Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Floortje78

Floortje78

26-05-2015 om 13:23

Onze kinderen zijn geweldig!

Onze kinderen zijn geweldig!

Nederlandse kinderen zijn de gelukkigste kinderen ter wereld. De verdiensten hiervoor gaan met volle honderd procent naar de opvoedende ouders. Ouders die dag en nacht voor hun kinderen klaar staan, zijn goede ouders, nee, dat zijn perfecte ouders. Het kind vooral kind laten zijn is het heersende moraal onder de opvoedende ouders. De ritjes van vijf minuten met de auto van huis naar de sportclub of muziekles zijn wekelijks al ontelbaar geworden - en dit is een daad van liefde. Kinderen behoeden voor tegenslagen, zoals slechte leerprestaties, en een gebrek aan comfort is prioriteit anno 2015.

Dat de kosten binnen GGZ-instellingen voor jeugdproblematiek de snelst stijgende is, heeft in ieder geval niks te maken met de inzet van de ouders. Nee, ongemak en verbod is niet meer van deze tijd. Daar kan het dus niet aan liggen.

Mijn man en ik altijd veel tijd gestopt in het onderwijs van onze kinderen. Als onze kinderen de stof niet begrepen, schroomden wij niet om ze hier bij te helpen. Dit kan ik niet van alle ouders zeggen. Het is belangrijk dat kinderen goed presteren op school, om ten minste een hbo-opleiding te kunnen afronden. Je wilt toch niet dat je kind beland in het afvoerputje van onze maatschappij?

Wat je ziet is dat mensen uit een lagere klasse minder tijd besteden aan kinderen en hun schoolwerk. Hierdoor wordt het verschil tussen de slimme en de domme kinderen steeds groter. Dit remt de ontwikkelingspotentie van de goed lerende kinderen in de klas. Ook heeft dit negatieve effecten op ouders die wél willen dat hun kind iets bereikt in het leven. Ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan zowel de ouders als kinderen die er met de pet naar de gooiden.

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Een veilige en onbezorgde jeugd begint bij de ondersteunende ouder. Het minste wat je kunt doen is er dag en nacht voor ze te zijn - zolang ze er nog zijn. Onze kinderen ervaren succes door onze goede opvoeding. Mijn zoon en dochter, beiden op het vwo, hadden het nooit zo ver kunnen schoppen zonder de goede zorg van mij. Als je kind geen goede diploma’s haalt of de druk niet aan kan in de maatschappij, kijk dan eerst eens naar jezelf, als opvoedende ouder, voordat je met je vinger begint te wijzen naar alles en iedereen!


Ook een goede moeder

Ook een goede moeder

26-05-2015 om 13:26

Mag ik een teiltje

Je bent wel heel erg zelfingenomen zeg! Dus dat ze op het VWO zitten hebben ze alleen maar aan jou te danken.
Natuurlijk is het goed om er voor je kinderen te zijn en ben ik het er mee eens dat bij veel kinderen dat al niet eens lukt door de ouders. Maar dat ze het nooit zo ver hadden kunnen schoppen zonder jou...brrrrr

Hahaha!

gezellig, we hebben weer een trol.

Ook een goede moeder

Ook een goede moeder

26-05-2015 om 13:30

Jippox

Nee, ik denk dat ze heel serieus is...

Wat je eigenlijk probeert te zeggen is

Jij bent geweldig. Er klopt alleen niet zoveel van je redenatie. Ten eerste wordt het verschil tussen 'slimme' en 'domme' kinderen niet groter, het Nederlandse onderwijs scoort juist goed in de internationale lijstjes omdat het juist de minder begaafde leerlingen beter op sleeptouw neemt dan andere landen. Bovendien zijn kinderen niet maakbaar, het tabula rasa principe is allang verlaten. Je hebt waarschijnlijk vooral geluk gehad met je kinderen. Bovendien spreek je ook waarschijnlijk vanuit een bevoorrechte positie waarbij je de tijd, energie, het geld en de intellectuele capaciteiten hebt om je kinderen dag en nacht bij alles bij te staan. En als je wel eens de krant leest zal je ook gemerkt hebben dat bij zo'n beetje alles wat er mis is in de samenleving met het vingertje naar ouders gewezen wordt. Eigenlijk wat jij ook doet naar een heel deel van de bevolking, behalve naar jouzelf en gelijkgestemden/gelijkbevoorrechten. Het is dan ook niet gek dat ouders wel eens hun vinger naar externe oorzaken wijzen, het kan namelijk toch echt niet enkel en alleen aan hun liggen.

