Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Herman

Herman

29-11-2015 om 15:17

Samen slapen 16 jaar.

Beste allemaal,

Ik als puber mis waarschijnlijk een inzicht waarover jullie ouders wel beschikken. Daarom leek dit mij een gepaste plaats om mijn vraag te stellen. Ik en mijn vriendin hebben ondertussen een half jaar en willen heel graag samen slapen. We zijn het er over eens dat we daar klaar voor zijn..

Echter, de ouders van mijn vriendin vinden het nog erg vroeg en vinden ons nog te jong. Verder heb ik er niet veel over gehoord, enkel dat haar ouders het prima vinden dat we samen slapen zodra we de één jaar zijn gepasseerd.

Ik vind dat eigenlijk onredelijk.
1. Allereerst vind ik dat je rekening moet houden met het feit dat leeftijd gerelativeerd moet worden. Zoals jullie allen waarschijnlijk weten heb je enerzijds 14-jarigen die uiterst verantwoordelijk kunnen zijn, en anderzijds 18-jarigen die overal een potje van kunnen maken.. Ik acht onszelf behoorlijk verantwoordelijk.
2. Samen slapen is heel iets anders dan het hebben van seks. Voor zover ik weet is onze intentie enkel het samenzijn in de rust die de nacht te bieden heeft. Overdag ben je immer constant geoccupeerd met allerlei zaken. 's Nachts heb je ruim de tijd om te genieten van elkaars aanwezigheid, en kan je de rest even langs je neer leggen.
3. Het hebben van seks, wat is daar eigenlijk mis mee, mochten we dat initiëren? Het lijkt erop dat men denkt dat we iets anders zijn dan louter een dier - een robot o.i.d., passief en gevoelloos -, maar feit blijft dat we dat wel zijn, met alle gevoelens en behoeftes die daar bij horen. En de dag dat we er samen over eens zijn dat we daar klaar voor zijn, is de dag dat ik niet zou willen dat we worden tegen gehouden door wat anderen er van zouden vinden.

Verder zou het erg praktisch zijn. Ik woon een paar dorpen verderop, en moet dus zaterdagavond weer helemaal naar huis...

Wat is er op tegen als we erover gepraat hebben en de verantwoordelijkheid en beladenheid ervan kunnen dragen?

Groet,
Herman. (Alias)


Omgaan met ouders

Ouders moeten soms erg wennen dat hun kinderen groter worden. Ook zijn er bij ouders nog barrieres die in een vorige generatie meer gemeengoed waren en waarbij sexualiteit in hetzelfde huis eigenlijk niet goed voorstelbaar was.
ik zou je willen adviseren om deze ouders samen een brief te sturen met inderdaad meer vragen dan stellingen. En iets meer laten zien dat je ook aan de 'technische' kant van de zaak, zoals voorbehoedmiddelen, en hygiene, zonodig testen en artsenbezoek hebt gedacht. Maar dat je er beiden nu klaar voor bent. En wat is er mooier dan dat je eerste ervaring in alle vrijheid is met iemand die van je houdt en net zover is wat betreft ervaring?
Want uiteraard zal de nacht niet per definitie in het teken van de sexualiteit staan, maar je kunt het toch ook weer niet scheiden.
Ik wens je veel succes en sterkte. En anders wat geduld.

40er

40er

29-11-2015 om 15:35

nou Herman

Voor een 16 jarige heb je een aardig ouderwets taalgebruik.

Als mijn zoon verkering zou hebben en het zou serieus zijn zou ik er geen moeite mee hebben dat ze samen zouden slapen. Als ze sex willen hebben doen ze dat toch wel.
Vroeger mocht mijn vriend niet blijven slapen en we mochten pas samen op vakantie toen ik 19 was, we waren toen 3 jaar samen. En we hebben echt niet 3 jaar gewacht met het hebben van sex.
Zijn haar ouders er misschien om geloofsredenen op tegen?
Praat er gewoon eens over met je vriendin en overleg wat jullie met haar ouders willen bespreken.

