Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
16

16

05-10-2015 om 11:53

Chillen met 16 jaar - thuis met andere

Ik heb een zoon van 16 jaar en sinds een paar weken gaat hij naar het dorp om daar met andere jongens en meisjes te chillen.
Nou hebben wij in de schuur, boven, een grote locatie waar ze een bar en stoelen en tafels hebben neergezet.
Afgelopen zaterdag zijn er een paar jongens en meisjes geweest.
Iedereen nam zijn eigen drinken mee. Ook een oudere iemand van 21 jaar en die nam vodka mee. En er was bier. Nu waren er zowiezo 2 jongens die 14 en 15 jaar zijn die hier dronken zijn geworden van de bier en vodka.
De jongen van 21 jaar was ook dronken. Ze hebben overgegeven, buiten.

Nu wil mijn zoon as zaterdag weer gaan chillen. Drinken (cola, ijsthee en chips hebben ze gehaald. Dit geld komt uit de pot.
Een goed gesprek gehad over het drinken. In ieder geval geen sterke drank meer.

Er wordt ook gerookt boven.
Mijn zoon zelf drinkt of rookt nog niet.

Maar wie is er verantwoordelijk voor diegene die wel drinkt en nog geen 18 jaar is. Zijn wij dat als ouders of de ouders van de kinderen zelf.


Nimbo

Nimbo

05-10-2015 om 12:02

officiele regels

Zijn hier waarschijnlijk niet over. Maar de vraag is: wat beschouw jij als jouw verantwoordelijkheid en wat zou jij graag willen dat andere ouders als hun verantwoordelijkheid beschouwen als jouw zoon daar over de vloer komt?
Mijn advies zou zijn om duidelijke regels te stellen.
Zelf zou ik roken en alcohol geheel verbieden, maar misschien denk jij daar anders over. Ik zou het jou behoorlijk kwalijk nemen als mijn minderjarige bij jou in huis dronken wordt. Maar daarnaast zou ik ook niet toestaan dat er ouderen komen en dat mensen allerlei drank meenemen.
Officieel is het vlg. mij zo dat winkels en horecagelegenheden geen drank mogen verkopen aan min 18, maar dat het thuisgebruik een ieder in principe vrij staat.
Maar ja. Wat wil je zelf voor je kind? En nogmaals de vraag, hoe verantwoordelijk VOEL je je?

Jaina

Jaina

05-10-2015 om 12:05

Aansprakelijk

Moreel gezien vind ik dat jullie absoluut verantwoordelijk zijn op wat er op jullie terrein gebeurd. Ik vind het echt idioot dat je toestaat dat 14 en 15 jarigen dronken worden. Het verbaasd me dat je nog geen woedende ouders op de stoep zou hebben gehad maar misschien is het wel een omgeving waar veel drinken normaal wordt gevonden.
Hoe het juridisch zit weet ik niet. Dat zou je even na moeten zoeken. Het is op zich niet verboden om onder de 18 te drinken.
Overigens zou ik als jullie in een omgeving zitten waar het acceptabel wordt gevonden als jongeren veel drinken contact opnemen met de betreffende ouders. Als die het allemaal goed vinden dan is er niks aan de hand en kan je de jongelui hun gang laten gaan.

Wij hebben hier ook een soort van chill ruimte in huis (souterrain) en de regel is hier geen drank. Als ze zich daaar niet aan zouden houden dan is het afgelopen. Ik wil dat gedoe niet in mijn huis. Maar ik moet zeggen mijn kinderen zijn geen drinkers en in hun omgeving wordt ook weinig gedronken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-10-2015 om 12:14

geen dronken mensen in mijn huis

Ons uitgangspunt is: geen dronken mensen hier in huis. Een paar biertjes vinden we oké (vanaf een jaar of 16/17), maar daarna is het afgelopen. Nu hebben wij geen schuur waar ze 'uit het zicht' zitten, dus in ons geval is het wel wat makkelijker te handhaven.

De meeste ouders van vriendenclub van oudste zoon staan er zo in. Maar dat betekent niet dat we het altijd goed vinden als ze bij ons willen chillen. Een woonkamer vol pubers betekent dat wij boven gaan zitten. Soms prima, maar niet ieder weekend. Maar ook dat werkt bij zijn vrienden thuis net zo. Soms willen ze chillen, maar doen ze dat uiteindelijk niet, omdat het bij niemand kan/mag.