skik

Marea

Marea

26-05-2015 om 13:36

jaloers op je

Jeetje wat ben jij geweldig zeg. Was iedereen maar zoals jij dan zou er geen enkel kind meer op het VMBO zitten, want kinderen op het VMBO zijn afschuwelijk. Ze zijn allemaal dom en ik heb gehoord dat ze ook allemaal een beetje stinken. En dan die ouders van die kinderen op het VMBO. Wat een losers zijn dat zeg! Dat ze niet wat meer aandacht hebben besteed aan hun kinderen. Gatver, je zou ze toch op een boot naar Afrika zetten!

Zou je je naam en adres hier bekend kunnen maken, dan kan ik je volgend jaar opgeven voor een lintje van de koning. Of misschien kunnen we meteen voor de Nobelprijs gaan, die heb je wel verdiend.

Jammer dan dat je met al je kritiek op anderen zelf niet foutloos kunt schrijven. Twee erge fouten:
1] Je wilt toch niet dat je kind beland in het afvoerputje: beland is derde persoon enkelvoud dus met een t erachter
2] Ik heb me altijd mateloos geïrriteerd aan: je ergert je aan iets en iets irriteert je, maar je moet dat niet door elkaar gooien.
En dan laat ik de kleine typfouten en verschrijvingen nog maar zitten.

Wat erg voor je dat jouw ouders bij jou zo weinig aandacht aan goed schrijven hebben besteed, dan zou je nog beter zijn dan je nu al bent. Ik vind je al zo geweldig omdat jij je kinderen wel goed opvoedt en wij er allemaal met de pet naar gooien. Al doe ik dat wel altijd zonder spelfouten.

Maar nu even serieus. Hoe zie jij een maatschappij voor je met alleen maar mensen die gestudeerd hebben? Wie wordt vuilnisman? Wie wordt schoonmaker? Wie wordt bakker?

welnee

Als ze serieus is, dan vindt Floortje dus juist dat ze helemaal niet zulke geweldige kinderen heeft, want het is uitsluitend dankzij al haar enorme inspanningen -dag èn nacht- dat haar kinderen het tot het vwo hebben weten te schoppen.

Hanne.

Hanne.

26-05-2015 om 13:43

mijn verdienste

Bij de eerste alinea's dacht ik nog met sarcasme te maken te hebben, maar bij de laatste wil ik inderdaad een teiltje.

Maar het is goed om te weten dat alle kinderen die geen VWO doen hun ouders daarvan de schuld kunnen geven. Ik stem voor een verplichte opvoedcursus. Geloof dat ik nog veilig zit, al zou het voor 1 kind wel eens HAVO kunnen worden. (wel het kind waar ik de meeste tijd in heb gestoken, da's dan weer raar).

En tegelijkertijd is het jammer dat mij eigen VWO diploma blijkbaar niet mijn verdienste is maar die van mijn ouders. Mijn burn-out is dan ook weer hun schuld da's wel prettig om de schuld bij een ander te kunnen leggen.

Ook een goede moeder

Ook een goede moeder

26-05-2015 om 13:45

En de kinderen...

Zouden je kinderen jou ook zo'n geweldige moeder vinden dan?
Ik begrijp dat ze al hun hele leven worden gepusht om te presteren. En als het niet lukt helpt moeder net zo lang totdat het wel lukt..
Mijn kinderen kunnen ook gewoon kind zijn en zitten inderdaad op het VMBO. En soms halen ze slechte cijfers. Ook daar leren ze van. En ik heb er geen slapeloze nachten van als dat zo is. En ik ga ze ook niet direct begeleiden. Ik vraag wel of ze hulp willen hebben maar ze zijn heel zelfstandig en komen er zelf wel weer uit. Ze weten dan dat ze een volgende keer harder moeten leren om wel een goed cijfer te halen..