Succes

Theekopje

Theekopje

29-11-2015 om 15:35

Herman

Het valt me op dat je ouwelijk schrijft. Alsof je erg je best doet om volwassen te klinken. Als dat zo is dan snap ik je motief wel maar ik vind het nogal geforceerd klinken.

Verder zou ik zelf niet zoveel bezwaren zien. In principe ben ik het wel eens met AnneJ. Bedenk ook, en maak haar ouders ook duidelijk, dat er nog heel veel zit tussen slapen en neuken. Het is heel prettig als je in alle rust kunt beginnen en steeds een klein stapje verder kunt gaan. Maar niemand zal geloven dat op den duur het samen slapen alleen maar 'slapen' zal inhouden.

Herman

Herman

29-11-2015 om 15:39

...

Ik heb asperger, mogelijk heeft het daar iets mee te maken. Bedankt voor de reacties.

Agatha

Agatha

29-11-2015 om 15:43

Mooi advies, Anne J

Daar sluit ik me bij aan. De gedachte aan Asperger kwam al bij me op toen ik jouw bericht las, Herman. Mooi dat je het zo goed kunt verwoorden.

Het moment

"En de dag dat we er samen over eens zijn dat we daar klaar voor zijn, is de dag dat ik niet zou willen dat we worden tegen gehouden door wat anderen er van zouden vinden."

Het is mogelijk een goede vraag om aan de ouders te stellen. Waarom zouden ze de beslissing niet aan jullie zelf overlaten?

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 15:58

Nee

Ik vind 16 te jong om met relaties en seks bezig te zijn dus, hoewel ik weet dat ik seks niet kan tegenhouden, zou ik het toch niet toestaan. Natuurlijk zou ik er wel een goed gesprek over anticonceptie aan wijden. Vraag het over een jaartje nog eens. 17, bijna 18, is toch weer anders, en dan is de verkering ook weer wat bestendiger gebleken.

Herman

Herman

29-11-2015 om 16:13

Katniss

Eén jaar kan een wereld verschil maken, maar dat hoeft ook niet per se. i.e. 'relatieve leeftijd'. Uw mening is wel erg kort door de bocht en ongenuanceerd, ik kan er echt niks mee. U laat het trouwens klinken alsof het hebben van een relatie gelijk betekend dat je seksueel actief bent, dat hoeft niet zo te zijn.

Wat betreft religie, dat is niet van toepassing. Ik vind het eigenlijk sowieso een beetje frappant, want naar mijn weten zijn de ouders van mijn vriendin erg open over seksualiteit. Zij waren overigens net zo oud toen zij elkaar leerden kennen en hadden beide daarvoor al relaties gehad, geloof ik.

Het benaderen van de ouders lijkt me geen optie.

Ouders

Het is me al vaker opgevallen dat ouders bij hun kinderen trachten te voorkomen waar ze zelf op die leeftijd al actief mee waren. Wat moet je daar nou mee?

Nimbo

Nimbo

29-11-2015 om 16:34

tja...herman

Ik zou er ook geen problemen mee hebben en dat haar ouders dat wel hebben kan van alles betekenen. Daarom is het misschien goed als jouw vriendin haar ouders vraagt waar ze exact bang voor zijn. heeft het te maken met hun eigen waarden en normen? Heeft het te maken met wat anderen hierover denken? Wat zegt hun intuitie? Dat het slecht is voor dochter? Dat ze niet onder de sex uit kan, mocht ze dat nog willen? Vinden ze haar uberhaubt te jong voor sex?

