Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

18-11-2014 om 15:07

Verbaal/performaal kloof

Bij mijn oudste zoon (7 jaar, groep 4) zijn we samen met school aan het uitzoeken hoe hij het beste begeleid kan worden bij zijn grote concentratieproblemen.

Tot nu toe:
Groep 1 en 2: regelmatig werk niet af, droomde veel weg, moest werk dan later afmaken.

Groep 3: werd zorgelijk, met name bii rekenen deed hij vrijwel niks. Eind april een tijdsteekproef door de IB'er afgenomen tijdens rekenles, bleek hij 3 sommen te hebben gemaakt in 20 minuten nog geen kwart van de tijd taakgericht bezig te zijn. Besproken in het zorgteam en de leerkrachten kregen tips (werk in kleine brokjes aanbieden, meer feedback tussendoor, tijdklok, enz). Voor na de zomer onderzoek door aan school verbonden orthopedagoog afgesproken.

Groep 4: begin van het jaar dat onderzoek, een uitgebreide test op het gebied van aandachtsfuncties. Hier kwam hij zeer zwak uit, op vrijwel alle onderdelen, maar vooral volgehouden aandacht en combinatietesten (twee dingen tegelijk doen) waren uitermate zwak. Vervolgonderzoek en behandeling waren gewenst.

De Cito's tot nu toe: kleuterperiode prima scores, taal A en rekenen B.
Groep 3: lezen en spelling B en C, begr lezen C, rekenen D.

School kon ons qua verder onderzoek en behandeling niet helpen, dus op zoek gegaan naar een orhtopedagoog hier in de buurt en daar een intake gehad, alleen mijn man en ik. Zij bekeek alle uitslagen, de vragenlijsten enz. Ze kon er qua scores net geen diagnose ADD aan hangen. Hij zit zo'n beetje op het randje, maar van dat concentratieonderzoek op school was de uitslag wel heel dramatisc. Deze orthopedagoog vond het jammer dat er nog geen IQ-test was afgenomen. Ze denkt dat er weleens sprake zou kunnen zijn van een kloof tussen het verbale en performale IQ. Nu is hij talig ook wel heel sterk en bij rekenen openbaren zich de meeste problemen. School wilde ook wel meewerken aan een IQ-test, dus wordt die binnenkort afgenomen.

Ik werk zelf in het basisonderwijs (andere school) en heb ook regelmatig kinderen in de klas bij wie de reken- óf de taalkant sterker is ontwikkeld. Maar dat zo'n v/p-kloof voor zulke concentratieproblemen zou kunnen zorgen, dat wist ik niet.

Ik heb er nu van alles over gelezen en kom verschillende dingen tegen op internet. Ook stukken waarin beweerd wordt dat die hele v/p-kloof geen stoornissen veroorzaakt (http://www.eduratio.be/vpkloof.html), maar ook stukken waarin uitgebreid uiteen wordt gezet welke problemen het gevolg zijn van zo'n kloof (http://www.gezinspiratie.nl/archives/8247)

Zijn er hier ouders met ervaring met kinderen met een intelligentiekloof en de eventuele gevolgen daarvan?
Ik weet dus nog helemaal niet of dit bij zoon het geval is, maar omdat ik zulke verschillende meningen op internet tegenkom, ben ik benieuwd naar de ervaringen hier.

Groet, Pien


Pien

Pien

18-11-2014 om 15:09

Excuses

Voor de tikfouten hier en daar. Op de tablet...

Tango

Tango

18-11-2014 om 17:21

Bijzonder

Dat de orthopedagoge dan zelf geen IQ test heeft afgenomen. Nu weet je eigenlijk nog niets.
Natuurlijk kan er sprake zijn van een V/P kloof maar om daar nu al op vooruit te kijken lijkt me niet helemaal zinvol. Een rekenprobleem kan ook door iets anders veroorzaakt worden, bijv. dyscalculie.
Hier wel een zoon die bij een IQ-test ook lager op performaal dan verbaal scoorde. Beide onder het gemiddelde overigens. Bij hem zit het meer in het ruimtelijk inzicht, waar hij laag op scoorde en dat heeft bij hem niet zoveel gevolg voor rekenen want dat gaat best aardig, zolang het kale sommen zijn en geen ingewikkelde verhalen. Dus het is volgens mij ook nog maar net op welk onderdeel ze laag scoren.
Ik zou die IQ-test zeker laten afnemen en daarna verder gaan kijken.

