Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sandra

Sandra

12-05-2015 om 21:43

Huisdier cadeau voor een puber? (allergievriendelijk)

Mijn dochter van 16 wil graag een huisdier, maar zij is allergisch voor honden/katten/andere harigen.
Ze dacht zelf aan waterschildpadjes.

Ik heb gegoogeld maar krijg online veel te veel info.
Wie kan mij helpen met haar cadeau.
Is een waterschildpad beter dan een landschildpad?
Welk dier kost minder ruimte?

Eigenlijk zoek ik naar het meest praktische dier dat nog wel leuk is.
Ik wil niet dat het echt zielig is voor een dier. Een verblijf moet wel groot genoeg zijn.

We hebben plek in de woonkamer om een terrarium of zo neer te zetten.
Een ander dier dat leuk is, wil ik ook graag weten.


Ik ben tegen

Ik ben gek op huisdieren, maar als 16 jarige kun je daar nog even niet aan beginnen. Je bent zo het huis uit, de wereld over, iets anders doen en wie moet er dan voor de huisdiere....?

Bij stichting AAp kunnen ze je trouwens alles over schildpadden vertellen.
Huisdieren zijn het niet echt.

Ik zou het niet doen.

Tine Winkel

Tine Winkel

12-05-2015 om 22:29

eens, ook gezien de leeftijd

die die beestjes kunnen bereiken (30 - 40 jaar)- als je dochter met pensioen gaat is t beessie net dood.
Ik zou een ander dier kiezen, mooi aquarium? Wandelende takken? Maar ja, die dieren zijn weer zo weinig aaibaar. Lastig.

Sandra

Sandra

12-05-2015 om 22:35

Ik snap dat er iemand voor moet blijven zorgen

Als dochter uit huis zou gaan en huisdier kan niet mee, dan blijven wij er voor zorgen. Daar heb ik geen moeite mee. Ik vind een huisdier ook leuk en zou liever een kat willen. Maar dan kan niet.

Vissen of wandelende takken vinden wij niet leuk/aaibaar genoeg.

Juno

Juno

12-05-2015 om 22:38

Haren of huidschilfers?

Is ze allergisch voor de haren of voor huidschilfers? Als het echt om de haren gaat, is een naaktkat een optie. Zien er niet uit, moeten binnen blijven maar zijn wel ontzettend lief. En leven niet zo lang als een schildpadje. En als je meer tijd hebt, een labradoodle. Een schildpad is ongeveer even leuk als een tamagotchi, ik zou dan nog eerder voor een aquarium met guppies gaan.

Sandra

Sandra

12-05-2015 om 22:42

Ja, een naaktkat zou mooi zijn

maar die kost ongeveer 800 euro. En dat hebben we niet.
Ik weet niet of de allergie voor haren of huidschilfers is. Maar toen zag ik de prijs van een naaktkat. En toen maakte het niet meer uit waar ze allergisch voor is. Het is gewoon te duur.

Ik zal googelen op labradoodle.

Juno

Juno

12-05-2015 om 22:46

Labradoodle

Zo'n hond is nog duurder en er is een lange wachtlijst, als je naar een goede fokker gaat. Als ze heel graag een dier wil kan ze misschien ook een gedeelte mee betalen. Hoe aaibaar moet het zijn? Gaat het om het verzorgen, iets levends of ook om het knuffelen?
Mijn dochter is dol op onze kikkers in de vijver, maar als ze moet kiezen dan wint de kat het in lievigheid.

Juno

Juno

12-05-2015 om 22:57

Herplaatsing

Je kan ook nog kijken of er een herplaatsing is bij een cattery of een poezenfokvereniging. Dan zijn ze wellicht minder duur. Ik heb er ooit één in het echt gezien en vond hem eigenlijk wel heel geestig en ook zacht aanvoelen. Niet eng of zo.
Een schildpad + terrarium + warme lamp kost ook heel wat.

vlinder72

vlinder72

12-05-2015 om 22:57

maine coons

Er zijn meer kattenrassen waar je dochter misschien niet allergisch voor is. Zoals de Maine Coon of Neva Masquerada. Zal ervan afhangen of ze allergisch is voor haar of huidschilvers.

Je zou via de rasvereniging kunnen kijken naar een herplaatser. Veel goedkoper dan een kitten. Om te kijken of je dochter allergisch is zou je eerst eens kunnen gaan kijken.

Sanne

Sanne

12-05-2015 om 23:08

Hier

Een kruising naaktkat. Ik heb echt mijn hele leven katten gehad, maar nog nooit zo'n grappige en aanhankelijke. Uit het asiel.