Jij als vriend moet je niet te veel bemoeien met dit verbod van haar ouders en proberen dit tussen jouw schoonouders en je vriendin te laten. Mij als moeder zou het op mijn zenuwen werken als mijn schoonzoon hierom bij mij kwam discussieren: het zou mij het gevoel geven dat hij źo nodig moet'. Daarom is het belangrijk dat ze dit zelf met haar ouders bespreekt.
Jij van jouw kant kan het best haar ouders uitsluitend duidelijk maken dat je nooit sexueel iets van haar zou willen wat zij zelf niet wil geven.

En dan hoop ik maar dat dat ook zo is!

Jou taalgebruik is niet zozeer ouwelijk valt mij op, maar je gebruikt wel moeilijke woorden. Wat jouw jonge leeftijd verraad is het gebruik dat je spreekt over 'ik en mijn vriendin'..... Dat is echt iets van deze tijd. Het was altijd gebruikelijk om altijd eerst de ander te noemen als je iets vertelt aan een ander over met wie je iets gedaan hebt. maar dat terzijde.
Succes! Ik snap heel goed dat het jullie gezellig lijkt om de nacht samen door te brengen. En inderdaad. Als jullie sex willen, kan dat toch wel...

Vroegah

Vroegah

29-11-2015 om 16:49

Misschien

Misschien mag je daar wel overnachten als je in een andere kamer slaapt?
Ik ken het probleem trouwens maar al te goed uit mijn eigen jeugd. Ik mocht na lang gezeur wel daar overnachten, maar dus in een andere kamer.
Overigens kroop ik dus stiekum in een ander bed, dat begrijp je. Voordat we het echt deden heeft trouwens nog een dik half jaar geduurd, samen slapen vonden we al knus genoeg.
Probeer te zoeken naar mogelijkheden en niet naar zaken waar je schoonfamilie op tegen is.

Legaal

http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/seksualiteit/vraag/363042/legaal-16-jarige-seks-25
Als 16 jarige is er geen wettelijk beletsel om intiem met elkaar te zijn. Echter ben je wel afhankelijk van de ouders. Het is hun huis waar zij je al dan niet in de gelegenheid stellen. Tenzij je zelf al zelfstandig bent wat tegenwoordig ook wat later is dan vroeger.

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 17:43

Kort door de bocht

Ik heb er in mijn ogen goede redenen voor om 'kort door de bocht' te gaan. Je hebt gelijk dat een relatie niet gelijk hoeft te staan aan seks, maar ik denk dat de drempel lager is als je samen in een bed ligt. En ik weet niet of het gemiddelde 16-jarige meisje stevig genoeg in haar schoenen staat om in geval van een zeer aanhankelijk vriendje nee te zeggen als ze het echt niet wil. En of die 16-jarige jongen dat ook op die manier opvat. Natuurlijk kan dat ook op woensdagmiddag tijdens het huiswerk maken gebeuren, maar voor mijn gevoel geef ik meer gelegenheid als ik de jongeren samen laat slapen. En dat wil ik dus niet, om beide kinderen te beschermen.

Injel

Injel

29-11-2015 om 17:44

AnneJ en Herman

'Het is me al vaker opgevallen dat ouders bij hun kinderen trachten te voorkomen waar ze zelf op die leeftijd al actief mee waren.'

Lang niet alle ouders waren op hun 16e al seksueel actief hoor. Ikzelf in ieder geval niet. Bovendien hoeven kinderen toch niet perse dezelfde dingen als hun ouders 30 jaar geleden? Dan zou iedereen nog steeds onder autogordel rondrijden.

Het nadeel van sex op je 16e is dat je dus ook zwanger kunt raken op je 16e. Ik kan me niet voorstellen dat Herman en zijn vriendin daar al klaar voor zijn. En als de vriendin van Herman nog niet eens aan de pil is, zou het risico behoorlijk groot zijn.

'Verder zou het erg praktisch zijn. Ik woon een paar dorpen verderop, en moet dus zaterdagavond weer helemaal naar huis...'

Ja, en als je straks een kind hebt, hoef je helemaal niet meer naar huis. Dit is zo'n onzin, daar zou ik mijn dochter toch niet voor lenen.

