Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Perzik

Perzik

29-05-2015 om 15:30

toegang musical kaartje tekort

Voor de eindmusical groep 8 is de capaciteit beperkt, dus het aantal gasten is per kind gelimiteerd. Wij komen een kaartje tekort omdat opa en oma ook graag mee willen , naast alle gezinsleden. Wat vinden jullie: opa en oma gewoon meenemen (en dan wellicht daar de juffen en meesters voor het blok zetten) of ons toch maar netjes aan de regels houden want als iedereen iemand extra meeneemt is de aula te klein. Ik heb al rondgevraagd en niemand heeft een kaartje over.

Of is dit een typisch gevalletje van erg jammer voor opa en oma? Er zijn natuurlijk meer mensen die meewillen en niet kunnen, opa's oma's, diverse partners van kinderen uit samengestelde gezinnen dus in zoverre zal dat wel eens vaker voorkomen.

Sinja

Sinja

29-05-2015 om 16:18

lastig!

Ik vind dat soort dingen altijd lastig.
Beter dan misschien in een andere school of ruimte de musical houden.
Je hebt altijd ouders die zich daar niet zoveel van aantrekken en dan liet ik mijn jongste thuis en namen zij 3 extra personen mee (als in verder dan opa en oma). Daar kon ik me dan wel aan ergeren.
Natuurlijk willen opa's en oma's ook vaak graag mee en eigenlijk vind ik dat dat moet kunnen; ze staan zo dichtbij.
Bij mijn oppaskindje werd het in een grotere school gegeven en konden ze 10 mensen per kind meenemen en nog zat de zaal uiteindelijk niet vol.
Babies zou ik wel thuislaten, dat levert nogal wat afleiding als die gaan huilen.
Hoe je het moet oplossen weet ik niet, het is jammer dat school daar zelf niet anders over nagedacht heeft.

Pieter

Pieter

29-05-2015 om 16:20

Bekend

Bekend fenomeen. Je weet toch hopelijk wel dat de brandweer bepaalt hoeveel mensen er in mogen?

Overleg met de leerkracht of laat eventueel een jonger kind thuis (je zegt niet hoeveel kaartjes er zijn en of er kinderen mee gaan). In geen geval zomaar een extra persoon meenemen.

School kan beter een extra voorstelling geven overdag vind ik, als generale.

Pieter

Pieter

29-05-2015 om 16:21

maar Sinja

Hoe weet jij of die anderen niet gewoon een kaartje van iemand anders hebben gekregen?

Ik vind dat opa/oma gedoe ook wel een beetje overdreven hoor. Vaak is het amper te verstaan, is hun kleinkind een paar minuten op het podium. Laat het toch lekker een feestje zijn voor de kinderen en hun ouders en houd het lekker intiem. Hoe groter de zaal hoe minder je ziet en verstaat.

Mieke

Mieke

29-05-2015 om 17:04

Vier

Wij mochten vier personen meenemen. Wij hebben geen broers/zussen meegenomen want die konden de musical 's middags toch al op school zien. Bovendien waren er niet genoeg kaartjes voor dat. Opa's en oma's daar beginnen wij niet aan. Dan zijn wij altijd zo bezig met ervoor te zorgen dat ze op tijd klaar zijn dat alle aandacht maar de oma's uit gaat ipv het kind. Wij hadden daarom twee kaartjes over. Kon iemand die het wel nodig vond om de voltallige familie mee te nemen daar gebruik van maken. Wij hebben de kaartjes teruggegeven aan de juf. Dus vraag het de leerkracht.

Wel een tip. Als je je voltallige familie meeneemt zou je er dan wel rekening mee willen houden dat ouders voor gaan. Er is niets irritanter als drie rijen vol met fotograferende opa's en oma's die ervoor zorgen dat ouders vervolgens ergens op rij 8 kunnen plaatsnemen. Dus ga als ouders zelf vooraan zitten en plaats de opa's, oma's, tantes, ooms, broers, zussen etc. ergens anders en ga niet 8 plaatsen vrij houden omdat er nog mensen moeten komen.