bibi63

bibi63

18-11-2014 om 17:22

Pien

Hier ook (inmiddels 4e klas VO). Maar dan andersom: hoog performaal, laag verbaal. Overigens niet geheel vreemd: houdt niet van lezen, wel (aangeboren) technisch gevoel.
Hoe dan ook, altijd lastig.
M.i. is het geen 'stoornis' op zich, maar kwestie van aanleg en interesse. Wel lastig om op het juiste VO niveau terecht te komen: moeite met een deel van de vakken en juist uitblinken in anderen. Misschien goed om uit te zoeken of zijn performale achterblijven opgeschaafd kan worden. Kan hij het niet, of wil hij niet (geen interesse, of geen goede uitleg of wat dan ook, wellicht met bijles gaat het kwartje vallen). In onze situatie (verbaal slecht) is dat lastig omdat als je niet leest je je taalgevoel niet kunt opschroeven. En ga dat maar eens dwingen.
Bibi

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-11-2014 om 17:38

leestip

Deze discussie over v/p vond ik op internet:
http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=109&t=9560

Met ondermeer actieve bijdragen van (test)psychologen. Staat veel nuttige informatie in over wat IQ nu eigenlijk is, wat je meet met een IQ-test en welke conclusies je aan de uitkomsten mag verbinden (is een kloof een oorzaak of een gevolg?).

Annet

Annet

18-11-2014 om 18:00

Pien, rekenen hoort bij je verbale IQ

Als een iq-test wordt gedaan, dan hoort de score voor rekenen bij het verbale deel. Slecht in rekenen op de basisschool zegt niets over de perfomale score.
Ruimtelijk inzicht hoort wel bij perfomaal maar dat soort vragen komen op de basisschool nog maar weinig voor.

Zou het rekenen dat hij moet doen op school te makkelijk zijn? Motivatie voor te makkelijk werk met veel herhaling is moeilijk op te brengen.

Angela67

Angela67

18-11-2014 om 18:09

hier inderdaad combi

hoog performaal, lager verbaal (2x getest, twee keer meer dan 20 punten verschil), concentratie'problemen', hoog scoren op bepaalde vakken, gemiddeld/laag op andere.
gr Angela
ps het iq onderzoek gaf ons heel veel praktische aanknopingspunten dus ik zou het zeker doen!

Andere factoren

Hier een kloof van > dan 20. Maar de matige concentratie wordt ook veroorzaakt door dyslexie en hooggevoeligheid (bewustzijn van het niet laten zien wat het denkt).

Zegt niks

Ik ben dus zo'n eduratioadept die niet in de v/p-kloof gelooft. Ik vind dat in het artikel op gezinspiratie over de kloof ook niet zoveel alarmerende signalen staan. De tekst komt grotendeels overeen met die van eduratio, de laatste twee kopjes wijken er enigszins vanaf, maar kloppen in mijn ogen niet. Er staat dat een verbaal sterker kind overschat kan worden omdat het zo taalvaardig is. Maar de verbale vaardigheden zijn nou precies de vaardigheden die op school gevraagd worden. Het omgekeerde beschrijven ze ook: dat een kind dat performaal sterker is onderschat kan worden omdat hij zijn talenten niet in taal kan omzetten. Maar performale vaardigheden zijn zo anders dan verbale, dat het niet het niet kunnen verbaliseren van de vaardigheden is dat een kind in de weg kan zitten maar het feit dat performale vaardigheden niet zo relevant zijn voor schoolsucces.

skik

lisbeth

lisbeth

18-11-2014 om 23:48

De kloof mythe

Google eens op de vp kloof mythe, steeds meer onderzoek wijst erop dat een kloof helemaal niks zegt. Men is er zelfs over bezig om bij nieuwe iq testen niet meer te splitsen in vp.

Hier twee kinderen met een harmonisch profiel waarvan oudste zelfs met beide scores ver in het hb gebied maar zo ongeconcentreerd als wat. Zet alle kenmerken van een kloof op een rij en het is van toepassing op mjn kinderen maar toch zijn ze prachtig harmonisch.

En wat Annet al zei, hoger in het P gedeelte scoren zegt niets over je rekenvaardigheden. Het rekengedeelte zit namelijk in het V deel. Veel mensen weten dat niet.

lisbeth

lisbeth

18-11-2014 om 23:52

Aanpassingen in de klas

Ik zou vooral kijken wat er in de klas aangepast kan worden, hier een 7 jarige adhd'er in groep 5. Met de nodige aanpassingen gaat het een stuk beter en is hij veel geconcentreerder. Zijn punten stijgen ook wat weer beter is voorbzijn zelfvertrouwen

Kloof

Je kunt verbaal sterk een vraag stellen of uitleggen dat iets praktisch, organisatorisch of sociaal emotioneels, niet binnen je vermogen valt, maar door de eloquentie daarvan is men toch geneigd een kind niet te geloven en te hoog aan te slaan en de vraag en de opmerking verder te negeren waarna een kind steeds verder in de stress kan raken.
Met name kinderen met het syndroom van Asperger imponeren verbaal waar ze in andere vaardigheden sterk achter blijken te zijn. Wat niet gezien wordt.

