Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Monique

Monique

15-04-2015 om 21:07

Dochter doucht zich niet meer

Onze dochter doucht zich sinds ruim een maand niet meer, ze wast zich echter wel dagelijks bij de wastafel, ik ben in twijfel of hier nou iets van moet zeggen of haar maar gewoon haar gang laten gaan? Ze is al bijna 17 jaar en ik wil daarom niet al te bemoeierig meer zijn.
Wat zouden jullie doen?


Ulla

Ulla

15-04-2015 om 21:26

Tot nu toe

Heb je tot nu toe nog niet gevraagd waarom ze niet meer doucht? En hoe vaak douchte ze eerst? Ik zou zeker vragen. Maar we hebben hier echt de gewoonte van iedere dag douchen, dus het zou hier wel meteen besproken worden.

Hadewich

Hadewich

15-04-2015 om 21:36

Als ze zich maar wast toch?

Ze wast zich toch? Of dat nou onder de douche gebeurt, of aan de wastafel. Als ze niet stinkt en haar haar ook regelmatig wast, is het toch goed?

Monique

Monique

15-04-2015 om 21:36

Dochter doucht zich niet meer

Na ongeveer 1,5 week heb ik wel even in het kort gevraagd of ik me nou vergiste of dat ze zich daadwerkelijk niet meer douchte. Nee ik was me nu bij de wastafel was het antwoord en vervolgens liep ze weg. Ze had duidelijk geen zin om er over te praten.
Daarna hebben we het er niet meer over gehad. Ik denk dat ze voor die tijd zo gemiddeld drie tot vier keer per week douchte, ongeveer om de dag zeg maar.

Theekopje

Theekopje

15-04-2015 om 21:38

Maar wat...

Is het probleem dan? Ruikt of oogt ze onfris? Of is het puur jouw idee dat ze minder schoon is op die manier?

Monique

Monique

15-04-2015 om 21:39

@Hadewich

Ja precies Hadewich, zo dacht ik er ook al een beetje over maar twijfel toch.

Monique

Monique

15-04-2015 om 21:40

@Theekopje

Ja Theekopje het is eigenlijk puur het idee.

Een maand?!

Ik vind de reacties hierboven nogal mild, ik zou hier nl zeker wat van zeggen. Als een kind niet voor zichzelf kan zorgen, moet moeders dat maar doen. Wast ze haar haren wel? Hoop van wel, anders zal ze er na een maand niet meer uit zien...

Van mij zou het niet mogen. Douchen hoort erbij, net als tanden poetsen. Punt.

Stenna

Stenna

15-04-2015 om 21:47

verandering

Op zich is er niks mis met wassen bij de wastafel ipv douchen, deden ooit legio mensen (kan mezelf nog herinneren dat wij rond mijn 6e jaar in een huis woonden waar geen bad of douche was maar alleen een soort wasbak, sprak oma , dat was niet zo uitzonderlijk ook).
Maar wat mij meer zou verontrusten is de plotselinge verandering. Daar zou ik wel op door vragen als het lukt. Waarom doet ze dat?

Hanne.

Hanne.

15-04-2015 om 21:47

wassen

Als ze zichzelf schoonhoudt maakt het toch niet uit of ze dat onder de douche of aan de wastafel doet?

Tanden en lijf schoonhouden hoort er bij. Daar maak ik een punt van. De manier waarop niet.

Ik zou het even zo laten.

Ik zou haar even haar gang laten gaan, schoon is schoon. Ze zal er een reden voor hebben. Misschien meer privacy bij de wastafel? Kan de douchdeur niet op slot? Heeft ze gehoord dat te veel douchen slecht voor de huid is ofzo? Mileubewustwordingslessen ( leuk voor galgje) op school gehad? Of ze neemt een maskertje tijdens het wassen?

Even aanzien en misschien heeft ze een hele goede reden of ze staat over een maand gewoon weer te douchen.

Ik ben het dus niet eens met meisje klein, een 17 jarige is geen kleuter.

Dat hoeft ook niet

Ieder z'n mening toch?

Natuurlijk moet je doorvragen naar de achterliggende reden, maar dan nog. Sommige dingen moeten gewoon.

Stenna refereert aan een tijd dat dit goed gebruik was, maar in die tijd waren er ook andere normen wat betreft persoonlijke hygiene. Niks mis met wassen aan een wastafel, maar een maand lang gaat mij te ver....

