens zeggen dat ik hem geen wegwerpluiers moet geven maar juist katoen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Triva

Triva

03-01-2017 om 10:31

Gewoon niet doen

Laat dat kind toch, ga niet van alles verzinnen om hem te pesten zoals zelf bed verschonen en katoenen luiers omdat hij dan voelt dat hij nat is. Dat voelt hij heus wel maar dat helpt hem niet. Wil jij dat we je later als bejaarde ook katoenen luiers geven omdat je dan tenminste voelt dat je geplast hebt (ja dit is een grapje om het uit te leggen).

Het is een lichamelijk probleem tenzij je kind al wakker en al 's ochtends plast omdat het te lui is om uit bed te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.