Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klein vraagje surprise

Mijn zoon heeft iets gemaakt en daar plakken we een foto op van degene die hij heeft. Nu hebben we zijn gezicht vervormd met een programma en mijn zoon wilt dat gezicht er graag opplakken. Nu twijfel ik een beetje of ik dat wel zal doen. Iedereen moet natuurlijk hard lachen.
Wat vinden jullie?

Hangt een beetje van de leeftijd af

Ik zou zoiets alleen in groep 8 doen denk ik. Maar ik ben vrij voorzichtig in die dingen. Zou toch te bang zijn dat het kind in kwestie zich uitgelachen voelt.

Kikki39

Kikki39

25-11-2015 om 19:29 Topicstarter

groep 6

groep 6

Kikki39

Kikki39

25-11-2015 om 19:30 Topicstarter

tja

dat heb ik dus ook. Maar het is gewoon een lolletje natuurlijk

Nee

Met mijn kind uit groep 6, en die klas in gedachten, zou ik het beslist niet doen. Als het een heel veilig klasje is, wellicht. Maar ik speel liever op safe. Is het belangrijk voor de surprise, of zou het gewoon een extra grappigheidje zijn?

Lolletje

Lijkt wel chatten zo

Tuurlijk is het maar een grapje, en niet kwaad bedoeld, maar het kan wel verkeerd vallen. En dan heeft zo'n kind een nare ervaring. Vinnik zielig. Maar ik ben een watje, dus ben benieuwd wat anderen vinden.

Injel

Injel

25-11-2015 om 19:33

bij twijfel niet doen

'Maar het is gewoon een lolletje natuurlijk'

Als je zeker weet dat het ontvangende kind er de lol van inziet, kun je het best doen. Als je twijfelt, doe je het niet. Dat de rest van de klas er hard om moet lachen, is helemaal niet belangrijk. Het gaat er alleen maar om of de ontvanger het leuk zal vinden.

Kikki39

Kikki39

25-11-2015 om 19:44 Topicstarter

nee

Dan doe ik het niet....

Ik vind het wel belangrijk als de klas gaat lachen, dan kun je je erg ongemakkelijk voelen.
En misschien waarderen de ouders het ook niet.
Ik vind het zelf wel.leuk, maar iedereen is anders.

Half a twin

Half a twin

25-11-2015 om 19:47

Bij twijfel niet

Hangt heel erg af van de veiligheid in de klas, is het een hechte groep? Kunnen de kinderen er om lachen en vind het "slachtoffer" het dan ook nog leuk.
4 jaar geleden had ik het bij mijn dochter in de klas zo gedaan. Dat was een hele hechte groep en is dat nog steeds de groepsapp bestaat nog steeds. Bij zoon in de klas zou ik niet doen daar is het evenwicht te fragiel. Een ondergronds brandje is daar zo een grote bosbrand.

Niet doen

Zeker als de foto ook nog eens vervormd is zou ik het niet doen. Kind staat voor aap, iedereen lacht hem uit en ook al zouden ze in groep 8 zitten, dan nog kunnen kinderen onzeker zijn. Zo'n actie zou ervoor kunnen zorgen dat dit kind er vervolgens mee gepest gaat worden, ondanks dat het misschien onschuldig grapje is. Zoiets kan zwaar uit de hand lopen en kinderen denken niet altijd na bij de gevolgen en over hoe zoiets op een ander kan overkomen.

Wij hebben vervormd

@Kikki, ik begrijp dat je daar aan meegewerkt hebt. Kan je je indenken hoe jouw kind zich zou voelen wanneer een volwassene zijn gezicht zou vervormen?
Ik kan de lol er niet van inzien en snap daarom niet dat je er aan meegewerkt hebt, i.p.v. vertellen dat dit niet kan.

Mijn jongste is gepest, de oudste niet. Maar ook een vervorming van de oudste, zou mij razend maken. Wie heeft het recht om het gezicht van een ander te vervormen! Niemand!

mijk

mijk

27-11-2015 om 12:14

Flanagan heb je doorgelezen.

Kiki heeft die beslissing allang genomen. Juist omdat ze twijfelde stelde ze dr vraag concludeerde dat het dus niet kan en vervolgens ga jij tegen haar schreeuwen. Juist als je ergens heel emotioneel op reageert misschien even hele draad lezen....

tonny

tonny

27-11-2015 om 12:34

Riskant hoor

als die persoon zijn beste vriend is (Echt dan he! Niet van die Bff-praatjes) kan het misschien. Misschien! Ik zou het niet doen! Humor is zo persoonlijk, wat de een een geintje vindt, vindt de ander kwetsend. Of anders wel de ouders van het kind.

Lolletje

@mijk, ik schreeuw niet en ik heb het ook van te voren doorgelezen, alleen niet op de data gelet. Het draadjeis dus al twee dagen geleden gestart. Dan doet mijn reactie er inderdaad niet meer toe.

Kikki gaf aan het niet te doen. Ze wilt niet dat iemand zich ongemakkelijk voelt en heeft ook geen zin in boze ouders. Mij ging het om het idee op zich.

diana

diana

27-11-2015 om 13:35

haha

Zie reactie Flanagan, dan heb je je antwoord!
Zeker niet doen dus, als zelfs een buitenstaander zich al zo gekwetst kan voelen.