Nimbo

Nimbo

05-10-2015 om 22:43

Jaina...

De jongelui hun gang laten gaan als de ouders het oke vinden?
Dat zou ikniet doen. Ten eerste zou ik het een helemaal verkeerde boodschap naar eigen zoon vinden. Daarbij komt dat ik me hoe dan ook verantwoordelijk zou voelen, al vinden ouders het wel best. En dat is voor mij reden genoeg om het niet goed te vinden.

Casteau

Casteau

06-10-2015 om 08:03

niet roken en niet drinken

En ik zou af en toe gaan kijken. En een hartig woordje spreken met degene van 21 of niet meer toelaten. De rest zijn immers kinderen.

Jaina

Jaina

06-10-2015 om 11:55

Nimbo

Van mij zou het ook niet mogen maar 16 heeft er zelf blijkbaar geen enkel probleem. Als zij en de ouders van de haar bezoekende minderjarige kinderen geen probleem hebben met alcohol consumptie dan vind ik er moreel niet zo veel op tegen om het toe te staan. Het zou nog steeds niet mijn keuze zijn maar 16 lijkt het wel best te vinden op zich dat er gedronken wordt.

Elisabeth

Elisabeth

07-10-2015 om 12:03

uhm

Mijn dochter van bijna 16 wilde een aantal weken geleden een jointje uitproberen met 4 vrienden. Dat mocht van mij, alleen met goedkeuring van die andere 4 ouders. Dat vond ze natuurlijk BELACHELIJK, maar toch de nummers gevraagd en het verhaal verteld. van de 4 ouders was er 1 die het niet toestond en de andere 3 vonden het goed, mits het bij ons thuis was. Dat hebben ze gedaan. Mijn man zei nog, doe er lekker veel in, want anders merk je niks. Door dat ene zinnetje deden ze er juist heel weinig in en het effect was dat ze het allemaal wel grappig vonden, maar mijn dochter met name viel zowat in slaap en die andere vonden er maar bar weinig aan. Misschien nog eens een keer op een feestje ofzo werd er gezegd. Liever gewoon gek doen zei een ander. En weer een ander werd misselijk. Ouders kwamen hun kinderen ook weer ophalen. Dat het niet goed is, weet iedereen. Maar ja verbieden werkt ook niet altijd. Binnenkort geeft ze een feest en ik ga niet al die ouders bellen, want ik ken die mensen niet allemaal. Ik zit ook te denken, wat moet ik met die kinderen die over hun grenzen gaan. Ben ik dan verantwoordelijk omdat het in mijn huis is? Ik weet het gewoon niet. Ik weet niet wat goed is of slecht. Ik zou als ze in die schuur zitten te chillen toch van die paar ouders het telefoonnummer vragen, want als dat chillen, vaker gebeurd op die manier, zou ik toch niet lekker zitten denk ik...

guera

guera

07-10-2015 om 12:31

wat doet

een 21 jarige tussen 14/15 jarigen?
Ik vind dat niet helemaal ok hoor.
Zeker niet als er ook alcohol is en blijkbaar hielden jullie niet echt toezicht. Ik zou het niet willen hebben

Krullevaar

Krullevaar

07-10-2015 om 13:25

Elisabeth

Een 15 jarige een joint laten proberen en er lekker veel in willen stoppen. De ouders van vrienden die dat ook allemaal OK vinden? Woon jij in een hippiecommune?

Ga alsjeblieft snel terug naar trollenland.

Elisabeth

Elisabeth

08-10-2015 om 09:30

Krullevaar

Ik woon niet in een hippiecommune en ook niet in trollenland. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je zo fel reageert. Juist door de opmerking stop er veel in, deden ze het juist niet!
Misschien denken we wat vrijer en zijn we wat makkelijker, maar alles gaat wel in overleg en er wordt overal over gepraat. En die 3 ouders die het ok vinden, denken er net zo over. Dat is misschien toeval, want ik had het namelijk ook niet verwacht!

