Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama

mama

16-04-2015 om 11:33

mijn kind haalt laag score

hallo,
ik maak me zorgen over de school ontwikkeling van mijn zoon van bijna 10 jaar,hij zit bij groep 5 het is een lief jongen die houd van zijn school,hij is gek op voetbal en tekent heel graag!volgens de meester "hij doet zijn best in de groep"maar begrijpsommen gaan vaak moeizaam een ook begriplezen,zijn rapport is goede maar de cito is slecht,hij heeft laag scoren dan hebben wij verwacht!! vorige jaar bij groep 4 hij heeft bij spelling een A en dit jaar bij groep 5 spelling d/c!!
dit zijn de eerste cito scoren;
cito spelling D/C
cito woordenschat E
cito technisch lezen B
cito rekenen D
we hebben daarna een afspraak met de meester en hij zie
"hij doet zijn best,en voor de toets misschien dan komt door stress of ging hij te snel...maar hij is nog in groep 5 en dat komt nog goed"en we hebben hem gevraagd of hij kan thuis wat extra oefenen,hij is goed ik ga kijken dus we waren ook daar blij mee maar 1 maand wachten nog niks van de meester daarna gingen wij weer vragen over hoe dat gaat hij zegt dat komt goed en voor huiswerk ik ga dit kijken en nu 1 maand later nog niks!!we willen de best voor ons kind dat is straks een mooi toekomst begint hij wil ook straks als arts woorden !! maar met dit soort resultaat is echt mooielijk hij heeft schoolhulp nodig.


Daar zou ik geen vrede mee hebben

Hij is 10 en zit in groep 5.
Dan is hij al eens blijven zitten. Heeft de school helemaal geen bijles of ondersteuning gegeven?

"het komt wel goed" is een wat mager antwoord in dat licht.
De school moet een ontwikkelingsprofiel of ontwikkelingsperspectief maken. Dan kan de school uitleggen wat men werkelijk verwacht.
Hoe komt het goed dan? Wat verwacht de school dat de ontwikkeling zal worden? Wat wordt er gedaan om dat doel te halen?

zie ook http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/regelingen-en-voorzieningen/niet-eens-met-school/vroegtijdige-oplossing-van-problemen/

guera

guera

16-04-2015 om 12:24

inderdaad

Ik was ook niet tevreden met wat er op school gebeurde en het werkte ook niet met thuis oefenen. Kind was moeilijk motiveerbaar thuis. Ik heb dus gesprek met IB en directeur aangevraagd. Er ligt nu een handelingsplan. Omdat ik ook graag zelf regie heb heb ik ook bijles geregeld op eigen kosten buiten school om. Alles in samenspraak met juf en IB. Juf en bijlesjuf hebben ook contact. Dus hou de regie zoveel mogelijk bij jezelf. Als er niks gebeurt speel het dan hogerop!

Marie

Marie

16-04-2015 om 12:33

IB-er ? (intern begeleider)

Ik mis de IB-er in dit verhaal? Die zijn daar namelijk voor.
Neem anders rechtstreeks met diegene op. Wie dat is staat in schoolgids.

"Misschien".

De meester komt alleen met het woordje "misschien"." Misschien "heeft hij stress," misschien " gaat hij te snel. Daar heb je niet veel aan. Tijd voor meer duodelijkheid, waarom je zoon minder scoort dan verwacht. Misschien moet hijj extra hulp, misschien de verkeerde meester, misschien kan hij echt niet beter scoren?
Jij wilt antwoorden en weten welke hulp je zoon nodig heeft. Is er op school een intern begeleider? Remedial teacher, een directeur waar je mee kunt praten?

Is er iemand in je omgeving die jou daar bij kan helpen? Bij gesprekken op school kan het helpen als er iemand bij zit die hier ervaring mee heeft, twee weten er meer dan een.

