Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Eef

Eef

14-02-2016 om 19:18

Moet ik hiermee wat doen? (snoep)

Dochter van 15 is te zwaar voor haar leeftijd. Sport wel, is wel gelukkig (voor zover ik dat kan beoordelen), heeft genoeg vrienden/vriendinnen, gaat wel goed op school. Eigenlijk geen reden tot zorg, behalve haar gewicht/omvang.

Ze is echt te zwaar, maar niet echt heel dik.

Nu zocht ik gisteren even iets (een wat groter ding) op haar kamer, ze was er niet, en trok even laatjes op haar kamer open of dat ding daarin zat en zag laatjes vol met lege snoepverpakkingen!

Ik maak me al jaren zorgen omdat ze te zwaar is en snoept, heb het er wel eens met haar over gehad, ze is ook naar een dietiste geweest. Ik geef zelf het goede voorbeeld en bied haar gezonde dingen aan, maar ze snoept dus erg veel. Ik praat er zo min mogelijk over, hoewel ik soms wel eens zeg dat ze bepaalde dingen beter niet kan eten/drinken (als ze me vraagt dat te kopen bijv.) en andere juist wel.

Wat denken jullie? Zal ik er iets van zeggen of maar niet? Het doet me echt pijn aan het hart als ik die lades vol met snoepverpakkingen zie.

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 19:24

help haar

om haar financiën inzichtelijk te krijgen en te houden. Dus kasboekje aanleggen en haar laten opschrijven wat ze waaraan uitgeeft. Als het goed is komt dan vanzelf naar boven waar ze het aan uitgeeft en is dat een aanknopingspunt misschien? En anders kun je altijd nog haar confronteren en vragen of ze er zelf vanaf wil. Als dat niet zo is, dan zou ik informatie met haar delen op divere wijzen over ongezondheid en de andere slechte aspecten ervan, zodat ze niet kan zeggen dat ze het niet weet . Als ze wel wil veranderen, ga dan het meta-gesprek aan waar het probleem zit met het volhouden en hoe ze daar sterker in kan worden.
gr Angela

Noet

Noet

14-02-2016 om 19:48

lades vol

maar je weet niet in welk tijdsbestek toch? En ook niet in welk gezelschap.

Ze durft de verpakkingen niet weg te gooien, blijkbaar bang voor jou/jullie reactie.

Mijn dochter bleek ook snoep in haar kamer te hebben verstopt, niet om zelf op te eten maar om uit te delen, die verpakkingen konden dus ook niet in de afvalbak.

Snoept ze echt zo veel? Of eet ze veel suikerrijk / vetrijke andere maaltijden.

Wellicht eens samen naar het programma op TLC kijken "secreat eaters" datn heb je een mooie ingang voor een gesprek.

Breder trekken

Ik raad je sterk af om nadruk te leggen op de nadelige gevolgen van het snoepen op haar gewicht.Daar is ze zichzelf wschl pijnlijk van bewust en de kans is groot dat ze zich voor je afsluit. Ik had er een die snoepte alles op wat los en vast zat. Hij werd er niet dik van, maar ik greep altijd mis en vond overal lege verpakkingen. Witheet kon ik erom worden.

Het werd pas bespreekbaar toen ik het over een andere boeg gooide: over verslavingen in het algemeen, hoe moeilijk het is om daarvan te komen, mijn eigen geworstel om van mijn rookverslaving af te komen, en dat suiker ook verslavend werkt. Meer veroordelend, meer informerend en meedenkend hoe hij van ZIJN probleem af zou kunnen komen.

Machteld

Machteld

15-02-2016 om 08:37

alleen voelen?

Ze doet dit al langer zeg je.
Wat ik me dan afvraag is wanneer ze snoept dat je dat blijkbaar niet merkt. Geen kritiek of zo maar ik kan me niet voorstellen dat mijn kinderen ongemerkt grote hoeveelheden snoep eten. Kan het dan toch zijn dat ze dat doet op tijden dat ze langer alleen is en wellicht voelt ze zich toch alleen?
Sowieso kan het natuurlijk goed zijn dat ze emoties weg eet, daar zou ik in ieder geval met haar over in gesprek gaan. Misschien is ze zich helemaal niet bewust van die relatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.