Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

01-11-2015 om 21:01

Leuke leesboeken Avi M5

Mijn zoon zit in groep 5 en moet in januari voor het eerst een boekbespreking houden.

De boektitels waar hij nu mee kwam, waren boeken die we hem hebben voorgelezen (Sjake en de Chocoladefabriek, Wiplala enz) en boeken met losse verhalen (Meester Jaap). Bij de boekbespreking is het de bedoeling dat hij een boek kiest dat hij echt helemaal zelf leest. Alleen, dat doet hij dus nooit. Hij leest graag korte stukjes: tijdschriften, moppenboeken, informatieboekjes, dat vindt hij heerlijk.

Welke boeken zijn nu geschikt om te lezen voor de boekbespreking, die ook nog bij hem passen? Geen lange hoofdstukken, niet een te dik boek en niet hoger dan Avi M5/E5. De boeken mogen absoluut niet spannend zijn, daar houdt hij niet van, hij haakt bij wijze van spreken al af bij een titel als Jan en Piet en het grote avontuur. Van humor houdt hij heel erg en hij is gek op de natuur.

Hij is sinds kort gediagnosticeerd met ADD en heeft daarvoor nu medicatie. Dat doet er in dit verhaal niet helemaal toe, maar het verklaart een beetje nader hoe hij in elkaar zit en waarom hij nog nooit een echt boek heeft kunnen uitlezen. Natuurlijk zullen we hem wel helpen bij het lezen van het boek: stuk zelf lezen, nabespreken, een stukje voorlezen, dan weer zelf, enz.

Hopelijk hebben jullie tips en kunnen we gericht naar de bieb.

Bedankt,
Pien

Katniss

Katniss

01-11-2015 om 21:10

Koen Kampioen

Volgens mijn dochter zijn dat leuke boeken.

Eigen keuze.

Zelf kwam hij al met titels, eigen keuze zou ik aanmoedigen. Dat jij ze al hebt voorgelezen heeft alleen maar voordelen. Een eerste boekbespreking die goed gaat geeft vertrouwen in de toekomst, niks mis met Sjakie of Wiplala.

Krullevaar

Krullevaar

01-11-2015 om 21:29

hier ook

Koen Kampioen is favoriet, maar ik weet niet of je zoon van voetbal houdt. Verder heeft Arjen Robben samen met Fred Diks ook een leuke serie van 3 voetbalboekjes geschreven.

Pien

Pien

01-11-2015 om 21:57

Voetbal

Hij heeft niet echt wat met voetbal, hij kijkt het soms op tv, maar voetbalt zelf niet.

Wil40, ik ben het met je eens wat betreft het aanmoedigen van zijn eigen keuzes, maar die voorgelezen boeken hebben een hoog avi-niveau en hij moet er in de klas ook een stukje uit voorlezen. Van de andere kant gaat het in groep 5 natuurlijk vooral om het leren vertellen over een boek en het leren spreken voor de groep en dan is een boek wat aan je voorgelezen is, natuurlijk ook prima. Ik zal eens aan de juf vragen of het echt een boek moet zijn dat hij zelf gelezen heeft.

Ik werk zelf op een andere basisschool en daar doen we boekbesprekingen vanaf groep 6, dat is alweer een jaar verder en daardoor schat ik het nu misschien te ingewikkeld in.

vlinder72

vlinder72

01-11-2015 om 22:05

dr seuss en mees kees

Probeer eens Groene Eieren met Ham van Dr Seuss. De boekjes van Dr seuss vond mijn niet lezende zoon (die in groep 8 dyslectisch bleek te zijn) erg leuk. Net als Mees Kees, Roald Dahl, Geronimo Stilton en leven van een Loser. De laatste drie zijn nu misschien nog te moeilijk.

Idd Mees Kees.

Als hij van de eerste twee boeken iets neemt, kan hij ook een beetje inspiratie opdoen bij de films ervan. Evt eerst dat om te kijken of hij het iets vindt. Bijna iedere bieb heeft vast een dvd ervan.

Thursday Next

Thursday Next

01-11-2015 om 22:17

Stoute Hendrik

misschien de stoute-hendrik boeken van Fransesca Simmons?
Ik heb alleen geen idee welk avi-niveau het heeft, het zijn wel superleuke boekjes, met plaatjes en duidelijke letters.
En hier een filmpje over het tekeken van Stoute Hendrik / Horrid Henry


https://www.youtube.com/watch?v=qn40kz2DSNs

Thursday Next

Thursday Next

01-11-2015 om 22:20

Francesca Simon is de schrijfster.

Pien

Pien

01-11-2015 om 22:36

Bedankt

Voor alle tips!

Hanne.

Hanne.

