Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-04-2015 om 17:11

zoon van 6 verveelt zich

Wij hebben een zoon van 6 en die speelt niet graag alleen. Eigenlijk hangt hij het liefst voor een scherm(pje), maar dat vinden wij niet goed. En dan begint het vervelen.
Hij heeft heus genoeg te doen. Hij speelt graag met lego enzo, maar hij speelt niet graag alleen.
Wij willen heus wel eens meedoen, hem een beetje op gang helpen. Maar als wij voorzichtig dan wat anders gaan doen, dan stopt hij ook.
Van tekenen, knutselen en puzzelen houdt hij niet en dat zijn juist van die dingen die zo lekker de tijd kunnen doden.

Hij heeft vriendjes genoeg. Maar daar waar mijn dochter met iedereen speelde en dus altijd wel iemand had, is mijn zoon veel selectiever. Als hij iemand niet zo aardig vindt of er een keer een aanvaring mee heeft gehad in de speeltuin, dan is het meteen klaar voor hem. Vergeven en vergeten kan hij duidelijk niet.
En hij is ook erg intelligent en vindt andere kinderen soms ronduit dom. We hebben hem inmiddels wel geleerd dat hij dat niet hardop mag zeggen
Soms te slim voor zijn leeftijdgenoten en te jong in gedrag voor oudere kinderen. Want hij kan soms ook nog knap kinderachtig doen.

Om hem op zaterdag een bezigheid te geven gaat hij aankomende zaterdag kijken bij de scouting. We hopen dat hij daar plezier aan zal beleven.

En nu is het hier 2 weken vakantie, zijn beste vriendjes zijn allemaal weg en dus weet hij niets te doen. Wij gaan heus nog wel dingen doen, ook een dagje naar een museum. Maar hij zal zich toch af en toe zelf moeten vermaken.

Ik ben vandaag al eens boos op hem geworden en dat zou ik niet moeten doen. Maar ik word soms zo moe van hem. En wat moeten we straks als hij 6 weken vrij is?

Herkent iemand dit?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-04-2015 om 17:12

aanvulling

Wij vinden het wel goed als hij voor een scherm hangt, maar niet de hele dag.

sarah

sarah

27-04-2015 om 17:26

zorg voor peers

Scouting is prima, maar wellicht kan hij meer activiteiten gebruiken.
Ik zou iig zorgen dat hij in aanraking komt met andere slimme kinderen. Er zijn vaak speelmiddagen voor slimme(re) kinderen, je kunt ook iets zoeken als schaken oid.(of wat hij leuk vindt)

Bimba Boef

Bimba Boef

27-04-2015 om 21:58

Heel een voudig

Maak zijn probleem niet het jouwe.
Als hij voldoende uitdagende materialen heeft maar geenterteend wil worden...vette pech!

Tango

Tango

27-04-2015 om 22:57

Herkenbaar

Hier ook zo'n zoon, alleen niet zo intelligent als de jouwe. Kan en kon ook niet goed alleen spelen. Hij is inmiddels 10. Scouting heeft hij ook gedaan, bijna 3 jaar, maar dat lost het probleem niet echt op omdat het maar 1 ochtend in de week is.
Sinds zoon op voetbal zit gaat het gelukkig beter, dit kost wat meer tijd. Hij voetbalt ook nog steeds op zondagochtend bij een vrijwilligersclubje, dan is hij ook maar weer 2 uur de deur uit.
Ik zou dus inderdaad nog wat meer activiteiten zoeken, zodat hij contacten op doet. Werkt niet altijd hoor, want zoon hier gaat eigenlijk nooit spontaan naar buiten. Speelt niet met vriendjes in de buurt, ook al kent hij ze van voetbal o.i.d. Alleen als hij een vriendje van school te spelen heeft gaan ze samen naar buiten en dan spelen ze soms ook met anderen. Voetballen e.d.
Boos worden herken ik ook. Ik erger me soms ook wel hoor. Vakantieweken probeer ik zoveel mogelijk in te vullen met elke dag wel een activiteit. Hoeft niet duur te zijn. Een keertje naar het bos vindt zoon hier ook prima. Daarnaast dan inderdaad enige schermtijd, vaak in vakanties wat meer. Logeren bij opa en oma gebeurt ook regelmatig, want oma vindt het dan weer heel leuk om zoon bezig te houden met allerlei activiteiten waar ik geen zin en tijd voor heb.

