Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Linde

Linde

30-04-2016 om 15:03

TV/Ipad

Mijn man en ik zijn het niet helemaal eens over hoe lang mijn stiefzoon voor de tv of op de ipad mag. Wat is bij jullie gebruikelijk voor een kind van bijna 8?
Hij mag nu elke ochtend voordat hij naar school gaat tv kijken (drie kwartier ongeveer) en zaterdag en zondagochtend mag hij kiezen: of een uur tv kijken of een uur op de tablet. Smiddags en savonds wordt er geen tv gekeken, tenzij het erg slecht weer is, dan wil ik nog wel eens een film aanzetten.

Beperken

http://www.ouders.nl/artikelen/nieuwe-inzichten-over-kinderen-en-beeldschermgebruik
Wil je schermtijd beperken dan zijn er wat adviezen bij mogelijk zoals in deze draad, met een richttijd voor het aantal minuten.
Ik zou me er als stiefmoeder toch echt niet mee bemoeien en het aan de vader overlaten en stoppen met je te ergeren.
Sop is de kool niet waard. En je bent ook geen betere opvoeder als je wel op de schermtijd let.

Sanne

Sanne

30-04-2016 om 15:36

Onbeperkt

Zoals hier wel vaker gezegd mag mijn kind dat onbeperkt, maar die doet ook andere dingen graag. En ik vind wat ze ziet veel belangrijker dan hoeveel ze ziet. Voor de leeftijd loopt het hier volgens mij uiteen van een half uur per dag tot (veel) langer. Zoek masr, vindt er veel draadjes over.

Inderdaad

Je kunt je beter richten op het aanbieden en faciliteren van andere zaken dan schermen. Heeft de jongen speelgelegenheid buiten? Kan hij buiten voetballen, skaten, mijn zoon kreeg op die leeftijd nog een grotere step waarmee hij graag buiten was. Ga samen naar de bieb. En kijk samen naar die schermen. Er zijn ook leuke games en interessante programma's op. Je kunt samen filmpjes opzoeken en je verdiepen in wat deze jongen bezighoudt.
Kinderen langs je heen laten leven en zichzelf vermaken is niet ieder gegeven. Handiger en voor een kind leerzamer is om je te interesseren in zijn leefwereld en daaraan bij te dragen met je interesse. Samen spelletjes doen.
Vooral op vaste momenten dingen samen doen. Dat kan ook om allerlei huishoudelijke werkjes gaan mits je in staat bent om die routine samen op te bouwen. Een gezellig vriendelijk geinteresseerd contact kan helpen.
Mijn zoon heeft zich in die tijd vanwege grote problemen op school en met zichzelf (bleek autisme te hebben) ook langere tijd opgesloten op zijn kamer als hij thuis was, met tv en computer. Dat heeft hem geen kwaad gedaan, dat was een leerzame eigen wereld die hem ook goed deed.
Inmiddels is dat alweer jaren geleden en mijn zoon studeert, doet veel op de computer met zijn studie en met vrienden maar is vooral op pad overal naartoe, en gaat dagelijks een uurtje skaten of helpt bij het koken of het huishouden.
Teveel obsessief bezig zijn met schermtijd maakt het ook te beladen voor jezelf en voor een kind. Het gaat erom dat de rest van het leven ook gewoon doorgaat en dat het kind internet gebruikt voor diverse dingen als contacten, ontwikkeling, sport en beweging. Hebben jullie al een WII? Dat geeft hier nog steeds af en toe veel plezier als ze met vrienden spelen.

ik zei vaak tegen de kinderen

je mag net zo lang tv kijken als je buiten (of met andere dingen binnen) hebt gespeeld. Dat hielp wel vaak, zeker als er vriendjes kwamen die steeds wilden schermen. Echte vast tijd had ik verder niet want ze deden andere dingen ook graag

vlinder72

vlinder72

30-04-2016 om 18:29

onbeperkt

Mijn kinderen mogen ook onbeperkt schermen. Maar ze mogen dat niet met vriendjes. Als er kinderen komen spelen dan gaan ze maar iets doen. Nu zitten mijn kinderen toch niet de hele fag achter een scherm. Ze wisselen het af met spelen. Buiten spelen etc.

Massi

Massi

30-04-2016 om 18:38

Geen vaste tijden

Hier kinderen van 9 en 5. Wij hanteren geen vaste regels rondom schermen. Als we het wel weer even welletjes vinden, geven we nog tien minuten om iets af te maken (of op te nemen voor later) en bedenken ze zelf iets. Ze komen veel buiten en doen allebei ook veel andere dingen graag naast schermen. In de winter en bij slecht weer wordt er meer geschermd. Ik stel wel vaak als overgang voor om even samen een spelletje te doen of even voor te lezen of samen te kleuren. Dat helpt ze dan op weg. En ik zit zelf uren per dag met een scherm voor mijn neus, zou een tikje hypocriet zijn om de kinderen dan scherm-arm door het leven te laten gaan. Ik denk trouwens wel dat wij er erg makkelijk mee zijn en dat het best wat minder zou mogen. Ik heb alleen zo weinig zin in het politiewerk dat daarmee gepaard zou gaan .

Noet

Noet

30-04-2016 om 18:40

onbeperkt

maar eerst de dingen die moeten af, en niet samen met vrienden. Hoewel dat vaak wel gebeurt omdat ze muziek opzoeken om op te dansen.