02-11-2015 om 08:04

informatie boek

Zou hij zij boekbespreking niet over een informatieboek mogen doen? Als dat is wat hij graag leest.

Vergt misschien wel wat creativiteit als de boekbespreking volgens een bepaald stramien opgebouwd moet worden (wie is de hoofdpersoon..)

creabea

creabea

02-11-2015 om 09:52

Bert en Bart

De boekjes van Bert en Bart (van Tjibbe Veldkamp) zijn hier wel eens gebruikt voor een boekbespreking. Ze zijn niet erg dik, ik weet niet of het voldoende is voor groep 5 zeg maar.

Is het verder zo uitzonderlijk dat een jongen op die leeftijd nog niet een boek uit zichzelf heeft uitgelezen? Mijn kind heeft pas in groep 6 een leesboek (zonder/met weinig plaatjes) gevonden dat hij voldoende leuk vond om helemaal zelf uit te lezen. Daarvoor waren het alleen strips en Geronimo Stiltonboeken, die hij uit zichzelf ging lezen (en waarvan ik mij afvraag hoeveel er echt gelezen werd, of dat er meer plaatjes bekeken werden).

En verder lijkt het me niet slecht om een boek te nemen dat jullie al eens hebben voorgelezen, toch, zo voor de eerste keer? Leest hij het nu nog een keer zelf, al is het maar om een stukje uit te zoeken voor het voorlezen in de klas. Mijn zoon moest in groep 4 (toen moest hij nog 7 worden!) voor het eerst een boekbespreking houden..... kind had geen idee, veel te jong om dat helemaal zelfstandig voor te bereiden en had bovendien ook nog nooit zelf een boek gelezen. We hebben toen dus een Bert en Bart-boek uitgekozen (wat al een keer was voorgelezen). Daarna had hij elke dag zelf een hoofdstuk gelezen en moest hij komen vertellen wat hij gelezen had. Toen wist hij het verhaal ook weer en ging het voorlezen ook vrij aardig.

grappig boek

Echt grappig is Pudding Tarzan. Is een soort Leven van een loserboek maar origineler en voor jongere kinderen. Ook met leuke illustraties om aan de klas te laten zien. Leest vrij gemakkelijk door grote leters.

Tango

Tango

02-11-2015 om 21:58

Dolfje Weerwolfje

Is dat iets? Of is dat ook te spannend. Zit ook wel humor in, met name als Leo er in voor komt. Heeft boeken vanaf M4/E4 tot E6 volgens mij.
Verder vind ik de eis dat kind het boek zelf gelezen moet hebben wel hoog hoor. Zoon hier heeft dyslexie en zelden een boek uitgelezen. Hij heeft inmiddels al 2 keer een boekbespreking gehouden, over twee Dolfje boeken die ik had voorgelezen. Hij moest dan ook altijd een stukje voorlezen en dat oefenden we dan altijd een aantal keer zodat dat ook best goed ging.

Tango

Tango

02-11-2015 om 22:01

Bedankt, Jamie

Voor de tip van de voetbalboeken van Joop van Deudekom. Deze kende ik nog niet. Heb jij enig idee wat voor avi dat ongeveer is? Zoon hier leest ook AVI M5/E5. Zou dit te moeilijk voor hem zijn? Zou wel eens goed zijn als hij een keertje zelf iets leeft en voetbal is hier wel favoriet.

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 22:24

tango

Sorry geen idee. Ik hoorde er over bij de Taalschat, Joep las een stuk voor en dat vond ik erg grappig. Ik ben van mening dat boven avi E4 het niveau ondergeschikt is aan het verhaal anders zou ralfilezen geen zin hebben.

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 22:27

oja

Om de beurt voorlezen is toch ook een optie? Mijn ervaring is dat als ze zelf stil moeten lezen er veel niet aankomt en dst is ook zonde. Hier was dummie de mummie favoriet.

Lira

Lira

03-11-2015 om 01:40

Waanzinnige Boomhut

Mijn zoon groep 5 heeft net zijn boekbespreking al gehouden, over Dummie de Mummie (deel 2). Dat zijn erg spannende en erg grappige boeken. Hij vindt beide aspecten heel leuk en heel belangrijk. En hij is al lange tijd een heel goede lezer. Ze zijn echt vaak heel grappig, zoon moet vaak lachten, maar voor je zoon is het misschien te spannend. Ze hebben ook een lange spanningsboog en het zijn geen dunne boeken.