Sandra

Sandra

12-05-2015 om 23:30

Het gaat om de interactie

Ze heeft waterschildpadjes gezien bij een vriendin. Die vond ze erg leuk.
Een dier dat ze helemaal niet kan aanraken vind ze niet leuk.
Een kat is prima. Een konijn ook. Maar die zit vooral buiten. Dat is niet leuk.
Ze wil best meebetalen maar ze verdient ongeveer 3 euro per uur. Dat helpt niet echt.

Sandra

Sandra

12-05-2015 om 23:33

Hoe weet je waar de allergie zit?

Op de allergietest staat alleen honden/katten. Er staat niet voor wat precies.
Hoe kom je daarachter?

Tonny

Tonny

12-05-2015 om 23:39

Konijn buiten

Hier ook allergische dochter, en een tam konijn met grote ren buiten bleek erg leuk. Ze was 13. Beest bleef hier toen ze op kamers ging, en dat was prima, wij vonden hem ook lief en leuk.want dat is wel een vereiste vind ik, anders is het cadeau-op-pootjes straks overcompleet.

Evanlyn

Evanlyn

13-05-2015 om 00:40

Konijn buiten

Dat is juist leuk! Ik vond het eerst ook rare beesten, maar ben helemaal konijnenfreak geworden. Ze zijn enorm nieuwsgierig, als je in de ren staat lopen ze over je voeten heen en snuffelen ze aan je. Maar echt knuffelig zijn ze niet, de meeste houden niet van oppakken of aaien. Je kan ze in een veilige omgeving (niet teveel honden dus) zelfs uitlaten aan een riempje. Sommige (niet alle) konijnen vinden dat leuk. En ze staan erg decoratief in je tuin. Wel een (gecastreerd) stelletje nemen. In asiels bieden ze stelletjes aan.

Hadewich

Hadewich

13-05-2015 om 07:32

Konijn

Hier ook een buitenkonijn in een ruim hok. Konijn mag vaak in de tuin rennen, daar kan ze niet uit. Beplanting is ook aangepast (giftige planten eruit). Konijn wil niet opgepakt worden of op schoot, maar geaaid worden vindt ze erg fijn. Het hok staat vlak bij de achterdeur, zo krijgt ze aandacht van iedereen die er langs loopt.

Hier moest het konijn buiten ivm hooimijtallergie, ik dacht zelf eerst ook dat dat niet leuk was, maar dat is het wel!

Maar...weet je zeker dat je dochter niet allergisch is voor konijnen?

Hadewich

Hadewich

13-05-2015 om 07:34

Ander idee

Ik heb er geen idee van hoe de verzorging is, maar zijn hagedisjes een idee? Baardagamen vind ik zelf grappige diertjes.

Pieter

Pieter

13-05-2015 om 08:12

aaibaar?

Is een schildpad aaibaar dan? Die bijten ook hoor.

Ik vind een 16jarige al behoorlijk oud voor een eerste huisdier en zou er niet meer aan beginnen.

kipjes

twee of drie krielkipjes, bijv wyandottes. Die kun je, als je ze jong koopt, goed tam maken en ook oppakken. Ze eten al heel snel uit je hand. Heel leuk om naar hun gescharrel te kijken. Ik geef ze vaak etensrestjes en elke keer als ik langs koop komen ze meteen mijn kant uit.
En dan heb je ook nog eitjes.

Charlie vo

Charlie vo

13-05-2015 om 09:45

Ook allergisch

Ik zou gewoon naar een dierenasiel of dierenwinkel stappen en me daar informeren naar waterschildpadjes. Leuke beesten! Ik heb er ook gehad als kind.

Als je dochter allergisch is aan katten, honden of andere harigen zou ik toch opletten om dat in huis te halen. Ik ben zwaar allergisch maar heb toch 1 labrador in huis. Ik ben de eerste maanden ziek geweest van mijn allergie maar dat is nu gelukkig over. Door in contact te komen met waar je allergisch voor bent, kan je eraan wennen. En eventueel antihistamine innemen bij piekmomenten.
Een kat of een konijn zijn huisdieren die niet voortdurend menselijk zorgen vragen. Een hond daarentegen wel. Als jullie de meeste tijd van de dag van huis zijn, raad ik het af.

Veel succes!

