Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Vlag met tas.

De traditie van de vlag met de schooltas bij geslaagden vind ik erg leuk! Je ziet direct in de buurt wie er geslaagd is en kan even feliciteren. Hoe lang bestaat dit eigenlijk al? En is het in heel Nederland de gewoonte?
Komt die vlag met tas ook voor in het buitenland? Of zijn daar andere tradities om te laten zien dat er een geslaagde is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

14-06-2012 om 22:48

Traditie

Het vlaggen met schooltassen waarschijnlijk een recente traditie. In Zuid-Holland is vlaggen ontstaan na de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk lijken vooral scholen te vlaggen. In maart 1949 hangt de driekleur bij voorbeeld uit ter ere van de diploma-uitreiking op de ambachtsschool in Leiden.Als je de kranten bekijkt over de afgelopen 100 jaar dan verschijnen de eerste artikelen in de jaren zestig. In een artikel over de waarde van HBS- en Gymnasiumdiploma stelt een auteur in 1964 dat veel ouders de vlag hebben uitgestoken voor het slagen van hun kinderen. Blijkbaar is dat dan gebruikelijk en een gewoonte. Van tassen en andere schoolse versieringen is dan nog geen sprake. In de jaren zeventig ontstaan tegengeluiden en gaan er stemmen op om het gebruik van de officiële vlag hiervoor te verbieden. Het is een koninklijke vlag en die dient niet voor diploma-vreugde aangewend te worden. Voorstanders zijn er ook. Die wijzen er op dat het 'haarkloverijen' zijn. De vlag uitsteken bij een diploma is onschuldig en duurt maar een korte periode.
Vanaf de jaren zeventig gaat men in Zuid-Holland de stok versieren. Aan de vlaggenstok hangt de tas en soms ook een slinger van schriften. De betekenis van de 'schooltasvlag' is voor iedereen duidelijk. Je laat aan de buitenwereld zien dat je geslaagd bent.
Ik weet dat het bijvoorbeeld in Amerika totaal onbekend is. Mijn vrienden daar vinden het wel een leuke traditie.

Tonny

Tonny

15-06-2012 om 11:08

Toen ik slaagde was het nog niet gebruikelijk

Maar ja dat was half jaren zeventig. Toen bestonden veel toeters en bellen nog niet. Onze eerste tas met vlag dateert van 1999, prachtig. En toen er nog geen FB bestond fietsten we even rond om te zien hoe de vlag erbij hing.

Yura

Yura

15-06-2012 om 11:33

Hier wel

Ik heb in 1987 eindexamen gedaan in Friesland. We zouden dacht ik tussen 4 en 6 gebeld worden ofzo als we gezakt waren, dus als je om 6 uur niet gebeld was was je geslaagd. Ik moest werken om half 6, en toen ik later op de avond thuis kwam hing de vlag uit. Wat heerlijk toen ik de straat in kwam rijden.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-06-2012 om 11:53

1989

Ging hier de vlag uit.

Rosa van der Zanden

Mach

Hier Schotland. Nee hier geen tas in d elucjt, maar we kennen hier ook geen slagen on zakken. Je krijgt voor alle vakken een cijfer: A, B, C ,D, of F ( fail). Je bent dus nooit "gezakt". Vervolgopleidingen vragen dan bv 2 x A en 3 x B en als je dat niet hebt gehaald, moet je opzoek naar een andere opleiding.
De examen zijn ook in mei, maar de uitslagen pas half augustus! Wel allemaal op dezelfde dag, dus als je avond uiteten wilt met je kind moet je al maaaaanden van te voren een tafel boeken.
Vond de vlaggen altijd wel erg gezellig, maar onze kinderen weten niet beter :o)

Ilva

Ilva

15-06-2012 om 13:55

Shonagh

Je kan dus niet zakken, maar mag je wel het laatste jaar overdoen om hogere cijfers te halen?

Brianna F

Brianna F

15-06-2012 om 13:55

Shonagh ot

Ik neem aan als je perse een vervolgopleiding wilt doen waarvoor je net tekort komt, je het examenjaar kan overdoen, of is het helaas pindakaas?

ilsepilse

ilsepilse

15-06-2012 om 14:03

Belgie

ik weet nog dat wij een soort - proclamatie - hadden, allemaal in de feestzaal en dan werd je een voor een naar voren geroepen, de eerste van de klas eerst ...etc..
ik vind het op zich wel leuker met die vlag! zoonlief is apetrots

ilsepilse

ilsepilse

15-06-2012 om 14:03

Belgie

ik weet nog dat wij een soort - proclamatie - hadden, allemaal in de feestzaal en dan werd je een voor een naar voren geroepen, de eerste van de klas eerst ...etc..
ik vind het op zich wel leuker met die vlag! zoonlief is apetrots