Barvaux

Barvaux

27-04-2015 om 23:29

of juist niet andere slimme kinderen opzoeken

Mijn best wel slimme zoon vond voetbal na scouting leuker toen hij 7 werd omdat juist het slimme geen issue is. Nu hij zestien is speelt hij al 7 jaar een andere sport waar nog steeds gespeeld wordt met leeftijdsgenoten die VWO doen en Praktijkonderwijs.

Scouting vind ik meer voor ernaast, niet als enige tijdverdrijf in de week, zeker op de basisschool.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-04-2015 om 10:26

reactie

Extra activiteiten vind ik lastig. Hij zit al op zwemles, gaat nu scouting proberen en er zit een bodem in mijn portemonnee. En daarbij weet ik ook niet goed wat hij dan nog meer zou kunnen doen.

Hij is absoluut niet sportief, heeft twee linkerbenen. Gym op school vindt hij ook echt niet leuk. Vooral omdat hij heel veel gewoon niet durft of kan.

Hij rommelt graag, dingen vinden op de bouwplaats. Timmeren vindt hij ook leuk. Maar dus niet in zijn eentje.

Hanne.

Hanne.

28-04-2015 om 11:19

iets doen met het schermpje

En als je zijn hobby (schermpje) nu weet te combineren met een activiteit?

Hier maken ze tegenwoordig bv stop-motion filmpjes met de tablet. Dat is wel 'schermtijd' maar stiekem toch ook veel andere activiteit (verhaal maken, uitbeelden en filmen).

En de tablet wordt ingezet als hulpmiddel bij het maken/verzinnen van crea projecten. Opzoeken hoe je een knutsel/bouwwerk moet maken, spullen verzamelen en dan (mbv de tablet) ook daadwerkelijk gaan doen.

Linda K

Linda K

28-04-2015 om 11:44

Ouderwets

Lezen?

creabea

creabea

28-04-2015 om 11:47

hier ook zo een

van 6 die het liefst samen speelt. Als zijn grote broer niet met hem wil spelen en er ook geen vriendjes beschikbaar zijn, kan hij best een blok aan het been zijn. Maar goed, ze zijn ook nog maar 6 jaar, dat is best jong.

Misschien kun je met hem afspreken dat hij zich 's ochtends zelf moet vermaken, maar dat je in de middag een spelletje met hem gaat doen, of samen lego spelen of wat hij maar leuk vindt. Of een andere indeling, wat jou maar uit komt. En als hij op het moment dat hij zichzelf moet vermaken erg in de weg hangt, dat hij dan maar buiten moet gaan spelen? Buiten kun je ook van alles beleven, op zich. En verveling is niet persé negatief, daar kan een kind ook weer wat van leren en komt een hoop creativiteit uit voort. Kinderen die hebben geleerd zichzelf goed te vermaken kunnen het later vaker ook beter gezellig hebben met zichzelf en voelen zich minder eenzaam, heb ik wel eens gehoord.

Scouting wordt hier heel leuk gevonden, en hier ook een jongetje zoals de jouwe (slim, maar jong in gedrag).

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2015 om 15:58

Crea

"En verveling is niet persé negatief, daar kan een kind ook weer wat van leren en komt een hoop creativiteit uit voort."

Zeg ik ook altijd:
- Vervelen is goed!
- Vervelen doe je op je kamer (wel zorgen dat er een stapel bibliotheekboeken ligt)

Da capo ad nauseam...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-04-2015 om 16:37

Lezen

Het grote probleem van lezen is dat zoon in groep 2 zit en nog niet kán lezen.

