Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Evelien

Evelien

22-07-2015 om 05:33

Met 16 jaar met vrienden op vakantie?

Dochter van nu 15 heeft een balletje opgegooid dar ze volgend jaar misschien wel met vrienden (groep van 6, meisjes en jongens) op vakantie zou willen gaan. Denkt aan een week of anderhalve week. Had het wel over het buitenland (Frankrijk of Italië of zo). Ze dacht aan een huisje (we zijn niet zo kampeerderig).

Dochter loopt niet in zeven sloten tegelijk. Is niet vaak verliefd, (nog) niet met sex en drank bezig (voor zover ik weet en wat ze zelf zegt, ik geloof haar). De groep is een vriendengroep, geen stelletjes. En eigenlijk, voor zover ik ze ken/weet redelijk braaf.

We gaan zelf in de zomer ook weg en vinden het wel leuk als ze dan ook meegaat. Dus het zou een extra week zijn.

Wat vinden jullie van dit soort vakantieplannen van (dan) 16-jarigen? Nb ze is al wel eens een paar dagen alleen met een vriendin in een huis van familie geweest. Ging goed.

Mijn eerste reactie/gevoel is: leuk, ik gun het haar, maar ze moet er zelf wel voor sparen (wat zouden jullie redelijk vinden dat ze zelf moet betalen?).

Zijn er nog aspecten waar ik rekening mee zou moeten/kunnen houden? Redenen om het wel of niet toe te staan? (nog even los van de vraag of de anderen van de groep van hun ouders dat zouden mogen doen)

Jamie

Jamie

22-07-2015 om 06:24

huren

Vaak moeten ze of eentje moet er 18 zijn. Of een jongerencamping maar dat wil ze niet. Ik vind op die leeftijd Nederland ver genoeg en er zit nog een jaar tussen dus er kunnen wel stelletjes ontstaan. Ik zou dat nu niet toezeggen maar wachten tot ze met een doordacht plan komt wat haalbaar is voor de hele groep.

lennest

lennest

22-07-2015 om 17:34

Samen maar toch apart

Als ze toch naar het buitenland willen gaan, zorg er dan voor dat je samen in dezelfde periode op vakantie bent en dan redelijk dicht bij elkaar, bijv. samen op dezelfde camping of hetzelfde vakantiepark of op z'n minst redelijk dicht bij elkaar. Als er dan iets is, ben je zo bij elkaar. je hoeft elkaar niet te zien of te spreken, dat moet je ook echt afspreken.
Voor wat betreft het geld: tja, hangt ook af van je eigen budget en wensen. Als wij in dezelfde periode gaan, vind ik het redelijk dat ik de kosten voor mijn kinderen van de boodschappen voor onze rekening neem, of liever gezegd: een vast bedrag per dag. Als ik ook nog eens goedkoper uit ben omdat zij niet meegaan, ben ik ook bereid dat deel bij te dragen. Maar de rest moeten mijn kinderen van mij zelf betalen. Gaan ze niet gelijktijdig met ons, dan alleen het boodschappengeld. Gaan ze met ons mee, dan betalen wij voor kost en inwoning, souvenirs, internet, drankjes/uitgaan: eigen rekening. Pubers kunnen ineens héél zuinig zijn en toch kiezen voor een camping met een geleende tent

moreen

moreen

22-07-2015 om 22:59

nou...

Je hebt wel veel vertrouwen voor een meisje van 15 dat je direct goed vindt; anderhalve week en Frankrijk of Italie....

Het zou kunnen hoor, dat je terecht veel vertrouwen hebt. Maar je klinkt erg gemakkelijk. Heb je gedacht aan dingen als drankgebruik; het niet mogen huren van een huisje of plek op camping, zijn ze echt verstandig genoeg als groep?
Ik zou zelf voor zo,n eerste keer wat nuance aanbrengen.
In Nederland blijven of hooguit Belgie of zo.
Een week is voldoende;
Een uitgewerkter plan; waar ga je dat van bekostigen, hoe duur denk je dat dan is, wie is de garant staande volwassene, wat doe je in bepaalde situaties.
Wat zijn de afspraken over drank, drugs, weet ik wat? NIX?

Het is echt niet te vergelijken met een week met een vriendin alleen thuis ergens. En het punt is dat ze nu misschien een braaf meisje is, maar dat zal ze misschien niet blijven. En misschien heb je dan over een paar maanden al spijt als haren op je hoofd dat je dit toegezegd hebt...

Evelien

Evelien

23-07-2015 om 04:40

Reacties

Bedankt,voor de reacties zover.

Het feit dat mijn eerste reactie positief is, betekent niet dar ik het per definitie goed vind, Moreen .

Ik wil juist van jullie inspiratie krijgen waar ik aan moet denken.