Als je zoon alleen grappig en niet spannend wil en moeite met lezen heeft, dan zou je de Boomhut-boeken kunnen proberen. Het eerste deel heet De Waanzinnige Boomhut van 13 verdiepingen, deel 2 met 26 verdiepingen, enzovoort. Ik vind ze erg flauw en nergens over gaan, maar mijn zoon vindt ze erg grappig. Hij heeft het via een vriendje die een veel slechtere lezer is dan hij. De boeken bestaan voor minstens de helft uit strip-achtige tekeningen. De spanningsboog (als die er al is) is steeds heel kort. Het zijn meer allerlei absurde gebeurtenissen achter elkaar.
Ze schijnen erg populair te zijn nu, met de boekenweek lag er een tafel vol van bij de boekhandel.
Het heeft allerlei prijzen gewonnen van kinderjury's (niet van volwassen jury's...
http://www.jufjannie.nl/2013/08/18/de-waanzinnige-boomhut-van-13-verdiepingen/
http://www.lezenisleuk.nl/boeken/recensies/basisschool-bovenbouw/799-de-waanzinnige-boomhut-van-13-verdiepingen
http://www.leesplein.nl/KB_plein.php?hm=1&sm=2&id=5266
http://www.bol.com/nl/p/de-waanzinnige-boomhut-van-13-verdiepingen/9200000011675398/

Mijn zoon houdt heel erg van lezen, leest veel en snel, maar hij houdt absoluut niet van Dolfje Weerwolfje. Ik vermoed dat het te serieus en te psychologisch is.

Het oude boekenweek geschenk Bert en Bart, over de ruimtewezens, was hier heel geliefd, dat hebben we wel 100 keer voorgelezen en hij heeft het daarna ook nog zelf gelezen. Dat is erg grappig, maar misschien op een gegeven moment ook een beetje spannend? Ik zou het proberen als ik jou was, het is een dun boekje, met veel plaatjes, maar wel een goed boek (vind ik zelf).

Mijn zoon was laatst helemaal in de ban van Sofie en de pinguins, een heel mooi en goed boek, met veel plaatjes en strips er bij. Maar wel een beetje spannend.

Leven van een loser leest hij graag, maar daar vind ik hem nog te jong voor (maar dan leent hij het uit de bibliotheek). Het is meer iets voor pre-pubers lijkt me.

Mees Kees is prachtig, maar misschien nog wat te moeilijk en te serieus voor je zoon?

Lira

Lira

03-11-2015 om 01:46

om en om lezen

Inderdaad, om en om lezen doen en deden wij hier veel. Of kind leest eerst zelf het boek en daarna lezen wij het een keer voor. Of als het te spannend wordt.
Zo kunnen wij moeilijke woorden en gebeurtenissen uitleggen en spelenderwijs checken of hij het wel begrijpt of ergens van schrikt of over gaat tobben of zo...
Kind hier kan goed lezen maar kent nog niet alle woorden en ook inhoudelijk zijn de boeken vaak voor oudere kinderen, en dan vind ik om-en-om lezen heel nuttig.
Ook voor de Engelse woorden, die hij vaak op een heel grappige manier uitspreekt, hij leest wat er staat volgens de Nederlandse regels en verzint er dan nog wat bij als hij weet dat het Engels is....

Pien

Pien

03-11-2015 om 16:58

BEDANKT

Voor alle uitgebreide en goede tips!

Om en om lezen is zeker een goede. Dat deden we vrij trouw in groep 3, maar sinds hij zelf kán lezen, doen we dat nog maar af en toe en dan vaak uit informatieboekjes. Voor de boekbespreking is dat zeker een goed idee. We gaan binnenkort naar de bieb en dan laat ik hem wat titels zien en kan hij een beetje gaan bedenken wat hij wil. De boekbespreking is in de tweede week na de kerstvakantie, dat is ideaal

Pien

Pien

09-02-2016 om 21:42

Nog even

Ik wilde nog even laten weten dat mijn zoon uiteindelijk zijn boekbespreking heeft gedaan over De Gorgels, van Jochem Myjer. Een heel leuk boek, beetje spannend, maar op een manier die hij aankon

Hij had een "Goed" voor zijn bespreking.

Mosterd na de maaltijd

Maar als je met je kind wilt blijven lezen dan is de serie van Hoe tem ik een draak misschien wel erg leuk. Zoon en ik moesten er ontzettend om lachen. Ik weet niet welke avi dat is, daar lette ik nooit op. Mijn oudste heeft adhd en had moeite met voorlezen. Maar hij vond en vindt (13 nu) niets gezelliger dan samen lezen. Dan kon hij namelijk het slapen uitstellen Wij deden op die leeftijd ombeurten een regel, of hij 1 en wij twee. Later om de blz (of wij twee. Nu leest hij voor school zelf en doen we soms een stukje mee. Maak het vooral gezellig en een beloning (als je nu snel je pyama aandoet en niet treuzelt kunnen we nog even lezen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.