Evanlyn

Evanlyn

13-05-2015 om 10:16

O ja

En met sommige konijnen kan je springtraining doen, dat hij dus op commando over een hindernis springt. Ik heb me daar echt suf om gelachen. Mijn geduldige dochter kwam een heel eind en het beest leek het leuk te vinden. Er schijnen zelfs wedstrijden van te zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2015 om 10:22

Schildpad

Een schildpad begint leuk, maar moet een steeds groter onderkomen door de jaren heen. Dat is wel iets om bij stil te staan. Uit mijn vrienden/familiekring weet ik dat reptielen ook aan de behoefte aan 'een beestje' kunnen voldoen. Maar een goed terrarium, voor een schildpad óf voor een leguaan oid, is niet zomaar wat. Een bakje van 50 bij 30 is zielig.

Argumenten die over de leeftijd van je dochter gaan, zou ik maar laten voor wat ze zijn als jij bereid bent om voor de rest van het leven van de schildpad of wat dan ook de verzorging op je te nemen. Bij een schildpad kan dat tot in het verzorgingstehuis zijn.

Mango

Mango

13-05-2015 om 11:05

ik had maine coons

Waarom zou je daar minder allergisch voor zijn? Coons zijn nogal harig, valt gewoon uit en de schilfers ook, al duurt dat door langer haar wat langer.

Sandra wat bedoel je met "andere harigen"?
Elk beest met haar?

Schildpad kan gemeen bijten en is niet echt een aaibaar dier.
Kennis van mij heeft landschildpad van 32 jaar en dat is een mannetje die tegen alles oprijdt dat hij tegenkomt. Daarbij gaat hij in ik meen oktober in winterslaap en komt daar in april dacht ik weer uit.
Zit je dochter zomaar een half jaar zonder dier.

Je zou een cavia van de opvang kunnen proberen, vaak minder allergeen dan bv een konijn. Deze dieren zijn bv 3 jaar en hebben nog max 2 jaar te gaan en zijn daardoor lastiger te herplaatsen.
Maar als deze onder de "andere harigen" valt dan valt dat dus ook af.

Baardagamen zijn leuk om naar te kijken, dat is: als ze bewegen/eten, maar ergens heb je daar ook wat minder lol van als je een huisdier zoekt om mee te knuffelen.

Je kunt wel wennen aan je eigen huisdieren, maar dat wennen kan ook heel minimaal zijn. De twee katten ging hier met moeite, maar een konijn erbij had me de nekslag gegeven.
Ik zou dat voor die 2 jaar niet over hebben en een andere oplossing zoeken.
Kun je niet af en toe een logeerhond nemen?
Zo kan ze kortdurend genieten van een dier en zullen de reacties misschien te hanteren blijven. Zo niet dan weet je genoeg en neem je het dier niet meer te logeren. Dat is minder pijnlijk dan een dier te moeten afstaan.

Sandra

Sandra

13-05-2015 om 11:17

Wat veel ideeën

Ik heb nu op internet gekeken naar kippen, buitenkonijn, reptielen.
Ik zal met dochter moeten overleggen.
In de achtertuin komen wij alleen als het mooi weer is. Fietsen en zo staan in de voortuin.
Misschien een konijn of kippen in voortuin?

Een cavia lukt niet. Die hebben we te logeren gehad. Dat ging niet goed. Wel met dochter maar niet met Papa. Een hond is hier een keer een halve dag geweest. Ging niet goed.

Waterschildpadjes kun je niet aaien maar wel voeren en ze zijn grappig volgens dochter.

Het mag best wat kosten maar ik ben bang dat een naaktkat van 800 euro die buiten loopt, snel weg is. En binnen houden vind ik zielig.

Kosten

Wij hadden een konijntje, een geweldig dier en maatje voor onze puber. Onlangs moesten we haar laten inslapen. Maar Sandra, hier een opsomming van de kosten voordat je aan iets begint.
Buitenhok winterproof 250€
Binnenhokje voor in de schuur omdat konijn na sterilisatie 's nachts uren ging stampen en ons wakker hield, 40€
Binnenhok voor logeerpartijen tijdens de vakantie 60€
Jaarlijkse prik 30€
Koijnenkorrels/ bodembedekking 10€ per maand, zakken voer 19€ per 2 mnd
Sterilisatie €125 nadat beest in de schijnzwanger bleef hangen en bal als een mannetje een beurt gaf. Of anders je been als je even van de zon ging genieten. Ons konijn liep heel veel buiten.
een logeerpartij in een dierenhotel gedurende de vakantie 80€
Als gevolg van de logeerpartij een e. Cunecule besmetting met veel medische kosten 90€
Op het laatste een knipbeurt van de kies onder verdoving. 85€
Foto abces door die kies 40€
Aanschaf dwangvoer en antibioticaprikken cica 70€
Foto omdat het maar niet toenam in gewicht, 40€
Bleek zwaar aangetaste nieren te hebben; eutenasieprik 50€.
We hadden in 5 jaar heel veel kosten gemaakt. Ik ga het niet eens uitrekenen maar we kochten het lieve konijntje voor 25€.
Dit was het tweede konijn in 10 jaar, maar na die kosten hebben we alle spullen weggedaan om niet weer in de verleiding te komen.