Mijntje

Mijntje

28-04-2015 om 17:02

verwachten

Mijn zoon kwam gewoon met een bak lego beneden zitten. Die wil graag publiek/gezelschap, nog steeds zit hij niet lang boven op zijn kamer.
Ik zou hem zeker niet lang achter een beeldscherm zetten, anders wordt hij alleen maar humeuriger.
Wat doe jij dan op een dag dat hij thuis is?
Misschien wil hij wel de ramen zemen, afwassen, koken, jullie kunnen samen zijn kledingkast/speelgoed uitruimen, kinderen willen zich graag wel nuttig voelen. Ik vind niet dat je van hem kan verwachten dat hij zich gewoon alleen moet vermaken. Wat hier wel helpt is een 'schema' te maken, dat vindt mijn zoon nl erg leuk en m.n. het afvinken. Maar jouw kind kan misschien nog niet klokkijken, toch kan je wel een eierwekker zetten elke keer? Nu 15 min lego, daarna 15 min slakken zoeken, ik noem maar wat, laat het hem zelf maken.
Laat hem bv ook een luisterboek luisteren en waveboarden of skaten buiten?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-04-2015 om 17:15

Mijntje

" Ik vind niet dat je van hem kan verwachten dat hij zich gewoon alleen moet vermaken"

Ik verwacht ook niet dat hij zich de hele dag alleen vermaakt. Maar ik word er gek van dat ik doorlopend zijn speelkameraad moet zijn.
Ik heb daar niet altijd tijd voor, maar belangrijker: ik heb er niet altijd zin in.

Mijntje

Mijntje

28-04-2015 om 17:20

Dendy

Dat snap ik. Zet dan eens de eierwekker in bij de lego of laat hem afwassen als hij zich verveelt. Kijken hoe snel hij dan weer z'n lego pakt (of anders is dat ook maar weer gedaan)

Ad Hombre

Ad Hombre

28-04-2015 om 21:10

Dendy

"Het grote probleem van lezen is dat zoon in groep 2 zit en nog niet kán lezen."

En wat je nu doet bepaalt of hij dat straks wel gaat doen als hij zich verveelt...

Hetzelfde

Mijn oudste had van baby af aan ontzettend veel aandacht nodig. Ook hij kon niet spelen en had geen interesse in tekenen of knutselen. En ja, hij was ook erg intelligent. Helaas moet ik je vertellen dat hij nu ruim 8 is en nog steeds niet kan spelen. Het enige dat hem voor langere tijd bezig houdt is of een scherm of lezen. Gelukkig leerde hij al heel vroeg lezen. Zijn kleinere broertje kon van jongs af aan al heerlijk spelen en dat kan hij nu nog. Geef hem twee autootjes en hij is heerlijk zoet.

Als zoon zich verveelt stuur ik hem naar de boekenkast en 8-10 keer gaat hij lekker lezen.

dc

dc

28-04-2015 om 23:56

in de buurt

Mijn oudste had dat ook heel veel, voor hij boekenwurm werd. Ik heb flink geinvesteerd in K'nex, dat vond hij heel leuk, en dat kon hij op de keukentafel bij mij in de buurt doen, terwijl ik iets anders deed.

Ik heb voor vakantie trouwens de regel dat er geen regels zijn de eerste 2 dagen. Ze mogen net zoveel films kijken, Wii spelen, minecraft op de computer doen, op de tablet spelen als ze willen. Het geeft mij rust (kan ik even bijtanken en het huis aan kant schoppen), en zij hebben dan echt weer zin om andere dingen te doen.

Wat ook altijd goed werkt hier is beginnen met de kamer van de kinderen op te ruimen. Dan hebben ze opeens heel veel zin om te gaan spelen.

creabea

creabea

29-04-2015 om 11:23

ja, opruimen

...werkt altijd wel goed. Als het even kan samen met de kinderen, dan leren ze dat ook (zelf niet geleerd namelijk). En ze komen weer dingen tegen die ze al een tijdje niet gezien hebben, waar ze dan weer leuk mee aan de gang gaan.

Sanne

Sanne

01-05-2015 om 22:34

Ja, herkenning

Die van ons had ook veel uitdaging nodig. Is er een speelotheek in de buurt? We haalden iedere week nieuw speelgoed. Heb je een ipad of een computer? Er is veel leerzaams op te vinden. Bijvoorbeeld om te oefenen met leren lezen. Die van mij mocht best veel beeldschermen als het ook leerzaam was. Wekelijks naar de bieb, deden we ook. Er is genoeg voor kleintjes. Bieb en speelotheek zijn niet duur. Hier in de stad zijn verschillende speeltuinen, ik nam haar vaak mee naar een 'nieuwe'.
Zo blijft er genoeg te doen.
En zes weken? Gaan jullie niet weg in de zomer of kan hij niet naar een zonerweek ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.