Marea

Marea

26-05-2015 om 13:47

Hanne

Dat jouw kind misschien op de HAVO gaat komen ondanks jouw inspanningen komt omdat jij niet zo goed bent als Floortje. Helaas ga ik jou dus niet voordragen voor een lintje. Dan weet je dat maar vast

Christel

Christel

26-05-2015 om 14:05

ook geen lintje voor mij

wat een pech, ik heb gefaald in mijn poging tot opvoeden .

Oudste doet eindexamen vwo met twee vingers in zn neus.

Middelste zit in havo 3, waarschijnlijk de komende 5 jaar want hij doet niks.

Jongste is "een gewoon kind op een andere manier" en heeft net de overstap naar het speciaal onderwijs gemaakt. Die zou de score nog twee uit drie kunnen maken maar dat verwacht ik niet.

Jammer toch van dat lintje, gelukkig heb ik ook geweldige kinderen

Regenboog

Regenboog

26-05-2015 om 14:22

Ik ben de loser van de week dan

Met oudste op het vwo en al heel zelfstandig, heb ik alle tijd om jongste te helpen, te sturen, te coachen en te stimuleren.
Vol vuur zet ik mij in, regel extra bijlessen voor de vakken waar het slecht gaat, leer de weekwoordjes met hem en toch zit er geen vooruitgang in.
Heel jammer als moeder heb ik dan wel ongelofelijk gefaald, dat ik een kind met een normaal IQ niet op het vwo kan krijgen.
Is er een praatgroep voor moeders die hun ideeën over de carrière van hun kind niet naar hun idee vorm kunnen geven, omdat kind niet begrijpt waar moeder heen wil en er daarom ook niet aan mee wil/kan werken?

mijk

mijk

26-05-2015 om 14:27

Ik kan er weer even tegen vandaag! Mijn oudste zit zonder veel moeite op het vwo. Maakt dat me nu een betere of een slechtere moeder?

Mijk

Noet

Noet

26-05-2015 om 14:35

oke Mijk

Jij ook een lintje )

Tja, wat ben ik...

Mijn dochter heeft geheel zelfstandig het VWO doorgewerkt. Daar hoefde ik nauwelijks een vinger voor op te tillen.
Bij mijn zoon ligt het anders, ik kan op mijn kop gaan staan, maar naar mij luistert-ie niet. Had VWO kunnen doen, slim genoeg, zit op de HAVO en gaat voor zijn droom, een MBO opleiding. Als hij het redt, heeft hij het wel helemaal zelf gedaan. Ik wil hem graag helpen, maar hij wil het perse zelf doen en wordt woest als ik mijn hulp aanbied/opdring.
Als ze later allebei de baan van hun dromen hebben, kunnen ze met recht zeggen: "Zelluf gedaan!" en ik krijg geen lintje.

Misschien moet ik toch een lintje - voor geduldig blijven terwijl je kind zich zelf ontwikkelt.

Overigens...

Heb ik ook grotendeels zelf mijn VWO diploma gerealiseerd. Mijn moeder overhoorde me nog wel in de brugklas en VWO2 maar die zat zo te zeuren over dat mijn uitspraak van Duits en Frans zo slecht was en het niveau van het VWO zo laag vergeleken haar MULO-opleiding, dat ik voor het meest B-vormige pakket heb gekozen dat er maar mogelijk was. Even laten zien dat ik daar net zo goed in was als mijn broer en lekker geen gezeur over taal.

Mijn zoon heeft het toch niet van een vreemde! (Nu nog er mee leren omgaan).

Regenboog

Regenboog

26-05-2015 om 14:55

Mijk

Een slechtere natuurlijk, als je haar goed had gepushed, geholpen en gecoached had ze allang op de universiteit gezeten! Doordat jij niets deed zit ze nog steeds op dat vwo. Foei toch!

Koentje Koets

Koentje Koets

26-05-2015 om 15:03

haha...wat een giller...