Paddington

Paddington

19-11-2014 om 07:40

Tja

Bij mij een dochter met P hoger dan V en een stiefkind met hetzelfde verschil, alleen gemiddeld 20 punten lager en een PDD-NOS diagnose, waarbij de onderzoekers aangeven dat een disharmonisch profiel één van de kenmerken is voor PDD-NOS. Daar kwamen we achter omdat zijn broertje ook dezelfde diagnose heeft en dat voor het onderzoeksbureau een belangrijk aanknopingspunt was om de diagnose PDD-NOS te stellen.

Van dochter is ook door een orthopedagoog gezegd dat ze misschien wel Asperger heeft, zelf zie ik dat anders. Dochter blijft verbaal achter op de dingen die ze doet, doe haar één keer iets voor en ze weet het, ondanks dat leest ze graag. Daarnaast is ze zeer waarschijnlijk dyslectisch (onderzoeken lopen nog).

Wat ik in dochter zie is dat zij vanaf dat ze jong was erg veel moeite heeft gehad met het onthouden van verbaal gegeven opdrachten. Als zij een opdracht leest, dan heeft zij er minder moeite mee. Ze zit nu op het VO. Daar scoort ze op alle talen slecht tot matig. De andere vakken gaan een stuk beter en wiskunde en rekenen heeft ze totaal geen moeite. Mijn dochter kennende heeft dat ook te maken met de interesse.

Ik heb ook veel gelezen over de kloof en de zaken daarom heen. Waar ik wat aan heb gehad is een bepaalde bewustwording. Dat je door simpele dingen uit te proberen kunt bepalen waar de zwakke punten van je kind liggen. Bijvoorbeeld uitleggen waar de snoepjes liggen en kijken hoever ze komt. Als je dat dan weet dan kun je daarmee gaan oefenen. Het internet helpt je om dat soort zaken bewust te worden.

Ik weet niet of de 'kloof' onzin is. Persoonlijk vind ik het wel eng dat een onderzoeksinstituut een dis-harmonisch profiel als één van de graadmeters ziet voor bepaalde afwijkingen. Dat je als school en ouders dankzij onderzoeken bepaalde handvatten krijgt om een kind verder te helpen in het leren en opgroeien is alleen maar prettig, maar om daarmee een kind op te zadelen met een stempel die de rest van zijn/haar leven invloed zal hebben vind ik wel eng.

Vroeger was je als ADHD-er gewoon een druk kind en pas een autist als je eigenlijk de hele dag in je eigen wereldje ronddwaalde. Met de grote klassen van tegenwoordig is het prettig om als leerkracht handvatten te hebben, maar leer kinderen met hun sterke en zwakke kanten om te gaan. Niemand kan alles even goed.

Angela67

Angela67

19-11-2014 om 08:24

iq geen verklaring maar hulpmiddel

Het aardige aan de verschillende testjes waren voor ons de verschillen, niet zozeer de absolute hoogtes. En ik heb al geen idee meer hoe die verschillen precies geduid werden. Maar op dat moment en in die fase hielp het enorm om onze oudste met dingen te helpen waardoor hij zichzelf beter ging snappen en wij hem dus ook beter konden begrijpen. Het gaf dus inzicht/hulpmiddel. Zoals Paddington zegt: bewustwording.
Het grappig is dat onze jongste een kloof andersom heeft (verbaal 20 hoger dan performaal), maar verbaal is niet zo hoog als performaal hoog is bij oudste. Twee totaal verschillende kinderen, waarbij het ruimtelijke inzicht/muzikaliteit van oudste opvalt en het taalgemak en de concentratie van de jongste opvalt. Ik ben heel benieuwd hoe jongste uit de verf zal komen op middelbare school.
gr Angela

Pien

Pien

19-11-2014 om 10:33

Bedankt

Voor alle reacties. Ik kom er later nog op terug!

traject doorlopen

daarna veel narigheid op school via huisarts uitgekomen bij kindertherapeute die ons thuis heeft bezocht, daarna psychiater en een hele ochtend een uitgebreide iq test gedaan. Kind heeft ook een 20+ score verschil. Nu we dit weten snap ik haar eindelijk. Weet ik ook waar ze ontzettend begaafd in is. Bij de nio test afgelopen maand kwam er een vergelijkbare zelfde score uit. En dan kijk ik weer verbaasd naar het gebrek aan kennis van leerkrachten over deze topics hebben
We gaan volgend jaar op het vo zien hoe ze het gaat doen.
ik heb niets aan school gehad, echt waardeloos.

