Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
huisje

huisje

18-09-2008 om 11:39

Dochter op kamers, hoe en wat

mijn dochter die net haar hbo-opleiding is begonnen, wil binnen nu en 2 jaar op kamers.
Geen probleem, alleen vraag ik me af hoe en wat.
Haar idee is om een etage met een vriendin te huren, dat betekent dat ze moet werken om het te verdienen en mijn vermoeden is dat ze niet zo goed weet wat het allemaal inhoudt.(net zoals ik dat niet weet overigens)
Wat draag je als ouders wel of niet bij, hoeveel uur moet ze werken (gezondheid is niet 100%), van welk maandelijks bedrag moeten we uitgaan enz enz.
Zelf nooit op kamers gewoond, dus totaal geen ervaring.
Eerst had ik zoiets: als je op kamers gaat in de stad van je studie prima. Maar het is daar zo duur dat ze nu in een andere stad gaat kijken, afstand is daarmee precies hetzelfde als wanneer ze thuis zou wonen.
Ik geef in dat laatste geval mijn geld dan niet uit als zijnde een voordeel in reistijd winnend, maar puur omdat ze weg wil.
Draag je dan als ouders ook nog bij?
Tips van harte welkom

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

18-09-2008 om 11:46

Ja/nee

Als de reistijd niet veranderd en ze wil toch op kamers dan zou ik het haar verantwoording vinden. Ze schiet er qua tijd niets mee op, alleen de zelfstandigheid lokt denk ik.
Dan is de afstand huis-HBO ook niet zo groot dat ze wel op kamers moet.
Tegen mijn dochters heb ik gezegd, als je op kamers moet vanwege de afstand, dan dragen wij bij in de kosten, maar als het alleen is om uit huis te zijn, dan mag ze de kosten ook zelf ophoesten.

Annet

Annet

18-09-2008 om 14:28

Wel op kamers

Als student mocht ik vroeger wel op kamers, ook al woonden mijn ouders 5 km verder.
Mijn ouders hebben zelfstandigheid altijd gepromoot. Een 18-jarige die zelfstandig woont is juist goed voor de ontwikkeling. Dat is al voldoende voordeel.
Het was toen wel zo dat ik dan een beurs voor uitwonenden kreeg. De financiële gevolgen voor mijn ouders waren daaroum niet zo groot.
Hoe ik het met mijn kinderen ga doen, weet ik nog niet. Ik denk dat ik wel zou bijdragen in de kosten als dat financieel haalbaar is.

Maylise

Maylise

18-09-2008 om 15:08

Geen bijdrage

Ik zou persoonlijk niks bijdragen. Ik betaal alleen mee aan het op kamers wonen als iemand een opleiding gaat doen verder weg die niet hier in de buurt te volgen is. Ik zou niet betalen als ze gewoon hier in de stad zouden gaan wonen en ook niet als de opleiding binnen redelijke reisafstand ligt. Dat vind ik te duur worden.

Op kamers wonen speelt hier sowieso niet echt. Mijn inmiddels 28jarige pleegzoon is pas het huis uitgegaan nu twee jaar geleden toen hij een opleiding ging volgen waar bij hijj intern kon en op twee uur rijden van huis. De kosten worden door de opleiding gedragen want die opleiding wordt ook voor hem betaald door de toekomstige werkgever. Mijn dochter woont sinds vorig jaar in Frankrijk waar ze een master deed en straks gaat beginnen aan haar promotie. Ze had zelf genoeg geld verdiend om haar onkosten te betalen voor het op kamers wonen. Ik heb wel een bijdrage geleverd want haar budget was echt vrij minimaal en voor werken was er geen tijd want die master nam veel tijd in beslag. Dit jaar is het anders want nu heeft ze een beurs en een bijbaan op de universiteit. De anderen wonen nog thuis.