Ik denk eerder dat de kinderen van Floortje gekomen zijn waar ze nu zijn, ONDANKS, hun geweldige moeder.
Het leven moet niet meevallen met een moeder die zo met zichzelf ingenomen is.

Regenboog

Regenboog

26-05-2015 om 15:12

vwo het beste?

Natuurlijk wil iedere ouder voor zijn kind het beste onderwijs en dan het liefst het hoogst haalbare. Blijft de vraag over of het hoogst haalbare ook het beste is voor ieder kind.
Doe je er goed aan een kind dat al heel jong met papa aan de auto sleutelt door het vwo heen te slepen, wordt hij daar blij van?

bieb63

bieb63

26-05-2015 om 15:18

en dan dit:

"De ritjes van vijf minuten met de auto van huis naar de sportclub of muziekles zijn wekelijks al ontelbaar geworden - en dit is een daad van liefde".
Als dit geen trol is, dan is het een gek. Nooit van fiets of benenwagen gehoord??

Rafelkap

Rafelkap

26-05-2015 om 15:18

Tsja..

Wij coachen ons ook suf, dag en nacht. Alleen komt mijn jongste zoon later niet verder dan therapeutische dagopvang (en nee, dat komt niet door de alcohol tijdens de zwangerschap, het is een kwestie van pech..) Hoe goed we ook voor hem zorgden, ons kind ging alleen maar minder praten en loopt nog met een luier, dat zal ook altijd zo blijven is de verwachting. Hij komt dus hoe dan ook in het afvoerputje van de maatschappij en wat voor energie we er ook insteken, hij wordt alleen maar 'dommer'.

Floortje, ik hoop dat jouw kinderen arts worden of verzorgende of therapeut om mijn lieve drek uit dat afvoerputje te vissen en te helpen. Want niet iedereen heeft de gezondheid, de goede genen en de gelegenheid (ouders met geld en tijd voor begeleiding).
Je bent erg bevoorrecht, nu alleen nog hopen dat je kinderen niet door ziekten, ongevallen stress, depressies en pschychiatrische ziekten (dat komt pas na de vroege adolescentie) afglijden. Nooit te vroeg juichen, maar genieten mag wel

Yeti

Yeti

26-05-2015 om 15:38

dit is vast een geintje

'Het is belangrijk dat kinderen goed presteren op school, om ten minste een hbo-opleiding te kunnen afronden. Je wilt toch niet dat je kind beland in het afvoerputje van onze maatschappij? Mijn zoon en dochter, beiden op het vwo, hadden het nooit zo ver kunnen schoppen zonder de goede zorg van mij.'

Dit kan niet serieus zijn. Kinderen die VWO doen en dan slechts het HBO voor elkaar krijgen? Mijn hemel, wat is dat voor asociaal gezin? Alle VWO-kinderen moeten toch minimaal universiteit doen? Versneld!

Nee, dan Tanishq Abraham. Tanishq is tien jaar en woont in Amerika. Hij heeft al drie universiteitsdiploma's (wiskunde, fysica en talen), wil nu nog een doktersdiploma halen en wil heel graag een nobelprijs winnen. Dat is pas een jongen die goed opgevoed wordt!

Gek genoeg wil hij later president van de Verenigde Staten worden. Dat vind ik dan weer niet zo slim ...

barvaux

barvaux

26-05-2015 om 16:19

Oh leuk

Ik ben zo'n vreselijke moeder die haar kind van het VWO heeft weggehouden en dat nu fluitend de Havo doet en over ruim een jaar aan de HBO gaat beginnen. Fijn dat hij nu een jaar eerder van die middelbare af is met al die verschrikkelijke VWOouders! Dan mijn andere kind: daar héb ik pas tijd in gestoken en nog krijg ik hem niet uit dat vmbo-basis-afvoerputje maar met een beetje geluk komt hij later ver genoeg dat putje uit om jouw electraprobleem op te lossen!

Zeg trol: wat doe je zelf eigenlijk voor de kost als je zoveel tijd hebt om het milieu te vervuilen met kinderen rondrijden?