Ze zit nu weer lekker in haar vel omdat we thuis het anders zijn gaan aanpakken. Andere verwachtingen gevormd maar vooral probeer ik het vertrouwen te krijgen dat ze er gaat komen met hier en daar een obstakel op de weg, als ze maar gelukkig is en floreert in wat ze van nature zo goed kan.

Moni

Moni

01-12-2014 om 22:44

Manda, wat zijn jullie anders gaan aanpakken thuis?

Welke andere verwachtingen zijn er?

Ik ben daar wel benieuwd naar.

verwachtingen

Het zijn veel kleine praktische dingen. Maar mezelf veranderen heeft haar veel geholpen Ik ben in intensieve therapie gegaan en dat was ook voor de interactie tussen mijn dochter en ik een eyeopener.

Dus ipv boos en gefrustreerd te zijn een plan met haar en 2 buurvrouwen maken rondom de huissleutel etc. Fietssleutels in bosjes dupliceren, na een paar maanden ging het goed. En zo heel veel dingen met structuur en inzicht van handelingen. Complimenten ook als er iets gedeeltelijk goed gaat. Meer coachend zijn dan opvoedend doet ons allemaal goed. Haar talenten buiten school laten floreren, gezelligheid creeren door samen meer te doen en dan niet willen streven dat het vlekkeloos verloopt. En haar dingen zelfstandig laten doen, trial en error en dan bij de errors kijken hoe we het makkelijker/inzichtelijker kunnen maken.

straks op het vo gaat ze wekenlang moeite hebben met de klaslokalen, dus dan kijken we even hoe we dat inzichtrlijker kunnen maken met symbolen of namen ofzo. Ik buig nu met haar mee en ben trots op haar doorzettingsvermogen en inspanning.

Kloof van 41 punten

Mijn zoon heeft een V/p kloof van 41 punten met als uitschieter een verschil van 68 punten tussen het verbale deel en de verwerkingssnelheid. Desondanks levert dat niet of nauwelijks problemen op. Hij is langzaam in zijn schoolwerk, heeft het vaak niet af, maar scoort vwo niveau op zijn citotoetsen, die hij wel op tijd af heeft. Die traagheid bij schoolwerk komt mijns inziens meer door een gebrek aan uitdaging dan door de kloof. Thuis is hij soms wat wazig, maar niet opvallend, over het algemeen heeft hij zijn zaakjes redelijk voor elkaar.

skik

Skik verwerkingssnelheid

Skik
Mag ik jou vragen wat de verwerkingssnelheid van jou zoon is? Mijn zoon loopt totaal vast op het vso havo omdat hij nooit zijn werk afkrijgt n zeer lang met zijn huiswerk bezig is. Hij heeft een TIQ van 112, verbaal iets hoger dan performaal maar de verwerkingssnelheid is 98, niet eens dramatisch laag maar toch komt hij in de problemen.

Lisetje

Lisetje

Zijn verwerkingssnelheid is 77.

skik

Barvaux

Barvaux

02-12-2014 om 20:33

Manda

Wat leuk en fijn om weer wat van je te lezen.

Ik kan je wel iets zeggen: het valt waarschijnlijk wel mee op dat VO. Mijn zoon kan nog steeds geen klokkijken maar is nog nooit te laat geweest en heeft drie locaties waar hij wisselend moet zijn.

Hij is flink rommelig maar elk vak heeft zijn eigen plankje onderin zijn kledingkast, naamsticker erop en elke dag wordt keurig zijn tas leeggemaakt en de boeken weer op het goede vakje en na een week of twee pakte hij zelf zijn tas foutloos in.

Op deze school zijn ze heel streng en ik was ook best boos toen hij binnen 3 wk al een uur moest nablijven omdat hij 25% van zijn Engelse huiswerk niet had gedaan maar dat was tot nu toe de enige keer. Juist die ene keer heeft meer geholpen dan weken dreigen, dat weet ik zeker.

Het VO is soms gewoon stukken duidelijker dan die vage basisschool en die lokalen: net als mijn zoon met klokkijken, achter elkaar aan lopen is vaak gewoon voldoende en kijk zelf ook goed rond bij de open dag naar het systeem. Nul is vaak gewoon de begane grond en alles wat begint met 1, daar moet je de trap voor op etc.