Zo dat was. Kleine irritatie factor van mij bij muziekoptredens, musicals, afzwemmen etc. Overal opa's en oma's die op altijd de beste plekken innemen en de hele tijd gaan staan om foto's te maken.

Pieter

Pieter

29-05-2015 om 17:08

Herkenbaar

Ik zat zelfs achter kinderen van een leerkracht vorig jaar die al op de middelbare zaten. Ik vind alleen weer niet dat je een groep van vier moet splitsen in verschillende rijen. Dat gaat te ver.

Marie

Marie

29-05-2015 om 21:34

Alleen ouders

Bij eindmusical - tevens afscheidsavond - van groep 8 mochten we bij oudste alleen als ouders naar toe. Groter was de ruimte ook niet. Het was echt heel leuk en omdat het alleen met 8-groepers, ouders en leerkrachten was ook erg speciaal. Kinderen werden persoonlijk in zonnetje gezet. Daarna nog gezellig hapje en drankje, lied van meesters en juffen, etc.

Bij jongste (andere school) mocht ze 4 kaarten uitdelen. Wij als ouders, zus en oma zijn toen geweest. Was ook afscheidsavond, maar lang zo leuk niet. Kinderen werden in groepjes op podium geroepen, wat er werd gezegd, was haast niet te verstaan. Dus ging het publiek er doorheen praten enzo. Ik miste echt het persoonlijke afscheid.

Dus eigenlijk vind ik het een luxeprobleem met die kaarten. Kun je niet afspreken dat oma nu meegaat en opa bij een jonger kind?

Silvester

Silvester

29-05-2015 om 21:34

Niet mee

Het is toch niet voor niks dat ze een beperkt aantal gasten per kind aangeven, neem dan ook niet meer mee. Vond het zelf vreselijk irritant dat mensen bij het afzwemmen en schoolvoorstellingen ook een complete familie meenemen waardoor andere ouders geen normale plek hebben om naar hun eigen kind te kijken.

Sinja

Sinja

29-05-2015 om 23:25

Pieter offtopic

"Hoe weet jij of die anderen niet gewoon een kaartje van iemand anders hebben gekregen?"

Gevraagd, zo ben ik dan ook wel weer. Ik had moeite met het krijgen van een oppas en hield me aan de regels en zij namen hele gezin plus opa's en oma's mee. Waren er wel meer dan 3 als ik even terugdenk.
En verder was het een vrij kleine klas dus kon je zien of iedereen er was, wie ze bij zich hadden.

De bovenbouw had de musical in de middag al gezien, dus voor die kinderen uit het gezin hadden zij ook een oppas kunnen regelen.

Limi

Limi

30-05-2015 om 08:08

niet mee

Gewoon tegen opa en oma zeggen, 'wij hebben x kaartjes, en we zijn al met x personen, dus jammer, het past gewoon niet'.
Als ze weten dat het aantal plaatsen beperkt is, dan zullen ze toch vanzelf wel zeggen jammer?

creabea

creabea

31-05-2015 om 11:11

inderdaad

opa en oma lekker thuis laten oppassen op de andere kinderen.

Pieter

Pieter

31-05-2015 om 11:17

1 kaartje

Er is 1 kaartje te kort dus opa of oma kan mee.

Tonny

Tonny

31-05-2015 om 11:59

Opa en oma mee

Dat is echt iets van deze tijd. Toen onze kinderen de basisschool verlieten, waren grootouders een uitzondering.

Mensen die zich bewust niet aan de regels houden vind ik knap irritant. De brutalen hebben de halve wereld ( en de anderen de andere helft

Er wordt tegenwoordig zoveel gefotografeerd en gefilmd dat naar mijn idee de grootouder die niet mee kan ook op de hoogte blijft.desnoods loten !

Jaina

Jaina

31-05-2015 om 15:14

Een van beiden?

Ik zou niet vlug ongevraagd een extra gast meenemen naar zo'n gelegenheid. Straks zijn er niet meer stoelen. Wel van te voren vragen of je iemand extra mee mag nemen of er een kaartje over is. Echter als het niet mag zou ik het niet zo vlug doen. Dus dan bijvoorbeeld alleen oma of alleen opa. En dan bij een musical van een eventueel volgend kind mag de ander mee.

