Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jenn

Jenn

28-04-2015 om 18:02

Kosten leerlingenvervoer voor SBO buiten Utrecht

Hi,

Mijn dochter kan niet op haar huidige school blijven door concentratieproblemen en daaruit voortvloeiend een leerachterstand.

Ook op sociaal vlak kan ze wat onhandig zijn waardoor ze weinig vriendinnetjes in de klas heeft.

Samen met het UMC zijn we in kaart gaan brengen wat er met haar aan de hand is en hoe we haar het best kunnen helpen. Ze heeft een disharmonisch intelligentieprofiel en heeft 'enigszins' gescoord op PDD-NOS. Daarom is het zeer moeilijk om een geschikte school voor haar te vinden, tot we via een ambulant begeleider bij een Vrije School voor Speciaal Onderwijs terecht kwamen.

Nu geeft deze school aan dat Gemeente Utrecht niet tegemoet komt in vervoerskosten. Maar het moet toch niet zo kunnen zijn dat dat de reden is waarom mijn dochter niet naar deze school kan? Ik ben er namelijk van overtuigd dat zij zich op deze school volledig kan ontplooien en gelukkig kan zijn. De andere scholen lijken me absoluut niet passend bij haar.

Ik heb contact opgenomen met Connexxion en zij wisten mij doodleuk te vertellen dat ik voor leerlingenvervoer op een bedrag van € 350,-- per week uit kom, dat is natuurlijk voor vrijwel iedereen onbetaalbaar.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand bruikbare tips? De tijd dringt en ik zit echt met mijn handen in het haar.

Alvast dank.

Je mag niet kiezen

De school waar je kind zit moet onderwijs bieden dat wel past. Als dat echt niet lukt dan moet de school een andere school zoeken. Evt. Vervoer naar die school moet de gemeente (onder voorwaarden) wel betalen.
Nu je zelf een school hebt gekozen hoeft de gemeente niks te betalen.

Jenn

Jenn

28-04-2015 om 18:20

Dank je

Bedankt voor je reactie.
De ambulant begeleider (verbonden aan Fritz Redl) die de school noemde heeft dat wel geadviseerd vanuit haar begeleiding op mijn dochters huidige school. Ik ga eens overleggen wat de school hierin voor mij kan betekenen. Wellicht dat we het zo kunnen 'brengen' dat het een gezamenlijke keuze is.
Pff, wat vermoeiend allemaal.

Angela67

Angela67

28-04-2015 om 18:33

zelf brengen? poolen?

wat zijn de "participatie-maatschappijoplossingen"? Ik denk namelijk dat dat een van de eerste dingen is die men zal vragen, en het is handig om daar een realistische inschatting van te hebben.
gr Angela

Jenn

Jenn

28-04-2015 om 18:44

Goed idee

Zelf zou ik haar graag willen brengen, maar ik heb geen rijbewijs en de school is gevestigd te Zeist. Als ik met het openbaar vervoer zou gaan zou ik dagelijks te laat komen op mijn werk.

Mijn partner is op dit moment werkzoekende waardoor ik het me helaas niet kan permitteren minder te gaan werken.

Het poolen heb ik inderdaad ook overwogen. Is het niet raar als ik de Vrije School benader en vraag of zij een balletje willen opgooien bij andere ouders uit Utrecht?

Mijntje

Mijntje

28-04-2015 om 18:45

hard maken

Vraag aan de nieuwe school hoe andere ouders (buiten Utrecht) dat doen en of er een manier is met hen in contact te komen.
Ik weet dat het heel soms toch mogelijk is vergoeding te krijgen als je heel hard kan maken dat alleen deze school geschikt is voor je kind en het liefst natuurlijk met brieven van orthopedagogen/therapeuten etc., maar dat is een hele procedure.
Ik weet niet of er soortgelijke scholen zijn binnen Utrecht, anders wordt het lastig. Trouwens: een school verder weg wordt ook lastig met vriendschappen, dus houd je blik ook nog open voor een passende school binnen Utrecht.