Je moet echt flink aan de bel trekken anders gebeurt er blijkbaar niets.

mama

mama

16-04-2015 om 14:00

mijn kindje haalt laag cito scoren

de meester is echt top met mijn kind het is en heel aardige man,maar als we praten over mijn zoon hij zegt "dat goed komt niet zorgen maken
niet in paniek hij is nog alleen in groep 5,hij moet veel boekje lezen want lezen is erg belangrijk" maar ik kan niet begrijpen hoe hij kan in al cito toets zo laag resultaat krijgen,ik heb ook aan meester gevraagd of hij kan nog en keer de toets kijken en waar heeft moeit willen wel thuis met hem oefenen,maar we kreeg geen niks een ook geen huiswerk.ik heb wat site van zijn leeftijd gevonden waar hij kan reken et woordenschat oefenen maar ik weet niet of dat helpt echt er zijn meer dan 1000 site voor kinderen daar ben ik ook in de war!!krijgen jullie kind van groep 5 ook huiswerk thuis?hoeveel boekje leest hij of zij per week?en als jullie kind zo resultaat krijgt D/C,E,B,D wat doen jullie?ik hoor graag van jullie want ik ben nu kwijt,ik ben ook bang voor de aankomende cito toets die gaat bijna beginnen!!graag al tips zijn welcom

guera

guera

16-04-2015 om 18:51

hoe waren scores hiervoor?

Deels heeft meester denk ik wel gelijk. Het Is pas groep 5. Er kan nog vanalles gebeuren. Ook werkhouding en omgang met toetsen is nog in ontwikkeling. Als je zoon echter eerst alleen maar a had en nu ineens dit dan kun je je afvragen wat er aan de hand is. Niet alle kinderen halen alleen maar a natuurlijk. Maar als jij het gevoel hebt dat er meer inzit dan zou ik er iets mee doen. Wij hebben dat gevoel nl wel. Verder krijgen ze hier geen huiswerk. Wij lezen veel voor en zij leest regelmatig ons voor. We praten ook vaak over wat we lezen.
Dus enerzijds beetje relax maar wel in de gaten houden en zelf de regie houden

moedertaal

Je taalgebruik doet vermoeden dat het Nederlands niet je moedertaal is. Een gebrekkig begrip van Nederlands, met name begrijpend lezen, kan zijn dat je kind nog niet voldoende ervaren is in jou taal. Het advies is dan ook om je eigen taal met je kind uitputtend te spreken en te oefenen, zingen, lezen, luisteren, kijken, om zo alle begrippen van het leven over te kunnen dragen. Maar misschien doe je dat al.
Mijn kinderen kunnen falen op een test omdat ze niet begrijpen wat er van hen gevraagd wordt doordat het taalgebruik niet aansluit bij hun natuurlijk ingebakken manier van redeneren. Maar ze leren steeds beter de 'vertaling' te maken. En ze leren steeds beter sociale, emotionele en psychische concepten te begrijpen.
Wij gingen op de basisschool overigens elke week op een vaste dag naar de bieb waarbij we een verzameling boekjes haalden in de taal van hun vader, het Nederlands, maar soms ook voor het idee in andere talen met leuke plaatjes en begrippen.
En verder gaf ik ze naar school eigen boeken mee waar ze in geïnteresseerd waren. Omdat de avi boekjes mij zelf nogal saai overkomen.

Barvaux

Barvaux

16-04-2015 om 19:46

Ad Hombre

Ad Hombre

16-04-2015 om 19:52

AnneJ

"Je taalgebruik doet vermoeden dat het Nederlands niet je moedertaal is."

De olifant in de kamer.

"Een gebrekkig begrip van Nederlands, met name begrijpend lezen, kan zijn dat je kind nog niet voldoende ervaren is in jou taal."

(jouW taal)

Ik heb het gevoel dat de ideologie in deze constatering overheerst.

"Het advies is dan ook om je eigen taal met je kind uitputtend te spreken en te oefenen, zingen, lezen, luisteren, kijken, om zo alle begrippen van het leven over te kunnen dragen. Maar misschien doe je dat al.
Mijn kinderen kunnen falen op een test omdat ze niet begrijpen wat er van hen gevraagd wordt doordat het taalgebruik niet aansluit bij hun natuurlijk ingebakken manier van redeneren. Maar ze leren steeds beter de 'vertaling' te maken. En ze leren steeds beter sociale, emotionele en psychische concepten te begrijpen."

Als dit proces op de leeftijd van 10 nog niet tot resultaat heeft geleid kun je je afvragen of het niet te laat is voor die aanpak.

Niet dat ik een betere suggestie heb...