Ilva en brianna

Het laatste jaar overdoen heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. De meesten hebben wel een alternatieve opleiding/ universiteit. Uni A vraagt bv 5 A's, Uni B 3A's en een B. Uni A staat dan wel hoger aangeschreven dat heb je hier natuurlijk heel veel.
Als de opleidingen niet vol zitten, wordt er nog wel eens iets door de vingers gezien, dan wordt gelet op examencijfers van het 4de en 5de jaar.
Maar het komt regelmatig voor dat de eerste keus studie niet door kan gaan.
Half augustus weet je dus pas waar je terecht kan. Voor studenten die van ver komen zijn er "halls" beschikbaar, alleen voor eerstejaars studenten. Aan het einde van het eerste jaar moet je daar dus uit, om plaats te maken voor de nieuwe lichting.

Mach

Mach

15-06-2012 om 16:23 Topicstarter

Ilsepilse

Het 1 voor 1 naar voren komen komt hier ook nog. Op 4 juli is de officiele uitreiking waarbij voor elke leeeling een woordje door de mentor in een zaal met ouders en medekandidaten. Het officiele moment!
Dan zijn de uitslagen van de herkansingen ook bekend en kunnen die kandidaten ook delen in de feestvreugde.

1982

En in de jaren daarvoor zag ik in Zuidholland ook al tassen hangen.

kamille

kamille

15-06-2012 om 20:27

Al zolang als ik me herinner

Ik heb in het midden en oosten van het land gewoond als kind en op al die plaatsen was het in de jaren zestig en zeventig al gebruikelijk. In de tweede helft van de jaren zestig was ik een jaar of 5, we hadden toen een buurjongen die ik zeer bewonderde omdat hij gitaar speelde en wel eens popliedjes voor me zong. Dat maakte grote indruk op me. Ik herinner me ook heel goed toen hij geslaagd was en zijn tas aan de vlaggenmast hing. Ik keen toen nog meer tegen hem op want nu was hij écht "groot" geworden.

kamille

kamille

15-06-2012 om 20:29

...en bij mij...

Ging de vlag met tas in 1980 uit. Mijn ouders hebben er speciaal een vlaggenstok voor gemonteerd!

tonny

tonny

16-06-2012 om 09:12

1976

was voor mij geen vlag met tas. Weet eigenlijk niet of het elders wel gebeurde (al heb ik eerder het tegendeel betoogd) maar ik herinner het me wel.

En ook de jurk die mijn moeder maakte voor het eindexamen. Die moest feestelijk én stemmig zijn, want onze lievelingstante lag op sterven en die jurk droeg ik korte tijd later nog eens.
Ja, rare tijd was dat.

kaatje43

kaatje43

17-06-2012 om 21:59

Maar hoe lang laten jullie 'm hangen

Tas van zoonlief hangt nog steeds, net als meerdere tassen in de buurt. Volgende week heeft hij zijn examenfeest. Hoelang laten jullie die tas hangen?

tonny

tonny

18-06-2012 om 09:13

Donker

Een vlag hoort bij donker niet te blijven hangen, dus je moet hem elke ochtend opnieuw plaatsen. Ik geloof dat wij dat drie dagen deden of zo. Tot het weekend.

rosa

rosa

18-06-2012 om 09:41

Vandaag weg

Wij halen de vlag vandaag weg. Familiefeestje met wat vrienden is vrijdag geweest en dochter is onderweg naar Oerol (hopelijk met redelijk weer), dus nu stoppen we met vlaggen.

tonny

tonny

18-06-2012 om 15:01

Onderscheid?

Hoe lang mag de Nederlandse vlag buiten hangen ?

Het hijsen van vlaggen geschiedt bij zonsopgang (behalve op 4 mei; zie boven) en het neerhalen van vlaggen bij zonsondergang. In de krant kunt u zien wanneer de zon opkomt en ondergaat.
De Nederlandse vlag mag alleen ’s nachts buiten blijven hangen, indien hij van beide kanten goed verlicht wordt. '

Ik zie nergens dat er onderscheid wordt gemaakt tussen particulieren en overheidsgebouwen; particulieren wordt aanbevolen de algemene instructie te volgen. Dus verplicht, verplicht.. het is buiten de orde, dat wel.