Snap dat het jammer is, ik vind het ook leuke humor!

nou nee

maar ik vind grapjes 'ten koste van' sowieso al nooit leuk.

mijk

mijk

27-11-2015 om 15:57

Ok Flanagan

Ik vond het juist bijzonder en positief dat je als je het zelf in eerste instantie wel grappig zou vinden en er ook zelf goed tegen zou kunnen je toch die stap terug zet en bij anderen polst... Als je dan ook je plan aan past is er toch niets aan de hand? Niet iedereen is gelijk of is even gevoelig voor dit soort dingen.
Als het uiteindelijk niets gebeurt lijkt me dat een goede uitkomst. (ik was ook geen fan). Ik zou er ook een gesprekje met zoon aan wagen waarom je dat terugdraait..

Mijk

'Wij'

@Mijk, ik struikelde ook meer over de woorden ' wij hebben het gezicht vervormd'. Een kind uit groep 6 kan deze misser nog maken maar een volwassene toch meer.

@Diana, als ik erbij uitleg dat mijn kind gepest is, vind ik je gelach en je opmerking apart. Besef je wel dat een kind na het aannamen van dergelijke surprise, zich niet eens kan verdedigen. Fijne Sinterklaas, lachen..

Twee maanden geleden stonden de basischolen stil bij de Week tegen Pesten. De boodschap is blijkbaar vervlogen.

diana

diana

27-11-2015 om 22:11

tsja Flanagan

Dat jouw kind gepest is geeft je niet het alleenrecht op het beoordelen van humor.
Dat ik van bepaalde humor houd zegt niets over pesten.

Maar ik zou het ook niet doen, ligt te gevoelig. Dit kan alleen met de beste intenties gedaan worden en die moeten dan ook nog goed opgepikt worden.

lieverdje

lieverdje

28-11-2015 om 23:55

ik ben wel verbaasd eigenlijk

ligt dat serieus zó gevoelig, dat je geen grappig bewerkte foto's kunt gebruiken van iemand anders op school? Het zou niet in mij opkomen dat zoiets lullig bedoeld zou zijn, eerlijk gezegd. Daarbij ga ik maar even ervan uit dat de zoon van TS er geen onaardige bedoelingen mee heeft, natuurlijk.

Misschien hebben wij het wel enorm getroffen met het zelfvertrouwen van onze kinderen, maar die zouden er zeker wel om kunnen lachen. Hier op school worden er met schooltoneel eigenlijk ook wel vaak grapjes uitgehaald met eigenschappen van kinderen. Kind dat klein is speelt iemand die niet bij de pruimen in de boom kan, kind dat van zichzelf vreselijk nieuwsgierig is speelt spion. Laatst zelfs (daar stond ik wel van te kijken) een wat dik kind, dat in witte kleding met konijnenoren doorging voor 'het lieve dikke konijn' in het verhaal. Dat kind wilde zelf graag het personage zijn en het was (in dit geval) een mooie bijkomstigheid dat het kind stevig gebouwd was. Nu moet ik wel zeggen dat het hier een heel gezellige school is met een enorm goede sfeer. Zelf heb ik een nijntje-liefhebber in huis (een jongen van 7 en die wordt daar niet mee gepest. Sommige kinderen vinden dat wel bijzonder (kinderachtig), maar ze laten elkaar wel in hun waarde.

Maar lieverdje

Was dat niet ook de teneur van veel reacties hierboven? Dat het hooguit kan in een heel veilige omgeving. Bij de klas die jij beschrijft, zou het wellicht kunnen. Maar ik vrees dat die groep niet representatief is voor de gemiddelde basisschoolklas. En dan (in een minder veilig klimaat) kan het dus beslist niet, vind ik.
Wel heel erg schattig, van dat konijn. Dat dat kan en het kind zich er echt oké bij voelt.

Kikki39

Kikki39

30-11-2015 om 22:15 Topicstarter

tjee

echt niet gedacht dat sommige er zo heftig op reageren. Wij hebben mijn zoon ook vervormd en zijn vriendje en ze hadden de grootste lol. Het is helemaal niks persoonlijks.
Maar goed dat ik het hier gevraagd heb en ik ben wel de laatste die iemand wil kwetsen of een kind voor schut wil zetten...

Kikki39

Kikki39

30-11-2015 om 22:17 Topicstarter

heb trouwens dit ook gedaan met een speurtocht van een kinderfeest en de kinderen vonden het fantastisch, niemand die er raar over heeft gedaan...

mijk

mijk

30-11-2015 om 22:49

maar kiki

Dan ben je al uitgenodigd.... Dat is toch een veel veiligere situatie.

Mijk

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 07:38

allemaal of niemand

Bij dit soort dingen is het vaak een gevalletje 'allemaal of niemand'. Als het bij allemaal is loop je minder risico dat er vervelend over wordt gedaan, als het maar bij 1 persoon is kan het blijven hangen. Ik geloof overigens niet dat het hele verstrekkende gevolgen heeft. Kind pakt surprise uit, hele klas ziet vervormde foto, iemand roept: 'Lijkt precies!', de hele klas lacht en de volgende krijgt een surprise van een drol...

Ik zou het risico nooit nemen maar hier was de verjaardagskalender in groep 6 of 7 gemaakt van vervormde foto's. Iedereen was dus aan de beurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.