Als het aan mijn 9 jarige ligt, gaat hij ook nooit douchen. Toch stuur ik hem gewoon. Als je je gedraagt als een kleuter wordt je ook zo behandeld denk ik dan maar. En persoonlijke hygiene is ook onderdeel van mijn opvoeding.

Dat hoeft ook niet

Ieder z'n mening toch?

Natuurlijk moet je doorvragen naar de achterliggende reden, maar dan nog. Sommige dingen moeten gewoon.

Stenna refereert aan een tijd dat dit goed gebruik was, maar in die tijd waren er ook andere normen wat betreft persoonlijke hygiene. Niks mis met wassen aan een wastafel, maar een maand lang gaat mij te ver....

Als het aan mijn 9 jarige ligt, gaat hij ook nooit douchen. Toch stuur ik hem gewoon. Als je je gedraagt als een kleuter wordt je ook zo behandeld denk ik dan maar. En persoonlijke hygiene is ook onderdeel van mijn opvoeding.

Meisje Klein.

Persoonlijke hygiene hoort zeker bij de opvoeding Meisje Klein. Maar een jongen van 9 of een bijna volwassen vrouw maakt voor mij een groot verschil.
Mijn zoon van 16 stuur ik ook onder de douche, die is gewoon lui.

Dat speelt in dit geval niet, de dochter van ts is schoon.

Dora

Dora

15-04-2015 om 22:17

een maand pas

ik ben al zeker 2 jaar niet meer onder de douche geweest. Haren wassen (zonder shampoo) alleen na het sporten.
Idd wel dagelijks gewoon bij de wasbak wassen, maar douchen nee, dat is in dit huishouden afgeschaft.
Kijk eens bij Greenevelien.com

Echt veel beter voor je huid en haar dan steeds meer water en chemicalien er op.

Charlie vo

Charlie vo

15-04-2015 om 22:17

Uit bezorgdheid

Ik zou uit bezorgdheid gewoon vragen waarom ze opeens niet meer een douche neemt.
Is er iets voorgevallen in de douche?
Bij mij is er toch een alarmbelletje gaan rinkelen.

bezorgdheid inderdaad

Ik zou ook vragen of er iets is voorgevallen. De reden van het wassen aan de wastafel zou ik belangrijk vinden. Het wassen of douchen zou mij om het even zijn.

Allergie

Allergie

16-04-2015 om 09:20

douchen

Ik douche ook niet meer, want ik ben heel allergisch en een douche voelt als een regen spijkers op mijn huid. En dan heb ik het nog niet eens over zeep.

Je moet je natuurlijk wel goed wassen bij de wasbak, niet alleen maar even vegen. Dat wordt een waterballet en je kan dus beter op een handdoekje staan. Maar volgens mij stink ik niet.

Astrid

Astrid

16-04-2015 om 10:33

tja

een kind van 17 stuur je niet als een 9-jarige de douche onder. Dat maakt niet echt indruk.

Zolang ze schoon is en de reden een acceptabele zou ik me er niet druk om maken.

guera

guera

16-04-2015 om 10:52

je hebt schoon en schoon

Wast ze echt haar hele lijf aan de wastafel? voeten, armen, buik, rug?
Lijkt me meer werk dan even douchen. Al die dode huidcellen die niet eraf gaan. Ieuw.
Op het oog is ze vast schoon. En elke dag hoeft ook echt niet. Maar ik zou er zeker op staan dat ze 1 x per week zich helemaal afspoelt.

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 11:06

Verandering/Douchen schoner

Het ging mij om de verandering, die vind ik wel verontrustend en ook denk ik dat je van douchen (meestal) schoner wordt dan van bij de wastafel wassen. Haar wassen is toch ook veel gemakkelijker onder de douche?

En je kan je toch nog wel bemoeien met een 17 jarige? Ik vind dit geen kleinigheid.

Allergie

Allergie

16-04-2015 om 11:55

dode huidcellen

Dode huidcellen zijn niet vies en stinken niet. Als ik die eraf zou schrobben, was het hier helemaal bal met de allergie! Dagelijks douchen is alleen nodig als je in een mijn werkt. Anders volstaat gewoon wassen en af en toe een bad.

Het doet me denken aan pubers die haar op je benen "vies" vinden. Maar dan wel alleen bij meisjes, dus kennelijk zijn jongensharen een stuk hygiënischer.