Wil je een dier, de bijkomende kosten zijn veel hoger dan de aanschaf zelf. Er bestaan verzeleringen voor katten en honden. Die verzekeringen zijn er niet voor niets. Medische kosten kunnen erg oplopen, zo ook de kosten voor dieren pensions etc.

Hier wilde één ook een baardamagaan. Leuk zo'n grote glazen bak. Toch worden op marktplaats best wat baardamaganen aangeboden, omdat men erop uitgekeken is.

Misschien toch maar twee sierlijke goudvissen omdat ze zo grappig bluppen. Vroeger had ik zebravinken, geweldig, net een echtpaar, soms heel lief en soms een hoop tamtam. Of is ze daar ook allergies voor.

Nastia

Nastia

13-05-2015 om 12:00

Inderdaad

Een kat heeft flink wat ruimte nodig, maar dat geldt ook voor waterschildpadden, konijnen, kippen, eigenlijk vrijwel alle dieren. Dus voor je tot aanschaf overgaat, check dan heel goed hoe groot het hok écht moet zijn en of zo'n dier alleen kan of een maatje nodig heeft (zoals konijnen). Waterschildpadden hebben echt een behoorlijk aquarium nodig.

Maar als ik je overwegingen zo lees zou ik zeggen: niet aan beginnen. Grappig is imho niet het beste argument om voor waterschildpadden (of welk dier dan ook) te kiezen, 16 is de geen ideale leeftijd voor 'n dier dat langer meegaat dan 'n paar jaar, en alle huisdieren brengen kosten met zich mee. Bij 'n kat is het de aanschaf van het beestje (tenminste, als je een raskat wilt) en bij 'n hokdier het hok met toebehoren. Eten moeten ze allemaal.

Bij vrijwel alle dieren moet je daarnaast rekening houden met dierenartskosten, of het nou gaat om vaccinatie, sterilisatie of ziekte... het wordt heel snel heel duur! En als je eenmaal een dier in huis neemt schept dat wel verplichtingen. Dus ja, ik zat met een gewond ratje (van 'n tientje en op 2/3 van z'n levensduur) bij de dierenarts en ging 'n paar minuten later 100 euro armer weer weg. Daar moet je dochter heel lang voor werken!

Toch even uitgerekend,

Totaal kosten gedurende 5 jaar 1680€, schrik...
Tjsa, als een beestje iets mankeert doe je hem echt niet weg.
Het is wel het dier van je dochter en welk signaal zend je uit als iets moet inslapen omdat het te duur is.
Het vervelende is, dat als je heel veel van een dier gaat houden je er alles aan doet om het maar bij je te kunnen houden.

Mijntje

Mijntje

13-05-2015 om 12:07

waarom

Waarom moet het nu ineens?
Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet. Niet alle wensen kunnen vervuld worden. That's life.
Is het niet veel leuker om vrijwilligerswerk te doen bij de vogelopvang of iets totaal anders: akela worden bij de scouting?

Pieter

Pieter

13-05-2015 om 16:02

ratjes

Is ze ook allergisch voor ratjes?

Verder eens met Mijntje, sommige dingen doe je gewoon even niet. Mijn kinderen hebben ook geen huisdieren.

ook eens met mijntje

Mijn kinderen willen van alles en nog wat aan huisdieren. Ik zeg dan altijd: dat doe je maar als je op jezelf woont. Niet alle wensen hoeven altijd maar vervult te worden, zo blijft er ook nog wat te wensen over

Sandra

Sandra

13-05-2015 om 22:16

We zijn weer een stapje verder

Ik heb met mijn dochter gesproken en ze is volop aan het googelen naar minivarkens en kippen.
Een ratje vind ik zelf niets. En omdat wij als ouders de zorg krijgen als zij uit huis gaat, wil ik geen dier dat ik niets vind.

Nastia

Nastia

13-05-2015 om 22:45

Wacht even...

Gisteren waterschildpadden, vandaag 'n varken óf kippen? Neem je ons nu in de maling? Heb je ook maar iets gelezen van de reacties in het draadje?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.