Als dit zo'n forum is dat je allemaal het zelfde doet en denkt, dan kan ik inderdaad beter stoppen. Ik dacht dat het juist om raad en advies of herkenning was, niet om afgezeken te worden.

Ja hoor elisabeth

Het schijnt dat je pas een goede ouder bent als je meedoet aan de NIX 18 campagne maar daar ga je toch uiteindelijk zelf over.
Ik vraag me juist weleens af of die NIX 18 ouders wel in de echte wereld leven.

Dees

Dees

08-10-2015 om 11:49

AnneJ

IK weet dat er grote verschillen bestaan tussen de "echte wereld" van diverse groepen tieners. Ik zie dat verschil heel erg bij mijn nichtjes maar ook heel erg vanuit mijn eigen jeugd.

In mijn vriendengroep werd gewoon niet gedronken, naar het café gaan was ook geen uitje voor ons, we gingen naar de bios en daarna bij iemand thuis gezellig "chillen". Alcohol en sigaretten gebruikten we niet.

Mijn ene nichtje is precies zo, ondertussen 23 en misschien 1 keer een paar slokken wijn op ze vond het niet lekker en het hoefde van haar ook niet.

Mijn andere nichtjes gaan wel graag uit, alcohol werd al vroeg gedronken en mijn jongste nichtje rookt zelfs (aardig wat).

Ook is er een groot verschil waar je woont, woon je in de stad of op het platte land of wat dan ook.

Wij gaan meedoen aan NIX 18, wijzelf vinden alcohol totaal niet nodig om het gezellig te maken bij feestjes, mijn tante heeft daar een totaal andere mening over als ik haar Facebook mag lezen. Als ze gezellig in een zin gebruikt weet ik dat er een foto komt van een glas bier of wijn.

Ouders die het normaal vinden dat kinderen alcohol of drugs gebruiken leven in een echte wereld, hun wereld. Ouders die het maar raar vinden dat kinderen alcohol en drugs gebruiken leven ook in een echte wereld.

vlinder72

vlinder72

08-10-2015 om 12:39

Ligt dit nou aan mij

Ik vind het zo ontzettend sneu dat mensen (volwassenen en kinderen) blijkbaar een feestje alleen leuk vinden als er alcohol gedronken wordt. Ik zie echt niet in wat er mis is met een feestje voor 16 jarigen zonder alcohol.

Het verschil Vlinder

Voor mij is het verschil dat kinderen ook een mening hebben en keuzes, vrienden, studies en hobbies, waar je maar beperkt invloed op hebt.
Sneu of niet sneu, de realiteit dus.
Doen alsof middelengebruik niet van deze wereld is en strafbaar of verbiedbaar maakt het er niet makkelijker op voor ouders en kinderen om daar veilig in te navigeren.

vlinder72

vlinder72

08-10-2015 om 12:55

klopt AnneJ

Maar ik zal het niet stimuleren, aanmoedigen of toestaan.

Een woord Vlinder

Drooglegging. Dan gaat de boel ondergronds en krijg je hele andere effecten.

Het verschil

Je kunt altijd het goede voorbeeld geven en gelukkig komt het in mijn familie ook niet voor geslemp of alcoholische milieus en dergelijke. Ik haal het ook niet in huis. Maar zoon komt in aanraking met andere muzikanten en feesten en dan is 18NIX niet handig. Dochter taalt er niet naar, heel andere belangstelling, daar komt alcohol en pillen, laat staan roken helemaal niet in voor.
Kinderen hebben ook een eigen leven en eigen benen. Dat is geen kwestie meer van toestaan.

Krullevaar

Krullevaar

08-10-2015 om 13:11

Elisabeth

Er zijn nou eenmaal best regelmatig trollen hier. Ik vind je zoon van 17 een biertje geven van een heel andere orde dan je kind van 15 laten blowen.

Ouders die drugs geven en er dan nog extra veel in willen stoppen. Nee dat vind ik echt absurd, sorry. Vandaar wellicht mijn felle reactie.

Hoe verzin je het? Moet ik dan normaal vinden? Ik ken gelukkig ook niemand in mijn omgeving die dat wel normaal vind.

