Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wat nu?

Wat nu?

30-05-2016 om 16:06

klasgenootje wordt gepest

Mijn kind kwam vandaag thuis met verhalen over een klasgenootje dat wordt gepest. Dat had mijn kind wel eens vaker verteld, een jongen in de klas die wel vaker onaardig deed tegen dat meisje. Nu doet dat meisje zelf ook wel eens onaardig, dus ik dacht nog, het zal wel.
Het pesten schijnt (na wat ik vandaag gehoord heb) erger te zijn geworden; meer kinderen doen mee aan de pesterijen, ze noemen haar openlijk 'varken' en zoals vandaag hebben ze geprobeerd klasgenoten aan te zetten de verjaardagstraktatie van het meisje te weigeren: "ieuw, dat heeft X. gemaakt hoor, dat neem je toch niet?"

Wat doen? Het erover hebben bij de ouders van het meisje (die ken ik wel), en/of de leerkrachten?

Noet

Noet

30-05-2016 om 16:20

Leerkracht

ik zou het er over hebben met de leerkracht, dat jouw kind met dit verhaal thuis komt, of het klopt en wat de school er mogelijk aan doet.

Als het al bekend is bij de leerkracht heft die vaak al een actie plan, en als het nog niet bekend is (iemand zal het moeten zeggen) dan kan er wat gedaan worden.

mieke

mieke

30-05-2016 om 16:20

Ken je haar ouders?

Toen mijn dochter een verhaal vertelde over een vriendinnetje dat gepest werd door een paar meisjes heb ik wel haar ouders gebeld. Die zeiden in eerste instantie dat dat echt niet waar kon zijn want anders hadden ze het wel gehoord. Ik heb ook gezegd dat ik het niet zeker wist maar mijn dochter was erg stellig.

Bij navragen bij haar dochter bleek het wel te kloppen. Dochter durfde het thuis niet te vertellen. Moeder heeft vervolgens actie ondernemen naar de school toe en bij haar is het pesten wel gestopt. Het ene pestende meisje is bij haar thuis gekomen om haar excuses aan te bieden (moest ze van haar ouders) , de ouders van het andere meisje ontkende want hun dochter zou zoiets nooit doen. Tja, dat soort ouders heb je ook. Maar het pesten stopte daarna wel en daar gaat het uiteindelijk om.

Li

Li

30-05-2016 om 16:25

ook gehad

Idd moeder gebeld, die wist ervan maar voelde zich niet gehoord door de leerkracht, en toen samen naar de leerkracht. Het hielp wel.

Sanne

Sanne

30-05-2016 om 23:35

Geen ideeen

Maar chapeau dat je er iets mee wil doen!

Wat nu?

Wat nu?

01-06-2016 om 21:44

contact gehad met de moeder

en die wist er wel van, tenminste wel van sommige dingen. Ze hadden het wel eens besproken met de leraar maar die vond het niet erg genoeg om het 'pesten' te noemen. Bah, ik kan daar wel knorrig van worden. Enerzijds de gelatenheid van de moeder, een soort 'je doet er niks aan' houding en daarnaast zo'n leerkracht die het allemaal wegwuift.

Ik heb een email gestuurd naar de twee leerkrachten die lesgeven op de groep en de IB'er, met het verhaal over het uitschelden voor 'varken' en het traktatieverhaal en dat ik de indruk heb dat het pesten al een tijdje aan de gang is. Ik ben benieuwd wat ik voor antwoord krijg.

Lente

Lente

01-06-2016 om 21:59

Super gedaan

Fijn dat een ouder zoiets oppakt.

Iedereen is slachtoffer

Probeer het niet alleen over dit meisje te hebben.
Jouw dochter, niet het onderwerp, vindt het ook pesten.
Dat bertekent dat andere leerlingen dat ook zo zullen zien.
Als er niks aan wordt gedaan zullen al die leerlingen zich onveilig voelen.

Laat je niet afschepen met formeel gedoe dat de kwestie verder met de betreffende leerling zal worden afgehandeld. Jouw dochter en die andere leerlingen zijn ook partij.

Wat nu?

Wat nu?

01-06-2016 om 22:31

heb ik er ook in gezet

dat mijn kind (en wellicht ook andere kinderen) ook last hebben van de situatie. Als ik mag uitgaan van de verhalen van mijn kind is de sfeer in het tafelgroepje niet al te best. Constant getrap onder de tafel, stomme 'grapjes' over en weer en dus het aanzetten om ook mee te doen aan het getreiter.

Fransien

Fransien

02-06-2016 om 09:15

Fijn!