Overigens begrijp ik het probleem wel. Wij hebben een groter dan gemiddeld gezin en dan loop je ook regelmatig aan tegen dat soort limieten. Zeker als oma of tante ook nog een keer mee willen. En de kinderen vinden het vaak leuk als andere familie leden meegaan naar dat soort dingen. Dus dat is vaak wat schipperen.

Ik probeer dus ook altijd extra kaartjes te krijgen of ik er ga een beetje creatief mee om door bijvoorbeeld twee kinderen een stoel te laten delen of een klein kind op schoot te nemen. Scheelt weer een extra persoon. Het blijft echter toch vaak kiezen.

Christel

Christel

31-05-2015 om 16:39

film?

Hier kregen de kinderen twee dagen na de opvoering de musical helemaal op film. Konden opa en oma thuis kijken.

angel3

angel3

31-05-2015 om 20:10

Intiem

Hier is eindmusical redelijk intieme gebeurtenis met aansluitend borrel. Hier geen opa's en oma's dus. Ik vind het echt een afsluiting van een tijdperk dat ouders en kind aangaat. Intiem dus.

Moni

Moni

31-05-2015 om 20:28

Bij de musical vond ik het prima

zo belangrijk is dat niet.
Maar nu gaat oudste binnenkort haar VO-diploma krijgen in een heel officiële setting. Maximaal 4 kaartjes per examenkandidaat. Dat betekent dat Opa en Oma niet meekunnen, hoogstens één van beiden. Ze vinden dit eindexamen heel erg belangrijk maar mogen er niet naartoe. De reistijd voor hen is twee uur. Dat hebben ze erg graag voor over.
Slechts één van beiden meenemen vind ik geen optie. Filmen ook niet.

Jaina

Jaina

31-05-2015 om 20:40

Moni

Dat vind ik ook altijd zo jammer. Ik zou bijvoorbeeld ook graag mijn andere kinderen meenemen naar dit soort dingen. Die vinden dat vaak ook leuk en belangrijk. En dan oma en een tante en misschien nog een peettante en oom. Gelukkig zijn ze niet overal even streng en soms mag je allemaal mee maar als dingen in een kleine ruimte zijn kan dat niet. Vind ik echt jammer want juist dat soort momenten vind ik toch belangrijk om samen te vieren.
Toen een van mijn dochters haar diplomas had gehaald heb ik met veel moeite bijna genoeg kaartjes kunnen krijgen. Ik heb toen twee kinderen naar binnen moeten smokkelen. Die waren nog klein dus mijn redenatie was dat die wel op schoot konden zitten. En ik snap het ook wel want de ruimte was ook niet erg klein maar het is toch leuk als je dit soort momenten als familie samen kan beleven.

Tango

Tango

03-06-2015 om 13:56

Negatief

Wat een negatieve reacties hierboven op opa's en oma's meenemen. Rijen opa's en oma's die de beste plekken innemen of opa's en oma's die alleen maar de aandacht op zichzelf vestigen. Ik denk dat dit meer eigen frustratie is van degene die dit schrijft maar komt erg negatief over.
Hier mochten er per kind volgens mij 3 of 4 personen mee. Ik weet het niet meer precies. Man deed het geluid dus mocht zonder kaartje naar binnen, ikzelf deed de begeleiding van de kinderen dus was er ook al. Opa en oma konden dus mee en zoon. Laatstgenoemde mocht eigenlijk niet, want had 's middags al gekeken en 's avonds mochten er geen broertjes en zusjes mee. We hadden echter geen oppas dus na overleg hebben we hem toch mee mogen nemen. Hij was ook niet de enige hoor.
Dochter zat overigens in een kleine groep 8, maar 15 kinderen. Het jaar daarna hadden ze een theaterzaaltje gehuurd omdat de groep te groot was voor de aula. Toen mocht je zoveel mogelijk kaartjes als je maar wilde per kind, maar je moest ze wel kopen natuurlijk, want de zaalhuur moest ook betaald worden.