'Het lijkt erop dat men denkt dat we iets anders zijn dan louter een dier - een robot o.i.d., passief en gevoelloos -, maar feit blijft dat we dat wel zijn, met alle gevoelens en behoeftes die daar bij horen'

Er zijn zat manieren om gevoelens te ervaren zonder meteen sex te hebben. Het lijkt wel of je sex wilt hebben om te bewijzen dat je groot bent. Of gevoelens hebt. Dat is echt niet reëel.

'En de dag dat we er samen over eens zijn dat we daar klaar voor zijn, is de dag dat ik niet zou willen dat we worden tegen gehouden door wat anderen er van zouden vinden.'

Herman, deze reactie vind ik zo onvolwassen, dat het voor mij voldoende reden zou zijn om geen toestemming te geven. Het leven is veel meer dan iemand die iets wil en dan maar meteen moet krijgen.

Zwanger Injel?

Dat lijkt me nou juist een reden om thuis toe te staan dat jongeren hun eigen sexualiteit ontdekken. Dan ben je vlakbij voor advies en zwangerschap voorkomen is tegenwoordig een kwestie van goede voorlichting en tijdig handelen. Ook al een stuk makkelijker als het niet stiekum hoeft.
Ook kun je de logeerkamer aanbieden als een van tweeen twijfels heeft kan die daarnaar uitwijken. Wederzijdse instemming is van het allergrootste belang.
Maar daar heeft Herman allemaal niets aan. Het enige is dat ouders dat thuis wel moeten toestaan, het is hun huis, anders kun je er niets mee. Behalve stiekum doen. Elders. Als je dat beiden zo wenst.

Injel

Injel

29-11-2015 om 17:57

echt AnneJ

'Dat lijkt me nou juist een reden om thuis toe te staan dat jongeren hun eigen sexualiteit ontdekken. Dan ben je vlakbij voor advies en zwangerschap voorkomen is tegenwoordig een kwestie van goede voorlichting en tijdig handelen'

Jij denkt dat je thuis zwangerschappen kunt voorkomen door tijdig te handelen? Hoe zie je dat voor je, dat je als moeder de jongeman in kwestie tijdens de zaadlozing achteruit trekt en er een emmertje onder houdt?

Het voorkomen van zwangerschap ik al eeuwenlang een kwestie van goede voorbehoedsmiddelen of onthouding. Dat is tegenwoordig echt niet anders.

Tijdig Injel

Als je als ouder benaderbaar bent bij vragen en kwesties dan ben je er snel bij. Niet als je denkt dat je het moment voor je kinderen nog wel wat uit kunt stellen en het moeilijk vind om er aan te wennen dat je kinderen ook sexuele wezens zijn. Dan kunnen kinderen je gaan ontwijken en een probleem bij zich houden omdat ze weten dat jij er bezwaren tegen maakt.

Cijfers

http://www.fwos.nl/wp-content/uploads/2013/07/de-rol-van-ouders-in-de-seksuele-ontwikkeling.pdf

" In een kwalitatief onderzoek zeggen negen van de tien Nederlandse ouders dat ze het toestaan dat hun kind de nacht doorbrengt met een vriendje of vriendinnetje of dat ze dit onder bepaalde omstandigheden zouden toestaan (Schalet, 2000, 2004). Cijfers van het CBS (2003) bevestigen deze tolerante houding. Van alle thuiswonende 15-17 jarigen met een vaste vriend of vriendin mag 67% hiermee op de eigen slaapkamer slapen. Bij thuiswonende jongeren van 18 jaar en ouder is dit 83%. Nederlandse ouders vinden dat seksualiteit bespreekbaar moet zijn. Ze hebben liever dat hun kinderen vertellen wat ze doen, ook al is dit iets waar ze niet achter staan, dan dat ze het stiekem doen. "

Quinta

Quinta

29-11-2015 om 18:30

blijft lastig

Blijft een lastig onderwerp. Mijn kinderen zijn beginnende pubers, we hoeven nog niet zoveel te vinden maar over een paar jaar moeten wij ook wat besluiten wat we niet toestaan, waarin we meeveren of wat we hun eigen beslissingen vinden.