Ik zou dus alleen het op kamers wonen financieren als het echt een doel heeft. Mijn redenatie hier achter is voornamelijk vanwege het geld. Mijn man vindt op kamers wonen sowieso onzin vanuit zijn achtergrond. Hij komt uit een cultuur waar families meer bij elkaar plakken en hij zou het raar vinden als een van de kinderen hier in de stad op kamers zou gaan. Hij zou dat als een belediging en gebrek aan respect ervaren alsof ze het thuis niet goed hebben. Dus al is het dan om verschillende redenen we zijn het wel eens dat we geen bijdrage leveren als het niet noodzakelijk is.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-09-2008 om 17:04

Zelf uitzoeken

Voor het principe zou het niet uit moeten maken wat je zelf kunt missen, maar in de praktijk doet het dat wel.

Ik vind op kamers gaan wel nuttig, maar in een andere stad niet zo. Je bouwt dan ook weinig op qua sociaal leven met studiegenoten. Ik zou dan zeggen dat ze nog maar eens verder moet zoeken in de studiestad. Je kan ook beginnen op een kamertje van 10 m2 als je per se wil. Is ook een mooie graadmeter voor hoe hard ze het echt wil, als het beslist een mooie etage met een vriendin moet zijn zou ik het verlangen naar zelfstandigheid wat minder serieus nemen.

Laat haar zelf maar eens een begroting maken. Het sterft van de websites over op kamers en budgetten en voor jezelf zorgen, dus informatie te over.
Als ze die heeft kan ze zelf ook een voorstel doen voor de financiering van een en ander, en daarbij natuurlijk zelf uitzoeken wat de IBG bijdraagt. Dat uitzoekwerk kun je achteraf met haar nalopen, maar dat hoef jij niet op voorhand voor haar te doen.

Groet, Ellen

reina

reina

18-09-2008 om 18:39

Destijds

Toen mijn dochter op kamers wilde, wat ik me goed kon voorstellen, wilde (en ging) ik ook toen ik 20 was, was het voor haar ook geen noodzaak. Zij stelde toen zelf voor meer te gaan werken zodat ze het zelf kon betalen, want het leek haar niet terecht dat wij moesten betalen voor iets wat zij wilde. En zo is het ook gegaan, zoalng ze studeerde betaalden wij alles wat met de studie te aken had en de rest bekostigde ze zelf. Maar ja, je dochter stelt gelijk wel een aantal eisen, dus misschien moet ze idd nog even wachten

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-09-2008 om 15:06

Há, inderdaad, driewerf há!

Een kamer is te min, studentenleven ook. Het moet een studio met vriendin zijn. Moehaha.
En dan zeker ook allemaal bij elkaar passende theedoeken en bordjes en zo. En leuke nieuwe vloerbedekking. Poehpoehpoeh.

Oma spreekt: ik ben begonnen op een studentenkamer van 8 m2 met allemaal ouwe gevlekte en gebarsten meuk. Want ik moest en zou per se op mezelf wonen. Heerlijke tijd gehad. En ik ben zo'n dinosaurus dat ik zulke verlangens als van je dochter daar aan afmeet: als het allemaal mooi en leuk en naar wens en op maat moet zijn neem ik het niet zo serieus.
Wat vindt vriendin ervan trouwens? Doet die een beetje mee met begroten en budgetteren? Of blijft het bij samen zwijmelen over glanskussentjes en espressokopjes?

Groet, Ellen

Marmar

Marmar

20-09-2008 om 11:10

Kopen?

Tsjonge, ja, wat een prijzen durven ze te vragen voor een kamer.... Maar dat was in mijn studententijd ook al zo (alleen dan in guldens .
Dus momenteel ben ik aan het overdenken of het voor dochterlief misschien verstandig is iets piepkleins te kópen. Wellicht samen met mij (tante Agaat)?
Voorlopig zal ze eerst moeten bewijzen dat het lukt en loopt op haar opleiding - ze heeft alweer plannen om 'door te stromen' omdat het 'zo makkelijk is en ze alles al weet'. Ja, de eerste weken....
Maar als dat er werkelijk van komt ben je natuurlijk niet zo snel weer van een gekocht onderkomen af....
Ze heeft nu een eigen inkomen waarvan het betalen van een klein hypotheekje moet lukken.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2008 om 15:44

Heb je er nog meer marmar?