Mauritsverv

Mauritsverv

24-05-2015 om 14:14

Ten eerste, een beetje een late reactie maar ik hoop dat iemand hier nog actief is. Ik ben zelf 4 jaar geleden een IQ test ondergaan en daar kwam uit, niet schrikken hoor, 142 verbaal maar 86(!) voor performaal. Een gigantisch verschil dus. Ik zit nu in 4GYM en alles gaat me gemakkelijk af. Ik heb veel vrienden en ik ben een gelukkig persoon. Ik ben af en toe een beetje rommelig maar overzict houden is geen probleem, ik behoor tot 0.00001% die met zo'n kloof te maken heeft en ik heb er vrij weinig last van, ik hoop dat voor de meeste ouders dit een boodschap is. De kloof is slechts een bevesteging van bepaald gedrag maar geen oorzaak! Ik hoop dat dit geholpen heeft

Mauritsverv

Mauritsverv

24-05-2015 om 14:15

Sorry voor de spelfoutjes, typt niet zo lekker op de iphone

Bennikki

Bennikki

24-05-2015 om 16:39

Maurits

Hee, wat leuk om te horen! Hier een zoon met een kloof van 40 punten die straks naar de middelbare moet-hij zit in groep 7- en waarvan we nog geen idee hebben op welk niveau hij terecht zal komen. Nouja, ik weet het eigenlijk wel, maar het is de vraag of we een passend advies van de school zullen krijgen, en daar maak ik me best zorgen om. Hoe ging het met jou op de basisschool? Zo te horen ben je goed op je plek nu, heb je ook hulp gekregen?

soepie

soepie

24-05-2015 om 17:53

hier

niet alles gelezen (veel te mooi weer

Kind getest in groep 4 en groep 8. Beide keren vp kloof >20. totaal iq 128.

Had op basisschool veel problemen; gedrag. Sommige dingen (cognitief, motorisch, aandacht focussen) leek hij echt niet op te pakken. Vleugje ADD denken wij. (wordt herkend door docenten. Bewust niet op laten testen omdat het nu te hanteren is.

Nu gymnasium 3. Klas 2 liep hij tegen zijn onvermogen tot organiseren op. Wiskunde was moeilijk. Sociaal volledig op zijn plek. Huiswerkbegeleiding gehad; gaat nu uitstekend. Plant zelf zijn werk, staat een 7 gemiddeld voor alle vakken.
Weet nog steeds niet direct wat links en rechts is. Is nog veel kwijt. Maar is een zelfstandige en verstandige 15 jarige knul!

Ik denk vaak; had ik wat hem betreft maar in de toekomst kunnen kijken. Dat had mij veel zorgen gescheeld.

Deze post is bedoeld om je een hart onder de riem te steken. 't Kan uiteindelijk alleszins meevallen.

Katniss

Katniss

24-05-2015 om 18:41

Minikloofje

Mijn jongste heeft een kloof(je) van 14 punten, maar volgens de therapeut is die de oorzaak van de 'problemen'. Inmiddels heeft ze een soort van hobbel genomen, is een beetje ouder, wijzer en rustiger, dus ik betwijfel of het door die kloof komt. Bij oudste een kloof van 28 punten, maar daar merken we weinig van (is meer een 'symptoom' van de ASS, denk ik).
Nou ja, het blijft natuurlijk aanpoten, bijsturen en achter de vodden zitten.

Pieter

Pieter

24-05-2015 om 22:34

test

Een IQ test kan gemiddeld gezien 10 punten hoger of lager uitpakken bij een andere keer/test. Hoe kun je dan spreken over kloven bij een verschil van 14?

Katniss

Katniss

24-05-2015 om 22:50

Pieter

Tja, de therapeut zei nog wel bijzonderder dingen maar inmiddels zijn we klaar bij haar

lisbeth

lisbeth

25-05-2015 om 07:41

Manda

Ik weet niet of je meeleest maar ik heb ene tip mbt het vo.

Mijn oudste zal in september ook starten in het vo. Zij heeft adhd is dus erg chaotisch.
Vanuit school is er een aanbod gekomen van een 1 op 1 rondleiding de laatste week van de zomervakantie.
Die dag gaat een leerkracht met haar de hele school rond. Legt uit waar de fietsenstalling is, kluisjes zijn, alle lokalen, hoe het in de praktijk werkt, waar de kantine is. En dat terwijl er dan nog geen andere leerlingen rondlopen dus het een stuk rustiger is. Ze kan zo op haar eigen manier zonder extra prikkels zien hoe alles werkt.

barvaux

barvaux

25-05-2015 om 09:23

lisbeth

Laat je dochter fotos nemen zodat ze thuis terug kan kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.