Angela67

Angela67

03-06-2015 om 14:01

tango

wat denk je, dit is toch een forum waar mensen hun ervaringen inbrengen? waarom zou je dan gaan zeggen dat het allemaal prima is altijd en overal terwijl je zelf slechte ervaringen hebt? Da's net zo naief als jouw eigen reactie dat het allemaal zo goed ging. Daar kan ik ook van zeggen dat het zo onrealistisch positief is .
gr Angela

mama van twee

mama van twee

03-06-2015 om 16:14

Misschien meerdere voorstellingen houden?

Bij ons op school werden altijd 4 voorstellingen gehouden. 2 onder schooltijd ('s morgens voor groep 1 t/m 4 en 's middags voor groep 5 t/m 7). Ook zijn er altijd 2 avond voorstellingen. 1e voor opa's/oma's, oudere broers/zussen, ooms, tantes, buurvrouwen etc. etc. Iedereen die wilde komen kon hiervoor kaartje kopen (geloof 2,50 per kaartje). Laatste voorstelling was altijd voor ouders en meesters/juffen die ze in hun schoolcarriere gehad hadden. Juist omdat er altijd 2 avond voorstellingen waren, was er altijd plaats genoeg voor iedereen.

Pieter

Pieter

03-06-2015 om 16:32

moet maar kunnen

Dat moet allemaal maar kunnen, hier zijn al twee groepen en dus twee avonden voor elke groep. Nog twee avonden betekent dus de hele week voor die school en de grote aula is voor drie scholen.

mama van twee

mama van twee

03-06-2015 om 21:09

Samen gedaan

Bij ons hebben de groepen acht (twee of drie groepen elk jaar) altijd gezamenlijk de musical gedaan. Dus dan kost het ook niet zoveel tijd.

Marie

Marie

04-06-2015 om 07:53

Musical of afscheidsavond?

Waar ik nieuwschierig naar ben is of bij alle scholen de musical tevens afscheidsavond voor de achtstegroepers is.
Hier dus twee ervaringen. Een intieme musicalavond met kinderen, ouders en leerkrachten, wat ik een "echt" afscheid vond en een musicalavond met ouders, introducees en ook leeerkrachten. Laatste was "rommeliger" en viel het afscheid wat in het niet.
Beide keren overigens 2 groepen 8 die samen de musical deden en overdag de musical opvoerden voor de andere groepen.

Marie

Marie

04-06-2015 om 08:32

vraagje

Mijn vraag is dus, is de musical van TO tevens afscheidsavond?
Of is er voor die achtstegroepers en hun ouders nog een aparte afscheidsavond?
Want dan zou ik geen moeite hebben met introducees.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-06-2015 om 09:04

Hier

Twee groepen acht, twee avonden achter elkaar de musical. De rest van de school krijgt van een van beide groepen acht de musical te zien (en kunnen geloof ik aanschuiven bij de ander als hun broer/zus daarbij zit). Na de opvoering van de tweede musical is de afscheidsavond, dus komen de kinderen van de andere groep acht ook. Ik weet eigenlijk niet of er broertjes, zusjes, grootouders bij zijn, dat kan ik over twee jaar precies vertellen.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-06-2015 om 09:15

Hier

alweer wat jaartjes geleden, maar ook een beperkte capaciteit van de zaal. Bij oudste in een kleine klas mochten we met 5 mensen en we konden een 'overgebleven kaartje'van iemand anders krijgen, dus ouders, opa en oma, broertje én gastouder konden allemaal mee. Na afloop van de musical een afscheidsavond op het plein, alleen voor groep 8 en ouders. Jongste een jaar later zat in een veel grotere klas, en toen mochten er nog maar 4 per kind mee. Dus alleen ouders en opa en oma. De jongere kinderen op school krijgen hem altijd al overdag te zien, eerst de onderbouw 's ochtends en dan de bovenbouw 's middags. Ook oudere broer/zus mag daar aanschuiven, de meesten hebben die laatste week voor de zomervakantie toch al vrij. Tenslotte is er (al eerste natuurlijk) de generale repetitie op vrijdagmiddag (de musicaldag is op maandag), die ook opengesteld wordt voor oudere broers/zussen én voor de bewoners van het lokale bejaardencentrum. En ja, er zijn altijd families die zo groot zijn dat niet iedereen mee kan. Jammer.
De school is nu gefuseerd en anderhalf keer zo groot, dus de zaal werd nu echt te klein, en sinds vorig jaar zijn ze uitgeweken naar een duidelijk grotere zaal aan de andere kant van het dorp. Dat is wel lastiger in de voorbereiding voor de school, want het spul kan niet zo maar weken blijven staan. Maar er kunnen nu wel veel meer mensen komen kijken!