Violetta

Violetta

08-10-2015 om 18:58

Nou

Ik vind het ook niet normaal dat ouders hun kinderen thuis laten blowen onder het mom van beter hier dan ergens anders. Dan krijg je toch hetzelfde verhaal als dat kinderen die thuis hebben 'leren' drinken veel meer alcohol nuttigen. Meerdere onderzoeken hebben dat bevestigd.
En nee, ik sluit er mijn ogen niet voor. Ik weet dat er veel wordt gedronken en dat pillen slikken tegenwoordig door een groot deel van de jeugd als normaal wordt gezien. Juist de ouders dienen uit te leggen dat het niet normaal is.

Knurf

Knurf

08-10-2015 om 19:37

wel in je eigen huis AnneJ

'Kinderen hebben ook een eigen leven en eigen benen. Dat is geen kwestie meer van toestaan.'

Nou, ik bepaal anders wel wat er onder mijn eigen dak gebeurt. En ik sta niet toe dat minderjarigen zich hier een stuk in hun kraag zuipen of blowen. Mijn eigne kind niet, kinderen op bezoek ook niet.

Zou wat moois zijn, als pubervriendjes gaan bepalen wat er in mijn huis mag en niet mag.

Ja Knurf

Dat bepaal je gewoon zelf. Ik heb er liever zicht op.

annie

annie

08-10-2015 om 21:05

nou

Thuis een joint proberen lijkt me heerlijk veilig. Sommige kinderen proberen toch die joint wel uit. Ik bijv. Mijn ouders fel tegen. (en wel meer ouders van mijn vrienden, de meesten hadden echt geen idee) Buiten, bij andere mensen die drugs gebruiken was niet bepaald altijd veilig.

Elisabeth

Elisabeth

09-10-2015 om 10:55

blowende dochter

In de buurt waar wij wonen wordt er enorm veel rotzooi getrapt en kunnen/of mogen/of willen die jongeren nergens anders heen dan daar bij het bankje te blowen, energiepillen te vermalen en op te snuiven, muziek, brommers, herrie, zuipen stiekem enz.
Mijn dochter wil daar gelukkig niet bij zitten en heeft daar ook totaal geen behoefte aan. Maar in haar 4 vwo klas zitten een aantal mensen die tijdens de schoolpauze buiten het hek staan te blowen. Ook daar doet ze niet aan mee, maar is wel met sommige bevriend. Toen ze dus op een dag zei, mam, ik ben wel benieuwd hoe dat is en ik dus zei dat ik liever niet heb dat ze dat doet, zei ze, dat ze het wel een keer wilde proberen. Wat is er nou zo leuk aan, mam?
Dus na overleg en gesprekken, gezegd dat ik liever heb dat ze zoiets thuis probeert en niet bij het bankje en zeker niet in de pauze op school! Belachelijk.
Ook verteld dat ook ik wel eens geblowd heb, maar eens op een feestje en zeker niet elke dag of week.
Met haar afspraken gemaakt, want ik ben niet dom. Ik weet ook wel dat alle pubers op de 'brave, verstandige of niet geinteresseerde' pubers na, allemaal wel eens dat uit willen proberen.
Nogmaals, het feit dat je zegt doe er veel in, werkt juist averechts. Dat heet omgekeerde psychologie. Dat is namelijk wat erg goed werkt bij haar! Net zoals mevrouw een tatoo wilde en ik zei dat we dan nu meteen gaan en een leuke piercing in je wenkbrauw of tepel, ook heel sexy, en stond met mn jas al klaar!
Ik heb gewoon liever dat ze thuis drinkt, blowt, sex heeft of andere rottigheid uit wil proberen, dan dat ze laveloos ergens in een schuurtje ligt met een tatoo op d'r kont en een groep jongens om d'r heen.
Dat is wat ik belangrijk vind en goddank vindt ze aan dat blowen niet zo veel meer, want tja, het is niet spannend meer, we doen er niet krampachtig over, dus geen stiekum gedoe en da's ook niet leuk meer dan.
Echt ik ben geen hippie en denk echt wel na en met MIJN dochter werkt dit gewoon het beste. En ik ben blij dat er nog 3 ouders en net zo over denken!!