Moni

Moni

30-04-2016 om 20:38

Linde

Zoals je kunt lezen, zijn er allerlei manieren.
Maar ik vind de tijd die je stiefzoon op een scherm mag niet verontrustend.
Blijkbaar is hij vroeg wakker en dan is een scherm wel handig.
Mijn kinderen waren nooit vroeg wakker maar die hadden dan ongeveer dezelfde tijd TV aan het eind van de middag.
Het weekend is erg netjes qua schermgebruik.

Linde

Linde

30-04-2016 om 20:46

Dank voor jullie reacties

Zoals het nu is vind ik het trouwens prima! Mijn man vindt dat het misschien wat te weinig is vandaar mijn vraag, onbeperkt is voor mijn stiefzoon geen optie, bij z'n moeder mag hij dit wat resulteert in dat hij niets anders meer doet. Dit vind ik zonde het is een jonge jongen met veel vriendjes bij ons in de buurt waar hij lekker mee spelen kan (moeder woont een dorp verder, dus andere vriendjes).
Mijn man en ik hebben het er over gehad en voorlopig houden wij het zo. Wij vinden het belangrijker dat hij op een andere manier de wereld ontdekt dan alleen maar met schermen.
Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen!

Moni

Moni

30-04-2016 om 21:06

Jammer dat je niet gelijk verteld wat de vraag is

Ik had begrepen dat jij dacht dat het te veel was.
Maar nu lees ik dat je man vindt dat het misschien te weinig is.

Daarom van mij nu een ander antwoord:
Ik vind 45 minuten TV per dag prima, op welk moment van de dag dan ook.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat 30 minuten op een Ipad een leuke aanvulling is. Hoeft niet elke dag en mag ook weersafhankelijk zijn.
Dit kan ook iets zijn dat educatief is.

In het weekend zou ik wat meer schermtijd gunnen. Het zou fijn zijn als zoon niet hoeft te kiezen tussen tv en ipad.
Naast een uur TV zou ik dan zeker nog 30-45 minuten Ipad toestaan.
Op die manier kan hij ook kiezen voor bijvoorbeeld in de ochtend de Ipad en in de avond gezellig samen TV kijken.

Noet

Noet

30-04-2016 om 21:10

Vriendjes

Heeft hij wel echt vrirndjes bij jullie in de buurt?

Ik weet dat mijn dochter dst bij haar vader toch minder heeft omdat ze daar niet op school zit. Ze trekt wel op met de buurmeisjes maar vriendinnen zoals hier heeft ze daar niet.

Jaina

Jaina

30-04-2016 om 21:17

Tijden

Lijken me prima tijden die jullie hanteren. Niks mis mee. Onbeperkt werkt prima bij kinderen die uit zichzelf de tv uitdoen en die daarnaast ook veel andere bezigheden hebben waar ze zich mee vermaken. Het werkt minder goed bij kinderen die uit zichzelf moeilijk aan andere zaken toekomen dan het scherm en uren blijven doorgaan.
wat hier goed werkte op die leeftijd was inderdaad de doordeweekse middagen redelijk schermvrij te houden (eventueel 's avonds na het eten nog wel even tv kijken of een videospel spelen). We hebben ook een poos schermvrije zondagen gehad. Op dit moment hanteren we geen vaste tijden meer en onze jongste kinderen gaan hier zelf keurig mee om en doen veel andere dingen en lezen ook nog wel eens een boek. Ik heb dus geen reden om er tussen te gaan zitten verder.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-04-2016 om 21:48

Ouder bepaalt

Een stiefouder mag van alles vinden, maar de ouder bepaalt uiteindelijk. Mijn kinderen hebben ook geen beeldschermtijden. Het komt gerust wel voor dat ze er een hele dag achter zitten maar andere dagen weer amper.

Linde

Linde

30-04-2016 om 22:45

Bedankt

Sorry dat ik mijn vraag in eerste instantie wat verkeerd gesteld heb.
Jainia en moni bedankt voor jullie tips, wij gaan hier wat mee doen!
Noet; hij heeft juist hier meer vriendjes dan bij zijn moeder. Hij is hier dan ook 60% van de week. Hij zit wel in de woonplaats van moeder op school maar dat ziet hij graag anders, maar dat is een ander punt.
Vesper Lynd; ligt er denk ik heel erg aan hoe je dingen met elkaar afspreekt. Wij hebben, samen met de moeder, afgesproken dat ik als stiefmoeder een even grote rol vervul. Dus het gaat niet altijd op dat een stiefoider alleen iets mag vinden..

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-04-2016 om 22:49

Kan

Als je dat zo afspreekt is dat jullie zaak, maar het lijkt mij logisch dat de echte ouder dan de doorslaggevende stem heeft. Ieder in zijn eigen huishouden natuurlijk.

onze regel

Door de week pas na 17:00 uur een scherm toegestaan.
Dat is vaak een ipad voor mijn jongste van 8, en bij mijn oudste van 12 zijn telefoon.

Weekend zijn we wat losser, hanteren we geen vaste tijd.
Maar ze moeten het altijd vragen, en dat doen ze ook.
Als ik het dan goed vind, dan spreken we ter plekke een eindtijd af (vaak 45 min).

Werkt hier prima.
Er zit een soort block op de pc dat je daar pas na 17:00 kunt inloggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.