Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vera

Vera

25-08-2015 om 22:26

Fiets buiten of binnen?

Kinderen vergeten regelmatig hun fiets in de garage te zetten.

Ik baal daarvan omdat ik denk dat
- de fietsen eerder gejat kunnen worden
- de fietsen meer zullen roesten en we er dus minder lang mee kunnen doen of eerder reparties aan zullen hebben.

Als ik ze eraan herinner doen ze het soms wel (snel genoeg) maar soms ook niet. Ik heb geen zin het dan te doen, of hen steeds eraan te helpen herinneren.

Ik kan ze natuurlijk zeggen dat als ze ze niet binnen zetten en ze worden gestolen dat ze zelf een nieuwe fiets moeten betalen.

Ben alleen bang dat ze inschatten dat de kans op stelen niet heel groot is hier (ze zetten hem wel op slot) dus dat ze dat risico wel kunnen nemen.

Is mijn zorg van meer roesten als ze 's avonds/'s nachts buiten staan (zeker met de regen) terecht?

Maar hoe kan ik ze daar verantwoordelijk voor maken? Is niet goed aan te tonen. Roest kan ook van regen overdag komen.

Iemand een idee hoe ik ze zover kan krijgen dat ze hun fietsen wel altijd binnen zetten?

Ik zet mijn fiets wel altijd meteen binnen, dus goede voorbeeld geef ik wel. Kan daar niet meer aan doen.

Hier

Bij ons staan er standaard een paar fietsen niet in de schuur omdat ze simpelweg niet allemaal erin passen (wij hebben ook sportfietsen die sowieso binnen moeten). De fietsen in de (afgesloten) achtertuin staan krijgen aardig wat regen te verduren maar op zich gaat dat prima. Zie bij mijn simpele damesfiets wel hier en daar lichte roestplekjes maar valt mee.
Puber laat regelmatig d'r fiets in de voortuin staan en dat willen wij ook niet omdat die dan gejat zou kunnen worden. Wil ze zelf ook niet dus meestal zet ze hem na 1 waarschuwing wel achter. Tis en blijft opvoeden met dit soort dingen

Stunnie Bun

Stunnie Bun

25-08-2015 om 22:36

ik werd

vroeger door mijn vader uit mijn bed gehaald om alsnog mijn fiets in de schuur te gaan zetten... Mooi dat ik het niet meer deed!
Misschien de fiets een dagje afnemen (op slot zetten) zodat ze vast kunnen merken hoe irritant het is als je geen fiets tot je beschikking hebt.

Lusithania

Lusithania

25-08-2015 om 22:37

tja

Hier halen wij indien nodig puber gewoon uit bed.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-08-2015 om 22:38

Ha ha aan mij heb je niets

Al jaren hetzelfde probleem hier. Vanavond nog weer een discussie. Hoezo moet de fiets naar binnen: hij staat op slot, hij staat niemand in de weg (we zitten niet buiten) en hij staat droog onder het afdak. En morgen is 'ie vroeg weer weg. Kortom, ze doen het soms wel, meestal niet. En wij hebben geen zin om er iedere dag gedoe om te hebben.

Zoals gezegd, aan mij heb je niets...

Aagje

Roest

Ik denk niet dat een fiets die vaak 's nachts buiten staat nou zoveel sneller roest dan een fiets die binnen staat zodat hij een jaar eerder kaduuk is. En of je daar dan als consequentie aan kan verbinden dat je kinderen een jaar afschrijving moeten bijdragen bij de aanschaf van een nieuwe fiets. Ze zeggen dat ze zelf een nieuwe moeten kopen als hij gepikt wordt vind ik dan wel redelijk. Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar je kan het er ook op gooien dat het irritant is dat die fietsen een deel tuin in beslag nemen en in de weg staan terwijl de fietsenschuur leeg staat.

skik

Evanlyn

Evanlyn

25-08-2015 om 22:43

zelf

zet ik hem ook voor het huis, lekker makkelijk 's ochtends. Dus onze voortuin is een en al fiets en de buren aan de ene kant vinden dat "troep". Zelf vind ik het al mooi dat hij niet op straat staat, zoals hun auto.

Katniss

Katniss

25-08-2015 om 22:49

Gedoe

Hier staat de fiets gewoon buiten voor het huis. Het enige wat roest is de stuurpen, maar die kun je eens in de zoveel tijd weer schoon poetsen met een pannensponsje. Wij hebben een nogal onhandig schuurtje en een tuin met een onhandige achterom, waar je net niet lekker de bocht kunt nemen met je fiets. Het kost dus gewoon 's morgens 5 (kostbare) minuten extra om de fiets uit de schuur te halen. Dat hoeft ze van mij niet te doen want ik zou het ook irritant vinden.
De fiets van jongste staat wel in de schuur, maar die wordt minder vaak gebruikt.