In mijn familie is het wel enigszins gebruikelijk om een piepklein huisje te kopen voor de oudste in het gezin. Die verhuurt dan vervolgens een stuk aan een ander en na een aantal jaar komt de volgende broer/zus er in. Moet ik er wel bijzeggen dat het traditionele studeerders zijn: allemaal zo'n beetje zelfde richting in dezelfde plaats. Maar goed, ik zou het als serieuze optie overwegen. Als het een leuke stad is, kun je het zelf als pied-a-terre gebruiken in de weekenden dat je dochter thuis is < grijns>

Tirza

Marmar

Marmar

20-09-2008 om 23:48

Meer?

Tirza, je bedoelt 'meer kinderen'? Ja, ik heb er nog een, wel veel jonger. Die moet nog aan het VO beginnen...
Dus het leukste is dat ik inderdaad dat huisje als pied-a-terre zou kunnen gebruiken. Eh, maar dan wel door-de-week, omdat ik in diezelfde stad werk en ook erg baal van de dagelijkse files heen, en weer terug. Door-de-week is dochter er natuurlijk ook, dus dan moet ik maar op een matrasje?
Ik denk dus meer aan dat dochter tzt dat piep-huisje kan verkopen, en als ze er redelijk lang heeft gewoond zal er geen verlies zijn. Misschien zelfs winst.
Wat me tegenvalt is dat in de stad waar we dat peiphuisje zoeken er veel 1-kamer-studio's te koop worden aangeboden: eoa inversteerder die een loeigroot pand opkoopt en dat verbouwt tot allemaal studiootjes om ze dan per stuk te verkopen.
Wat heb je nu aan een 'studio' van 3x4 meter, douche/toilet/keuken delen met de andere studio's? Dan kan je maar beter een kamer huren en lang zoeken voor eentje die een redelijke huur vraagt...(denk ik).
Verder waak ik ervoor dat ze niet in een achterstands- of probleemwijk terecht komt. Dat zal haar alleen angst bezorgen waar ze niet goed mee weet om te gaan. Ze moet wel naar haar 'huis' durven fietsen en daar durven boodschappen doen.
Verder weg naar een piephuisje zoeken vind ik geen optie. Dan kan ze net zo goed hier blijven wonen.
Dus ik blijf de woningmarkt er wel in de gaten houden. Voor een wat ruimere 1-kamer-woning (groter dan 3x4) incl. keukenblok, een douche en toilet, of iets wat zelfs 2 kamers heeft.
Verder zou een optie 'anti-kraak' zijn. Alleen zou die voor mijn dochter niet goed werken. Je hebt dan immers niet de zekerheid hoelang je daar kan blijven. Ze zou gaan balen als ze elke 6 maanden zou moeten verhuizen.