Protocol vlaggen 2012 volgens rijksoverheid

Wanneer kan ik de vlag uithangen en wat is de vlaginstructie?
Als u de Nederlandse vlag wilt uithangen, kunt u de dagen van de vlaginstructie (vlagprotocol) volgen. Dit hoeft niet, u mag ook op andere dagen de vlag uithangen. De vlaginstructie is een instructie die het gebruik beschrijft van een vlag. Voor overheidsgebouwen is de vlaginstructie wel verplicht.

Vlaginstructie
Voor het uithangen van de vlag vanaf rijksgebouwen heeft de minister-president een vlaginstructie vastgesteld. Deze vlaginstructie geldt ook voor lokale overheden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 'uitgebreid vlaggen' (UV) en 'beperkt vlaggen' (BV).

Bij UV wordt de vlag uitgestoken van alle rijksgebouwen, zoals gebruikelijk is op Koninginnedag. Bij BV hoeft de vlag alleen te worden uitgestoken van de hoofdgebouwen van de ministeries en die van instellingen als de Kamers der Staten-Generaal, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale Ombudsman, het Kabinet der Koningin en de Hoge Raad der Nederlanden.

Dagen vlaginstructie
De vlaginstructie houdt in dat de Nederlandse vlag op rijksgebouwen wordt uitgehangen op de volgende dagen:

31 januari (1 februari): verjaardag Koningin Beatrix (BV);
27 april (28 april): verjaardag Prins Willem-Alexander (BV);
30 april (29 april): Koninginnedag (UV);
4 mei: Dodenherdenking, vlag halfstok, van 18.00 uur tot zonsondergang (UV);
5 mei: Bevrijdingsdag (UV);
17 mei (18 mei): verjaardag Prinses Máxima (BV);
laatste zaterdag in juni: Veteranendag (UV);
15 augustus (16 augustus): formeel einde Tweede Wereldoorlog (UV);
derde dinsdag van september: Prinsjesdag (alleen in Den Haag) (UV);
7 december (8 december): verjaardag Prinses Catharina-Amalia (BV);
15 december (16 december): Koninkrijksdag (BV).
Als de dag waarop de vlag wordt uitgestoken op een zondag of christelijke feestdag valt, geldt de datum tussen haakjes.

Uithangen en hijsen van de vlag
Een gehesen vlag mag nooit de grond raken of het verkeer hinderen, ook niet als de vlag halfstok hangt. De vlaggenstok moet dus een goede lengte hebben. Vlaggen mogen niet tussen zonsondergang en zonsopgang worden gehesen of blijven hangen. De vlag mag wel blijven hangen als hij zodanig verlicht is dat de kleuren duidelijk te zien zijn.

De vlag halfstok
Als de vlag halfstok moet hangen, wordt de vlag eerst vol gehesen. Daarna wordt de vlag langzaam en statig neergehaald, totdat het midden van de vlag op de helft van de normale hoogte is gekomen. Hierna wordt de vlaggenlijn vastgebonden. De vlag wordt niet opgebonden. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald.

De Nederlandse vlag
De Nederlandse vlag is het symbool van eenheid en onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. De vlag moet altijd de ereplaats hebben als deze gebruikt wordt op Nederlands grondgebied. Er zijn geen voorschriften voor de afmeting, maar de lengte moet zich verhouden tot de breedte als 3:2. De kleuren zijn helder vermiljoen, helder wit en kobaltblauw. Het is niet toegestaan versieringen op de vlag aan te brengen.

Oranje wimpel en bijzondere gebeurtenissen
Op Koninginnedag en op verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis wordt de vlag met een oranje wimpel gehesen. Bij alle andere gelegenheden wordt er zonder oranje wimpel gevlagd. Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (zoals geboorte, huwelijk, overlijden), kan een speciale vlaginstructie afgekondigd worden. Tijdens officiële bezoeken van buitenlandse staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht.

Meerdere vlaggen
Als er meerdere vlaggen worden gehesen, moeten deze even groot zijn en op gelijke hoogte worden gehesen. Bij het uithangen van 2 vlaggen is de ereplaats rechts, gerekend met de rug naar de vlaggen. Bij 3 vlaggen moet de Nederlandse vlag in het midden hangen. Als de provinciale en de gemeentelijke vlag naast de Nederlandse vlag komen, is de opstelling: gemeentelijke vlag links, Nederlandse vlag midden, provinciale vlag rechts. Alleen als het een gemeentelijke aangelegenheid is, moet de gemeentevlag rechts. Als naast de Nederlandse vlag vlaggen van andere landen worden gehesen, bepaalt de eerste letter van de landnamen in de Franse taal de volgorde.