Zelf kreeg ik mijn eerste vriend toen ik net 16 was. Het was heel serieus en het begon op een paar-daagse bijeenkomst met vrienden in Belgie (dat mocht blijkbaar gewoon), daar zoenden we voor het eerst, beetje strelen. Die fase (veel zoenen, lieve woorden, beetje strelen en zo) bleef vrij lang. Ik piekerde er niet over dat iemand anders dan ikzelf zou bepalen welk tempo alles zou hebben. Ik wilde beslist niet al vroeg 'ontmaagd' zijn maar een beetje meer dan zoenen en strelen vond ik op den duur leuk en daar ging ik heus mijn ouders niet voor om toestemming vragen. De ouders van mijn vriend woonden maar op 8 km, maar hij woonde over het algemeen (in ieder geval doordeweeks) 200 km verderop omdat hij studeerde - hij was 2 jaar ouder. Zijn ouders hadden ergens een doos condooms en ik mocht blijven slapen, dus wij konden ons vrij voelen en alles in ons eigen (langzame) tempo. Mijn ouders (moeder) vond het moeilijker, er mocht niet samen geslapen worden 'onder haar dak', behalve eens met oud & nieuw maar dan in aparte kamers.
Wel mocht ik op den duur af en toe een weekend naar de studentenstad van mijn vriend. Ik denk dat mijn moeder er maar het beste van hoopte, dat ik verstandig was. Hoewel ze het idee niet zo leuk vond.
En ook als je dat vertrouwen krijgt, ga je heus niet ineens sneller. Beetje vrijerij, en nog een beetje, veel gezelligheid en intimiteit, maar ook elkaar alsmaar beter leren kennen, veel dingen ondernemen, praten. Af en toe samen naar een feestje. Ik was erg blij met mijn vriend.
Wij waren na meer dan 1,5 jaar wel toe aan de 'extra' (ontmaagd worden, zogezegd). Bij zijn ouders thuis besloten we dat maar de condooms waren er niet. Okee, dan dus niet.
Een maandje later (we waren inmiddels op 3 maanden na 2 jaar samen) hadden we zelf condooms en deden we het in zijn studentenkamer. Ik was bijna 18.

Wat heb je aan mijn verhaal? Ik weet het niet. Ik denk dat de opvoeding best belangrijk is maar dat het niet zoveel zin meer heeft nog gauw wat bij te willen schaven over dit onderwerp als het kind al 16 is. Je hoopt dat het gelukt is dat de kinderen/ jongeren weten hoe je het veilig doet, wat je moet doen als dat mis ging, dat je echt je grens aan moet geven, dat dat moeilijker is mocht (minimaal) een van de twee alcohol op hebben. Dat ze dus verstandig zijn en lief voor elkaar en niets overhaast doen, ook niet om de ander te plezieren.
En daarna geef je vertrouwen.
Ik hoop dat jullie ouders dat binnenkort inzien!

Elisabeth

Elisabeth

29-11-2015 om 18:49

Tja Herman

Als ouders het nog te vroeg vinden om bij elkaar te slapen, dan heb je dat maar te respecteren. Eventjes geduld. Samen zijn en seks hebben kun je, mits er geen gekke dingen gebeuren, de rest van je leven hebben.

Injel

Injel

29-11-2015 om 19:07

theoretisch geneuzel AnneJ (ot)

'Als je als ouder benaderbaar bent bij vragen en kwesties dan ben je er snel bij.'

