Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe kies je met je kleuter 2 vriendjes voor een nieuwe klas

vandaag kreeg ik een briefje van school mee. de kleuterklassen op onze school worden gemixt. nu moet we 2 kindjes met mijn dochter uitzoeken bij wie ze wil blijven.
alleen zij kan niet kiezen! hoe komen we er nu uit wat haar beste vriendjes zijn. en welke 2 vriendjes we dus op het lijstje moeten zetten.

heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over. mijn dochter is 4 en een half jaar.

alvast heel er bedankt

niet te moeilijk

Ik zou er niet te moeilijk over doen. Kleutervriendschappen wisselen nog snel. Vraag haar een wat namen te noemen van kinderen die zij ziet als haar beste vriendjes en dan kies jij daarvan de 2 waarmee ze het vaakst speelt en/of wie jij het best bij haar vindt passen. Klaar.

Angela67

Angela67

28-05-2015 om 19:37

niet aan meewerken

zo benadruk je veel te veel hoe belangrijk het zou zijn.leg haar uit dat het een dingetje vd juf is en dat ze het ook gewoon niet hoeft te doen.
gr Angela

Yeti

Yeti

28-05-2015 om 19:44

inderdaad

Gewoon twee namen van kinderen waarmee ze afgelopen week nog gespeeld heeft. Of zoiets. Niet te groot maken, het is vooral fijn dat er straks (minimaal) twee kinderen in haar klas zitten die ze al kent.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-05-2015 om 20:07

Vragen

Vraag aan je dochter met wie ze graag speelt.
En bedenk dat het niet zo is dat ze bij die twee kinderen in de klas komt, en niet bij de andere kinderen. Afhankelijk van hoeveel klassen er zijn komen er natuurlijk meer kinderen uit de oude klas in de nieuwe. Anderzijds kunnen ze ook niet alle namen die op de briefjes staan combineren, maar ze zal waarschijnlijk bij in ieder geval 1 daarvan in de klas komen. Verder kijken de leerkrachten zelf naar welke kinderen leuk en niet leuk met elkaar omgaan, de verhouding jongens en meisjes, drukke en rustige kinderen etc...
Het komt goed!

Pieter

Pieter

28-05-2015 om 20:50

Hoeveel klassen?

Hoeveel klassen zijn er nu en hoeveel klassen worden het?

Noet

Noet

28-05-2015 om 22:34

deden ze bij ons ook

maar dan gewoon in de klas.
Flip was heel populair.

Die beer ja!

Mijn dochter wilde graag dat Pop in haar klas kwam, die mocht nu namelijk niet naar school.
En dan ook nog wel een meisje waar ze veel mee speelde.
Hilarisch die briefjes want de juf deelde ze dan wel weer bij de ouderavond met de oudergroep.

Koentje Koets

Koentje Koets

29-05-2015 om 09:41

zo jammer

Dat ze dit doen. Ten eerste geef je veel te veel het idee van keus, je lokt bijna uit dat een kind gaat roepen dat ze bij die en die had willen zitten omdat ze dat oipgeschreven heeft. En je zaait onrust ....ik snap dit echt niet hoor.

Juno

Juno

29-05-2015 om 09:42

Om een andere reden jammer

Jammer dat de leerkracht de kinderen niet goed genoeg kent om te weten wie een match is of zou kunnen worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2015 om 10:03

Prima zo

Ik vind het een prima regeling. Leerkrachten weten het vaak wel, maar soms blijken er toch verrassende vriendschappen uit te komen, waarvan de leerkrachten niet wisten dat die bestonden. Zeker ook als het om kinderen uit de andere klassen gaat.
Hier op school wordt ook heel duidelijk gecommuniceerd dat ze bij in ieder geval een van die kinderen in de klas komen, niet perse bij allemaal. En vaak vragen de leerkrachten ernaar bij de kinderen, worden ze stuk voor stuk even apart genomen, in plaats van briefjes die mee naar huis gaan.

Pieter

Pieter

29-05-2015 om 10:30

tijgeroog

Dat vind ik toch meer iets voor oudere kinderen, kinderen van 4,5 vliegen nog van de één naar de ander. Dit hadden ze echt beter niet zo kunnen doen.

Skor

Skor

29-05-2015 om 10:30

4.5

Het meisje is 4.5, vriendschappen beginnen op die leeftijd net een klein beetje vaster vorm te krijgen, maar nog niet zo vast dat die voor altijd zo blijven. (meestal dan)

Ik denk dat een heel aantal kinderen amper doorheeft dat er kinderen verdwenen/bijgekomen zijn.

Lang geleden was er bij mijn dochter ook zo'n ruil en dacht ik dat het wel heel fijn zou zijn als ze bij een bepaald meisje in de klas kon komen.
Nou dat is uitgelopen op een fiasco, meisje wilde haar vriendinnetje niet eens (meer) zijn en dat meisje is in een groepje terecht gekomen dat vervolgens mijn dochter is gaan negeren en vervolgens pesten. Leuk!...

Dus schrijf gewoon 2 namen op van sociale kinderen of die ze wel eens noemt. Maar kiezen en gevolgen overzien dat kan ze helemaal niet en wij vaak ook niet eens en garanties geeft het ook op geen enkel gebied.

creabea

creabea

29-05-2015 om 14:31

ach welja

waarschijnlijk een goedbedoelde actie van de leerkrachten. Volgens mij maakt het bij jonge kleuters echt niet zoveel uit hoor, die accepteren dingen gemakkelijk zoals ze zijn. Tenzij je een verlegen kindje hebt dat nét een vriendje gevonden heeft, maken ze op die leeftijd makkelijk weer nieuwe vriendjes. Ik heb een vriendin waarvan het zoontje op 5-jarige leeftijd van school veranderde, toen hij naar groep 2 zou gaan. Het jongetje dacht gewoon dat je voor elke groep weer naar een andere school ging

Mieke

Mieke

29-05-2015 om 15:05

Zoon ook

Hij gaat van een groep 1/2 naar een groep 3/4. Hij mocht ook een iemand noemen bij wie hij het leuk zou vinden om in de klas te komen. Hij had A. gezegd. Op mijn vraag waarom A.was zijn reactie. Die en die hadden al B,C en D gezegd dus hij had A gezegd.

Eerlijk gezegd maakt het hem niets uit. Hij kent bijna iedereen in de vier onderbouw groepen. Ze spelen vaak samen op het schoolplein bij het overblijven en hij kent veel kinderen van de BSO.

Niet te serieus nemen zo'n lijstje. Gewoon twee namen opschrijven van kinderen die ze leuk vindt. En maak het niet te zwaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.