Regenboog

Regenboog

26-05-2015 om 16:25

fietsen is not done

Je kan toch als puber niet gezien worden op de fiets? En bij gebrek aan een eigen rijbewijs moet je moeder je brengen, dan wordt je mooie clubtenue niet vies van door de regen fietsen.
M7jn kind fietst zelf naar de sport, dan is de warming up alvast gedaan.

Anooo

Anooo

26-05-2015 om 18:29

maar

" Nee, dan Tanishq Abraham. Tanishq is tien jaar en woont in Amerika. Hij heeft al drie universiteitsdiploma's (wiskunde, fysica en talen), "

Volgens mij diploma's van een Community College.... is dat geen MBO?

Moni

Moni

26-05-2015 om 19:12

Ik ga me direct schamen dat mijn kinderen vwo doen

Wat een rotstuk.

Ik hoop niet dat mensen denken dat alle ouders met vwo-kinderen zo denken.

Yeti

Yeti

26-05-2015 om 19:21

het lastige is

Dat volgens het onderzoek ALLE kinderen in Nederland gelukkiger zijn dan de kinderen in het buitenland. Dus ook die stumpers op het vmbo, de oenen op de havo, de sukkeltjes die elektricien willen worden, de domme blondjes op de kappersacademie.

Dus daar sta je dan, als streber-moeder ... Doe je zo je best om je kind op het vwo te krijgen, blijkt het voor diens geluksgevoel niks uit te maken ...

Help...

Ik schiet hier zwaar in een depressie, ik ben een "falende ouder".
Zoon heeft me getroost: "kusje erop?"

Ik ben zo jaloers op ouders die alles perfect doen, waar het leven van hun kind een mooi egaal gebakend pad is. Waarschijnlijk zijn toekomstige partners voor de kinderen ook al "gereserveerd?"

Je kind zal eens verkering krijgen met mijn mislukkeling, jeetje, het hele plaatje valt in duigen.

Van mij krijg je voor de kerst zo'n dekbedset met op de ene sloop "Mr. Perfect" en op de andere "Mrs. Perfect".

Nu gaat deze lage- klasse- moeder een bakkie troost zetten, ik moet dit even een plekje geven.

mijk

mijk

26-05-2015 om 20:24

tja hij had het gelezen

En viel in een uur durende woedeaanval over saai makkelijk huiswerk ik heb en warme chocola gemaakt en geroepen nou san doe je het toch niet dus ik lever mijn lintje weer in. Gratis af te halen slechts anderhalf uur gedragen...

Mijk

Andernikkie

Andernikkie

26-05-2015 om 20:46

alles fout gedaan

Ik heb alles fout gedaan wat je fout kan doen: kind gekregen van een foute man, gescheiden, ex in de gevangenis, fulltime werken (want anders geen geld), kind naar de opvang. Kom ik bij de juf van groep 8 voor het schooladvies, hopend dat mijn kind ergens terecht komt waar het gelukkig is (of het nu VMBO, HAVO of VWO is), zegt juf tot mijn verbazing dat kind maar naar het gymnasium moet. Kind naar het gym, heb ik me nooit mee bemoeid, niks overhoren of opjutten (want nog steeds fulltime aan het werk), blijkt het kind fluitend over te gaan. Zit nu in de vijfde, kan al niet meer blijven zitten. Waarschijnlijk gaat het ook nog naar de universiteit.
Wat zegt dat nou over mij als moeder? Ik zou het ook nog eens fijn vinden als kind een partner krijgt die handig is met zijn/haar (ook dat maakt me niet uit) handen is, want dat zijn we hier niet bepaald. Zo'n 'afvoerputjestype' als jullie hierboven beschrijven lijkt me precies wat we nodig hebben! Of eentje die lekker kan koken, lijkt me ook fantastisch.

Jesse_1

Jesse_1

26-05-2015 om 20:57

Tjee

Ben ik nu de enige die een flinke dosis sarcasme leest bij TS?
Of is het wishful thinking, omdat ik me niet kan voorstellen dat iemand het serieus zou kunnen menen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.