Noet

Noet

16-04-2015 om 20:11

uitzoeken

zoek eerst eens goed uit wat er is. Mijn kind scoort een II voor lezen, maar verder V,
Omdat we dachten dat er meer in zit dan er uit komt maar school volhoud dat het best goed gaat hebben we uitgebreid laten testen omdat ADD ook nog wel in het plaatje past en in de familie voor komt. Wat blijkt: onze inschatting dat er meer in zit klopt, maar kind is zeer waarschijnlijk wel dyslectisch.
School heeft RT voor het gemak maar afgeschaft daar moet je als ouder zelf achteraan. Gelukkig zijn wij in staat die kosten te dragen.
School wil wel helpen maar in de praktijk gebeurt er weinig. Inmiddels denken wij aan een andere school hoewel we heel bewust voor dit onderwijs type hebben gekozen.

Moraal van dit verhaal, blijf geloven in je eigen oordeel en laat je kind eens testen om te zien of je beeld ook klopt. Blijf ook bij school hameren op ondersteuning.

mama

mama

16-04-2015 om 21:56

bedankt alemaal voor jullie reacties!

inderdaad ANNE.J Nederland is niet mijn moeder taal jij kan ook dat zien,ik ben er ongeveer 10 jaar en mijn man was nog peuter toen gekomen hij praat ND perfect, mijn zoon is hier geboren en dat is zijn moeder taal,we praten ook thuis veel Nederland en ook ons moedertaal natuurlijk,we gaan 1x per week naar de bieb hij leest ongeveer 1 boekje per week.Marie ik heb nooit van gehoord over IB(intern begeleider?wat doen ze precies?
Guera dit is zijn scoren
cito spelling D/C
cito woordenschat E
cito technisch lezen B
cito rekenen D.
erg laag resultaat vind ik,hij gebruik ook thuis ambrasoft,en ander site hij houd vooral van 13 in de oorlog kijken hij is daar dol op die aflevering,bij dictee hij heeft bijna geen fout maar bij woorden niet zinnen dictee,
Noet wat bedoelt u met laten testen? ik weet 100% dat ie geen ADD of dyslectisch heeft.

Noet

Noet

16-04-2015 om 22:19

met testen

bedoel ik laten uitzoeken of er niet meer aan de hand is dan je nu denkt. Dyslexie is veel breder dan alleen slecht lezen en kan ook door slimheid op andere gebieden gecompenseerd worden. Maar beinvloed wel de resultaten van alle andere vakken.
Zelf wist ik tot mijn 45e ook niet dat ik behebt ben met ADD, het had het een stuk makkelijker gemaakt als dat wel bekend was. Vader van kind is gepromoveerd, maar pas nu is het vermoeden dat hij dyslexie heeft hardop uitgesproken. Zeg daarom niet zo stellig: dat heeft mijn kind niet. Zeiden wij ook over dyslexie.

De internbegeleider IB ondersteunt de docenten bij het maken van leerplannen en ondersteuning van leerlingen die extra zorg nodig hebben.
Doordat wij aan de hand van de onderzoeken konden aantonen dat ons kind meer kan dan er nu uit komt is er eindelijk meer aandacht voor ons kind. Worden er wel hulpmiddelen aangeboden bv zoals een koptelefoon en studiebuddy of op elke bladzij van het rekentoetsboek schrijven dat het kladpapier gebruikt moet worden.

Overleg met de huisarts want dit soort onderzoeken vallen per 1 januari van dit jaar onder de gemeentelijke jeugdzorg.

Moni

Moni

17-04-2015 om 00:02

Ga praten en neem vooral iemand mee

Als je zelf niet perfect Nederlands spreekt, dan hebben mensen (ook scholen) snel een negatieve indruk. Misschien vindt de leraar van groep 5 dat je zoon prima presteert omdat hij daar bepaalde uitgangspunten bij heeft.
Mijn tip is om iemand mee te nemen die zelf ouder is, ervaring heeft met de basisschool en door kan vragen, kritisch kan zijn.
Als je zo iemand niet hebt in je omgeving, kun je ook hier een oproep doen. Hier zitten veel ouders die willen helpen (denk ik).
Voor mijzelf geldt dat ook. Mocht je in de omgeving van Gouda wonen dan kom ik je graag helpen bij de gesprekken.

Barvaux

Barvaux

17-04-2015 om 07:03

staar je niet blind op die

E van woordenschat, dat komt heus wel goed, schrap die maar weg.