Maar wat Ulla zegt: de verandering, daar zou ik wel naar kijken. Als het allergie is, moet daar wel iets tegen gebeuren. Luiheid zal het niet zijn, want wassen aan de wastafel duurt langer en is meer gedoe. Vandaar ook dat de meeste mensen douchen. Echt schoon word je trouwens ook niet van alleen maar onder de douche staan zonder verdere actie.

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 12:00

Meestal schoner

Ik had er al bewust meestal bij gezet. Ik vind mezelf vies als ik niet douche met verdere actie. Zelfs mijn haar was ik iedere dag.

gedoe

Toen ik 15 was vond ik douchen ook teveel gedoe. Zonde van mijn tijd. Dat is denk ik vaak de reden bij pubers. Dus als er geen achterliggende reden is waar je begrip voor op zou kunnen brengen, zou ik mijn kind gewoon onder de douche sturen.

Bepaalde basisdingen die belangrijk zijn kan je als ouder gewoon afdwingen. En dit zou voor mij zoiets belangrijks zijn.

schoon, schoner, schoonst

Dagelijks douchen en haren wassen is iets van onze tijd, dat was eeuwenlang ongewoon en in grote delen van de wereld is het dat nog steeds.
We verbruiken veel water en energie aan een dergelijke mate van reinheid. Helemaal niet erg als het een tandje minder gaat (want Greenevelien is dan wel weer het andere uiterste ).

Maar ben wel benieuwd naar de motieven van dochter van vraagstelster. Is ze daar al achter inmiddels?

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 14:04

Niet lang douchen

Je hoeft niet heel lang te douchen om schoon te worden en je kunt ook veel andere dingen doen voor het milieu.

Maar inderdaad, ik ben ook benieuwd naar de oorzaken van deze verandering.

Miekemieke

Miekemieke

16-04-2015 om 15:52

ik douche ook niet meer

Sinds een half jaar ben ik ook gestopt met douchen en mijn huid is er enorm op vooruit gegaan. Het is ook veel beter voor het milieu! Ik was mij bij de wastafel en voor mijn haar gebruik ik wel de douchekop. Een keer per week gebruik ik een milde zeep en de rest van de week alleen water. In het begin was ik onzeker of ik niet zou ruiken maar ik heb het aan partner en goede vriendinnen gevraagd en zij vonden mij heerlijk ruiken

Overigens werk ik zelf in de zorg en daar heb ik heel wat mensen weer vies onder de douche vandaan zien komen. Hele tijd onder de straal blijven staan en niet wassen dan is het van onderen nog net zo vies als dat ze er in stapte.

Mijn volgende stap is haren wassen zonder shampoo maar dat ga ik in de vakantie doen want dan moet je eerst door een lastige periode voordat het natuurlijk evenwicht hersteld is op je hoofdhuid.

Bimba Boef

Bimba Boef

16-04-2015 om 16:59

miekmieke

Hoe doe je dat met je rug wassen als je niet douched?

Dora

Dora

16-04-2015 om 17:02

met een washand Bimba

Zo moeilijk is het niet om je hele rug te bereiken met een washand. En met een niet helemaal droog uitgeknepen washand kun je het water net als bij een douche gewoon over je rug laten lopen. Alleen gebruik je veel minder water in totaal en droogt je huid er omdat het korter duurt ook niet zo vanuit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2015 om 18:32

Douchen

Ik zou er ook achter proberen te komen waarom je dochter opeens niet meer wilt douchen. Bij plotseling drastisch veranderd gedrag is het zaak om uit te vogelen waardoor dat komt.
En ook hier hele allergische, gevoelige, droge huidjes. We douchen gewoon een keer per dag. Kort met lauwwarm water en een dermatologische zeepvrije was-emulsie. We hebben een (goedkoop) water- en spaarfilter en dit helpt enorm. Daarna goed insmeren (dermatologische lotion plus baby-olie) en voila, een schone, zachte huid. Zoon (14) zou het liefst twee keer per dag douchen (hij vindt douchen heerlijk om zowel wakker te worden als te ontspannen) maar dat is om diverse redenen echt te vaak en veel van het goede
Wassen bij de wastafel vind ik dus trouwens weer veel te veel gedoe. En ons waterverbruik zit aan de ondergrens dus zolang je geen uren onder die douche staat valt het qua verbruik wel mee.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-04-2015 om 18:34

Oeps

...meer *wil* douchen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.