Jenn V

Jenn V

28-04-2015 om 19:08

Dat lijkt me inderdaad ook een vrij pittige procedure, maar die heb ik er voor over.
Morgen heb ik telefonisch contact met de kinderpsychiater van het UMC en ga vragen of hij, of iemand anders vanuit UMC, hulp kan bieden. Ben blij om te horen dat er heel soms toch een mogelijkheid bestaat, ook al is het een kleine kans.
In Utrecht heb je wel vrije scholen, maar niet voor speciaal onderwijs. Ik heb van de directrice begrepen dat de meeste kinderen niet uit Zeist kunnen, dus speelafspraken moeten goed van tevoren worden ingepland.
Anderzijds heeft mijn dochter gelukkig drie goede vriendinnen in deze straat wonen die blijven ongeacht naar welke school ze gaat. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Mijntje

Mijntje

28-04-2015 om 19:16

tijd geleden

Wat ik ervan hoorde, is wel enige tijd geleden. Er zijn al weer veel veranderingen en leerlingenvervoer in Utrecht ligt nogal op de schop, dat was laatst weer op rtv nieuws.
Als je echt je zinnen erop zet, ga ervoor, maar bedenk ook een plan B, evt. met wat ouders carpoolen of zelf voor vervoer zorgen. Op den duur zal er toch op bezuinigd gaan worden met dit regeringsbeleid.
Heel veel succes en ik hoop dat je dochter een goede schooltijd tegemoet gaat!

Ken je de regeling?

#5 "Mijn partner is op dit moment werkzoekende waardoor ik het me helaas niet kan permitteren minder te gaan werken."
Ken je de tekst van de regeling in Utrecht voor vergoeding leerlingenvervoer? Er zijn meer factoren die tellen. Een ouder thuis en hoppa, de regeling wordt stopgezet. Maar ook: vaak worden kinderen vanaf 9 jaar al geacht zelfstandig met het of te reizen.

Nog een vraag: de school waar je kind nu op zit, is dat ook een vrije school?

Jenn

Jenn

28-04-2015 om 20:12

Jammer

Daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan dat er zo wordt geredeneerd. Erg vervelend.

De school waar zij nu op zit is een Jenaplanschool, dus dat bemoeilijkt het toekennen van een tegemoetkoming waarschijnlijk meer.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik blijf hoop houden.

argumenten

Bedenk argumenten waarom juist deze school zo geschikt voor haar is. Je eerst aanvraag wordt ongetwijfeld direct afgewezen maar zorg dat je munitie hebt op in beroep te gaan. Het gebeurt in mijn regio heel vaak dat een bezwaar alsnog gehonoreerd wordt. Alleen accepteren de meeste mensen de eerste de beste afwijzing en da's jammer.

En verder een plan B... je partner is werkzoekend en zou toch bij kunnen dragen aan het vervoersprobleem? Andere ouders uit jouw buurt benaderen en een pooltje opzetten.

Marie

Marie

29-04-2015 om 09:22

verhuizen naar Zeist?

Een andere oplossing is wellicht dichter naar de school verhuizen?
Ik weet dat er ouders zijn die dat doen, vanwege reistijd en kosten.

De gemeente gaat echt niet "zomaar" het vervoer vergoeden. Die kijken eerst of er een passende school dichterbij is.

Hoe oud is je dochter? Al nagedacht over het VO? Ook vanwege het reizen.

Koentje Koets

Koentje Koets

29-04-2015 om 10:32

Ik wilde ook

Vragen of verhuizen een optie is. Als dit echt heel belangrijk voor haar is en je man is zoekende in werk, kan hij zijn zoekgebied iets veranderen misschien. En hoe zou dat voor jouw baan zijn?

verhuizen

lijkt me niet direct de eerste optie. Dat brengt ongetwijfeld veel kosten met zich mee.

Er is groot verschil tussen S(O scholen (populatie, expertise, onderwijsvorm) en juist dat moet je onderbouwen. Kom met argumenten waarom juist dit de goede school voor haar is en laat dit onderbouwen door de oude en nieuwe school.

Jenn

Jenn

30-04-2015 om 14:27

wanhopig

Hartelijk bedankt voor jullie lieve reacties.

Verhuizen is voor mij wel erg rigoreus, maar ik heb ook dat weleens overwogen. Ik begin een beetje wanhopig te worden. We zitten ook aan termijnen vast, gemeente heeft 8 weken de tijd om een beslissing te maken, maar de huidige school moet ook papierwerk in orde maken naar het samenwerkingsverband. Mocht het één rond zijn, maar het ander niet, zit ik hoe dan ook in de problemen.

De reden dat ik niet wil dat ze naar een SBO in Utrecht gaat is omdat ik ervan overtuigd ben dat ze zich op die scholen niet kan ontplooien tot gelukkig mens en leerling.

Ik ga nog wat meer brainstormen en alles wat jullie gezegd hebben daarin meenemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.