Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

comazuipen

Dochter van 16 had een avondje bij een vriendin. Ze zouden eerst een film kijken en daarna gaan "stappen". Dat laatste kwam er niet van omdat 1 meisje zich blijkbaar klemzoop. De vriendin bij wie het was had geregeld dat iemand van school, die wel al 18 is, een fles drank voor haar had gekocht( de sukkel) en haar moeder was niet thuis. Het meisje is door een ambulance ogehaald. Gelukkig is dochter slim genoeg om niet te drinken, maar ik vind dit heel vervelend. Zowel van de vriendin als van haar moeder valt me dit erg tegen Wat moet ik er nou mee?

Okie Dokie

Okie Dokie

29-03-2015 om 18:05

en waarom

Ben je teleurgesteld in de moeder? Deze had blijkbaar te veel vertrouwen in haar dochter, daarom?
Ik zou als ik jou was alle omgang met deze vriendin voorlopig verbieden. Dat lijkt mij een natuurlijke consequentie waar vriendin last van heeft.
Jouw dochter misschien ook, maar zij krijgt in elk geval de boodschap mee dat jij het drinken van alcohol absoluut afkeurt.

Noet

Noet

29-03-2015 om 18:13

waarom?

dochter straffen? Die heeft het toch helemaal goed gedaan, niet gedronken terwijl het wel beschikbaar was.
Het andere meisje zal vast wel de nodige preken gehad hebben. Dubbel straffen is ook niet nodig.

Je dochter een groot compliment maken en dan is het klaar.

Schrikken!

Die moeder zal zich wel rot geschrokken zijn, je kind met ambulance naar het ziekenhuis, hoe gaat het nu met dat meisje?
Je dochter zal aan jou alles wel verteld hebben, het zal flink indruk gemaakt hebben. Ik begrijp alleen jou teleurstelling niet, het meisje is 16 en heeft veel te veel gedronken, jou kind gelukkig niet. De moeder heeft het niet gekocht en was er niet bij.
Waarin ben je teleurgesteld?

Karin*

Karin*

29-03-2015 om 18:57 Topicstarter

valt tegen omdat

Die moeder blijkbaar haar dochter niet goed kan inschatten en zelf niet in de buurt was en ook niet bereikbaar toen er eentje (een gast) bewusteloos raakte.

Brianna F

Brianna F

29-03-2015 om 19:15

Maar

Als moeder bedenk je zo'n scenario toch niet van te voren, anders zou je toch niet weggaan?

bieb63

bieb63

29-03-2015 om 21:35

tja

Hier mogen dochter en vriendinnen (allen 16) ook best wel eens alleen hier in huis zijn..... Of is dat héél raar???? En nee, ik verwacht niet dat ze alcohol gaan drinken. Maar, daar hebben ze ook geen 18 jarige vriend/kennis voor nodig. Er staan hier in huis gewoon wel wat flessen (bier/wijn in de koelkast, likeurtje in een kast). Is dat ook heel raar??? Dochter weet dat dat niet voor haar/hun bestemd is. Punt. 'Snoepen' ze er toch van, tja dat kan. En vooral vervelend als iemand het niet bij wat slokken bier of wijn houdt. Maar dat kan je niet altijd voorzien. Daar zijn het ook pubers voor.

En dat inschatten...

Ieder mens kan je verrassingen bezorgen, hoe goed je die persoon ook kent.
De opmerking :" dat zal mijn kind nooit doen" is dan ook erg optimistisch.

Gaat het goed met dat meisje of heb je de moeder nog niet gesproken?

Valt ook tegen van de vriendinnen

In een dansgelegenheid wordt het moeilijker om erachter te komen dat je vriendin te veel drinkt. Maar als iemand thuis in korte tijd te veel sterke drank neemt, zie je dat wel en is het belangrijk dat anderen dit stoppen.
Als ik lees over comazuipen dat dit bij 5-6 glazen kan toeslaan, zal er na 3 glazen signalen zijn van lichte dronkenschap; het teken van de vriendinnen om de fles snel weg te zetten en frisdrank te drinken.
Eigenlijk verdienen ze allemaal, dus ook degenen die niet gedronken hebben, een preek omdat ze niet op tijd ingrepen. Dat doe je toch als vriendinnen.

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 07:29

flanagan

Kenmerk van alcohol en pubers is dat ze ineens dronken zijn, ze voelen het veel minder goed aankomen dan volwassenen en dat is iets lichamelijks. Het duurt dus ook langer voor anderen het merken en al je snel meerdere glazen achter elkaar drinkt gaat het dus nog sneller 'opeens' fout.

stella

stella

30-03-2015 om 07:45

geen preek

Wel praten. Ik heb het meegemaakt bij een vriendin. Ik zag wel dat het misging en probeerde haar te stoppen. Maar ik deed dit niet daadkrachtig genoeg.
Als je me een preek had gegeven was je me 'kwijt' geweest. Gesprek was veel zinvoller geweest; wat had ik anders kunnen doen. Ik werd als jonge puber overvallen door dit voorval, en vond het erg heftig.

Reacties

Het woord preek slaat op de wijze waarop in de eerste reacties de moeder en het meisje worden neergezet als onverstandig, waar je eigenlijk niet mee moet omgaan. Het ontbreken van daadkracht bij de vriendinnen wordt niet meegenomen.
Een kind dat dronken wordt moet wat gaan eten, dat hadden de meiden kunnen voorstellen. Of een kop koffie daar ze nog thuis waren. In een cafe kan je niet zien wat en hoe vaak iemand iets drinkt, thuis zie je wel hoe vaak de fles sterke drank wordt uitgeschonken ook al neem jezelf niets.
Een moeder die weet dat haar eigen kind wel geprobeerd heeft om het te voorkomen, zal haar kind nooit een preek geven.