Jamie

Jamie

26-08-2015 om 08:54

Luiheid

Hier is het gewoon de regel dat de fiets meteen de schuur in gaat maar ja, kleine tuin dus als iemand zijn fiets voor de schuur laat staan kan de volgende de tuin al niet meer in. Dit omdat de fiets niet verder de tuin in kan door de indeling.

Gewoon luiheid en dat heb je te lang laten sloffen. Even aanpakken als je het écht wil aanpakken, inderdaad uit bed halen.

Ik geloof er niet zo in dat een fiets eerder uit een tuin wordt gestolen als die goed op slot staat, zeker niet een achtertuin en met de roest zal het ook wel meevallen maar hier is het gewoon nooit een optie.

tonny

tonny

26-08-2015 om 09:14

's morgens een natte fiets

dat is vervelend, maar even een handdoekje erover en hop.

Fietsen worden er niet beter op als ze 24/7 buiten staan, maar of het echt jaren scheelt, geen idee.

Wij waren er vroeger niet zo consequent in, al vind ik een tuin met fietsen niet erg gezellig staan - tenzij je een ruime tuin hebt en niet vanuit de woonkamer op de fietsen kijkt - , maar zo was dat niet toen ons gezin nog in het nest zat Meestal mopperde echtgenoot na het avondeten, en dan ging de desbetreffende fiets alsnog de schuur in.

Er is tweemaal een fiets uit de tuin gestolen. Stond in zicht, meteen achter het hekje. Denk niet dat ze op slot stonden, is alweer erg lang geleden. Een dichte tuin met schutting (hadden we destijds niet) is dan natuurlijk veiliger.

Vera

Vera

26-08-2015 om 09:25

Jamie

"Gewoon luiheid en dat heb je te lang laten sloffen. Even aanpakken als je het écht wil aanpakken, inderdaad uit bed halen. "

Punt is dat ik het juist niet te lang heb laten sloffen. Ik help ze voor mijn gevoel continu eraan herinneren. Soms een paar keer per avond. Want ze zeggen "ja", maar vergeten het dan weer (echt vergeten of luiigheid).

Ik heb ze al wel eens uit bed gehaald. Maar werkt helaas nog niet afdoende.
Dus "Even aanpakken als je het écht wil aanpakken, inderdaad uit bed halen." klinkt heel leuk van jou, maar werkt dus niet bij mijn kinderen.

Daarom dat ik het nu over een andere boeg wil gooien: bij diefstal moeten ze zelf een fiets betalen EN het zelf regelen (want het regelen kost mij ook veel te veel moeite).

Maar de vraag is dus: nog andere argumenten die hen over de streep kan trekken zich verantwoordelijk voor de fiets te voelen, als ze dus niet zo bang zij voor dat diefstalargument?

Of moet ik toch als een havik er steeds bovenop blijven zitten? Zucht...

Of toch maar loslaten (en risico van diefstal bij hen neerleggen) en dan maar (iets) eerder roestige fietsen?

Jamie

Jamie

26-08-2015 om 09:32

tja

Ze zullen inderdaad de kans dat hun fiets gejat wordt niet hoog inschatten. Ik zou dus nooit tegen een kind zeggen dat de fiets binnen moet en mij vervolgens omdraaien en een half uur later het nog eens zeggen. Het moet dan meteen en na een aantal dagen zouden mijn kinderen dat zo zat worden dat die fiets meteen maar in de schuur gaat. Juist dat ze iets moeten stoppen om die fiets binnen te zetten is vervelen dus dan zeg ik er ook bij: als je het meteen had gedaan had je nu niet hoeven stoppen met (bij voorkeur natuurlijk van mij) je computergame met anderen online.

Niet eerder aan tafel

Ik vind het ook een slordig gezicht die fietsen in de achtertuin terwijl daar ook een schuur staat. Wie hier te moe. Is om de fiets direct binnen te zetten, mag dat voor het avondeten alsnog doen.

Een kind dat al in bed ligt is moeilijker ertoe te bewegen dan een kind dat zijn kleding nog aan heeft.

De botte manier

Wat misschien kan helpen is een keer niets zeggen tot ze naar bed zijn en dan zelf de fiets in de garage zetten. 's Morgens vervolgens droog vragen: stond je fiets niet in de voortuin? En dan kijken of ze schrikken. Hebben we hier 1 keer gedaan. Misschien heel flauw maar ze schrok wel en daarna ging het echt beter met fiets opruimen.

Tja.