Geen rol, geen kaartjes

Toen school ging starten met de musical bleken er te weinig rollen voor het aantal leerlingen te zijn. Eventueel konden er wel rollen bijgeschreven worden, maar kinderen konden er ook voor kiezen niet op het podium te staan maar achter de schermen te werken. Achteraf blijkt dat het achter de schermen werken niet meer inhoudt dan het maken van wat affiches om in de school te hangen, maar goed.

De musical zal tijdens twee voorstellingen opgevoerd worden. Elke leerling krijgt twee vrijkaartjes, wil je er meer, dan kan je die kopen. Tot mijn verbazing krijgen alleen de kinderen die op het toneel staan twee vrijkaartjes voor hun familieleden, de 'achter de schermen' kinderen krijgen slechts één vrijkaartje voor hunzelf. Voor één van de twee voorstellingen. Je zou toch denken dat het normaal is dat alle achtstegroepers tijdens de musical in het theater zijn om met hun klasgenoten de musical te beleven?

Ik ben nog aan het bedenken hoe ik hier op ga reageren richting school. Ik heb twee zoons in groep 8, één speelt mee, de ander heeft dus wat posters gemaakt. Is het overdreven dat ik dit een belachelijke situatie vindt?

skik

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 15:40

Nee

Hier is niet goed over nagedacht en dat moet je ze blijkbaar uitleggen dus ja het is een belachelijke situatie.

Verder vind ik het heel vreemd dat er 'te weinig rollen zijn' want er zijn twee voorstellingen dus de hoofdrollen hadden ook verdeeld kunnen worden over twee kinderen (handig ook als er eentje ziek is).

Sinja

Sinja

14-06-2015 om 11:22

raar

Raar, hier kregen de kinderen die niet mee wilden spelen een rol achter de schermen en bedienden licht en geluid en hielpen met omkleden en attributen van het toneel te halen en weer terug. Genoeg te doen dus voor achter de schermen. En uiteraard waren hun ouders er ook gewoon bij; gratis.

Hier 4 keer opgevoerd, apart voor opa's en oma's

Hier werd de musical 4 keer opgevoerd. Een keer voor de onderbouw, een keer voor de bovenbouw, een keer voor de opa's en oma's op vrijdagmiddag en op dinsdagavond voor de ouders. Dat was tevens het afscheid. Vooraf een gezamenlijk diner op het schoolplein, dan de musical en tot slot een disco. De ochtend daarna wordt groep 8 traditiegetrouw de school uitgeschopt (letterlijk) door de directeur of ze springen de school uit (dan wordt uit het gymlokaal de kast gehaald, een springplank en de dikke mat en springen ze met mooie sprongen letterlijk de school uit). Ik vind dit een perfecte oplossing voor een kleine school (alle leerjaren 1 klas) met een kleine aula.
Nog een ding over het aantal rollen: bij ons werden er gewoon rollen toegevoegd, iedereen deed mee. Ik neem aan dat als een leerling echt perse niet wil meedoen dat ook niet hoeft, maar het wordt niet vooraf als optie aangeboden. Ik vind dat persoonlijk ook niet leuk. Maar als medewerker achter de schermen geen kaartjes krijgen vind ik helemaal bezopen. Als ouders van een kind dat niet graag op de bühne staat wil je toch misschien wel graag de klas zien schitteren? Maar ik neem aan dat het niet meteen ook de afscheidsavond was (hoop ik dan toch). En de optie van Pieter, dat deden wij vroeger. Bij de voorstelling voor de school hadden we een andere rolbezetting dan bij de voorstelling voor de ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.