Hortensia

Hortensia

30-03-2015 om 09:53

overdreven

Ik denk dat dat meisje zo ziek is geworden, inclusief kater, dat die wel genoeg gestraft is. Ze is niet slim bezig geweest, maar ik denk dat iedereen er flink van is geschrokken en dat dit niet meteen wat zegt over de kwaliteiten van de ouders.

Ik vind het dan ook overdreven om meteen contact te verbieden, tenzij je al langer ziet dat het daar niet lekker gaat of dat vriendin al vaker stevig drinkgedrag heeft getoond.

Elke puber maakt fouten wegens roekeloosheid. En ik weet zeker dat veel pubers een keer dronken zijn geweest. Niet goed, nee. Maar het gebeurt. Zelfs bij keurig nette gezinnen. Je kunt nou eenmaal niet 24/7 naast je puber zitten. Moet je dan maar meteen het contact verbieden na één incident?

Okie Dokie

Okie Dokie

30-03-2015 om 10:44

hortensia

Ik zei ook voorlopig het contact verbieden. En dan bedoelt als signaal. Als het mijn 16 jarige zoon betrof dan zou ik een contactloze periode inlassen en daarna onder bepaalde afspraken het contact eventueel weer aanhalen. In eerste instantie bijv. alleen als ouders ook thuis zijn. Ik zou mijn zoon niet graag alleen laten in zo'n situatie, misschien zou hij zelf niet drinken, dat nog niet eens. Maar je moet er ook rekening mee houden, als het nog eens gebeurt dat het wel mis kan gaan. Er wordt bijv. Te laat ingegrepen. Zo'n kind wat ernaast zat en ernaar keek loopt daarna met een schuldgevoel en of een trauma.
Daar komt bij dat ik mij afvraag of iedere puber in staat is om juist in te grijpen. Die van mij raakt geheid in paniek en loopt misschien wel weg of belt mij.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2015 om 22:01

Mwah

Een contactverbod bij 16 jarigen? Mijn kinderen laten mij niet bepalen met wie zij omgaan. Wat verwacht je van vrienden van je kinderen, totale perfectie?

Karin*

Karin*

30-03-2015 om 22:10 Topicstarter

afloop

Iets eten of een kop koffie maakt volgens mij niets uit als je de gevaarlijke hoevelheid alcohol al binnen hebt
Enfin, met het meisje gaat het weer goed. Ze is na een nacht en dag ziekenhuis weer naar huis gegaan. Ze heeft van haar moeder een bepaalde tijd huisarrest gekregen.
De (gastvrouw)vriendin die ervoor gezorgd had dat er een fles sterke drank in huis was heeft ook huisarrest van haar moeder gekregen.
Mijn dochter heeft geen preek gehad van mij, dat was niet nodig. Ze was een vriendin naar huis gaan brengen die in paniek raakte toen het andere meisje dronken werd en raar ging doen.
Ze was wel onder de indruk dat er een ambulance voor de deur stond toen ze terugkwam.
Hopelijk blijft ze wijs genoeg om (voorlopig) niet te drinken.
En ik weet niet of pubers onderling goed genoeg de effecten kunnen inschatten van alcohol. Als het in een limonadeglas geschonken was bijvoorbeeld, dan valt het niet zo op hoeveel eenheden alcohol ze binnenkreeg.

Contactverbod?

Dan moet je je kind opsluiten. En wat doe je als je kind thuiskomt met zijn/haar grote liefde waar je als ouder niet vrolijk van wordt? Het zal eens iemand van school zijn of zelfs uit dezelfde klas. Contactverbod moet dan via de rechter?

Karin

Dat denk ik ook, een biertje is bijvoorbeeld een glaasje en niet een flesje. Jongens zeggen dat ze 3 biertjes op hebben terwijl dat meer is.

Fijn dat het goed gaat met dat meisje.

Contactverbod

Lijkt me niet slim. Het gaat niet lukken. School, buurt,sport, sociale media, dat meisje kan overal zijn. En eis nooit iets wat niet kan.
Verder lijkt het me ook een slecht idee om het betreffende meisje te isoleren. Daar wordt zij echt niet verstandiger door, zo in haar uppie.

Wat moet ik ermee?

Eh... ik zou me in jouw geval heel gelukkig prijzen dat het jouw dochter niet is overkomen.

Als dat je ego erg helpt, dan mag je van mij jezelf en je dochter de hemel inprijzen dat jullie respectievelijk heel goed kunnen opvoeden danwel heel verstandig zijn.

Maar zelf heb ik de ervaring dat het door de puberteit heen helpen van je kroost toch vaak gepaard gaat met een forse dosis geluk. Je kunt alleen maar hopen dat ze er zonder al teveel kleerscheuren vanaf komen. Op een gegeven moment (ergens rond de 25 jaar zo heb ik begrepen) zijn ze weer volledig toerekeningsvatbaar.

Karin*

Karin*

31-03-2015 om 20:53 Topicstarter

n@nny

Zo bedoel ik het niet hoor, dat wij zo verstandig zijn en dat ik zo goed kan opvoeden. Ik hoef ook mijn ego niet opgekrikt.Sjees, daar gaat het toch helemaal niet om!
Ik bedoelde meer hoe ik het contact met de vriendin in goede banen kan leiden. Op het ogenblik baal ik enorm van dat meisje, contact verbod wil ik niet, het is haar vriendin. En ik vind het een superstomme zet dat ze een fles sterke drank geregeld had. Ze zijn pas 16 he.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 21:54

ach

Het wordt in mijn ogen pas een superstomme zet als ze het nóg een keer flikken, nu is het gewoon dom... ik zou dus nu helemaal geen actie ondernemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.