Bijv. dat ze mogelijk niet eens een (goedkoop) huisje kunnen huren - daar had ik niet aan gedacht.

Lennest, we willen juist niet tegelijk met haar gaan!

En op zich vind ik Nederland of België ook ver genoeg, maar het gaat mij juist om argumenten/redenen waarom ik haar kan zeggen, dat Frankrijk of Italië of zo, niet goed/handig is.

En Moreen, ik wil ook een uitgewerkt plan voordat ik iets goed vind. Maar vragen om een uitgewerkt plan wil ik niet doen als ik het sowieso zou willen verbieden. Dus de vraag is, of er redenen zijn om dit plan sowieso te verbieden.

En Moreen, je geeft aan: bespreek wat ze in bepaalde situaties zou doen (of zouden doen). Dat lijkt me op zich een hele goede, om van alles te bedenken en dat vast door te nemen. Maar aan wat voor soort situaties zouden jullie denken, die ik dan van tevoren zou kunnen bespreken?

Eigenlijk is, in aanvulling op mijn andere vragen hierboven, mijn overall vraag: zouden jullie gewoon "nee" tegen zo'n plan zeggen of het -mogelijk- wel toestaan, maar dan alleen met een goed plan, goede afspraken over geld (zelf grotendeels betalen), en goed voorbereid door te praten over mogelijke situaties?

vriendengroepje met een jongerenreis mee?

Zodat er ter plekke verantwoordelijke volwassenen zijn voor raad en daad bij onvoorziene lastige kwesties?

Lijkt me een zinnig alternatief voor 16-jarigen die als groepje naar het buitenland willen. Je kunt nu ter voorbereiding allerlei als-dan situaties verzinnen, maar waarschijnlijk geven ze dan gewenste antwoorden omdat ze niet kunnen overzien hoe zoiets écht is.

Pug

Pug

23-07-2015 om 08:51

andere ouders?

Als daar iemand van al meteen nee zegt bespaart dat je een hoop vraagwerk.

In 4 vwo zijn onze vakantieplannen ook eens al getorpedeerd voordat ze uitgewerkt konden worden. En het idee was om in Nederland te blijven.

Moni

Moni

23-07-2015 om 09:43

Hier wel gedaan

Dochter is met vijf vriendinnen gaan kamperen in Nederland.
Buitenland vonden wij geen goed idee en gelukkig de andere ouders ook niet.
Reden is dat ze nog geen ervaring hebben in zelfstandig op vakantie gaan, als er wat gebeurt wil je dat een ouder er snel kan zijn, het kennen van cultuur en taal maakt veel verschil, als het niet goed gaat al groep is het makkelijker om naar huis te gaan, het is veel minder duur.
In Nederland is het gelukt om een camping te vinden waar ze met 16 jaar mochten staan. Wel met persoonlijke kennismaking met één van de ouders, telefoonnummer per dag van ouder die gebeld kon worden door camping.

Astrid

Astrid

23-07-2015 om 09:46

ach

Ik zou een pauze inlassen.
Zij komt met een volledig plan (financieen, hoe denk je over zus of zo)en jij met voorwaardes en in januari gaan jullie nog een keer om de tafel zitten en komen tot een tussenvoorstel.
Zo heb je uitstel, zie je hoe ze zich ontwikkelt enz.
Zelf zou ik het eerst dichterbij willen.
Mijn kinderen zijn een midweek naar Zeeland geweest bijvoorbeeld.
Later disneyland Parijs met vrienden en met hun 16e in een jongerengroep naar Spanje, waarbij er eigenlijk nog voldoende controle was op bv drinkgedrag voor hen die die begrenzing nodig hadden. Er was altijd een oudere waarbij ze terecht konden van de organisatie.
Daarna heb ik het losgelaten, maar ze hebben nooit rare dingen gedaan.

Niet elk kind gaat aan de drugs, sex en rock 'n roll, je ziet als ouder best wat je kind aankan of niet. En soms gaan ze op hun gezicht. Of ze ontpoppen zich tot mensen die al veel meer verantwoording aankunnen dan je had verwacht.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-07-2015 om 12:38

Vakantie

Mijn zoon (nu 14) wil ook graag volgend jaar met een vriend/meerdere vrienden op vakantie buiten Nederland. Wij hebben al hele goede ervaringen met Simbo Dynamigo vakanties http://simbo.nl/jeugdvakanties en ze hebben ook vakanties voor jongeren tussen de 15-20 jaar. Met leuke, professionele begeleiding dus zo kan je ze met een gerust(er) hart op vakantie laten gaan en laten wennen aan zelfstandiger zijn, zonder ouders in de buurt. Lijkt mij een prima tussenoplossing.
http://simbofreestyle.nl/

