Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Suz@nne

Suz@nne

07-08-2011 om 14:18

Welke klusjes in huis doen jullie kleuters?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Henriette123

Henriette123

10-08-2011 om 13:20

Asa

Wij regelden het als volgt. Wie zijn beurt het was was verantwoordelijk; dus die ruilde als hij/zij er een keertje niet was. Lange logeerpartijen, hadden we alleen in de vakantie, en dan namn wij soms taken over. Ook ruilden ze taken met elkaar, als er bijvoorbeeld eentje een uur vrij had of zo, juist omdat wij ons er praktisch niet mee bemoeiden liep het in de regel prima.

Asa Torell

Asa Torell

10-08-2011 om 13:51

Ha henriette

Ik vond jouw aanpak al zo goed klinken in je eerdere posting, dat de kinderen het onderling zelf regelen. Mijn ouders bedachten die schema's dus voor ons, en de ruilmogelijkheden, met als gevolg dat we altijd bij hen kwamen klagen... dat ga ik hopelijk net als jij anders doen.

Henriette123

Henriette123

10-08-2011 om 14:48

En wacht met het maken van een schema tot de school en sportroosters bekend zijn. Het is niet handig als de tafeldekker op "zijn"dag het eerste uur vrij heeft, of dat de tafelafruimer op zijn dag altijd blijkt na moet eten.

Asa Torell

Asa Torell

10-08-2011 om 17:01

Ha pelle

die aanpak komt me bekend voor, van de dochter van je moeder bij de wiens-dag-is-het-methode . Ik denk dat mijn ouders het gewoon te eerlijk wilden doen en allerlei ingewikkelde oplossingen probeerden te verzinnen. Enfin, we zullen het hier gaan zien... maar de tijd dat er door alle (toekomstige) kinderen met schema's gewerkt kan worden ligt nog een eindje in de toekomst!

Clowntje

Clowntje

10-08-2011 om 19:22

Niet echt vaste klusjes

Mijn dames (6 jr;3 jr 9 mnd; en bijna 2) hebben geen vaste taken maar als ik ze vraag mee te helpen moeten ze dar wel doen.
- opruimen van speelgoed. Einde van de dag en als je iets anders gaat doen. Gaat al stress beter uit zichzelf maar moet ze er nog wel aan helpen herinneren.
- tafel dekken vindt jongste een leuk klusje.
- Toetjes pakken en vit pillen en druppels is een voorrecht als je dat mag doen , ook erg in trek dus. En dan altijd iets meenemen naar de keuken, want "nooit met lege handen naar de keuken"!.
- kleren in de wasmand op mijn verzoek, anders gaat alles er na 1 dag meteen in en wassen is wel mijn hobby maar overdrijven kan ook .
- jassen ophangen is soms nog lastig om daar zelf aam te denken.
- Schoenen uit en op de goede plek gaat bijna helemaal vanzelf bij ze.
- opruimen van schone was ben ik ze nu aan het leren, oudste kan dat redelijk goed, ligt het best netjes in de kast, middelste vindt zelf ook dat ze dat goed maar propt het gewoon de kast in.....
- ramen schoonmaken met glassex en een doekje is vooral leuk om te doen.
Ik vraag ze ook wel eens te helpen om speelgoed schoon te maken maar dat is dan ook meer bezigheidstherapie dan iets anders.