Mijn dochter heeft ook een tijdlang last gehad van meidenvenijn, twee van die krengetjes die de hele klas tegen haar opzetten met roddel en leugens. Het begon met kleine dingetjes maar toen ze daar mee weg kwamen ging het van kwaad tot erger. Mijn dochter zou zich nooit wassen, ze stonk, je moest haar niet aanraken want dan werd je met vanalles en nog wat besmet. En met een besmet kind moest je niet spelen.
Haar zelf-gebakken tractatie werd geweigerd en daar ben ik zo kwaad over geworden dat de leraar schrok, hij had het namelijk (ondanks herhaaldelijk melden) niet gemerkt. De meiden zijn ter verantwoording geroepen, het is aan hun ouders gemeld (die het afdeden als een enkel incident) en het is de school rond gegaan welke kinderen van welke ouders zo zaten te pesten (dat was nog het effectiefst, de ouders werden op het gedrag van hun prinsesjes aangekeken).
Het is gestopt, maar het vertrouwen in andere kinderen is bij mijn dochter nu 3 jaar na dato niet meer terug gekomen.

Wat nu?

Wat nu?

02-06-2016 om 10:15

vreemd

ik kreeg als reactie van een van de leerkrachten dat er juist een klacht was binnengekomen over mijn kind, die iemand anders zou pesten. Dat ik de dingen wel in het juiste perspectief moest zien.... en daarna dat die klacht weer was ingetrokken. Nu weet ik niet wie of wat...en of ik mijn kind zal vragen of hij zelf onaardig heeft gedaan tegen iemand in zijn klas.
Verder zou de leerkracht erop letten en de tafelgroepjes worden per definitie niet veranderd Nu was ik daar niet meteen op uit, maar toch raar dat hij dat dan zo zegt. Ik word er niet heel blij van geloof ik.

Ik heb trouwens een zoon

En de moeder van het gepeste meisje vertelde mij dat er verschillende kinderen in de klas, waaronder haar dochter, in een groepje, meerdere keren de vertrouwenspersoon hebben bezocht. Het zou iets te maken hebben met de leerkracht. Maar die moeder weet verder dus niet waarvoor (dochter wil het niet zeggen) en vraagt zich af wat er nu aan de hand is.

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 10:52

Bizar

En nou opeens is jouw kind de pester?

Verder zou ik als ik jou of die moeder was, een andere school overwegen.

Last but not least: geweldig hoe jij je in zet hiervoor! Als moeder van gepeste kinderen weet ik hoe je als roepende in de woestijn kunt zijn, en met wat pech zelfs de ouders tegen je kunt krijgen terwijl de school niets doet (of in ons geval niets durft). Als er dan iemand is die het voor je kind opneemt, word ik warm van binnen!
Ik vind dit zo mooi om te lezen, dat er echt mensen zijn die wél hierom geven.

GS

GS

02-06-2016 om 11:00

juiste perspectief?

Het juiste perspectief is dus dat er kennelijk een flinke pestsfeer hangt in deze klas. En wat denken deze 3 (!) leerkrachten hieraan te gaan doen?! Flauw om te beginnen over een klacht over jouw kind. Daar komen ze dan nu mee ... Het lijkt wel of ze zich aangevallen voelen.

(mijn ervaring als ik over pesten meldde op school: direct een alerte leerkracht die onmiddellijk ingreep. Pesten werd ab-so-luut niet getolereerd want men wist: laat je het op z'n beloop, wordt het alleen maar erger.)

Fransien

Fransien

02-06-2016 om 11:03

Hmmm

Je weet niet wat er aan de hand is, maar de kinderen bezoeken wel de vertrouwenspersoon. Verder moet je de dingen wel in perspectief zien, want jouw zoon pest ook. Wie en wat en hoe mag je natuurlijk niet weten.
Iets veranderen in de klas gebeurd ook niet.

Is deze gesloten houding kenmerkend voor deze leerkrachten of voor de hele school? In het laatste geval zou ik je echt adviseren om eens bij andere basisscholen te gaan kijken.

wat nu?

wat nu?

02-06-2016 om 11:30

wisselen van school

....waren we niet van plan. We zijn al eens veranderd en we waren juist heel blij hier. Op de vorige school hadden de kinderen maar heel weinig aansluiting en daar was de sfeer pas slecht.

Er lijkt wel iets aan de hand te zijn in deze klas, en ik zou wel willen weten wat eigenlijk. Het kan natuurlijk dat mijn kind iemand heeft gepest, maar wat heeft hij dan gedaan? (of niet gedaan, als de klacht is ingetrokken). Het klinkt ook zo zwaar gelijk: een ouderpaar had een gesprek aangevraagd omdat hun kind gepest zou worden door de mijne. Dat zou ik alleen doen als er iets serieus aan de hand is...

Vorig jaar had ons kind dezelfde leerkracht met voor een deel andere kinderen (combinatieklassen), en toen waren we heel blij met de leerkracht. Dit jaar zijn er wat rare dingen geweest* en communiceert de leerkracht nogal stroef. Overigens zijn er 2 leerkrachten in de klas, de een voor 4 dagen en de ander 1 dag in de week.