Dat is een battle die ik niet 'pick'. Als ik 's avonds check of de garage op slot is zet ik gelijk buitenstaande fietsen binnen. Soms zijn dat er drie, soms geen een. Kost me max een minuutje. Er zijn dingen die ik belangrijker vind. En trouwens, alS ik een kind lief vraag doet die het ook zonder morren voor me. Ook voor iedereen.

Ik smeer dan bv weer geen lunchpakketten....

Ingrid

Wiens probleem ?

Als je enige zorg is zoals je aangeeft in de openingsposting, dat de fiets er onder te lijden heeft of misschien gejat wordt, is het eigenlijk jouw probleem niet. Wordt de fiets gestolen, roest ie onder hun kont weg, dan draaien ze zelf maar op voor de kosten van vervanging of reparatie. Om acute stress op schooldagen te voorkomen zou ik wel een stationsbarrel als reserve in de schuur zetten. Niet eentje die soepel trapt natuurlijk.

Of is het wel jouw probleem? Stoort het je om tegen de fietsen aan te kijken, kijken de buren je er op aan, moet je je langs de fietsen wurmen als je iets uit de schuur wilt pakken? Dan zou ik dat uitleggen en een beroep op hun welwillendheid doen: 'ja, ik ben misschien wel een beetje een zeur, maar je zou me een groot plezier doen als...." En geef ze regelmatig een schouderklopje als ze rekening met je houden Dat is de enige aanpak waarmee ik de heren ertoe kan bewegen om de wcbril omhoog te doen.

Kinderen uit hun bed halen zou mijn stiel niet zijn. Mijn vader een handje van. Totdat ik uit het huis ging aan toe. Het heeft mijn chronische slordigheid niet genezen, enige effect was dat de relatie er nou niet bepaald beter werd.

He ingrid

GMTA. AL ben ik iets breedsprakiger en val jij in herhaling.

Half a twin

Half a twin

26-08-2015 om 16:58

In de achtertuin is hier voldoende

Hier best een grote tuin maar klein schuurtje. Fiets achterom rijden is voldoende, de laatste die thuiskomt zet de fietsen op volgorde in de schuur. Degene die het eerst weg moet heeft de fiets dan vooraan staan. Met een kind op de middelbare is dat wel wat ingewikkelder dan voorheen, soms eerder weg dan haar vader soms later. Vanochtend stond ik dus alle fietsen uit de schuur te rijden , omdat ons "systeem" niet overeen kwam met de werkelijkheid.

rare kinderen

Mijn kinderen zijn zo raar, ze zetten hun fiets altijd in de schuur en dan óók nog op slot. Ik heb geen idee hoe ik dat voor elkaar gekregen heb, maar ik mopper dan soms wel weer al die fietsen aan de kant moeten als ik mijn fiets wil pakken. Zo lastig, als ze op slot staan

bosie

bosie

27-08-2015 om 13:27

ja ach

Hier ook één kind dat netjes binnenzet, de ander niet en ik zelf eigenlijk ook nooit. (Een gedoe is het toch wel met al die fietsen, in of buiten de garage.
Als het me zou storen zou ik ze gewoon ook even zelf binnen zetten. Kost heel wat minder moeite dan al het aansporen lijkt me.

Perzik

Perzik

27-08-2015 om 13:53

heb ik gedweeë kinderen ?

Ik zeg gewoon (na de eerste keer helpen herinneren): "fiets binnen zetten, nu". En dan ga ik erbij staan tot ze het doen. Meestal doen ze het uit zichzelf, zonder dat ik zo dwingend hoef te zijn , maar dat komt dus wel door jarenlang erop sturen. We hebben niet zo'n grote voortuin , dus als er twee fietsen staan kun je er al bijna niet meer langs. Dus hier wel noodzaak ja.

Evanlyn

Evanlyn

27-08-2015 om 14:02

Ja Perzik,

Je hebt inderdaad gedweeë kinderen

Vaste plek

Vreemde wereld maar fietsen hebben hier hun vaste plek binnen en daar wordt nooit vanaf geweken.

Violetta

Violetta

27-08-2015 om 14:53

Gestolen.

Hier is dochter haar fiets inderdaad een keer van de oprit gestolen. En toen was het paniek, want hoe nu naar school, wie ging dat betalen en moet ik zelf naar de politie? Ik kan je verzekeren dat ze haar nieuwe zelfbetaalde fiets nooit meer buiten heeft laten staan. Het werkt echt!

Jamie

Jamie

27-08-2015 om 15:55

Wiek

Gut dat heb ik nu ook maar zou het komen doordat hun huissleutel aan hun fietssleutel vast zit?

Watje

Ik voel me nu echt een slechte opvoeder, want als ik 's avonds zie dat de fietsen nog buiten staan, pak ik de sleutels en fiets ik er een voor een naar de schuur. Krijg ik na een lange werkdag nog wat beweging

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.