Jij benadert alles altijd zo theoretisch, dat ik me soms afvraag of je zelf wel kinderen hebt. In jouw levensvisie kunnen ouders direct na de geboorte wel weg, want kinderen doen gewoon wat ze goed vinden en moeten daartoe alle ruimte krijgen. Zodra iets in hun hoofd opkomt, zijn ze er aan toe en hoeven ouders alleen maar vrij baan geven.

Ik geloof daar niet in. Ik wil mijn kinderen niet alleen liefdevol verzorgen, maar ook klaarstomen voor de maatschappij. En dat betekent dat ze soms naar mij moeten luisteren, domweg omdat ik de ouder ben. Daar gaan ze niet dood van.

Sex op je 16e in mijn huis omdat je vriendje vindt dat hij niet tegengehouden zou mogen worden nu hij gevoelens heeft, zou ik niet toestaan.

40er

40er

29-11-2015 om 19:17

Eens met Anne!

Je kunt toch ook je seksualiteit het beste in je eigen vertrouwde omgeving ontdekken! Je wil niet weten welke capriolen wij vroeger hebben uitgehaald om toch sex te hebben. Je kunt wel gaan verbieden, maar als ze het willen doen ze het toch.
Ik weet nog goed hoe ik me toen voelde, heb van huis uit weinig mee gekregen over seksualiteit, er werd niet over gesproken. Dit wil ik voor mijn kind beslist niet. Sex is iets heel moois en iets waarvan je moet genieten. En wat niemand voor je kan beslissen. Of je nou 16 bent of 40!

Vroegah

Vroegah

29-11-2015 om 19:22

Indertijd

Ik voelde me indertijd gesteund door mijn schoonfamilie. Die was minder ouderwets dan mijn eigen familie. Sex was daar niet raar maar normaal, onder voorwaarden (anticonceptie).
Het gebeurt toch, liever veilig onder eigen dak. Met 16 ben je echt niet te jong als er van beide kanten geen druk is.

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 19:23

In dit geval...

Juist omdat AnneJ zoveel weet van autisme, vind ik dat ze hier te ver gaat met haar vrijheid en benaderbaarheid. Mensen met asperger gaan 'in het algemeen' uit van hun eigen gelijk, en juist omdat ze dit zo goed kunnen verwoorden en onderbouwen, kan zo'n meisje overbluft worden en denken dat zij ook wil wat hij wil.
Zoals 40er zegt is seks inderdaad iets heel moois waarvan je moet genieten, maar het is niet iets wat je als 16-jarige zomaar met je vriendje sinds een half jaar moet doen. Een beetje terughoudendheid mag best, is niets mis mee.

Autisme Katniss

Dat maakt het moeilijk voor jongeren om 'stiekum' te doen. Te eerlijk, te naief. En het vraagt van jou als ouder extra concrete, wel tijdige, uitleg, hoe je controleert dat de ander er ook aan toe is en ook wil: altijd navragen omdat je de signalen mogelijk niet goed interpreteert. Ook dat bespreek je.
Het is een dans waarin je steeds een stapje verder gaat en bij elk stapje controleert of het nog plezierig is voor beiden. Ook al wordt je overweldigd door je eigen gevoel (of door alcohol).
Juist daarom heb ik het liever thuis dan elders. Thuis heb ik zelf meer 'controle'.

Niet gaan drammen

Toen mijn dochter 15 was wilde ze ook graag bij haar vriend logeren. En hoe aardig ik die jongen ook vond, ik vond dat niet goed. Natuurlijk kan je ook overdag sex hebben, maar samen slapen maakt in mijn ogen die stap wel makkelijk. En juist als je nog niet zover bent daarom geen goed idee. Ik wil mijn kinderen niet het idee geven dat ik sex op zo'n jonge leeftijd goed vind.
Gedram van vriendje hierover, of vragen van zijn kant hierover werkte bij mij averechts. Ik heb geen zin om mij te moeten verantwoorden aan zo'n snotneus. En echt, ik vond hem een leuk joch.
Dus, jammer voor je dat de ouders van je vriendin er anders over ddnken dan Annej, maar je kunt er verder niets aan doen. Even een half jaar geduld hebben maar. Min tip: vooral niet over gaan zeuren of drammen tegen haar ouders. Dat werkt tegen je.