Primavera

Primavera

10-08-2011 om 19:24

Taken delen en elkaar helpen

Bij ons (vier kinderen van 6 tot 12 jaar) worden juist vanaf het begin af aan de taken gedeeld. Bijv. tafel afruimen, vaatwasser inruimen en tafel schoonmaken, als ze dat met z'n aleen doen is het veel vlugger klaar en weegt het minder zwaar dan dat ééntje de tafel afruimt en de anderen gaan spelen.
Ook zijn ze vanaf jongs af aan gewend elkaar te helpen. Met vier kinderen tegelijk op zwemles met aparte jongens en meisjes kleedkamers en één jongen en één meisje die zich nog niet zelfstandig uit- en aan konden kleden, kon dat niet anders. Ik kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. En daarna werd dat eigenlijk ook thuis vrij normaal.
De belangrijkste reden waarom ik mijn kinderen vrij jong alvast liet meehelpen in huis komt door het schrikbeeld dat ik bij sommige italiaanse kenissen zag: vader is bijna altijd weg en doet niks, tienerkinderen hebben het druk met hun eigen prioriteiten en ruimen hoogsten 1 keer in het jaar hun eigen kamer op, met als het gevolg dat moeder alles thuis in d'r eentje kan doen boven de fulltime baan die ze buitenshuis heeft, waardoor ze een uur eerder op staat dan de rest om voor iedereen te zorgen en ook als laatse naar bed gaat omdat ze eerst de boel nog aan de kant wil hebben. En als je dan vraagt waarom, is het antwoord dat de man het van huis uit ook nooit hoefde te doen en ze nooit het goede moment heeft gevonden om de kinderen te leren een handje mee te helpen. Dàt zal mij dus nooit overkomen.
Gezeur dat broer- of zuslief iets niet hoeft te doen wordt afgekapt met Ohhhhh, wil je dat alles precies eerlijk verdeeld wordt? Best, maar dan krijg je ook hetzelfde zakgeld en bedtijden als de jongste, zelfde soort (speelgoed)telefoon, zelfde behandeling wat vrijheden betreft over niet alleen weg mogen of thuisblijven, bepaalde programma's zien enz. ... meestal blijkt het leven dat toch ineens niet zo oneerlijk meer te zijn.
Andersom als de jongere kinderen hun aandeel door de ouderen laten opknappen krijgen die oudere kinderen van mij ook hun aandeel in computer- of ninentendotijd of iets dergelijks. Of ik verzin er even een ander (meestal vervelender of langer durend) karweitje bij voor degene die geruisloos voor een half uur naar het toilet verdwenen is en heel toevallig weer komt opdagen als de anderen klaar zijn.
Lijstjes of schema's hebben we hier niet, daar ben ik absoluut allergisch voor, maar op deze manier werkt het prima.
Groeten Primavera

Tink

Tink

10-08-2011 om 22:23

Schema's

Mwah, dat hebben we al eens geprobeerd en dat ontaardde inderdaad meer in ruziemaken over wie er nu wanneer wat moest doen en waarom. Daar werden we zelf moe van dus dat hebben we maar weer afgeschaft (lees: laten verwateren).
Sindsdien hanteren we de Primavera-manier: gewoon even de een dit en de ander dat, en dan zijn we zo klaar. Maar ja, voor ze dan weer uitgeruzied zijn waarom de een 'alleen maar dit' moet doen en de ander natuurlijk veeeeeeeel meer, enfin. In de tijd die aan zaniken besteed werd, zou het klusje allang gedaan zijn.
Ik denk dat het dus gewoon een kwestie is van volhouden. Zoals zoveel opvoeddingen . Op de duur krijgen ze vanzelf wel een keer in de gaten dat je er niks van krijgt als je een keer een stap harder loopt dan een ander.

Voorbeeldje

vanavond vroeg ik de meiden (8 jaar) om even de tafel leeg te ruimen voor het eten. De oudste (12) heeft als taak de tafel dekken, maar omdat hij o.a. autisme heeft, kan hij dat nogal letterlijk nemen en hij werd verschrikkelijk boos toen hij tafel wilde dekken en de dames nog niet klaar waren. Dus ruzie. Met als gevolg: borden tussen de potloden, bestek tussen de stiften, ergens tussendoor stonden een paar bekers... Chaos alom, dus.
Ach ja, soms loopt het lekker, en soms gaat het wat minder

myra

myra

13-08-2011 om 09:16

Hier

Mijn dochter 5j4m doet:
- Zelf aan en uitkleden
- Tanden poetsen en haren borstelen
- boterham smeren
- hond uitlaten (samen met mij)
- pamper om doen
- bed op dekken
- kamer opruimen en stofzuigen
- meehelpen afruimen (de niet breekbare dingen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.