*voor wie zich het draadje herinnert over een filmpje wat tijdens gym gemaakt was van enkele kinderen die zich niet aan de opdracht hielden, dat klassikaal werd besproken

Li

Li

02-06-2016 om 13:11

raar verhaal

Dus die ouders komen op gesprek over jouw kind en trekken dat gesprek vervolgens in? En de leerkracht laat het dan verder maar zitten, maar vindt het wel nodig om het aan jou te melden, op zo'n manier dat jij er niks mee kan? Dat klinkt als een poging om jou te intimideren. Naar de directie?

Opvallende wending van meester

Ten eerste: misschien is het verstandig om niet alleen dit probleem aan te kaarten.
Ten tweede: ALS je zoon wel eens pest, druk hem dan op het hart dat hij in dat geval daar mee stopt.
Het is namelijk moeilijk praten als ze jou melden dat je eigen kind het ook doet.

Li

Li

02-06-2016 om 16:39

hmmm...

Ik geloof er niets van dat de zoon van TS ook pest. Waarom hoort ze dat dan nu pas en mag ze niet eens weten om wie het gaat? Misschien is er wel eens een ruzietje gewest en ziet de meester nu zijn kans schoon om zich alvast in te dekken, in de trant van: nou die van jou is ook geen engeltje hoor! Anders had TS dit toch allang te horen gekregen?

Ik zou bij het kind niet direct naar pesten vragen, maar vragen of kind zelf wel eens bij ruzies of zo betrokken is. Dan komt het verhaal (als er een verhaal is) er hopelijk wel uit.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de klas in twee kampen verdeeld is en dat kind zich bij één van die kampen heeft aangesloten.

De aanval

Op verzoek van de juf van groep 3, die inmiddels uit de opties was, ging ik met het uit de hand gelopen pestverhaal van zoon naar de directie.
Onmiddellijk kreeg ik de opmerking dat als mijn zoon zich misdraagt dat hij een gele kaart krijgt. Ik was verbijsterd. Ik zag het verband niet.
Maar het was gewoon: de aanval is de beste verdediging.
Ondanks een joekel van een pestprotocol in de centrale hal kreeg ook deze school het pesten niet eronder.

Fransien

Fransien

02-06-2016 om 21:58

Vreemd van de leerkracht

Zelf zou ik nu toch wel het naadje van de kous willen weten. Welk kind zou mijn kind gepest hebben? Als de ouders ervoor op gesprek willen komen is het blijkbaar behoorlijk ernstig.
Mocht de leraar het niet willen vertellen, vraag het dan op het schoolplein. Vertel het verhaal aan een paar ouders die je goed kent en vertrouwd en vraag ze welk kind dit geweest zou kunnen zijn zodat zoon en kind dat uit kunnen praten. Jij wil namelijk niet dat je zoon iemand pest. Als er iets aan de hand is, kom je daar op die manier vrij vlot achter. Probeer wel de ergste roddeltantes te vermijden, die kunnen het verhaal flink verdraaien en daar zit je niet op te wachten.

Ik herinner me dat verhaal van het opnemen van de gymles nog, wat een vreemde gang van zaken was dat!
Krijgt je zoon volgend jaar andere leerkrachten? Ik hoop het wel voor je.

Wat nu?

Wat nu?

03-06-2016 om 13:58

volgend jaar andere leerkracht

Ja, ik wil het ook graag weten.... ik krijg een beetje de indruk dat mijn zoon niet (meer) tot de favorieten van de leerkracht behoort op een of andere manier. Dat met het filmpje een tijdje terug, daarvoor was er ook al een keer stroef contact over het een en ander, en nu zo'n reactie: ik kan er zo weinig mee. Ik krijg per mail te horen dat ik het gedrag van mijn kind onder loep moet leggen of in het juiste perspectief moet zien, en dat is het dan. Misschien is er wel iets aan het gedrag van mijn zoon wat hem niet zint? Ik weet het niet.

Vorig jaar (of tot de kerst ongeveer) hadden we een heel andere indruk van deze man, toen was hij heel betrokken en volgens mij ook een stuk leuker in de klas. Mijn kind vond hem vorig jaar tenminste een fijne meester met leuke grapjes en intussen een knorrepot die overal op moppert. Maar vorig jaar vond een vriendje van mijn zoon het ook al geen fijne meester en stond hij ook al bekend als eigenzinnig en heel afstandelijk, bij sommige ouders.

Van de andere leerkracht (een juf) en de IB'er nog geen reactie gehad overigens. Andere ouders kom ik nauwelijks tegen, want mijn zoon zit al in de bovenbouw en die ouders staan niet meer (allemaal) op het schoolplein Misschien toch maar eens in gesprek met de leerkracht.....Zoon voelt zich bijvoorbeeld ook niet vrij om tegen de meester te zeggen dat de pestende jongen in zijn groep aldoor tegen de laatjes van het gepeste meisje zit te schoppen, waar zoon zelf ook last van heeft.

Maar volgend jaar komt hij bij iemand anders in de klas, met voor een deel andere kinderen. We zullen zien!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.