Prinses Alexia en Ariane
Op de verjaardag van prinses Alexia (26 juni) en prinses Ariane (10 april) hoeft er niet gevlagd te worden. Ze zijn niet opgenomen in de vlaginstructie, omdat ze niet de eerstvolgenden in de troonopvolging zijn, na Prins Willem-Alexander. Prinses Amalia is dat wel. Haar naam komt dan ook voor in de vlaginstructie.

Tirza G.

Tirza G.

18-06-2012 om 15:25

Grappig

Want ik lees het anders (site rijksoverheid). In de inleiding van de vlaginstructie (waar inderdaad instaat dat de vlag niet 's nachts buiten mag hangen) staat:

De vlaginstructie is een instructie die het gebruik beschrijft van een vlag. Voor overheidsgebouwen is de vlaginstructie wel verplicht.

Daar uit leid ik dus af, dat het voor particulieren níet geldt.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-06-2012 om 15:26

Savon

Zelfde website

Tirza

En ook nog tegelijk tirza

Yura

Yura

19-06-2012 om 11:36

Respect

Het hoeft misschien niet voor particulieren om zo om te gaan met vlaggen. Maar het heeft ook met respect te maken dat je de vlag binnen haalt bij donker en dat je bijvoorbeeld zorgt dat hij niet op de grond valt of wat ik wel eens heb gezien dat iemand hem als tafelkleed gebruikte. Regelmatig wordt in islamitische landen een Amerikaanse vlag verbrandt, dat is iets heel ergs. Volgens mij zou geen Nederlander er wakker van liggen als ze dat met onze vlag deden (ik ook niet hoor eerlijk gezegd, zegt meer over hun dan over mij).

Yura

Yura

19-06-2012 om 11:39

Nog even voortbordurend

wat ik ook heel erg vindt met een voetbalwedstrijd is dat mensen boeh gaan roepen bij het volkslied van de tegenstander. Heeft mijn zoon 1 keer gedaan heel lang geleden toen hij nog klein was, dat mag van mij absoluut niet.

Caroline

Caroline

19-06-2012 om 13:30

Tja helaas hing hij hier 's nachts buiten

Titel zegt het al, ik had de vlag 's nachts buiten hangen. Vlaggenstokding (waar je 'm instopt) brak af toen ik de vlag met tas erin stopte (was van plastic en gewoon verweerd) dus toen de vlag provisorisch uit het raam boven gehangen en vastgemaakt met de dingen die ik toevallig in huis had (wat kadolint, tiewraps etc.) dus geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om dat ding iedere avond weer los te maken en dan de ochtend erop weer klooien) was blij dat ie bleef hangen (bij de eerste poging viel de vlag met tas en stok na een half uur naar beneden) oeiii nog een fout dus, vlag op het gras

Sorry vlag!

P.s. vlaggenstok ding is besteld, wilde niet weer een plastic geval, en die van aluminium waren uitverkocht.

Lizelot

Lizelot

19-06-2012 om 13:42

Kruidvat-vlag

Ik heb een 'geslaagd'vlag gekocht bij de Kruidvat voor 2 euro.Tas en boeken erbij en hij mag buiten blijven hangen!!!!!Lekker makkelijk.

Tirza G.

Tirza G.

20-06-2012 om 15:01

Nou kijk, er zijn hier heel veel horeca-gelegenheden en andersoortige toeristische festiviteiten en daar wapperen altijd en overal dag en nacht de vlaggen. Ik kan er niet mee zitten.
Hij heeft hier dus ook tot gisteren vrolijk buiten gehangen. Ik denk dat die emotionele waarde van de vlag alleen maar tot uiting komt in tijden van onderdrukking en oorlog. Dan kan ik me er van alles bij voorstellen. En het feit dat wij zo nonchalant over ons fiere rood-wit-blauw doen, zegt toch eigenlijk ook wel dat we ons dáár in elk geval al heel lang geen zorgen meer over hoeven te maken.

Tirza

kaatje43

kaatje43

24-06-2012 om 16:13

Ben er achter

Volgens een collega die bij de vrijwillige brandweer zit schijnt er een protocol voor te zijn. Een vlag met tas mag een week blijven hangen en inderdaad moet na zonsondergang de vlag naar binnen.

dre

dre

25-06-2012 om 12:53

Zonsondergang is etiquette

Hoi P,
Ik heb het hele draadje niet gelezen, maar de opmerking van Kaatje met betrekking tot de zonsondergang klopt wel hoor, dat is de 'vlaggenetiquette'. Heeft dus niet zozeer met de tas te maken als wel met 'vaderlands-fatsoen'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.