mirreke

mirreke

21-09-2008 om 15:33

Hmm, kopen

Mijn vriendin had vroeger een klein huisje dat haar vader had gekocht. Zij moest dat samen met haar oudere zus delen. Voor mijn vriendin was dat echt een belasting, zij had het liefste gewoon net als iedereen op kamers gezeten, en niet in het huisje van haar ouders. Ik denk dat ze het helemaal verschrikkelijk had gevonden als haar moeder ook nog weekendjes 'gezellig' in haar huisje had vertoefd. Het gedwongen samenwonen met haar zus heeft er in geresulteerd dat ze nog steeds (meer dan twintig jaar later) een vrij slechte relatie met haar zus heeft, zij hebben toen gewoon teveel op elkaars lip gezeten en teveel van elkaar meegemaakt.
Trouwens, haar ouders bedoelden het natuurlijk goed, lekker makkelijk voor de kinderen, in een goede buurt, enz. enz. Maar mijn vriendin schaamde zich er bijna voor tegenover haar vrienden. Later ging haar zus verhuizen en toen had ze telkens een huurster erbij. Ook deze verantwoordelijkheid vond ze erg zwaar, en de verhoudingen waren ook altijd een beetje scheef (medebewoonster maar ook dochter van de huisbaas). Voor de goede orde, ook toen was ik haar vriendin al.
Zelf woonde ik gewoon op kamers in dezelfde stad, ook mijn geboortestad trouwens. Mijn ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan dat ik op kamers wilde in dezelfde stad waar zij (en ik dus ook) al woonden. Ik kon dan ook regelmatig naar huis komen, hoefde niet persé het hele weekeinde, of alleen maar in het weekeinde.
Heerlijke tijd gehad. Ik vind het zelf alleen maar te stimuleren dat kinderen zelfstandig willen wonen. En die luxe neigingen verdwijnen vanzelf als ze zien wat het allemaal kost.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2008 om 22:34

Marmar

Ik bedoelde inderdaad meer kinderen Ik had het over familieleden van mij met een kind of 4, 5. Kijk, dan héb je ook wat aan zo'n huisje.
En dat weekend: dat was een grapje Ik woon in de provincie en studeren doen ze hier in de Grote Stad, vol met boeiende dingen. Daar wil ik dan in het weekend wel effe aan snuiven )

Tirza

Marmar

Marmar

22-09-2008 om 00:58

Mirreke....

Het is niet mijn bedoeling dat ík dat huisje ga kopen, maar dochterlief dat zélf doet. Met een beetje steun van mij, meer mentaal nog dan financieel. Dus dan wordt het dochter's huisje en zij is dan eigenaar.
Een van de redenen dat ik aan zo'n oplossing denk is omdat ze aangeeft beslist niét met anderen in één woning te willen wonen/leven. Een studentenhuis oid komt dus volgens haar niet in aanmerking. Ze heeft een vorm van autisme, dus haar hang naar 'geen anderen in mijn leefomgeving' is vokomen duidelijk. Daarnaast zal het ook voor iemand anders heel moeilijk worden om met haar in 1 huisje te wonen. Hoewel.... onder studenten komen nerdachtige einzelgangers wel vaker voor net zoals andere opmerkelijke types.
Tja, ik was lang geleden ook studente en woonde op een piepklein kamertje in een studentenhuis met allemaal andere mafketels......(achteraf gezien dan, hè Al die mafketels zijn, voor zover ik weet, behoorlijk goed op hun pootjes terecht gekomen.

mirreke

mirreke

27-09-2008 om 16:29

Marmar

Oh zit dat zo
Ik denk idd dat haar zus ook een soort autisme achtig iets had, of iets anders 'psychisch'. Ze was zo verschrikkelijk moeilijk en totaal onvoorspelbaar, ook ik krijg er nog een naar gevoel van als ik eraan terug denk.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of een student genoeg verdient om iets te kopen. Juist die kleine apartementjes of huisjes zijn erg gewild, en daarmee in verhouding erg duur. En als je dan naar de randgemeenten gaat uitwijken ben je het leuke van de stad weer kwijt.
Succes, ik hoop dat je voor en met je dochter iets leuks kunt vinden, mettertijd. Zelf heb ik een zoon met PDD-NOS, en ik kan me zo voorstellen dat ik later in dezelfde situatie terecht kom.
Idd, ik heb zelf ook met de meest vreemde (maar vaak ook juist leuke) snuiters in een huis gewoond. Iets later kwam ik zelfstandig te wonen (gewoon geluk gehad) en woonde ik in een benedenhoekwoning met drie! kamers, grote keuken en een eigen plaatsje en schuur! Dat was helemaal top, want ik vond alleen wonen na een aantal jaren in studentenhuizen ook wel heerlijk hoor. Kan het me van je dochter ook best voorstellen dat ze alleen wil wonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.