Elisabeth

Elisabeth

09-10-2015 om 10:58

alcohol en drugs

En ik vind tussen drank en drugs geen verschil zitten. Sorry, drank is drugs. Net zo slecht en ook van plantjes(hop e.d) gemaakt...(Als we het over weed hebben dan)

vreselijk

Als je ouders blowen en drinken gewoon goed vinden. Wat moet je dan stiekem gaan doen? Je wilt natuurlijk als puber wel iets dat je ouders NIET goedvinden en/of zelf ook doen.

Dat pubers grote behoefte hebben aan 'iets doen wat niet mag' lijkt mij wel duidelijk. Dus als je als ouder alles maar toestaat, heb je ook kans dat je puber het nog een tandje extremer gaat zoeken...

Moni

Moni

09-10-2015 om 21:35

Ach Jippox, dat hangt van je kind af

Elisabeth heeft gehandeld op basis van haar kind en zo te lezen weet ze goed wat er speelt in omgeving van haar kind en praat kind openhartig met haar.
Ik vind dat ze een verstandige keus heeft gemaakt die ook goed heeft uitgepakt.

Bij een ander kind had dat niet gewerkt. Er is niet één gebruiksaanwijzing.

Hier een puber die niet rookt of drinkt en geen interesse heeft in drugs. Als zij toch iets zou willen proberen, zou ik hetzelfde doen als Elisabeth.
Hier nog een puber die open staat voor alles. Met die puber zou ik zeker niet hetzelfde doen als Elisabeth. Dat zou een zero-beleid worden met strenge handhaving.

Pubers zoals mijn ene puber en de puber van Elisabeth zijn niet op zoek naar het extreme. Die zijn tevreden met persoonlijke ruimte en overleg.
Waarom zou je die beperken alsof het pubers zonder grenzen zijn. Dan doe je ze tekort.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 08:46

Gisteren

Wat ik bij het balanssymposium en daar was ook onderwerp wal de beste strategie is om te voorkomen dat jongeren alcohol en drugsgebruiken. En wat blijkt? Streng vasthouden aan nix18 als ouder zijnde, in combinatie met voorlichting aan kind en ouder over het waarom ervan werkt: deze jongeren gaan pas later aan eerste biertje en gebruiken later ook beduidend minder alcohol.
Geldt ook voor roken.

Nu zijn dit statistieken uiteraard, maar toch zou ik zo lang mogelijk proberen om vast te houden aan nix18! In ieder geval in mijn huis.

Jamie

Jamie

10-10-2015 om 08:54

Mari

Dat is algemeen bekend hier op het forum maar er zijn mensen (dat is duidelijk) die denken dat dat bij hun kind niet helpt. Het klopt natuurlijk dat die cijfers gemiddelden zijn. Als je 1000 kinderen gaat opvoeden met NIX18 en 1000 kinderen met 'anti-verboden-vruchten' dan gaat het in die eerst groep gemiddeld gezien beter maar het is natuurlijk verstandig om eerst naar je kind te kijken. Is het een kind waarbij die 'verboden vruchten' zo belangrijk zijn dat NIX18 helemaal fout uitpakt dan hanteer je dus een andere methode.

Het probleem is alleen dat de mensen die anti-NIX18 zijn altijd maar denken dat wat voor hun kind geldt ook voor de rest van de pubers dé oplossing is. 'Ken uw kind' en resultaten behaald bij jouw kind zeggen niets over de te behalen resultaten bij andere kinderen.

Mari39

Mari39

10-10-2015 om 09:19

En toch

Juist die kinderen waarbij risico's op verslaving groter zijn omdat ze meer drang hebben naar sensatie van verboden vruchten bleken baat te hebben bij nix18 plus! voorlichting (dus niet enkel en alleen verbieden) aan ouders en kind, daar was juist het onderzoek op gericht.
Door het dan toch oogluikend en onder begeleiding toe te staan bereik je dus het tegenovergestelde namelijk dat de kans groot is dat je kind steeds meer en vaker wil (ligt aan stofjes in de hersenen).
En dan is het lastig minderen.

Jamie

Jamie

10-10-2015 om 09:53

Mari

Klopt maar je hebt dus ook de kinderen van AnneJ en dat schijnt weer anders te zijn...

Ik ga ook maar voor NIX18 en de grootste kans dat dat goed komt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.