Je wilt websites maar je hebt ambrasoft? Heb je ambrasoft gekocht? Waarom laat je hem dat niet doen? Daarmee leert hij goed rekenen en woordenschat.

diane

diane

17-04-2015 om 07:45

is het niet zo

Dat ontwikkeling langsamer kan gaan bij tweetaligheid?
Als dat zo is moet hij in feite anders beoordeeld worden.
Volgend jaar is groep 6, die cito kan meetellen voor advies vo. Dus goed dat je nu bezorgd bent.

Barvaux

Barvaux

17-04-2015 om 08:11

blijven zitten?

Welke groep heeft hij over gedaan en waarom en in welke maand is hij geboren?

mama

mama

17-04-2015 om 10:05

hulp is altijd welkom!

Moni erg bedankt voor je hulp aanbied maar ik woon niet in gouda en natuurlijk ik zoek graag hulp!!!bij ouders die kunnen mij tips geven of idee over de school ontwikkeling bv krijgen jullie kinderen extra hulp in de groep 5?wat oefent ze thuis en hoeveel mn oefen ze?en hoeveel boeken lezen per week?en ook wat zeggen jullie tijdens de 10 mn school gesprek?ik ben een jong moeder van 27 jaar en heb helaas geen ervaring met school ik ken ook niemand bij mijn omgeving die kan me helpen,ik durf ook niet naar ouders vragen hoe zit jou kind bij de groep?ik weet ook dat geen goed antwoord krijg behalve "ja goed"ik heb geen contact met andere ouders ,vandaar ook dat ik op deze site reageert,ik wist ook niet dat ik zo veel reactie van jullie krijgen ik ben daar blij mee!ik weet dat elke school heeft eigen leer programma,mijn zoon heeft (methode Vreedzame School)Barvaux mijn zoon heeft 1 jaar bij groep 1 gezeten en 2 jaar bij groep 2 daarna ging hij vooruit en hij woord in oktober 10 jaar,ik hoop het zo dat ie straks een goede school krijgt, ieder ouders wilt dat ook voor hun kinderen,best school,best toekomst,best leven ...maar als ik nu naar zijn rapport kijkt en zie ik slecht cijfers bv een E bij woordenschat (zwak)een D reken... helaas het begint niet zo goed,hij wil ook havo vwo advies,ik zeg dan tegen hem je moet jou best doen goed luisteren naar meester bij de overleg goed concentreren....ik maak hem ook niet te druk,want hij is nog maar een jongen van 9 jaar,ik wil niet hem gek maken hij speelde buiten ook heel veel met zijn vriendjes daarna als ie terugkomt van buiten eerst gaat ie eten daarna ipad spelen of tv kijken het duurt 1 uur ongeveer daarna is het huiswerk tijd hij gebruikt ongeveer 15mn ambrasoft,daarna pakt zijn boek om te lezen over 5 dagen doet hij samenvatting van de boek hij vertelt wat helemaal gebeurt bij de boek ik steel ook vragen over de boek,daarna gaat hij klok huis bij comp kijken of 13 in de oorlog hij houd van geschiedenis.

Noet

Noet

17-04-2015 om 11:42

Maar

als je niet weet wat er precies aan de hand is, waarom hij laag scoort, kun je ook niet zeggen dat hij beter op moet letten om beter te scoren.
Tegen een blinde zeg je tenslotte ook niet dat hij beter moet uitkijken.

Wacht het 10 minuten gesprek niet af maar vraag een gesprek met de meester/juf. Vraag of zij een idee hebben waar dit vandaan komt en waarop ze baseren dat het goed komt. (zelf slechte ervaring mee, zie hierboven) maar dat is wel het begin.

Bij ons bestaat de extra ondersteuning bv uit hulpmiddelen: een koptelefoon of studiebudie. De plek in de klas of de plaatsing in een groep die verlengde uitleg krijgt. Of voor lezen dat er samen gelezen wordt met een hulpouder op een door de IB-er aangeleerde manier.