Violetta

Violetta

25-07-2015 om 22:10

Nederland

Mijn dochter is op 15-jarige en 16-jarige leeftijd op vakantie geweest in een huisje in Nederland. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk want voor bijna alle huisjes moet je 18, 21 of soms zelfs 23 zijn. Ze zijn toen ingeschreven onder mijn naam. Het eerste jaar hebben ze de midweek niet uitgezeten, er zaten te veel spinnen in het huisje en de dames wilden naar huis, en dat terwijl ze van tevoren heel stoer en zelfstandig leken... Het jaar daarna gingen er jongens mee maar toen waren er weer andere problemen.

zoon ( nu net 16)

is vorig jaar met 4 vrienden naar een bungalowpark in NL gegaan, een van de ouders had gereserveerd . Zus van 1 van de jongens werkte er, zij hield een oogje in het zeil.
Dit jaar wilden de heren naar Oostenrijk. Meteen gezegd dat dat geen optie was. Met alle ouders waren we bij elkaar gekomen en hebben overlegd, wat de jongsten( er zit 1,5 jaar verschil in leeftijd bij de vrienden) mochten werd de reis. Ze mochten een bestemming kiezen 300 kilometer in de rondte. Het is België geworden want daar rijdt een treintje langs de kust zodat ze toch overal kunnen komen. Ze hebben nu weer een huisje gehuurd op naam van een van de ouders. Zijn redelijk rustige jongens.
Dochter(net 18) is met auto van opa en oma op pad geweest ook naar camping in België, andere auto reed mee om de rest v d meiden mee te nemen en wat spullen. Ze konden niet verder want een aantal dames was blut
Ik zou even afwachten wat er gaat komen, nu aangeven dat je het nog niet ziet zitten en dat je er in de loop van het jaar nog over gaat hebben?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2015 om 22:06

Nu 15

maar wanneer wordt ze 16?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2015 om 14:48

Heb ik een gekke vraag gesteld?

Mijn vraag was bedoeld om te weten waar in het 17de jaar dochter zit in de zomer van 2016. Als ze in oktober 17 wordt, is een vakantie met vrienden misschien minder eng als van kind van net 16.

Evelien

Evelien

30-07-2015 om 03:29

Kaaskopje

Geen rare vraag, ik was gewoon even niet op OO .

Ik begrijp, vraag wel. Ze wordt begin februari 16.

Het is duidelijk dat er sowieso haken en ogen aan kunnen zitten. Ik vind het argument "reisafstand i.g.v. / nood wel een goede, maar dan vallen de Waddeneilanden ook snel af .

Taal kan een argument zijn, maar meestal kan je je wel een eind in het Engels redden.

Als iemand nog aanvullende risico's of aandachtspunten ziet, bijv. "wat doe je als .....", hoor ik dat nog graag.

Met alle ouders van tevoren bij elkaar komen vind ik ook nog wel een leuke. De vraag is of alle andere ouders het goed vinden...

Yvonne

Yvonne

01-08-2015 om 06:31

niet naar het buitenland

Mijn nu 16 jarige zou wel met vriendinnen op vakantie mogen maar niet naar het buitenland. Il vond het al niks dat ze met school een halve week naar Londen was.

Stefano

Stefano

01-09-2016 om 06:08

Zeker doen!

Ik begrijp uw zorgen en twijfel maar ik zelf ben om dit moment 15 (november 16) en ik zou volgend jaar naar spanje gaan met 4 vrienden. Mijn moeder vond het eerst een slecht idee om naar het buitenland te gaan met 4 vrienden!

Om haar gerust te stellen heb ik haar verteld dat ik met GoGo zou gaan reizen (een jongeren reizen bureau zeg maar) je krijgt begeleiding. En als u zegt in uw ogen vind u het vriendengroep van uw dochter wel braaf dan zou dit de kans kunnen zijn om haar dat beetje verantwoordelijk op haar te nemen en kijken hoe het gaat.

Wel wat ik moest doen HELE belangrijke afspraken maken!
O.a bereikbaarheid, met de ouders van hasr vrienden een whatsapp groep maken zodat de ouders onderling kunnen praten en/of alles goed gaat met hun kind.

Ik zeg doen! een week zou kunnen toch? Je blijft niet voor altijd jong

Hopelijk ziet u mijn kant van ook een 15 jarige

Ik zit wel alleen op de verkeerde website

Moedeloos/hoopvol

Moedeloos/hoopvol

01-09-2016 om 09:50

Afsluiting middelbare school

Mijn zoon ging gezamenlijk met alle vwo-ers en gymnasten naar Rome en Athene. Toen was hij 17. De jaren daarop zijn er vriendengroepen ontstaan en zijn ze elk jaar zelfstandig naar t buitenland gegaan en alles ook zelf geregeld. Met tips van ons. Afspraken indd gemaakt van bereikbaarheid enz.