Ik ben ook kort door de bocht, sorry

Ik vind het nog niet nodig dat er samen geslapen wordt, wel of niet met sex.
De relatie is pas 6 maanden en jullie zijn pas 16. Volgend jaar kijken we verder.

jota

jota

30-11-2015 om 00:09

jammer voor je

Maar ik vrees dat je dit niet opgelost krijgt, inderdaad.
Het enige dat je kunt doen denk ik is proberen een zo goed mogelijke relatie te krijgen/onderhouden met de ouders!

Ik vind het wel jammer voor je. Als ik als ouder er een goed gevoel over zou hebben, zou ik het wel goed vinden.

Ik was 16 toen ik voor het eerst echt stapelverliefd was. Ik heb de relatie na een aantal weken verbroken (koudwatervrees, voor relatie wel te verstaan, niet voor sex!) maar ik was zo verliefd, fantaseerde al over samen slapen. Ik weet zeker dat als we samen waren gebleven die sex er wel gekomen was. Wat mijn ouders daarvan gevonden zouden hebben zou niet in mijn gedachten zijn geweest. Op die leeftijd was ik daar totaal niet mee bezig. Ik denk ook niet dat ik vond dat het ze iets aanging.

Het is zo intiem. Ik zou het ook zo wel op mijn eigen tempo gedaan hebben, ik weet dus niet hoe lang het geduurd zou hebben, maar ik schat in echt geen jaar. (Duurde weer hele poos eer ik zo verliefd was en uiteindelijk dus sex had.

Maar goed, ik had dus ook nooit op toestemmende ouders gewacht, was helemaal niet met ouders bezig in deze. Maar ben het met anderen eens dat fijn thuis wel zo vertrouwd en veilig voelt. Dan ligt er volgens mij juist minder druk op, kun je rustiger ontdekken hoe ver jullie zijn en gewoon van elkaar genieten.

Bij jullie is het misschien belangrijker dan gemiddeld dat het veilig thuis kan gebeuren, in de stilte en rust vd nacht?

Jaina

Jaina

30-11-2015 om 01:32

Hun huis

Het is het huis van de ouders en zij beslissen wie wel of niet blijven slapen. Ik sta ook niet toe dat hier verkeringen blijven slapen of dat mijn kinderen bij hun verkeringen blijven slapen. Natuurlijk kan er stiekem van alles gebeuren maar ik hoef niet iets toe te staan waar ik op tegen ben alleen omdat het anders stiekem kan gebeuren. Ik leg mijn redenen uit maar verder zijn het toch echt mijn (onze) regels die gelden in mijn (ons) huis ook als ze het daar niet mee eens zijn. En later als ze hun eigen huishouden voeren dan beslissen ze helemaal zelf wat ze willen.
Als de schoonouders het niet willen dan gaat het dus niet door en dan zul je nog even geduld moeten aanleggen eer ze toestaan dat je daar ook de nacht door kan brengen. Van nog wat langer wachten wordt niemand slechter en als het ware liefde is dan hebben jullie hopelijk nog heel lang samen en dan is er alle tijd nog voor samen de nacht doorbrengen.

B_elle

B_elle

30-11-2015 om 06:13

haar ouders hebben het laatste woord

Dat jullie nog veel te jong zijn om samen te slapen dat ben ik helemaal met haar ouders eens. Wanneer mijn kind van 16 seks zou hebben als ze verkering hebben dat zou me niet uitmaken. Maar een hele nacht samen als man en vrouw dat vind ik niet nodig op die leeftijd ook al zou je al 3 jaar verkering hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.