Ook met lage scores zul je een goed leven hebben, alleen anders. En als blijkt dat havo/vwo te hoog gegrepen is, tenslotte is dat maar een kleine groep die dat advies krijgt is het niet fijn om de hele tijd die eisen aan je gesteld te krijgen, je overvraagt het kind dan. Veruit de meeste kinderen zullen op de basisschool hun best doen voor zo ver ze dat kunnen. Maar als ze over of ondervraagt worden zullen ze dat op verschillende manieren laten blijken.

Een op een

Een collega heeft een periode een student betaald die 2 tot 3 keer in de week langskwam om samen te spelen en te lezen.
Een op een aandacht kan ook het verschil maken. Want ook al is een kind in sommige opzichten anders leerbaar dan nog is de remedie zo goed mogelijk oefenen en veel blootstellen aan het materiaal. Op een prettige manier dan.

mama

mama

17-04-2015 om 15:37

schoolgids

bedankt Noet voor je reactie ik was de heel dag de schoolgids aan het lezen ik begrijp ook niet alles waar daar ze zeggen ik heb er een kelin stukje van de schoolgids gekopieerd:over de IB begeleiders

(De leerkracht van het kind is verantwoordelijk voor het onderwijsleerproces
en de aanpak zoals is beschreven in onderwijsplannen, groepsplannen en individuele handelingsplannen.Bij ons op school hebben we twee Intern Begeleiders (IB-ers).Interne begeleiding is een systeem
waarbij een gespecialiseerde leerkracht zorg draagt voor de coördinatie van activiteiten die gericht
zijn op het signaleren, analyseren en oplossen van onderwijsleerproblemen en/of gedragsproblemen.De internebegeleiding houdt de vinger aan de pols en verleent
ondersteuning bij de volgende
activiteiten:
het leerlingvolgsysteem groepen handelingsplannen leerling besprekingenen eventuele externe hulpverlening overgang naar de volgende groep
begeleiding van (nieuwe) leerkrachten het ondersteuningsteam).

dus ik moet afpraak maken met de IB begeleiders en niet met de meester?ik weet de antwoord van de meester ik hoef geen druk te maken hij is alleen maar in groep 5"!!, maar dat is niet genoeg voor me ik zie dat mijn kind heeft extra les nodige ik wil mijn kind helpen ik ga hem niet zo laten met dit laag cijfers,maar de probleem is dat ik weet niet wat moet ik zeggen de meester praat zo veel zo snel dat ik in het eind van de gesprek echt niet genoeg heb gepraat.ik heb bij vorige gesprek alles genoteerd bij een papier dat helpt en beetje maar als je heeft weinig ervaring met de taal dat is echt mooilijk je wilt iets doen voor je kind maar niemand let op jou omdat je geen goed taal bespreekt dat doet pijn in je hart want je kan niks aan doen ik was ook 1 jaar op school maar dat is niet genoeg en nu om opnieuw terug naar school moet ik veel geld betalen en ik heb helaas klein budget.maar ik blijf leren!!

mama

mama

17-04-2015 om 15:44

bijles

Anne J ik heb ook bij google bekijken over bijlessen in mijn omgeving dat kost heel duur helaas

Noet

Noet

17-04-2015 om 15:56

inderdaad

een afspraak maken bij de internbegeleider, met vermelding dat je je zorgen maakt over je kind en dat je niet verder komt met de docent.

Moni

Moni

17-04-2015 om 16:46

Zo'n gesprek met een ib-er ga je alleen niet redden

Stap over je angst heen en vraag om hulp, hier of in je omgeving.

mama

mama

17-04-2015 om 17:22

ik ga afspraak maken

Moni helaas ik ken niemand in de omgeving die kan me helpen,maar ik ga zeker met de IB begeleiders afspraak maken en zeggen dat ik me zorgt maakt,ik kan wel praten maar heb niet echt prima,
wat bedoel je met vraag hulp hier?maa

Je man

Kan je man niet een keer mee? Dan sta je sowieso sterker en hij kan, met beter begrip van het Nederlands dan jijzelf, makkelijker communiceren of jou uitleggen wat er gezegd wordt.
Een keer vrij nemen van werk of iets dergelijks zou misschien wel kunnen?
Je kunt proberen om een afspraak te maken helemaal aan het begin van de dag. Soms kan school al vanaf 8.00 uur. Of aan het einde van de dag, rond 17.00 uur? Zodat je man niet veel hoeft te verzuimen.