Vooraf heeft hij in Nederland gekampeerd of ging naar lowlands met vrienden. Dat begon rond zijn 16de.

Ligt een beetje aan hoe jè kind in elkaar zit.... Dus lekker ervaring laten opdoen in ned dicht bij huis...of dicht bij elkaar in t buitenland boeken

zebra

zebra

01-09-2016 om 17:06

onlangs

is onze zoon, 17 1/2 jaar, samen met een aantal vrienden op vakantie geweest. Ze bleven in Nederland en gingen een midweek. De oudste van hen, 18 jaar, had een huisje gehuurd op een park. Op veel parken moet je daarvoor toch minstens 18 zijn, vaak zelfs nog ouder!

Je kunt afspraken maken over contact houden met het thuisfront (elke dag even een berichtje sturen of bellen). Je kunt ook vragen hoe ze een en ander voor zich zien wat betreft het reizen, de kosten, hoe ze omgaan met situaties die zich kunnen voordoen enz.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-09-2016 om 17:31

Onze jongste zoon van 16

Onze jongste zoon is vorige week met zijn vriendin (allebei bijna 17) twee dagen naar Parijs geweest. Hebben ze helemaal zelf geregeld, alleen bij het boeken van het hotel hadden ze even de creditcard van pa nodig. Met de Thalys heen en weer (aanbieding), goedkoop hotelletje, ze hebben 2 geweldige dagen gehad. En daarna is hij nog een weekend gaan kamperen met 3 vrienden (ook 16 en 17) in Brugge. Niet in Zeeland, want in Belgie mag je wel de kroeg in... Ze zijn met de trein gegaan, inclusief vertraging etc, en hebben een geweldig weekend gehad. Dus ja, afhankelijk van het kind kan dit prima. Het scheelt wel dat hij al aardig wat reiservaring heeft opgedaan zonder ons als ouders, maar wel in groepen.

Ik denk dat ik met oudste 2 jaar geleden wat meer moeite gehad zou hebben om dit goed te vinden, dat was een heel ander kind (maar inmiddels ook een heel verantwoordelijke 18-jarige die ik gerust de auto meegeef, ook op vakantie naar Belgie).

Magalí

Magalí

01-09-2016 om 19:49

Mijn kind van nét 17

Mijn kind van nét 17 is nu voor het eerst op vakantie in het buitenland met een groep vrienden en vriendinnen. De oudste is bijna 19, de jongste 16. Alles hebben ze zelf geregeld, soms met wat tips van ouders: huisje via Airbnb, vliegreis. Voor het huisje hebben ze gevraagd of het goed was, een groep pubers. De eigenaar vond het prima, als ze maar geen feesten geven.

Nu is dit een groepje dat behoorlijk rustig is, het zijn geen uitgaanstypes. Ze bezoeken een paar mooie steden, gaan naar het strand en een pretpark en dat is het dan wel. En ook als ze zouden gaan stappen, dan doen ze waarschijnlijk geen gekke dingen.

Alle ouders hebben de telefoonnummers van de andere ouders en van iedereen uit het vriendenclubje gekregen, gewoon voor de zekerheid.

Ik vond het erg spannend van te voren, maar dit clubje kent z'n verantwoordelijkheden, mijn kind geniet en nu ben ik al een stuk relaxter.

Met een redelijk braaf clubje dat duidelijke en goede plannen qua reis en accommodatie maakt zie ik zelf geen enkel probleem.

marcel

marcel

03-09-2016 om 11:08

laten doen

Ik vind het een leuk idee van haar, en zie ook de bezorgdheid van u om deze post te maken. Ik zelf heb twee jongens die dan nog net niet oud genoeg zijn voor dit soort dingen maar heb wel een zwager met een zoontje van 16 die dit laatst heeft gedaan. Nu ging hij naar de appelhof in Nederland, maar vind het alsnog een eind. Alles ook helemaal goed gegaan ookal is hij best wel heel erg onverantwoordelijk, dus denk dat het met uw dochter makkelijk kan. Nu lijkt frankrijk ofzo mij wel heel erg ver dus misschien overleggen om in Nederland te blijven? En zo'n huis huren, is dat niet erg duur? Verder zou ik alleen het reis geld betalen en haar zelf voor de rest laten sparen. Het is een hele ervaring waarvan ik zeker weet dat ze veel van gaat leren. Succes met je dochter

Magalí

Magalí

03-09-2016 om 14:57

Marcel-huis huren

Een huis huren is juist voor een groep niet zo duur. Mijn kind en zijn vrienden hebben via airbnb een villa'tje met zwembad gehuurd voor een week, en dat kost dan per persoon ongeveer 130 euro. Het was wel even zoeken, maar omdat ze kosten kunnen delen, valt het best mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.