Moni

Moni

17-04-2015 om 18:21

Wat ik bedoel

Vertel hier in welke omgeving je woont en vraag of iemand met je mee kan.
Je kunt de omgeving heel breed houden, bijvoorbeeld grote plaats of deel van provincie. Zet een mailadres erbij en mensen gaan dan direct naar jou reageren. Denk ik........
Mijn ervaringen op dit forum zijn op dit gebied erg positief.

diane

diane

17-04-2015 om 20:51

dat rekenen

Heb je daar zelf zicht op, hoe hij rekent? Wat gaat er mis? Maak anders eens een cito met hem.
En investeer in een netwerk! Fijn als een bekende hem bijv zou kunnen helpen. Ik vind ook dat die verantwoording bij school ligt hoor en je moet daar zeker achteraan! Maar gezien hun houding zou ik daar nu niet alles van verwachten..
Verder doe je het harstikke goed, en je zoon ook! Hij gaat eigenlijk prima verder, harstikke geinteresseerd, en 1 boek per week lezen is best veel. Misschien kun je meer doen met rekenen in dagelijkse leven. Samen koken, hem route laten uitstippelen, overzicht trein, oppervlakte kamer uitrekenen, boodschappen doen, spelletjes enz.

creabea

creabea

20-04-2015 om 14:29

niet erbij laten zitten in elk geval!

Het kan best zijn dat de meester het wel best vindt, die scores van jouw zoon, als kind van buitenlandse ouders. Zulke (onbewuste) discriminatie komt echt vaak voor. Ik denk dat een gesprek met de IB-er wel goed is, of anders met een vertrouwenspersoon.

Ook al praten jullie thuis veel Nederlands, de slechte scores voor woordenschat (en spelling) zouden best verband kunnen houden met dat jullie niet Nederlands van geboorte zijn. Het kan ook zijn dat de meester daarom zegt dat het wel goed is of goed komt. Een D voor rekenen lijkt me zeker wel iets om in de gaten te houden.

Cito normen aangepast

Beste Mama,

Heeft de school jou uitgelegd dat sinds dit jaar de normering van de cito toetsen is veranderd? Hierdoor is het sowieso "normaal" dat de scores lager zijn uitgevallen dan andere jaren.

Neemt niet weg dat ik de scores wel zorgwekkend vind. Neem geen genoegen met het antwoord van de juf of meester (maar dat ging je ook niet doen, las ik in een eerdere reactie).
Ik werk zelf als remedial teacher en zonder de achtergrond van jouw kind te kennen, vind ik dat een school in gebreke blijft als er geen extra hulp wordt opgestart voor jouw kind.
Natuurlijk kunnen niet alle kinderen A-scores halen, is ook niet nodig. Maar ik proef uit jouw verhaal dat je het gevoel hebt dat er meer in je kind zit dan er uit gehaald wordt op het moment.

Hoe doet hij het op de methode-toetsen? Vraag dat eens na. Misschien haalt hij daar mooie voldoendes of heeft hij daar ook moeite mee.

Succes met het gesprek op school, ik hoop dat de IB-er iets voor jullie kan betekenen!

mama

mama

21-04-2015 om 16:57

zorg maken

mama73

bedankt voor je reactie
ik wist het niet dat de cito is veranderd heb wel op tv gehoord
waarom vind jij dat het normaal is voor de lager resultaat?waroom ook vind jij dat het niet nodig een A te halen?

ik heb nog geen afspraak gemaakt met de IB
het is bijna mei vakantie en na de vakantie begin ze groep 5 met de eind cito ik wacht dus na de cito wat zal de resultaat dit keer zijn als er is weer echt onvoldoend score dan ga ik zeker afspraak maken met de lerares en ook de ib maar nu ik wacht hoe dat gaat de cito

maar weet je wat ik vind dat echt buitenlanders kinderen hebben meer extra hulp nodig bij de woordenschat+rekenen ze doen hun best wij als buitenlanders ouders maken wij veel zorgen voor de toekomst voor ons kinderen wij willen voor ons kinderen zelfde recht/leven en geen discriminatie.... net als nederland kinderen,want wij zijn ook nederlanders wij leven hier dat is ons land,dat voel ik

ik hou van deze land
maar helaas wat nu gebeurd op de wereld, als buitenlanders moeder kan ik alleen maar zorgen maken voor mijn kinderen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.